Prof. Caterina Pesce

docens, Foro Italico Egyetem Mozgás-, Humán- és Egészségtudományi Tanszék (Róma)

Csak szórakozásból, vagy csak kalóriaégetés céljából? Aktív játékok, kognitív funkciók és oktatási eredmények

november 18., 10h40–11h35

Elmélet

A fizikai aktivitás és a megismerés kapcsolatának több évtizedes kutatása során a felmerülő következetlenségek – különösen a fejlődési életkorban – felvetik annak szükségességét, hogy a gyakorlat-megismerés kapcsolatára vonatkozó meglévő bizonyítékokat különböző szempontokból kell vizsgálni, figyelembe véve ennek a viszonynak a viszonylag elhanyagolt aspektusait. A testgyakorlási idegtudományok, a megtestesült tanuláskutatás és a testmozgás-pedagógia fejlődése közeledik a releváns kereszteződések felé, amelyek hozzájárulhatnak a fejlődő agyra és a kognícióra gyakorolt fizikai aktivitás hátterében álló mechanizmusok tényleges vitájához, és informálódhatnak a fizikai aktivitás és a testnevelés átalakításáról. Ezekre a különféle kutatási területek közötti érdekes metszetekre összpontosítok, amelyek a javaslat szerint annak megvilágítására szolgálnak, hogy a tervezett tevékenységek és környezetek miként használhatók fel egy cselekedet két igényének kielégítésére: a képességek elsajátítására és a kognitív fejlesztésre. Az elmélet gyakorlatba történő átültetése érdekében javaslom a motoros tanulás elősegítésére kidolgozott elvek átfogalmazását a megtestesült megismerés és a kognitív fejlődés előmozdításának feltörekvő modelljeibe. Végül olyan holisztikus fizikai aktivitási beavatkozásokat vizsgálok, amelyek a motoros és kognitív fejlődés együttes előmozdításával foglalkoznak egészséggel és társadalmi egyenlőséggel kapcsolatos szempontokból.

(Virtuális) gyakorlat

Javaslok egy olyan oktatási megközelítést, mely a gyermek holisztikus fejlődésére a fizikai aktivitáson keresztül hat. A test és a testmozgás oktataásából kiindulva ez a megközelítés azt a célt szolgálja, hogy a fejlődő gyermek motoros, kognitív és az élethez szükséges készségekkel rendelkezzen, meglovagolva a gyermekek mozgás iránti természetes szeretetét. Mutatok videókat a mintajátékokról, valamint számos változtatást javasolok. A játékszorzó a gyakorlat variálhatóságának elve. Elmagyarázom e játékok mögött rejlő logikát, köszönhetően az alapvető információknak a tanításról. Az “Ariadne fonala” a játékok útvesztőjében a feladat-elemzés – amely az egyes játékok és a játékmódosítás különböző igényeinek megértésére szolgál a fizikai erőnlét, a mozgáskoordináció, a kognitív funkciók és az életkészségek területén. Példát mutatok arra, hogy az egyes fizikai aktivitási játékmódosítások, amelyek az egyik tartomány igényeinek megváltoztatására irányulnak, hogyan befolyásolhatják közösen a többi területet.

Életrajz:

Caterina Pesce testnevelési, mozgás- és sporttudományi alapdiplomát, pszichológiai mester diplomát (a római „Foro Italico”- és a „La Sapienza” Egyetemek), valamint filozófiai doktorátust (Berlini Szabadegyetem) szerzett. Jelenleg a mozgás és a sport módszerek és technikák docense, a római „Foro Italico” Egyetem Mozgás-, Humán- és Egészségtudományi tanszékén, valamint az Olasz Mozgás- és Sporttudományi Társaság alapító tagja. Oktatásának középpontjában a gyermekek és az idősebb felnőttek testmozgása áll, fő kutatási területe a testmozgás és az egész életen át tartó tanulás, a mozgáskoordináció fejlődése és romlása, valamint a testnevelés. Nyolcvan nemzetközi és több tucat országosan publikált, szakértők által véleményezett cikket írt, több mint háromezer esetben idézték. Kilenc nemzetközi könyv szerzője, melyeket a fizikai aktivitásról és az észlelésről, a testnevelésről és a minőségi fizikai aktivitásról az oktatási teljesítmény érdekében, különös tekintettel a sajátos nevelési igényű tanulókra írt. További két könyv szerkesztője, társszerzője, melyek közül az egyiket az Olasz Olimpiai Bizottság is díjazta. Ő az eszmei szerzője a “Joy of Moving” módszernek, amely testmozgásos játékokon keresztül holisztikusan fejleszti a gyermekeket, és amelyet az olasz oktatási minisztérium is támogatott, valamint az olasz Egészségügyi Minisztérium testmozgásra vonatkozó nemzeti ajánlásai jó gyakorlatként jelöltek meg. A JSEP, az IJERPH és a Brazil J Mot Behav és a MENPA szerkesztőségi testületeinek is tagja.

Az elmúlt évek előadásai nemzetközi konferenciákon:

Év Cím Konferencia
2016 Shifting the focus from quantitative to qualitative exercise: bridging theory and multicomponent practice International Congress on Successful Aging, University of Valencia, Spain
2016 Variability of practice as an interface between motor and cognitive development promotion: implications for youth sport) Youth Sport 2016 Meeting, Ljubljana, Slovenia.
2017 Thoughtful physical training: functional mobility and executive function training at old age Academic satellite workshop in the IAIOS’ Training Festival 2017. Universitat de Valéncia
2017 Capitalizing on the cognitive “side effects” of movement to promote motor and cognitive development jointly: from neurosciences to policies International Consortium of Motor Development Research (ICoMDR) Annual Conference. School of Sports and Leisure, Melgaço, Portugal
2017 Motor development as a cornerstone in holistic development promotion Expert Symposium of the International Council of Sport Science and Physical Education (ICSSPE) on Physical Activity and Sport: Understanding the First Ten Years. Rheinsberg, Germany
2017 Exercise and cognition across the lifespan Jornadas internacionales de investigación en Actividad física y Salud, Universidad de Castilla-La Mancha, Spain
2018 Eltern als Beweger: Kinder strukturiert anleiten und Sport fördern oder einfach spielen lassen? the fit4future Kongress, Bad Griesbach, Germany
2018   Ambulo ergo sum. Les idées viennent en marchant Clinique Le Noirmont, Le Noirmont, Switzerland
2019 Physical activity and cognition research: key insights to inform multidisciplinary research and practice for children with DCD 13th International Conference on Developmental Coordination Disorder, University of Jyväskylä, Finland https://www.jyu.fi/en/congress/dcd13
 2019 Physical activity, skill acquisition and cognition Skill Acquisition Conference. Kisakallio, Finland. 

Research gate link: https://www.researchgate.net/profile/Caterina_Pesce