Hogyan teremtsünk mozgásra inspiráló iskolai környezetet? – Lezárult a Magyar Diáksport Szövetség kísérleti programja a gyerekek mozgásgazdag iskolai környezetének megteremtéséért
Két éves kutató, felmérő, tervező, majd tesztelési fázist követően lezárult a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) ún. „klaszter” programja, amelynek keretében a szakemberek 6 különböző régióban, különböző típusú, fenntartású és eltérő nagyságú településeken található iskolákban próbálták ki, hogyan lehet rendszeres testmozgásra inspiráló környezetet teremteni az oktatási intézményekben.
A programban három fő cél mentén valósultak meg beavatkozások az érintett iskolákban:
- Minőségi testnevelés a mindennapos testnevelés keretei között, például az iskolai sportkörökben is alkalmazható diáksportfesztiválok szervezésével, valamint a kereszttantervi tartalmak támogatása, így különösen a testmozgás beépítése más, közismereti tanórai foglalkozásokba, például aktív órakezdéssel, vagy óra közben kisjátékok alkalmazásával.
- Az önkéntesség ösztönzése a diáksport területén, amelynek során a tanulók megtanulnak kortáscsoportokból intézményi szintű sport- és mozgásprogram szervező” csapatokat építeni, vezetni, koordinálni, vagy akár önállóan tevékenykedni, a tanárok pedig támogató környezetet biztosítanak ehhez, építik az önkéntesek iránti bizalmat az intézményben és az iskolák környezetében, hogy az aktív diákok pozitív élményeket szerezzenek a feladatok megvalósítása során.
- Klaszterek kialakítása, azaz az iskolák, és iskolákon kívüli szereplők közötti kooperáció ösztönzése, amely az érintett településeken kézzelfogható együttműködések, megállapodások formájában segíti a tanuló tanórai és azon kívüli keretek között zajló testmozgást.
A programban az alábbi intézmények vettek részt: Pusztaszabolcsi József Attila Általános Iskola – Pusztaszabolcs (Közép-dunántúli régió), Kovács Mihály Általános Iskola – Abádszalók (Észak-alföldi régió), Kölcsey Ferenc Gimnázium – Körmend (Nyugat-dunántúli régió), Máltai Óvoda és Általános Iskola – Tarnabod (Észak-magyarországi régió), Pécsi SZC Komlói Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája, Szakiskolája és Kollégiuma – Komló (Dél-dunántúli régió), Szent József Katolikus Általános Iskola és Óvoda – Kiskunhalas (Dél-alföldi régió).
A két éven át zajló munka mind a pedagógusok, mind a gyerekek szemszögéből jelentős változásokat eredményezett. A minőségi testnevelés tekintetében a gyerekek részéről rengeteg pozitív visszajelzés érkezett: „Szerintem jobbak az órák, mert van zene alatta„, „Az órák változatosabbak és érdekesebbek lettek„. A pedagógusok oldaláról a leglényegesebb változás az órai munkához való hozzáállásban és a magatartásra gyakorolt pozitív hatásban figyelhető meg: „A gyerekek láthatóan motiváltabbak az órákon, jobban tudnak koncentrálni, kitartóbbak.” A településeken megvalósult együttműködések hatására sikerült iskolaudvarokat megújítani, az új játékok, a rendszeresen rendelkezésre bocsájtott sporteszközök lekötik a gyerekeket, „…nincs esztelen rohangálás a szünetekben, visszaszorult az agresszió, nem a lépcsőn ücsörögnek, hanem aktívan töltik az órákon kívüli időszakokat.” Az önkéntességi program hatására a gyerekek önállóbbak, proaktívabbak lettek, az önkéntességben résztvevő társaik munkájának hatására erősödött az iskolai közösség.
A program eredményeiről szóló film ezen a linken tekinthető meg.
A program az EFOP-3.2.10-16-0001, „Tehetséggondozás sport által” című projekt keretében valósult meg.