Balogh Gábor

elnök, Magyar Diáksport Szövetség

Minőségi Testnevelés az MDSZ szemszögéből

november 17., 09h40–10h05

Balogh Gábor a Magyar Diáksport Szövetség számos, a minőségi testnevelés és fizikai aktivitás népszerűsítését célzó olyan kezdeményezéseit fogja bemutatni, amelyek elindítására és kifejlesztésére az elmúlt években a vezetése alatt került sor. Továbbá összegzi nézeteit, hogy miért kell gyorsan és radikálisan megváltoztatni a fizikai aktivitáshoz kapcsolódó programjainkat és miért gondolja úgy, hogy elértünk egy olyan fordulóponthoz, ahol a jelenlegi rossz fizikai aktivitási trendek visszafordíthatatlanná válhatnak.

Életrajz:

Korábbi nyolcszoros öttusa világbajnok, olimpiai ezüstérmes, emellett sportszervezetek vezetésében, testmozgásra ösztönző kampányok, sport programok nemzeti és nemzetközi szintéren való kezdeményezésen, előmozdításában több mint tíz éves tapasztalattal rendelkezik. 2010-től a magyar kormány tanácsadója elsősorban grassroots- és iskolai sport területén. 2012 óta a Magyar Diáksport Szövetség, 2017 óta pedig a Nemzeti Diák-, Hallgatói és Szabadiősport Szövetség elnöke is.  A vezetése alatt e szervezetek számos sikeres nemzetközi projektet valósítottak meg, kiemelkedő ezek közül az Európai Diáksport Napja, valamint a SHAP.E. projekt (Erasmus+ program keretében EU által támogatott projekt). Utóbbi keretében a résztvevő partnerszervezetekkel közösen ajánlást fogalmaztak meg a tagállamok és az Európai Unió számára az egészségtudatos, jövőorientált élet menedzsment kulcskompetenciának az egész életen át tartó tanulásra ösztönző keretrendszerbe történő beemelése érdekében.

Dr. Claude Scheuer

Az EUPEA (Európai Testnevelési Egyesület) elnöke

Minőségi testnevelés a CEREPS perspektívájából

november 17., 10h05–10h35

A CEREPS egy Luxemburgban bejegyzett nonprofit, civil szervezet (a.s.b.l.). A CEREPS egyéni és intézményi tagságot kínáló olyan szervezet, amely minden a gyermekek és serdülők testnevelésével és fizikai aktivitásával kapcsolatos kutatási témák és nemzetek közötti projektek koordinációjával foglalkozik. A CEREPS célja, hogy a kutatás fejlesztés és pályázás fő központjává váljon.
Úgy tűnik, hogy formális értelemben csak marginális különbség van abban, amikor a CEREPS „a testnevelés minősége” kifejezést használja a „minőségi testnevelés” helyett. Ugyanakkor jelentős különbség van a koncepcióban, mert a nézőpontjuk szerint a „minőségi testnevelés” nem korlátozódik csak a testnevelésre, mint iskolai tantárgyra. A CEREPS egy olyan három minőségi értékelési szintből álló (mikró, mezo és makró) szocio-ökológiai koncepciót követ, ahol testnevelés, mint iskolai tantárgy csak egy, de az alapvető szint.

Európai projektek az Európai Testnevelési Szövetséggel

Az 1991-ben, Brüsszelben alapított Európai Testnevelési Szövetség (EUPEA) a nemzeti testnevelési egyesületek európai ernyőszervezeteként több mint 30 tagszervezettel rendelkezik. Az EUPEA missziója a testnevelés európai népszerűsítésére és a testnevelés terén Európában folytatott lobbizásra fókuszál az 1991-es Madridi Nyilatkozatban leírtak és a 2011-es Brüsszeli Nyilatkozattal módosítottak szerint: “Nincs nevelés testnevelés nélkül”.

Az elmúlt években az EUPEA számos európai projektben vett részt. Kezdetben az Előkészítő intézkedések a sporttal kapcsolatos európai partnerségek számára c. programban, majd az Erasmus+ program keretében az EUPEA sikeresen fejlesztette saját pályázatait nemzeti tagjaival együttműködve. A jövőben az EUPEA folytatni fogja stratégiája további fejlesztését az európai projektekben való részvétele során. Tekintettel arra, hogy az EUPEA a testnevelésre, mint az oktatási rendszerben oktatott tantárgyra fókuszáló szövetség, továbbá, hogy az EUPEA tagjai elsődlegesen a minőségi testnevelés megvalósítását tekintik céljuknak, az Erasmus+ program nevelés és oktatás különböző területeit érintő, Kulcs intézkedések 2 a stratégiai partnerségek számára c. pályázati kiírások lesznek az EUPEA célterületei a jövőben.

