EFOP-3.2.8-16-2016-00001

T.E.S.I.-2.0 – BEAVATKOZÁSOK A MINŐSÉGI (INKLUZÍV) TESTNEVELÉS OKTATÁS ÉS KÉPZÉS MEGVALÓSÍTÁSA ÉRDEKÉBEN

A kiemelt projekt megvalósítója: Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ)
A kiemelt projekt fizikai befejezésének dátuma: 2021. május 31.
A megvalósítás költsége: 1 398 714 097 Ft
A támogatás mértéke: 100 %

A Projekt tartalmának bemutatása:

A projekt fő célja a mindennapos iskolai testnevelés folyamatos minőségi alapokon nyugvó fejlesztése a köznevelés területének szabályozási, tartalmi és szakmódszertani típusú megújításával, a szakértők és szolgáltatók felkészítésével a minőségi testnevelés-oktatás támogatására és nyomon követésére, valamint a testnevelés tanítására jogosító képzések és képesítések megújításával Magyarország egész területén. A projekt hozzájárul ahhoz, hogy egy egész életen való tanulás szellemiségének megfelelően támogassa a tanulók kulcskompetenciáinak, különösen a szociális kompetenciák, azon belül az egészséges életvezetéssel összefüggő ismeretek, készségek, képességek, attitűdök, autonómia és felelősségvállalási elemek fejlesztését. Cél, hogy a jelenleg az iskolarendszerben tanuló diákok az egészségtudatos, jövőorientált életvezetési kompetencia birtokába jussanak, és minél több tanuló viselkedésébe épüljön be az élethosszig tartó rendszeres testmozgás, sportolás igénye.


A kiemelt projekt részcéljai:

  1. részcél: A minőségi testnevelés oktatási keretrendszer kidolgozása
  • Az iskolai testnevelés oktatására jogosító képesítési szintek azonosítása,
  • A kapcsolódó képesítési és kimeneti követelmények meghatározása a Magyar Képesítési Keretrendszer (MKKR) alapján;
  • Ajánlások megfogalmazása az egészségtudatos, jövőorientált életvezetés minit potenciális kulcskompetencia-terület összetevőire és tartalmára;
  • A minőségi testnevelés tartalmi megvalósítását támogató monitoring rendszer létrehozása.

2. részcél: A minőségi testnevelés-oktatás feltételeinek kialakítása a köznevelés rendszerében

  • Közreműködés a Nat testi és lelki egészségre nevelés fejlesztési területének, valamint a testnevelés és sport műveltségi területének felülvizsgálatában és a minőségi testnevelés oktatás keretrendszerével, illetve az MKKR-rel való összehangolásában;
  • A Nat-hoz és kerettantervekhez kapcsolódó módszertani fejlesztések megvalósítása: e-szakkönyvek, oktatási segédanyagok fejlesztése;
  • A tanulásban akadályozott, vagy valamely fogyatékossággal élő tanulók egészségközpontú fizikai fittségét mérő tesztrendszer kidolgozása a NETFIT rendszer bázisán.;
  • A testnevelés tantárgyhoz kapcsolódó tanulási eredmények fizikai fittségen kívüli összetevőit nyomon követő mérési és visszacsatolási rendszer kidolgozása az iskolai testnevelésben.

3. részcél: A minőségi testnevelés-oktatás feltételeinek kialakítása a közneveléshez kapcsolódó szolgáltatások területén

  • A szakemberek testnevelés- és sport műveltségi terület-specifikus, online támogatása a közneveléshez kapcsolódó szolgáltatások területén;
  • Testnevelés és sport műveltségterületi pedagógus-továbbképzési programok akkreditálása;
  • Akkreditált pedagógus-továbbképzések lebonyolítása a tanítók és a testnevelő tanárok folyamatos szakmai fejlődésének érdekében;
  • A NETFIT eredmények hasznosítási körének bővítése;
  • A minőségi testnevelés szempontjai szerinti tantárgygondozó szaktanácsadás, pedagógiai-szakmai ellenőrzés és pedagógus minősítés szakmai támogatása. Közreműködés egyes pedagógiai-szakmai szolgáltatások eszközeinek és módszereinek műveltségterület-specifikus továbbfejlesztésében, így különösen a tantárgygondozó szaktanácsadók felkészítésében a minőségi testnevelés támogatására;
  • Közreműködés a köznevelési szakértők felkészítésében az érintett pedagógusok, az intézményvezetők és az intézmények minőségi testnevelés szempontjainak megfelelő ellenőrzésére és értékelésére.

