Dr. Claude Scheuer

Az EUPEA (Európai Testnevelési Egyesület) elnöke

Minőségi testnevelés a CEREPS perspektívájából

november 17., 10h05–10h35

A CEREPS egy Luxemburgban bejegyzett nonprofit, civil szervezet (a.s.b.l.). A CEREPS egyéni és intézményi tagságot kínáló olyan szervezet, amely minden a gyermekek és serdülők testnevelésével és fizikai aktivitásával kapcsolatos kutatási témák és nemzetek közötti projektek koordinációjával foglalkozik. A CEREPS célja, hogy a kutatás fejlesztés és pályázás fő központjává váljon.
Úgy tűnik, hogy formális értelemben csak marginális különbség van abban, amikor a CEREPS „a testnevelés minősége” kifejezést használja a „minőségi testnevelés” helyett. Ugyanakkor jelentős különbség van a koncepcióban, mert a nézőpontjuk szerint a „minőségi testnevelés” nem korlátozódik csak a testnevelésre, mint iskolai tantárgyra. A CEREPS egy olyan három minőségi értékelési szintből álló (mikró, mezo és makró) szocio-ökológiai koncepciót követ, ahol testnevelés, mint iskolai tantárgy csak egy, de az alapvető szint.

Európai projektek az Európai Testnevelési Szövetséggel

Az 1991-ben, Brüsszelben alapított Európai Testnevelési Szövetség (EUPEA) a nemzeti testnevelési egyesületek európai ernyőszervezeteként több mint 30 tagszervezettel rendelkezik. Az EUPEA missziója a testnevelés európai népszerűsítésére és a testnevelés terén Európában folytatott lobbizásra fókuszál az 1991-es Madridi Nyilatkozatban leírtak és a 2011-es Brüsszeli Nyilatkozattal módosítottak szerint: “Nincs nevelés testnevelés nélkül”.

Az elmúlt években az EUPEA számos európai projektben vett részt. Kezdetben az Előkészítő intézkedések a sporttal kapcsolatos európai partnerségek számára c. programban, majd az Erasmus+ program keretében az EUPEA sikeresen fejlesztette saját pályázatait nemzeti tagjaival együttműködve. A jövőben az EUPEA folytatni fogja stratégiája további fejlesztését az európai projektekben való részvétele során. Tekintettel arra, hogy az EUPEA a testnevelésre, mint az oktatási rendszerben oktatott tantárgyra fókuszáló szövetség, továbbá, hogy az EUPEA tagjai elsődlegesen a minőségi testnevelés megvalósítását tekintik céljuknak, az Erasmus+ program nevelés és oktatás különböző területeit érintő, Kulcs intézkedések 2 a stratégiai partnerségek számára c. pályázati kiírások lesznek az EUPEA célterületei a jövőben.

Életrajz:

Dr. Claude Scheuer kutatóként dolgozik a Luxemburgi Egyetem Tanítási és Tanulási Intézetében, az Oktatási és Szociális Munka Tanszéken (DESW). Emellett az általános iskolai tanárképzésben oktat (BScE: Bachelor of Educational Sciences). Ezt megelőzően 13 évig testnevelő tanárként dolgozott általános és középiskolában. A 2019/2020. tanévtől kezdve a “fizikai aktivitás és a testnevelés formális és nem formális oktatási környezetben” elnevezésű új képzésnek a tanulmányi igazgatója. Kutatási területe elsősorban a gyermekek és serdülők alap motoros kompetenciáira és az aktív iskolákra összpontosít. 2017-ben az alap motoros kompetenciák témakörében oktatástudományi doktori fokzatot szerzett. Tagja a Luxemburgi Tanáregyesületnek (APEP; Association des Professeurs d’Éducation Physique) valamint 2011 óta az EUPEA (Európai Testnevelési Szövetség) elnöke, amely több mint 30 európai testnevelési tanáregyesület ernyőszervezete. A FIEP-Europe (Fédération Internationale de l’Éducation Physique) luxemburgi delegáltja és 2013 óta az ICSSPE (Nemzetközi Diáksport és Testnevelés Tanács) igazgatóságának tagja. 2015 óta a CEREPS (Conseil Européen de Recherche en Éducation Physique et Sportive), a testnevelés kutatásával foglalkozó, luxemburgi székhelyű, európai tanács elnöke, amelyet Dr. Roland Naul professzorral közösen alapított.