Életrajz:

Dr. Claude Scheuer kutatóként dolgozik a Luxemburgi Egyetem Tanítási és Tanulási Intézetében, az Oktatási és Szociális Munka Tanszéken (DESW). Emellett az általános iskolai tanárképzésben oktat (BScE: Bachelor of Educational Sciences). Ezt megelőzően 13 évig testnevelő tanárként dolgozott általános és középiskolában. A 2019/2020. tanévtől kezdve a “fizikai aktivitás és a testnevelés formális és nem formális oktatási környezetben” elnevezésű új képzésnek a tanulmányi igazgatója. Kutatási területe elsősorban a gyermekek és serdülők alap motoros kompetenciáira és az aktív iskolákra összpontosít. 2017-ben az alap motoros kompetenciák témakörében oktatástudományi doktori fokzatot szerzett. Tagja a Luxemburgi Tanáregyesületnek (APEP; Association des Professeurs d’Éducation Physique) valamint 2011 óta az EUPEA (Európai Testnevelési Szövetség) elnöke, amely több mint 30 európai testnevelési tanáregyesület ernyőszervezete. A FIEP-Europe (Fédération Internationale de l’Éducation Physique) luxemburgi delegáltja és 2013 óta az ICSSPE (Nemzetközi Diáksport és Testnevelés Tanács) igazgatóságának tagja. 2015 óta a CEREPS (Conseil Européen de Recherche en Éducation Physique et Sportive), a testnevelés kutatásával foglalkozó, luxemburgi székhelyű, európai tanács elnöke, amelyet Dr. Roland Naul professzorral közösen alapított.

 

Prof. Marc Cloes

az AIESEP (Nemzetközi Felsőoktatási Testnevelési Egyesület) elnöke.

Egy modell – hogyan segítsük a testnevelő tanárokat ahhoz, hogy az egészséges és aktív életmódra ösztönzés előmozdítóivá váljanak az iskolákban?

november 17., 10h55-11h25

Az iskola kiemelten fontos egy társadalom számára. Minden országban azt az ambiciózus missziót bízzák az oktatási rendszerre, hogy felkészítse a fiatalokat a jövőre. A tanulási eredmények mérése általános megközelítés a hallgatók képességeinek meghatározásához az oktatási politikák finomhangolása érdekében. A PISA-felmérésekkel az OECD felméri a 15 éves fiatalok olvasási, matematikai és tudományos ismereteit és készségeit, hogy meg tudjanak felelni az élet kihívásainak. (Schleicher, 2019). Ez a megközelítés hangsúlyozza, hogy az iskoláknak és a tanároknak megbízható iránymutatást kell javasolniuk (Newmann & Wehlage, 1993), amely megerősíti a tanított / értékelt és az iskolán kívüli világ közötti összefüggést. A 21. század eleje óta a testnevelő tanárokat egyre inkább az egészséges és aktív életmód iskolai előmozdításának sarokkövének tekintik. Ami a többi tudományterületet illeti, logikus lenne, hogy a tanulók iskolai tanulmányaik során felhalmozott tapasztalatai hozzájáruljanak szokásaik javításához, miután elhagyják az iskolai környezetet. A testnevelést be kell építeni a nemzetközi összehasonlításokba. Ebből a szempontból a testnevelő tanároknak olyan tanítási megközelítéseket kell alkalmazniuk, amelyek célja a társadalmi transzfer és az elszámoltathatóság növelése (Cloes, 2017). Ha a szakirodalom sokféle forrást kínál, amelyekből a testnevelő tanárok inspirációt meríthetnek e célok elérése érdekében, akkor érdekes lenne egy olyan modellt is javasolni nekik, amelyet a pályán való tevékenységük megszervezésére terveztek. Ez az előadás négy integrált szint alapján leírja ezt a modellt, bemutatva azokat a szakaszokat, amelyekben a testnevelő tanárok beavatkozási lehetőséget kapnak.