4. részcél: A minőségi testnevelés-oktatás feltételeinek kialakítása a képzések, képesítések területén. Egységes szempontrendszer kidolgozása az érintett pedagógusjelöltek pedagóguskompetenciáinak folyamatos, egymásra épülő fejlesztése és ellenőrzése érdekében, a képzésbe való belépéstől a képzés befejezéséig. A minőségi pedagógus-jelöltek pedagógus pályára orientálását biztosító szempontsor kidolgozása a testnevelés és sport műveltségterületi oktatásra jogosító pedagógusképzések pályaalkalmassági vizsgálati rendszer fejlesztése érdekében (pilot). A pilotok alapján ajánlások megfogalmazása a tanító és tanárképzést érintő KKK-k felülvizsgálatához.

A projekt célcsoportja:

Az iskolai testnevelés tanítására, valamint iskolai sportfoglalkozások vezetésére jogosított gyakorló szakemberek, így különösen a pedagógusok (tanítók, testnevelő tanárok, gyógytestnevelő-egészségfejlesztő tanárok) köznevelési intézmények és finanszírozási, szervezési szempontokat figyelembe véve az intézményfenntartók.

A projekt elvárt eredményei:

A projekt lényegi eredménye, hogy megvalósulnak a T.E.S.I.2020 Stratégia ezen projekthez dedikált intézkedései, melynek során a Testnevelés és sport műveltségi terület által érintett oktatási és képzési rendszerekben, a korábban azonosításra került, a minőségi oktatáshoz és képzéshez elengedhetetlen feltételek kapcsán megtörténnek a célzott tevékenységek.

Kapcsolat: Magyar Diáksport Szövetség
Projekt szakmai megvalósításának székhelye és postacíme: 1063 Budapest, Munkácsy Mihály u. 17.
Telefonszám: (+36-1) 273-3570
E-mail elérhetőség:mdszok@mdsz.hu

A projekt keretében megvalósult termékek:

1. A NETFIT® adaptálása sajátos nevelési igényű tanulókra

Cél: MINDEN gyermek részvételének biztosítása az éves NETFIT® méréseken.

Kik a sajátos nevelési igényű gyermekek?

Sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló: az a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló, aki a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján mozgásszervi, érzékszervi (látási, hallási), értelmi vagy beszédfogyatékos, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, autizmus spektrum zavarral vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral (súlyos tanulási, figyelem vagy magatartásszabályozási zavarral) küzd.

Az adaptációs folyamat lépései:

  • Aktuális nehézségek feltárása, módszertani javaslatok összegyűjtése sajátos nevelési igényű gyermekeket tanító testnevelő tanárokkal felvett interjúk alapján.
  • Releváns hazai és nemzetközi szakirodalom feltárása.
  • Kutatás, sajátos nevelési igényű gyermekek fittségi állapotának, az alternatív tesztek érvényességének, megbízhatóságának és alkalmazhatóságának vizsgálata.

Eredmények:

  • Az adaptációs folyamat tudományos hátterének publikálása tanulmánykötet formájában: Szakirodalmi áttekintés a sajátos nevelési igényű tanulók fittségi vizsgálatairól
  • Tudományos háttér alapján a NETFIT® adaptálása sajátos nevelési igényű gyermekekre
  • A megújult új tesztrendszer jellemzői:
    • Alternatív tesztek beépítése a tesztrendszerbe
    • Ajánlott és opcionális tesztek egyénre szabott választhatóságának lehetősége
    • Megújult sztenderdek
    • Eredmények értékelésének különböző alternatívái
    • MINDEN gyermek részvételének biztosítása
  • NETFIT® kézikönyv bővített, 2. kiadásának elkészítése, mely a sajátos nevelési igényű és a gyógytestnevelés foglalkozásra utalt tanulók fittségmérésével kapcsolatos ajánlásokat is magában foglalja: Kézikönyv a Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt (NETFIT®) alkalmazásához – Második bővített kiadás
  • Oktatóvideók az alternatív tesztekről és a NETFIT alaptesztjeinek adaptált végrehajtási lehetőségeiről: oktatóvideók
  • „Együtt az egészségért!” – A NETFIT® fejlesztési irányainak bemutatása védőnőknek
    • 7 város: Eger, Debrecen, Budapest, Pécs, Székesfehérvár, Győr, Szeged
    • 780 résztvevő

Kapcsolódó cikkek:

Nagy sikerű regionális konferenciasorozatot zárt a Magyar Diáksport Szövetség

Áttörés a sajátos nevelési igényű gyermekek fittségmérésében

Mérföldkőhöz érkezett a Magyar Diáksport Szövetség „TESI 2.0 – Beavatkozások a minőségi testnevelés oktatás és képzés megvalósítása érdekében” című programja

