Lezárult a Magyar Diáksport Szövetség 5 éves, „Tehetséggondozás sport által” című projektje

A szakmai eredményekről szóló online szeminárium keretében zárta le a 2016-ban indított, EFOP-3.2.10-16-2016-00001 „Tehetséggondozás sport által” című projektjét a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ). A digitális térben zajló konferencián a projekt megvalósításában résztvevő szakértők mutatták be az érdeklődő pedagógusoknak, egyetemi hallgatóknak, szaktanácsadóknak a projekt eredménytermékeit, amelyek várhatóan nagyban hozzájárulnak az iskolai diáksport élet aktiválásához, fellendítéséhez.

Éppen 5 éve startolt el az MDSZ sportos és egészséges iskolák megvalósítását célzó programja, amelynek során számos fejlesztés zajlott a diákok egészséges, mozgásban gazdag életmódjáért. A program hátterében az áll, hogy a XXI. században a modern társadalmakban, így hazánkban is egyre növekvő mértékben alakul át a lakosság életvezetési kultúrája és életmódja. A mozgásban szegény, ülő életmód negatív egészségügyi hatásokat eredményez, amelynek ellensúlyozása komoly kihívás mind a fiatalkorúak, mind a felnőttek körében.

A projekt során az alábbi konkrét eredmények valósultak meg:

  • Sportági pedagógus-továbbképzések: hat sportágban közel 9000 pedagógus vett részt olyan továbbképzéseken, amelyek a nemzetközi és európai trendekhez igazodó, élmény- és játékközpontú, kontrollált versenyhelyzeteket tartalmazó, mozgásműveltséget szélesítő tartalmakat nyújtottak. A labdarúgás, kézilabda, röplabda, judo, floorball, karate sportágakban megvalósult ingyenes, 30 órás, akkreditált pedagógus-továbbképzések segítségével a testnevelő tanárok és a tanítók színesebbé, a gyermekek számára is vonzóbbá és változatosabbá tehetik a mindennapos testnevelési gyakorlatukat.
  • Diáksportfesztiválok: az ún. grassroots szellemiségre, azaz élményorientált és játékközpontú szervezési és tartalmi metodikára épülő mozgásos programsorozat keretében több mint 200 iskola több mint 4000 tanulója részvételével valósítottunk meg fesztiválokat. A rendezvények egyik jellemzője, hogy egy időben egyszerre több helyszínen kínáltak sokoldalú mozgástanulási, és kontrollált versenyzési lehetőséget. Az első és második évfolyamos tanulók ügyességfejlesztő játékokban vettek részt, a harmadikos és negyedikes gyerekek játékainak tematikája pedig multisport szemléletű volt. Szakmai tanulmányok bizonyítják, hogy a multisport, azaz minél több sportág alapjainak kipróbálása, minél több technikai és akár taktikai elem megismerése nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a gyermekekből aktív, sportban gazdag életet élő, így egészséges felnőtt váljon. Emellett szövetségünk azt vallja, hogy a testmozgás élményszerűségére fókuszáló, társas- és játékközpontú események – különösen az alsó korcsoportokban – hatékonyabban szolgálhatják a tehetséggondozás bázisának szélesítését is a sportban. A fesztiválok módszertanának megismertetését célzó továbbképzéseken 2689 pedagógus vett részt, akik ezzel saját intézményükben, illetve településükön is képessé váltak diáksportfesztiválok rendezésére.
  • „Klaszter” iskolafejlesztő program: a program keretében szakembereink 6 különböző régióban, különböző típusú, fenntartású és eltérő nagyságú településeken található iskolákban próbálták ki, hogyan lehet rendszeres testmozgásra inspiráló környezetet teremteni az oktatási intézményekben (Pusztaszabolcs, Abádszalók, Körmend, Komló, Kiskunhalas). A programban három fő cél mentén valósultak meg beavatkozások az érintett iskolákban:
  • Az iskolai testnevelés oktatásmódszertanának minőségfejlesztése, amely keretein belül a résztvevő pedagógusok folyamatos szakmai támogatása történt meg.
    • Az önkéntesség ösztönzése a diáksport területén, amely során a tanulók által kialakított önkéntes csoport képessé vált intézményi szintű sport- és mozgásprogramokat szervezni és megvalósítani.
    • Helyi szintű klaszterek kialakítása, azaz az iskolák, és iskolákon kívüli szereplők közötti kooperáció ösztönzése, amely az érintett településeken kézzelfogható együttműködések, megállapodások formájában segíti a tanuló tanórai és azon kívüli keretek között zajló testmozgást és mindennapos testnevelést.
  • Testmozgásfókuszú minőségirányítási és védjegyrendszer kidolgozása: 2020-ban az MDSZ megkezdte egy olyan iskolai védjegyrendszer kidolgozását, amely elismeri azokat az iskolákat, melyek az egészségfejlesztő-testmozgás koncepció mentén felépített minőségi kritériumoknak megfelelnek. Emellett támogatja azon intézmények fejlődését, melyek jelenleg még nem érik el a kívánt szintet, de szeretnék tanulóik számára megteremteni a rendszeres testmozgás lehetőségét. Kezdeményezésünk célja egy többszintű minősítési rendszer kidolgozása, mely megismerteti és népszerűsíti az iskolákban az egészségfejlesztő testmozgás koncepcióját, a testmozgáshoz kapcsolódó programokon keresztül megvalósuló önkéntességet, a társas befogadást és közösségépítést segítő aktív programokat, valamint az iskolai sportolás kiemelkedő szerepét.
  • XFIT: Az XFIT a készségközpontú fittségi összetevők mérésére, azok változásának nyomon követésére és többszempontú értékelésére kifejlesztett önkéntes fittségi tesztrendszer. Célja a tehetségfelismerés és tehetségfejlesztés támogatása az iskolai testnevelésben és diáksportban. Mindezt a tanulók biológia fejlettségi szintjéhez alkalmazkodó értékelési rendszer biztosítja, melyet online informatikai rendszer támogat.

A webinárium keretében közel 100 érdeklődő vett részt az interaktív szakmai beszélgetésen. A felvétel az MDSZ Facebook oldalán érhető el ezen a linken.

ELÉRHETŐSÉG

telefonszám: +36309638103 (H-P: 8h-17h) e-mail: mdszok@mdsz.hu 1063 Budapest, Munkácsy Mihály u. 17.
Ügyfélszolgálat: telefonszám (normál díjas): (+36-1) 296-2577 (H-P: 8h-14h) e-mail: ugyfelszolgalat@mdsz.hu

PARTNEREINK