Hivatkozások

Cloes, M. (2017). Preparing physically educated citizens in physical education. Expectations and practices. Retos, 31, 245-251. Available http://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/53497/32304

Newmann, F.M. & Wehlage, G.G. (1993). Authentic Learning. Five Standards of Authentic

Instruction. Educational Leadership, 50(7), 8-12.

Schleicher, A. (2019). PISA 2018. Insights and Interpretations. OECD. Available on https://www.oecd.org/pisa/PISA%202018%20Insights%20and%20Interpretations%20FINAL%20PDF.pdf

Életrajz:

Prof. Dr hon. Marc Cloes karrierjét a Liege-i Egyetem (Belgium) Sport- és Rehabilitációs Tudományok Tanszékén folytatta. Feladata volt a testnevelő tanárképzési program. Kutatási területei közvetlenül a sportpedagógiára összpontosítottak, és a tanítási-tanulási folyamat integratív modelljére hivatkoztak. Ez a modell az oktatási kapcsolat ökológiai megközelítését támogatja. A fizikai és sporttevékenység gyakorlati összefüggéseinek nagy transzverzalitása jellemzi munkáját. A 21. század eleje óta az aktív és egészséges életmód népszerűsítése egyik prioritása lett. Akadémiai szinten továbbra is olyan megközelítést véd, amely erősíti a testnevelés értelmét és az iskola szerepét a testnevelésű polgárok felkészítésében (fizikai műveltség, társadalmi átadás, minőségi testnevelés, a PAMIA alapelvei). Több nemzetközi egyesületben való részvétele, karrierjének sajátos aspektusát képviselte. 2014 óta az AIESEP (Association Internationale des Écoles Supérieures d’Éducation Physique – Nemzetközi Felsőoktatási Testnevelési Egyesület) elnöke.

Dr. Dario Novak

a Zágrábi Egyetem adjunktusa és a Horvátországi Antropológiai Kutatóintézet tudományos munkatársa

Minőségi testnevelés a szlovák, horvát és cseh középiskolások véleménye alapján

november 17., 11h25–11h55

Előadásunkban bemutatjuk a Szlovákiában, Horvátországban és Csehországban végzett kutatásunkat, amelynek középpontjában a minőségi testnevelés kiválasztott mutatóinak középiskolások által értékelt eredményei állnak. A mintát 555 (18 éves) tanuló adta, az alkalmazott kutatási módszer 5 alapterületre összpontosító kérdőív volt:

– a testnevelés népszerűsége, a testnevelés fontossága, a testnevelés általi terhelés, és a minőségi testnevelés következő kiválasztott mutatói;

– Társadalmi tőke;

– Új technológiák a testnevelés tanításában;

– Egészség és egészséges életmód;

– Inkluzív testnevelés.

A legfontosabb statisztikai különbségeket a tanulóknál a testnevelés inkluzivitásával kapcsolatos véleményeikben találtuk. A horvát diákok pozitívabban tekintenek erre a témára, mint Szlovákia és Csehország diákjai. A tanulmány az ICSSPE félévenkénti, valamint a szlovák tudományos társaság VEGA 1/0523/19 kódjelű „A testnevelés- és sportoktatás, valamint azok minősége és lehetőségei az egészség előmozdításában a tanulók, a tanárok és a szülők szempontjából” elnevezésű tudományos támogatásokkal jött létre.

(Branislav Antala1 – Iveta Cihová1 – Dario Novak2 – Jana Vašíčková3

1.Comenius Egyetem Pozsony, Szlovákia, 2. Zágrábi Egyetem, Horvátország, 3.Palacky Egyetem, Olomouc, Csehország)

 

Életrajz:

