Prof. Marc Cloes

az AIESEP (Nemzetközi Felsőoktatási Testnevelési Egyesület) elnöke.

Egy modell – hogyan segítsük a testnevelő tanárokat ahhoz, hogy az egészséges és aktív életmódra ösztönzés előmozdítóivá váljanak az iskolákban?

november 17., 10h55-11h25

Az iskola kiemelten fontos egy társadalom számára. Minden országban azt az ambiciózus missziót bízzák az oktatási rendszerre, hogy felkészítse a fiatalokat a jövőre. A tanulási eredmények mérése általános megközelítés a hallgatók képességeinek meghatározásához az oktatási politikák finomhangolása érdekében. A PISA-felmérésekkel az OECD felméri a 15 éves fiatalok olvasási, matematikai és tudományos ismereteit és készségeit, hogy meg tudjanak felelni az élet kihívásainak. (Schleicher, 2019). Ez a megközelítés hangsúlyozza, hogy az iskoláknak és a tanároknak megbízható iránymutatást kell javasolniuk (Newmann & Wehlage, 1993), amely megerősíti a tanított / értékelt és az iskolán kívüli világ közötti összefüggést. A 21. század eleje óta a testnevelő tanárokat egyre inkább az egészséges és aktív életmód iskolai előmozdításának sarokkövének tekintik. Ami a többi tudományterületet illeti, logikus lenne, hogy a tanulók iskolai tanulmányaik során felhalmozott tapasztalatai hozzájáruljanak szokásaik javításához, miután elhagyják az iskolai környezetet. A testnevelést be kell építeni a nemzetközi összehasonlításokba. Ebből a szempontból a testnevelő tanároknak olyan tanítási megközelítéseket kell alkalmazniuk, amelyek célja a társadalmi transzfer és az elszámoltathatóság növelése (Cloes, 2017). Ha a szakirodalom sokféle forrást kínál, amelyekből a testnevelő tanárok inspirációt meríthetnek e célok elérése érdekében, akkor érdekes lenne egy olyan modellt is javasolni nekik, amelyet a pályán való tevékenységük megszervezésére terveztek. Ez az előadás négy integrált szint alapján leírja ezt a modellt, bemutatva azokat a szakaszokat, amelyekben a testnevelő tanárok beavatkozási lehetőséget kapnak.

Hivatkozások

Cloes, M. (2017). Preparing physically educated citizens in physical education. Expectations and practices. Retos, 31, 245-251. Available http://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/53497/32304

Newmann, F.M. & Wehlage, G.G. (1993). Authentic Learning. Five Standards of Authentic

Instruction. Educational Leadership, 50(7), 8-12.

Schleicher, A. (2019). PISA 2018. Insights and Interpretations. OECD. Available on https://www.oecd.org/pisa/PISA%202018%20Insights%20and%20Interpretations%20FINAL%20PDF.pdf

Életrajz:

Prof. Dr hon. Marc Cloes karrierjét a Liege-i Egyetem (Belgium) Sport- és Rehabilitációs Tudományok Tanszékén folytatta. Feladata volt a testnevelő tanárképzési program. Kutatási területei közvetlenül a sportpedagógiára összpontosítottak, és a tanítási-tanulási folyamat integratív modelljére hivatkoztak. Ez a modell az oktatási kapcsolat ökológiai megközelítését támogatja. A fizikai és sporttevékenység gyakorlati összefüggéseinek nagy transzverzalitása jellemzi munkáját. A 21. század eleje óta az aktív és egészséges életmód népszerűsítése egyik prioritása lett. Akadémiai szinten továbbra is olyan megközelítést véd, amely erősíti a testnevelés értelmét és az iskola szerepét a testnevelésű polgárok felkészítésében (fizikai műveltség, társadalmi átadás, minőségi testnevelés, a PAMIA alapelvei). Több nemzetközi egyesületben való részvétele, karrierjének sajátos aspektusát képviselte. 2014 óta az AIESEP (Association Internationale des Écoles Supérieures d’Éducation Physique – Nemzetközi Felsőoktatási Testnevelési Egyesület) elnöke.