
docens, Foro Italico Egyetem Mozgás-, Humán- és Egészségtudományi Tanszék (Róma)
Csak szórakozásból, vagy csak kalóriaégetés céljából? Aktív játékok, kognitív funkciók és oktatási eredmények
november 18., 10h40–11h35
Elmélet
A fizikai aktivitás és a megismerés kapcsolatának több évtizedes kutatása során a felmerülő következetlenségek – különösen a fejlődési életkorban – felvetik annak szükségességét, hogy a gyakorlat-megismerés kapcsolatára vonatkozó meglévő bizonyítékokat különböző szempontokból kell vizsgálni, figyelembe véve ennek a viszonynak a viszonylag elhanyagolt aspektusait. A testgyakorlási idegtudományok, a megtestesült tanuláskutatás és a testmozgás-pedagógia fejlődése közeledik a releváns kereszteződések felé, amelyek hozzájárulhatnak a fejlődő agyra és a kognícióra gyakorolt fizikai aktivitás hátterében álló mechanizmusok tényleges vitájához, és informálódhatnak a fizikai aktivitás és a testnevelés átalakításáról. Ezekre a különféle kutatási területek közötti érdekes metszetekre összpontosítok, amelyek a javaslat szerint annak megvilágítására szolgálnak, hogy a tervezett tevékenységek és környezetek miként használhatók fel egy cselekedet két igényének kielégítésére: a képességek elsajátítására és a kognitív fejlesztésre. Az elmélet gyakorlatba történő átültetése érdekében javaslom a motoros tanulás elősegítésére kidolgozott elvek átfogalmazását a megtestesült megismerés és a kognitív fejlődés előmozdításának feltörekvő modelljeibe. Végül olyan holisztikus fizikai aktivitási beavatkozásokat vizsgálok, amelyek a motoros és kognitív fejlődés együttes előmozdításával foglalkoznak egészséggel és társadalmi egyenlőséggel kapcsolatos szempontokból.
(Virtuális) gyakorlat
Javaslok egy olyan oktatási megközelítést, mely a gyermek holisztikus fejlődésére a fizikai aktivitáson keresztül hat. A test és a testmozgás oktataásából kiindulva ez a megközelítés azt a célt szolgálja, hogy a fejlődő gyermek motoros, kognitív és az élethez szükséges készségekkel rendelkezzen, meglovagolva a gyermekek mozgás iránti természetes szeretetét. Mutatok videókat a mintajátékokról, valamint számos változtatást javasolok. A játékszorzó a gyakorlat variálhatóságának elve. Elmagyarázom e játékok mögött rejlő logikát, köszönhetően az alapvető információknak a tanításról. Az “Ariadne fonala” a játékok útvesztőjében a feladat-elemzés – amely az egyes játékok és a játékmódosítás különböző igényeinek megértésére szolgál a fizikai erőnlét, a mozgáskoordináció, a kognitív funkciók és az életkészségek területén. Példát mutatok arra, hogy az egyes fizikai aktivitási játékmódosítások, amelyek az egyik tartomány igényeinek megváltoztatására irányulnak, hogyan befolyásolhatják közösen a többi területet.
Életrajz:
Caterina Pesce testnevelési, mozgás- és sporttudományi alapdiplomát, pszichológiai mester diplomát (a római „Foro Italico”- és a „La Sapienza” Egyetemek), valamint filozófiai doktorátust (Berlini Szabadegyetem) szerzett. Jelenleg a mozgás és a sport módszerek és technikák docense, a római „Foro Italico” Egyetem Mozgás-, Humán- és Egészségtudományi tanszékén, valamint az Olasz Mozgás- és Sporttudományi Társaság alapító tagja. Oktatásának középpontjában a gyermekek és az idősebb felnőttek testmozgása áll, fő kutatási területe a testmozgás és az egész életen át tartó tanulás, a mozgáskoordináció fejlődése és romlása, valamint a testnevelés. Nyolcvan nemzetközi és több tucat országosan publikált, szakértők által véleményezett cikket írt, több mint háromezer esetben idézték. Kilenc nemzetközi könyv szerzője, melyeket a fizikai aktivitásról és az észlelésről, a testnevelésről és a minőségi fizikai aktivitásról az oktatási teljesítmény érdekében, különös tekintettel a sajátos nevelési igényű tanulókra írt. További két könyv szerkesztője, társszerzője, melyek közül az egyiket az Olasz Olimpiai Bizottság is díjazta. Ő az eszmei szerzője a “Joy of Moving” módszernek, amely testmozgásos játékokon keresztül holisztikusan fejleszti a gyermekeket, és amelyet az olasz oktatási minisztérium is támogatott, valamint az olasz Egészségügyi Minisztérium testmozgásra vonatkozó nemzeti ajánlásai jó gyakorlatként jelöltek meg. A JSEP, az IJERPH és a Brazil J Mot Behav és a MENPA szerkesztőségi testületeinek is tagja.
Az elmúlt évek előadásai nemzetközi konferenciákon:
Év | Cím | Konferencia |
2016 | Shifting the focus from quantitative to qualitative exercise: bridging theory and multicomponent practice | International Congress on Successful Aging, University of Valencia, Spain |
2016 | Variability of practice as an interface between motor and cognitive development promotion: implications for youth sport) | Youth Sport 2016 Meeting, Ljubljana, Slovenia. |
2017 | Thoughtful physical training: functional mobility and executive function training at old age | Academic satellite workshop in the IAIOS’ Training Festival 2017. Universitat de Valéncia |
2017 | Capitalizing on the cognitive “side effects” of movement to promote motor and cognitive development jointly: from neurosciences to policies | International Consortium of Motor Development Research (ICoMDR) Annual Conference. School of Sports and Leisure, Melgaço, Portugal |
2017 | Motor development as a cornerstone in holistic development promotion | Expert Symposium of the International Council of Sport Science and Physical Education (ICSSPE) on Physical Activity and Sport: Understanding the First Ten Years. Rheinsberg, Germany |
2017 | Exercise and cognition across the lifespan | Jornadas internacionales de investigación en Actividad física y Salud, Universidad de Castilla-La Mancha, Spain |
2018 | Eltern als Beweger: Kinder strukturiert anleiten und Sport fördern oder einfach spielen lassen? | the fit4future Kongress, Bad Griesbach, Germany |
2018 | Ambulo ergo sum. Les idées viennent en marchant | Clinique Le Noirmont, Le Noirmont, Switzerland |
2019 | Physical activity and cognition research: key insights to inform multidisciplinary research and practice for children with DCD | 13th International Conference on Developmental Coordination Disorder, University of Jyväskylä, Finland https://www.jyu.fi/en/congress/dcd13 |
2019 | Physical activity, skill acquisition and cognition | Skill Acquisition Conference. Kisakallio, Finland. |
Research gate link: https://www.researchgate.net/profile/Caterina_Pesce