Prof. Christian Herrmann

elnök, Zürichi Tanárképző Egyetem / Testnevelési Szakértői Csoport

Alapvető motoros kompetenciák mérése és monitorozása Európában (BMC-EU)

november 18., 14h00–15h00

A testnevelés lényegi célja az alapvető motoros kompetenciák népszerűsítése. Ezen kompetenciák kiemelten fontos meghatározó tényezői a sporton belüli önkéntes tevékenységek megalapozásának és az egészségfejlesztő testmozgás (HEPA) támogatásának a sportban és a fizikai aktivitásban való fokozott részvétel révén (Herrmann et al., 2019). Ezek alkotják a fizikailag aktív életmód kialakításának alapvető követelményeit. Az alapvető motoros kompetenciák hatékony népszerűsítéséhez a tanároknak ismerniük kell tanítványaik képességeit. Ezen igény kielégítésére fejlesztették ki a MOBAK eszközöket (www.mobak.info), amelyek érvényes és megbízható információkat nyújtanak a tanulók motoros kompetenciájának szintjéről (MOBAK-1-4, Herrmann, 2018). A kompetenciák egyéni mérése lehetővé teszi a tanárok számára, hogy azonosítsák a speciális igényű csoportokat, és különleges támogatást kezdeményezzenek az egyenlőtlenségek csökkentése érdekében.

A BMC-EU projektben (www.mobak.info/bmc-eu/) az alapvető motoros kompetenciák mérését Európa tizenkét országában végezték, 6 és 10 év közötti általános iskolás tanulókkal. Az 4590 elemszámú első és második osztályos (M = 6,90 év, SD = 0,63) és 2138 elemszámú harmadik és negyedik osztályos (M = 9,38 év, SD = 0,71) összminta alapján az előadás bemutatja, hogy az alapvető motoros kompetenciák hasonlóan strukturáltak-e minden részvevő országban. Ezt követően a teljesítményszinteket országonként hasonlítjuk össze, és viszonyítjuk az endogén (BMI, nem, életkor) és az exogén tényezőkhöz (például a tanórán kívüli sportok).

Referenciák

Herrmann, C. (2018). MOBAK 1-4: Test zur Erfassung motorischer Basiskompetenzen für die Klassen 1 – 4. Hogrefe Schultest. Hogrefe.

Herrmann, C., Heim, C. & Seelig, H. (2019). Construct and correlates of basic motor competencies in primary school-aged children. Journal of sport and health science, 8(1), 63–70. https://doi.org/10.1016/j.jshs.2017.04.002

Bio:

Christian Herrmann a svájci Zürichi Tanárképző Egyetemen dolgozik. Kutatása az alap motoros kompetenciák fejlesztésére fókuszál.