Országos konferencia sorozat indul pedagógusoknak és iskolaegészségügyi szereplőknek a NETFIT® fejlesztési irányainak bemutatásáról

Elkészültek a NETFIT® sajátos nevelés igényű gyermekekre adaptált fejlesztéséhez kapcsolódó oktatóvideók

Új megoldás a sajátos nevelési igényű gyermekek egészségtudatosabb, fittebb életéért
Workshop a NETFIT® sajátos nevelési igényű gyermekekre történő adaptációjának bemutatásáról

Kapcsolódó fotóalbumok:

SNI NETFIT workshop, Budapest, 2018
Képzés

2. Szakmódszertani kiadványok, oktatófilmek

• 8 szakmódszertani könyv
• 2 e-book
• 5 módszertani oktatófilm

Kiadványok, e-bookok elérhetősége
Módszertani oktatófilmek elérhetősége

3. www.tesim.hu Egyedülálló online módszertani tudástár testnevelésben és diáksportban dolgozó pedagógusok részére

Komplex tudásközpont folyamatosan bővülő tartalommal, az alábbi tematikák mentén:

  • Továbbképzések: 30 órás időtartam, ingyenes, PAT által akkreditált
  • Tanmenettervező: csoportra bontott, éves tanmenetek, személyre szabott tematikus tervek, választható tanulási kimenetek
  • Értékelési módszerek: 18 szempont szerinti értékelés, jól alkalmazható módszerek a testnevelés értékeléséhez
  • Fesztiválszervezés: a diáksportfesztiválok bemutatása, a fesztiválszervezés módszertana
  • Videók: több mint 120 videó, játékok, játékos feladatok bemutatása
  • Módszertani ajánlások: az MDSZ kiadványainak tematikus rendszerezése, 17 különböző szempont szerint kereshető
  • Játék- és feladatbank: Óvodaitól az érettségiző korosztályig, több mint 500 játék és feladat, 16 különböző szempont szerint kereshető
  • Óraötletek: komplett óravázlatok, motiváló testnevelésóra tartalmak, újszerű mozgásformák
4. Szakmai konferenciák, workshopok
  • „Szakmai támogatás a testnevelés és sport területén a köznevelésben” című szakmai szemináriumsorozat testnevelés minősítő szakértők és tantárgygondozó szaktanácsadók részére

A road show keretében 7 városban (Szombathely, Szolnok, Budapest, Veszprém, Miskolc, Szeged, Pécs) mutattuk be az MDSZ 2013–2019 közötti időszak jelentősebb szakmai fejlesztéseit, továbbképzési tartalmait. Célunk elsősorban a köznevelésben dolgozó minősítő szakértők és tantárgygondozó szaktanácsadók munkájának támogatása volt a T.E.S.I. 2020 stratégiának megfelelően. A motiváció, a mozgástanítás, a differenciálás és a tanulásértékelés területén alkalmazható hatékony oktatásmódszertani elvek gyakorlati megvalósítási lehetőségeivel kapcsolatos ismeretbővítés szintén a workshopok napirendjén szerepelt. A hét eseményen összesen mintegy 600 fő vett részt, legnagyobb arányban minősítő szakértők és tantárgygondozó szaktanácsadók, de diáksport vezetők, egyetemi oktatók és intézményvezetők is jelen voltak a szakmai fórumokon.

Kapcsolódó cikkek:

Lezajlottak az MDSZ és az Oktatási Hivatal közös testnevelés és sport témájú szakmai szemináriumai
Testnevelés és sport témájú workshop sorozat indul országszerte a Magyar Diáksport Szövetség és az Oktatási Hivatal együttműködésében

Kapcsolódó fotóalbumok:

Pécsi workshop
Szegedi workshop
Miskolci workshop
Veszprémi workshop
Budapesti workshop
Szolnoki workshop
Szombathelyi workshop

  • HIPE (Hungarian International Conference on Physical Education) konferenciák a minőségi testnevelésről, nemzetközi résztvevőkkel és előadókkal

2020-ban immár negyedik alkalommal (az EFOP 328 projekt keretében harmadik alkalommal) rendeztük meg a minőségi testnevelésre fókuszáló, nemzetközi konferenciánkat. Az események fő célja a minőségi testnevelés aktuális tudományos eredményeinek ismertetése, a legújabb módszertani és gyakorlati alkalmazások bemutatása. 2014-ben, 2016-ban és 2018-ban hagyományos lebonyolítási formában, 2020-ban rendhagyó módon, a COVID-19 pandémiás helyzetben meghozott intézkedések következtében online térben zajlottak az előadások.