Dr. Dario Novak a Zágrábi Egyetem adjunktusa és a Horvátországi Antropológiai Kutatóintézet tudományos munkatársa. PhD fokozatát sporttudományi területen szerezte a Zágrábi Egyetemen 2010-ben. A New York-i Columbia Egyetem és a bostoni Harvard Egyetem posztdoktori munkatársa. Dr. Novak fő kutatási területeiben az ember egészség és teljesítmény integrált és holisztikus megközelítéseire fókuszál. Dr. Novak egy könyv szerkesztője, valamint több mint 200 tudományos publikáció szerzője, melyek különböző sportfolyóiratokban jelentek meg. Számos keynote- és meghívott előadást, valamint több mint 50 konferencia előadást tudhat maga mögött. FIEP Europe Thulin Díjat kapott 2011-ben a Nemzetközi Testnevelés Szövetségtől (FIEP Europe), valamint a Nemzetközi Testnevelési Szövetség (FIEP World) Becsületkeresztjét is magáénak tudhatja. 2017-ben a mexikói FIEP is elismerte Mexikóvárosban, ahol kiemelkedő tudósként megkapta a “Prof. Adolfo Pérez Acosta” díjat az oktatás-kutatáshoz való hozzájárulásáért. Ezen felül 2015., 2016. és 2017. évben a Zágrábi Egyetem Kineziológiai Karának “Legjobb Fiatal Tudós Díját” is megkapta. 2018-ban a horvát parlament által létrehozott Nemzeti Tudományos Díjak Bizottsága dr. Novakot választotta az “év fiatal kutatója”-nak. 2019-ben megkapta “a Testnevelés Nagykövete” díjat az emberi egészség és a teljesítmény népszerűsítéséért tett munkájáért.

MICHAEL ARMSTRONG

a Nemzetközösség Titkárságának „a Sport a Fejlesztésért és a Békéért Program” menedzsere

A testnevelés, a testmozgás és a sport hozzájárulása az SDG-khez

november 17., 11h55-12h25

Nemzetközi együttműködési projekt folyik egy mérési keretrendszer és indikátorok kidolgozására, tesztelésére és validálására, amelyekkel mérhető a sport, a testnevelés és a fizikai aktivitás hozzájárulása a kiemelt SDG-khez. Ez a projekt a kazanyi cselekvési terv 2. intézkedését valósítja meg, és célja, hogy támogassa a tagországokat, a sportszervezeteket és más érdekelt feleket e hozzájárulás mérésében, értékelésében és fokozásában.

Ezt a projektet a Nemzetközösség Titkársága vezeti az ENSZ-ügynökségekből, vezető tagországokból és ágazati szakértőkből álló magas szintű irányítócsoport támogatásával. Nyílt végű munkacsoport-struktúrát is létrehoztak a 2020. decemberi harmadik éves találkozóval.

A tervezés, a tesztelés és a felülvizsgálat ismétlődő folyamata révén egy előzetes mérési keretet, modellindíkátorokat és egy kísérő eszköztárat fejlesztettek ki, a már elérhető 4. verzióval. A keret meghatározza és hangsúlyozza a sport, az SDG mutatók és az olyan összehangolt kezdeményezések közötti koherenciát és konvergenciát, mint az UNESCO minőségi testnevelési indikátorai és a fizikai aktivitásra vonatkozó globális cselekvési terv.

Megalapozott adatokkal megfogalmazva a sport, a testnevelés és a (szervezett) fizikai aktivitás hozzájárulását a fenntartható fejlődéshez elismerték a kormányok közötti és több érdekelt felet támogató szükséges előfeltételeként. Ez kulcsfontosságú az ezekre a szakpolitikai területekre történő beruházások igazolásához, és fontos a sporttal kapcsolatos politikai prioritások hiteles összekapcsolásához a nemzeti fejlesztési tervekkel, a regionális prioritásokkal és a fenntartható fejlesztési célokkal. További kutatásokra van szükség ezen a területen a testnevelés és az iskolai sport, valamint a fenntartható fejlesztési célok közötti kapcsolatok kialakítása és megerősítése érdekében, valamint annak érdekében, hogy ezek a hozzájárulások hogyan maximalizálhatók.

A COVID-19 járvány miatti jelentős hatások és a haladást fenyegető veszélyek miatt most minden eddiginél szorosabban figyelemmel kell kísérni a sport fenntartható fejlődéshez való hozzájárulását. 2020-ban a nemzetközösségi miniszterek hangsúlyozták ennek a közös mérési megközelítésnek a jelentőségét a sport értékének számszerűsítése és az ágazatba történő jövőbeli beruházások hatékony célzása szempontjából, különösen a COVID 19 hatását követő tartós fellendülés biztosítása érdekében.

