
Potsdami Egyetem
A testnevelés módszertan aktuális trendjei a minőségi testnevelés vonatkozásában
november 18., 09:45–10:25
Egyre nagyobb a vita a szakértők között az iskolai tantárgyak oktatásának minőségéről. Az előadás a testnevelés minőségi perspektívájával foglalkozik. A német nyelvterületen folytatott, a testnevelés oktatásának minőségével kapcsolatos jelentősebb kutatások szisztematikus szakirodalmi áttekintése, valamint az oktatás minőségének egy nemzetközileg elfogadott és tantárgy-független keretrendszerrel történő összehasonlítása kerül bemutatásra. A szisztematikus áttekintés eredményei rávilágítottak, hogy egyre nagyobb az érdeklődés a testnevelés tanítás minőségének három alapdimenziójának széles körben elfogadott koncepciója iránt. Továbbá, a testnevelés területén megjelent legfrissebb publikációk is empirikus fókusszal rendelkeznek. A testnevelés-specifikus helyzet összehasonlítása Praetorius és Charalambous (2018) interdiszciplináris keretrendszerével azt mutatta, hogy (1) a testnevelés-specifikus megközelítések integrálhatók a keretrendszerbe, továbbá azt is, hogy (2) a keretrendszer nem minden dimenzióját vették figyelembe a testneveléssel kapcsolatos szakirodalomban a tanítás minősége tekintetében. Az egyes dimenziók jelentőségét a testnevelésben szükséges a továbbiakban azonosítani. Sőt, meg kell vizsgálni az általános oktatási kutatásból származó, tantárgyakhoz kapcsolódó didaktikai diszkurzusok előnyeit is.
Életrajz:
Erin Gerlach a Potsdami Egyetem (Németország) professzora. A testnevelési, kémiai és neveléstudományi tanári képesítés Berlini Szabadegyetemen történő megszerzését követően, kutatási asszisztensként dolgozott a Paderborni Egyetemen, ahol a PhD fokozatát is megszerezte. Kutatási asszisztensként a berni Sporttudományi Intézetben (Svájc), és posztdoktori tudományos munkatársként pedig a Sport- és Egészségtudományi Intézetben tevékenykedett a Bázeli Egyetemen Svájcban. 2013 áprilisa óta a “Sportdidaktika” egyetemi tanára a Potsdami Egyetemen Németországban, kutatási témája az “Empirikus oktatáskutatás a sporttudományban”.
Empirikus oktatási szemléletű kutatásának témája a testnevelés, emberi mozgáskultúra, illetve a sportpedagógia. Egy olyan empirikus megközelítésű sportpedagógia képviselője, amelynek célja az interdiszciplináris, empirikus kutatási didaktika mentén történő munkavégzés, amely a kapcsolódó tudományterületek empirikus kutatási módszereit használja a releváns kutatási kérdéseknek megfelelően.
Jelenlegi kutatási projektek a következő kutatási témákra fókuszálnak:
- iskolai hatékonyság kutatás a testnevelés területén,
- a minőségi kritériumok értékelése a testnevelésben (minőségi testnevelés) és hatásuk a tanulókra,
- mérési eszközök fejlesztése az alapvető motoros kompetenciák értékelése érdekében (németül: Motorische Basiskompetenzen, “MOBAK”)
- szakmai kompetenciák (pedagógiai tartalmi tudás, tartalmi tudás, készségek, attitűdök, oktatási meggyőződés),
- a testnevelés szakos hallgatók óravezetési képességeinek és hatékonysági elvárásainak támogatása,
- sportklubokban, sportegyesületekben való részvétel kamaszokra gyakorolt hatása, az önkép- és a személyiségfejlődés a sportban és a sport által,
- élsportolók kettős karrierje az iskolákban.
Számos nemzeti és nemzetközi szervezet tanácsának tagja, szaklapok és könyvsorozatok, valamint sport- és az oktatástudomány nemzetközi és nemzeti folyóiratok eseti bírálójaként tevékenykedik.