Rose-Marie Repond

az Európai Testnevelési Szövetség (EUPEA) korábbi
elnöke, Federal Institute of Sport, Bern University of Applied Sciences oktatója
A testkulturális műveltség és az egész életen át tartó tanulás kapcsolata
2018. november 15. 10:55–11:20

Az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák referencia keretére vonatkozó ajánlást az Európai Parlament és az Európai Bizottság 2006-ban fogadta el. “Annak érdekében, hogy az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetencia referenciakeret reagáljon a társadalmi és gazdasági változásokra, annak felülvizsgálata és korszerűsítése szükséges. Az elmúlt évtized tapasztalatai azt mutatják, hogy az Ajánlásnak a kompetencia alapú oktatás, képzés és tanulás kihívásaira kell választ adnia.”
Az előadásban a testkulturális műveltség fontosságát két oldalról is alátámasztjuk: az oktatás (EU dokumentumok) és az egészség oldaláról is (British Journal of Medicine).
A testkulturális műveltség, mint szakkifejezés a tudományos világban már az 1930-as évek óta jelen van, bár jelentőségét az 1990-es évek óta ismeri fel egyre több ország. Mind az oktatásért mind az egészségért felelős szervezetek hirdetik a minőségi testnevelés során szerzett testkulturális műveltség szükségességét a sportban és rekreációban egyaránt; olyan szabad gyakorlást, jól felépített és koncpciókon (pl. egyensúly, térbeli tudatosság, mozgással kapcsolatos döntéshozatal, mozgás-szekvenciák létrehozása) alapuló óraszervezést jelent ez, ami egyénre szabott, fejlődésközpontú, a megszerzett készségek minél funkcionálisabb alkalmazására törekvő környezetet biztosít. Olyan motiváló, pozitív tanulási környezetet, ami bátorítja, ösztökéli a tanulókat a folyamatos, aktív részvételre.
Az előadás záró részében egy ausztrál és egy kanadai jógyakorlatot, példát mutatunk be, ami az európai implementálás vonatkozásában mintaként használható, továbbá kitérünk a testkulturális műveltség mérésének és értékelésének nehézségeire is.