Életrajz:

Michael Armstrong a Nemzetközösség Titkárságának a Sport a Fejlesztésért és a Békéért Program menedzsere, ahol a titkárság technikai segítségnyújtási programjait irányítja. Célja egy nemzetközi projekt kidolgozása, tesztelése és validálása mérési keretrendszer és modellmutatók kidolgozása, tesztelése és validálása érdekében, hogy támogassa a tagországokat, a sportszervezeteket és más érdekelt feleket a sport, a testnevelés és a testmozgás hozzájárulása szempontjából a kiemelt fontosságú fenntartható fejlesztési célokhoz.

A Nemzetközösség Titkársága a Nemzetközösség 54 tagállamának kormányközi szervezete. A szervezet szakpolitikai útmutatást, technikai segítséget és tanácsadási szolgáltatásokat nyújt a tagországoknak. A Sport a Fejlesztésért és a Békéért program támogatja a Nemzetközösség országait a sport fenntartható fejlődéshez való hozzájárulásának előmozdítását és védelmét célzó politika és stratégia megerősítésében.

Mike széleskörű tapasztalattal rendelkezik az állami és magánintézményekkel való együttműködés terén a sport és a nagyobb sportesemények pozitív, társadalmi és gazdasági eredményeinek maximalizálása érdekében. Ez magában foglalta az New Zealand Major Events projekt és korábbi programjait, valamint az önkormányzati beruházási döntések stratégiai vezetését az Auckland Tourism, Events and Economic Development vezető befektetési tanácsadójaként. Mike sportgazdálkodási és menedzsment mesterképzéssel rendelkezik a Florida Állami Egyetemen, valamint egyetemi diplomát szerzett pszichológiából, közgazdaságtanból és testnevelésből is.

Prof. Fiona Bull

WHO/Egészségügyi Világszervezet

Minőségi Testnevelés az Egészségügyi Világszervezet, a WHO perspektívájából

november 17., 12:25–12:45

Életrajz:

Prof. Fiona Bull a genfi (Svájc) székhelyű Egészségügyi Világszervezet (WHO) új, az Egészségesebb Népességért Részlege keretében működő Egészségfejlesztési Osztály Fizikai Aktivitási Egységének vezetője. Elsődleges fókusza a Fizikai Aktivitás Globális Cselekvési Terv 2018-2030 ajánlásait megvalósító országok támogatása, kiemelt hangsúlyt fektetve a rendszerszemléletű megközelítés és a környezet fejlesztésének egészére nézve, a biztonságos séta és kerékpározás előmozdítása és megőrzése érdekében minden életkorú és képességű ember számára. Az egyéb feladatok magukban foglalják a globális normatív szabályok fejlesztését, úgymint a fizikai aktivitásra és ülő életmódra vonatkozó iránymutatások frissítését, a globális partnerségek bővítését és speciális technikai támogatás nyújtását az országok számára a WHO regionális és adott országban működő irodáin keresztül, különösen az alacsony és közepes jövedelmű országok számára. A WHO-hoz való csatlakozását megelőzően Fiona a közegészségügy és a fizikai aktivitás professzora volt a Nyugat-Ausztráliai Egyetemen, valamint az Épített Környezetet és Egészség Központ igazgatója. A szakmai érdeklődése a nem fertőző betegségeket érintő globális és nemzeti közegészségügyi politikára, a fizikai aktivitás és egészség epidemiológiájára, a fizikai aktivitás ösztönzését célzó nemzeti intézkedésekhez kapcsolódó innovációra, technológiára és rendszerszemléletű megközelítésre terjed ki. Dr. Bull a közegészségügyért végzett szolgálataiért a Brit Birodalom Rendjének Tagja (BME) kitüntetésében részesült.

Alexander Schischlick

az UNESCO Ifjúsági- és Sport tagozatának vezetője

Tanulságok az UNESCO minőségi testnevelési irányelveinek kísérleti bevezetéséből a Fidzsi-szigeteken, Mexikóban, Dél-Afrikában és Zambiában

november 17., 14h00–14h30

Az UNESCO és 6 nemzetközi partner – az Európai Bizottság, az ICSSPE, a NOB, a Nike, az UNDP és a WHO – közös erőfeszítései mentén dolgozták ki és adták ki 2016-ban a minőségi testnevelési irányelveket döntéshozók számára az. Ezek tartalmazzák a szakpolitikai irányelvek felülvizsgálatának módszertanát, kulcs lépéseket az irányelvek felülvizsgálatának folyamatában és egy interaktív képzési modult a nemzeti irányelveket felülvizsgáló csoportok számára.