A három eseményen összesen 1000 résztvevőt köszönthettünk, az előadásokat összesen 33, szakterületük nemzetközileg is elismert képviselői, illetve az MDSZ munkatársai tartottak. Az érdeklődők a minőségi testnevelés módszertan különböző perspektíváira rávilágító előadásai mellett jógyakorlatokkal is megismerkedhettek, illetve több átfogó kutatás eredményéről is tájékozódhattak.

Részletes programok, előadások az események weboldalain találhatók:

Kapcsolódó cikkek:
HIPE 2020 – Megújult keretek között szerveztünk nemzetközi konferenciát a minőségi testnevelésről
Hivatalosan is elstartolt a DO60 mozgalom a HIPE 2018 nemzetközi testnevelés konferencián

Kapcsolódó fotóalbum: HIPE 2018

5. Pedagógusoknak szóló 30 órás, ingyenes, PAT által akkreditált továbbképzések

  • „A pozitív motivációs környezet kialakítása és a mozgástanítás korszerű megközelítése az iskolai testnevelésben: elmélettől a gyakorlatig”

A továbbképzés célja, hogy a résztvevők ismerjék meg a pozitív motivációs környezet kialakításához elengedhetetlen elméleti alapokat és a gyakorlati megvalósítást támogató környezeti elemeket, a mozgástanulás és mozgástanítás korszerű megközelítésének (nemlineáris pedagógia) oktatási céljait, fejlesztési feladatait, elméleti és módszertani alapjait. A résztvevők a továbbképzés végére váljanak képessé olyan újszerű oktatási módszerek alkalmazására, amelyek segítségével tanulóik motivált tanulási környezetben vehetnek részt a foglalkozásokon, és váljanak képessé a 6-18 éves tanulók életkori és fejlődési jellemzőihez igazodó, differenciált foglalkoztatási formák, élményszerű és változatos tanulásszervezési eljárások felhasználásával sikerorientált testnevelési órák megtartására, lebonyolítására.

A 100 továbbképzési alkalom során 1446 résztvevő pedagógus sajátította el az elméleti és gyakorlati tudást.  

Kapcsolódó fotóalbum: Képzők képzése

  • „A tervezés és tanulásértékelés új megoldásai a minőségi iskolai testnevelésben”

A továbbképzés célja:

  • A résztvevők megismerjék a tanulási folyamat tervezésének és értékelésének elméleti alapjait, és egy lehetséges módszertani modelljét a minőségi iskolai testnevelés érdekében.
  • A résztvevők megtanulják a NETFIT fittségmérési rendszer alkalmazását a fittségoktatás folyamatának figyelembevételével.
  • A résztvevők a továbbképzés végére váljanak képessé egy reflektív szemléletű, elektronikus testnevelési tanmenet elkészítésére, amely integrálja a feltáró, a formatív és a szummatív értékelés korszerű módszereit.
  • Továbbá váljanak képessé egy fittségoktatási folyamat megvalósítására.

A továbbképzés végére a résztvevő:

  • ismerje a reflektív tanulástervezés alapelveit az iskolai testnevelésben
  • ismerjen egy, a tervezést segítő elektronikus felületet, amellyel képessé válik egy éves tanmenet elkészítésére
  • váljon képessé egy fittségoktatási folyamat megtervezésére
  • váljon nyitottá a formatív és szummatív értékelés módszerekkel összefüggő innovatív fejlesztési ötletek megvalósítására!

    A 40 képzési alkalom során 776 résztvevő pedagógus sajátította el a fenti tudást.

Kapcsolódó fotóalbum: Képzők képzése

Kapcsolódó cikk: Online pedagógus továbbképzéseket indít a Magyar Diáksport Szövetség

További kapcsolódó cikkek:

Új, ingyenes akkreditált pedagógus továbbképzést indítunk: „A pozitív motivációs környezet kialakítása és a mozgástanítás korszerű megközelítése az iskolai testnevelésben – elmélettől a gyakorlatig”
Lakossági fórum az MDSZ-nél
Indul a TESI 2.0 program
Az MDSZ Európában is kulcsszereplő a mozgás népszerűsítésében

ELÉRHETŐSÉG

telefonszám: +36309638103 (H-P: 8h-17h) e-mail: mdszok@mdsz.hu 1063 Budapest, Munkácsy Mihály u. 17.
Ügyfélszolgálat: telefonszám (normál díjas): (+36-1) 296-2577 (H-P: 8h-14h) e-mail: ugyfelszolgalat@mdsz.hu

PARTNEREINK