Az UNESCO nemzetközi titkárságának és területi irodáinak támogatásával négy országban vezették be pilot jelleggel az iránymutatásokat: a Fidzsi-szigeteken, Mexikóban, Dél-Afrikában és Zambiában. A cél a többszereplős megközelítés módszertanának tesztelése volt, melynek során górcső alá vették azokat a hiányosságokat, amelyek a különféle hatóságok – oktatásügy, egészségügy, sport és ifjúságügy területén, beleértve a nemzeti olimpiai bizottságokat – összehangolásában állnak fenn az összefüggő és következetes politikák, valamint az iskolák fenntartható sportellátásának javítását célzó konkrét intézkedések kialakításában.

A független projektértékelők – a Sport és Fejlesztési Intézet szakemberei (Dél-Afrika) – javaslatára a projekt esettanulmányként került népszerűsítésre más ENSZ-ügynökségek és az irányelvek kialakításában közreműködő multilaterális szervezetek számára. A megvalósítás számos a siker felé vezető tényező merült fel:

  • testre szabott országos végrehajtás, amely az irányelv eszközök sokféleségét eredményezte, amelyek támogatni tudják további országok felvételét a világ minden részéről.
  • az inkluzív és részvételen alapuló szakpolitikai tervezés folyamata, amely az oktatás, az ifjúság, a sport és az egészségügy szakpolitikai döntéshozóinak bevonásódását eredményezte, rögzítve a nemzeti felelősségvállalást és megerősítve az ágazatok közötti kapcsolatokat.
  • konkrét rendelkezések az egyes szakpolitikai eszközökbe integrált közösségi partnerségek, kreatív kommunikáció, valamint eredményalapú nyomon követési és értékelési mechanizmusok jelentőségéről.
  • A Nemzeti Olimpiai Bizottságok következetes bevonása a Fiatal Olimpiai Nagykövetekkel együtt

Életrajz:

Alexander Schischlik jelenleg az UNESCO Ifjúsági- és Sport tagozatának vezetője. 1993-ban csatlakozott az UNESCO-hoz, ahol számos területen felügyelte a nemzetközi programokat, beleértve a zene, a művészet, a kulturális intézmények és az emberi jogok területét. 2012 óta dolgozik a sport-, 2014-től pedig az ifjúsági tagozaton. Ausztriában született, mesterképzésben szerzett közgazdász diplomát, majd jogi doktorátust a Bécsi Egyetemen. Pályafutását a biztosítási üzletágban kezdte Buenos Airesben, majd Bécsben és Brüsszelben dolgozott, ahol zenei produkciókat, valamint művészek népszerűsítésével foglalkozó nemzetközi projekteket vezetett.

Dr. Molnár László

stratégiai igazgató, MDSZ

Tovább a minőségi testnevelés megvalósítása érdekében 2016-2020 – a stratégia és eredményei

november 17., 14h30-15h00

A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) 2016 és 2020 között számos olyan szakmai programot dolgozott ki és valósított meg, amelyek megfelelnek a Testnevelés az Egészségfejlesztésben Stratégiai Intézkedések (T.E.S.I. 2020) c., a magyar Kormány által elfogadott szakpolitikai stratégiában foglaltaknak. Előadásunk célja, hogy (1) a stratégiában rögzített intézkedések és beavatkozások struktúráját röviden bemutassa, (2) számot adjon a stratégia megvalósításának eredményeiről és következtetéseket vonjon le azok kapcsán az MDSZ szemszögéből, továbbá (3) betekintést adjon az EFOP 3.2.8.-16 számú kiemelt projektben kifejlesztett, a stratégiához közvetlenül kapcsolódó tevékenységekről. Kiemeljük a minőségi testnevelés oktatási keretrendszerét, elkészült kiadványainkat, mint a testnevelés és diáksport oktatását támogató szakmai anyagokat, a TESIM.hu elnevezésű online szakmódszertani központot, akkreditált pedagógus-továbbképzéseinket, a NETFIT® továbbfejlesztését sajátos nevelési igényű tanulók számára, végül pedig a tantárgygondozó szaktanácsadók és köznevelési szakértők számára megszervezett regionális műhelymunka sorozatról is beszámolunk.

Életrajz:

2010-től az akkori Nemzeti Erőforrás Minisztériuma Sportért Felelős Államtitkárságának stratégiai osztályvezetője, majd 2012 végéig a sportért felelős államtitkár kabinetfőnöke. 2012-től az MDSZ szakmai, majd stratégiai igazgatója. Szerzőként vett részt a T.E.S.I. 2020 szakpolitikai stratégia előkészítésében, 2015 óta az MDSZ képviselője a Gyermek és Ifjúsági Alapprogram Tanácsában, 2017 óta pedig a Nemzeti Diák-, Hallgatói és Szabadidősport Szövetség elnökségi tagja. Az elmúlt években közreműködött a NETFIT® mint országosan egységes iskolai fittségmérési rendszer bevezetését megalapozó kodifikációs, valamint az iskolai testneveléshez és sporttevékenységhez kapcsolódó program- és finanszírozási javaslatok előkészítésében, kidolgozásában. Az eddigi HIPE konferenciák állandó előadója.

 

Dr. Csányi Tamás

szakmai főtanácsadó, MDSZ

Tovább a minőségi testnevelés megvalósítása érdekében 2016-2020 – a stratégia és eredményei

november 17., 14h30-15h00

A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) 2016 és 2020 között számos olyan szakmai programot dolgozott ki és valósított meg, amelyek megfelelnek a Testnevelés az Egészségfejlesztésben Stratégiai Intézkedések (T.E.S.I. 2020) c., a magyar Kormány által elfogadott szakpolitikai stratégiában foglaltaknak. Előadásunk célja, hogy (1) a stratégiában rögzített intézkedések és beavatkozások struktúráját röviden bemutassa, (2) számot adjon a stratégia megvalósításának eredményeiről és következtetéseket vonjon le azok kapcsán az MDSZ szemszögéből, továbbá (3) betekintést adjon az EFOP 3.2.8.-16 számú kiemelt projektben kifejlesztett, a stratégiához közvetlenül kapcsolódó tevékenységekről. Kiemeljük a minőségi testnevelés oktatási keretrendszerét, elkészült kiadványainkat, mint a testnevelés és diáksport oktatását támogató szakmai anyagokat, a TESIM.hu elnevezésű online szakmódszertani központot, akkreditált pedagógus-továbbképzéseinket, a NETFIT® továbbfejlesztését sajátos nevelési igényű tanulók számára, végül pedig a tantárgygondozó szaktanácsadók és köznevelési szakértők számára megszervezett regionális műhelymunka sorozatról is beszámolunk.

Életrajz:

A Semmelweis Egyetem Testnevelés- és Sporttudományi Karán szerzett testnevelő tanár és labdarúgó szakedző diplomát. Doktori fokozatát neveléstudományban szerezte 2011-ben, majd 2017-ben habilitált az Eötvös Loránd Tudományegyetemen. Összesen több, mint 240 szakcikk, előadás, könyv és tudományos mű szerzője, társszerzője az iskolai testnevelés és sport területén. Fő kutatási területe az óvodai és iskolai testnevelés szakdidaktikáját fogja át. A Magyar Diáksport Szövetség szakmai főtanácsadója, több hazai és nemzetközi projekt szakmai vezetője, szakértője. Az Európai Testnevelési Szövetség (EUPEA) vezető testületének tagja, a testnevelési világszövetség (FIEP) magyarországi képviselője.

Dr. Marcos Onofre

az EUPEA (Európai Testnevelési Szövetség) alelnöke

Minőségi testnevelés: Az EUPEA tapasztalata az Európai Testnevelési Obszervatórium felépítéséről

november 17., 15h00-15h30

Az előadásban az EUPEA aktív partneri tevékenységéből szerzett tapasztalatainak szemszögéből mutatjuk be a európai testnevelés minőségével kapcsolatos információk akkumulálására és szisztematikus elemzésére létrehozott digitális platformot. Az Európai Bizottság által finanszírozott Erasmus Plus program keretein belül megvalósuló projektet 2018 óta fejlesztjük, mostanra pedig végső fázisához ért. A partnerségben számos ország testnevelő tanári társasága, felsőoktatási- és kutatóintézete vesz részt. Ez az előadás a platform tartalmára (a minőségi testnevelés dimenziói és mutatói), az információk összegyűjtésére és elemzésére szolgáló rendszerre (eszközökre) összpontosít. Bemutatjuk a pilot tanulmány legjelentősebb eredményeit is. Ezen kívül elemezni fogjuk a projekt megvalósításához vállalt partnerséget is. Társszerzők: João Costa, Dora Carolo és Claude Scheuer.

Életrajz:

Lisszabonban (Portugália) született 1962-ben.

1986: alapképzés testnevelésben (ISEF / Lisszaboni Egyetem).

1991: mesterképzés, testnevelési módszertan (Humán Kinetikai Kar / Lisszaboni Egyetem).

2000: PhD az oktatástudományban, az oktatási környezet elemzésének és szervezésének specialitása (Humán Kinetikai Kar / Lisszaboni Egyetem).

2001 és 2010 között a Humán Kinetika Kar / Lisszaboni Egyetem adjunktusa.

2001 óta a Master Education Sciences Pedagógiai Felügyelet szakterületének koordinátora (Humán Kinetikai Kar / Lisszaboni Egyetem).

2007 és 2014 között a Portugál Testnevelési Társaság (SPEF) elnöke.

2006 és 2010 között Dél-Európa országainak képviselője az Európai Testnevelési Szövetség igazgatóságában.

2010 óta az Európai Testnevelési Szövetség alelnöke.

2010 óta docens (Humán Kinetikai Kar / Lisszaboni Egyetem).

2011 óta az AIESEP Igazgatási Bizottságának tagja – a Association International Ecóles Superiores de Education Physique.

2008 óta a testnevelés oktatási mesterképzés koordinátora (Humán Kinetikai Kar / Lisszaboni Egyetem).

2010 óta a Humán Kinetikai Kar / Lisszaboni Egyetem tudományos testületének tagja.

2018 óta az Oktatási, Társadalom- és Bölcsészettudományi Tanszék vezetője (Humán Kinetikai Kar / Lisszaboni Egyetem).

2012 óta az Oktatási, Társadalom- és Bölcsészettudományi Tanszék (Humán Kinetikai Kar / Lisszaboni Egyetem) Pedagógiai Laboratóriumának koordinátora.

2012 óta az Oktatástudományi Doktori Iskola oktatói oktatásának koordinátora (Humán Kinetikai Kar / Lisszaboni Egyetem).

2014 óta a Lisszaboni Egyetem Oktatási és Képzési Intézetének kutatási egységének kutatója.

2019 óta a Lisszaboni Egyetem Oktatási és Képzési Intézetének kutatási egységének vezetője

2010-14 között a SPEF (Portugál Testnevelési Társaság) Közlöny igazgatója (National an Scientific Journal for PE and PETE).

A Pedagógia, Oktatás és Testnevelés területén a Nemzeti és Nemzetközi Folyóiratok Testületének tagja

Számos publikációja jelent meg folyóiratokban és könyvekben.

Tudományos rendezvényeken tartott előadásai két fő kutatási területre fókuszálnak: a testnevelés oktatásának minősége és a testnevelő tanárok tanulmánya és kutatása és szakmai fejlődése.

Több mint 60 diplomamunka témavezetője az oktatástudomány, az európai testnevelés, a testnevelés, a gyermekfejlesztés, a gyógypedagógia, a tanítás megfigyelése és az oktatási kapcsolatok területén.

9 neveléstudományi doktori értekezés témavezetője (ebből 8-at a Portugál Tudományos Alapítvány ösztöndíja támogatott), a testnevelő tanárképzés és a testnevelés területén.

Több mint 90 nyilvános mesterdiploma védési bizottság, és 15 doktori biztosság tagja neveléstudományok, sporttudományok és testnevelés területén a Humán Kinetika Kar / Lisszaboni Egyetemen és más egyetemeken.

A PE és a PETE országos és nemzetközi kongresszusának szervező és tudományos bizottságainak tagja.

Az Oktatási Minisztérium tanácsadója a testnevelés és az iskolai sportprogramok reformjával kapcsolatban, valamint szakértője a testnevelő tanár szakra történő felvételi vizsgák esetében.

Meghívott szakértő a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) szakértői találkozóin a portugál nemzeti tanterv és a tanár értékelés témájában.

Koordinátor vagy partner hat nemzetközi kutatási projektben, melyekből három az Erasmus + Sport program keretein belül valósul meg.