Tóthné Dr. Kälbli Katalin

szenior szakértő, MDSZ
Inkluzív gyakorlat az iskolai testnevelésben – fókuszban a fittségértékelés
november 15., 13h35–14h00

A minőségi oktatásban való részvétel minden gyermek alapvető joga. A Salamancai nyilatkozat is kimondja, hogy „minden gyermeknek ugyanazt az oktatást-nevelést kell nyújtani, biztosítva ebben a nagyobb segítséget és támogatást azoknak, akiknek szükségük van rá” (UNESCO, 1994). A minőségi oktatás értelemszerűen a minőségi testnevelést is magában foglalja, mely mindamellett, hogy fejlettség-, fejlődés- és tanulásközpontú, pozitív és reflektív oktatási, tanulási környezetben zajlik, egészség- és személyiségfejlesztés szemléletű, inkluzív és multikulturális megközelítésű (Csányi és Révész, 2015), tehát támogatja azokat a tanulásszervezési eljárásokat és megoldásokat, melyek minden gyermek részvételét – szükség esetén adaptált eszközök és módszerek segítségével – biztosítják.

Az inkluzív testneveléssel kapcsolatos fogalomhasználat – akárcsak az inkluzív testnevelés gyakorlati megvalósulása – mind nemzetközi, mind pedig hazai szinten eltérő. Az egységes terminológiahasználatot megnehezíti, hogy az „integráció”, illetve az „inkluzív testnevelés” és „adaptált testnevelés” kifejezéseket egyes szakirodalmakban szinonimakét használják az eltérő tudományterületek szakemberei, pedig a fenti kifejezések jelentéstartalmukban elkülönülnek egymástól.

Stein szerint (1979) az inkluzív testnevelés a fogyatékos személyek többségi, „normál” testnevelés foglalkozásba való biztonságos, eredményes, kielégítő fizikai, oktatási és társadalmi befogadását jelenti, mely támogató személyi és tárgyi környezetet kíván meg. Olyan környezetet biztosít, amelyben minden diák személyre szabott oktatásban és kielégítő fizikai aktivitásban részesül anélkül, hogy osztálytársai ismeretszerzését, képességfejlődését akadályozná (Kodish, 2006). Más szerzők véleménye szerint (O’Brian és mtsai., 2009; Kudláček és mtsai., 2010) olyan szolgáltatásnyújtás, mely minden diák számára a képességeinek megfelelően maximális részvételt biztosít, egyénre szabott támogatás és segítségnyújtás által segíti minden diák eredményes oktatását. Az inkluzivitás megvalósításához szükség lehet a tananyag egyéni szükségletekhez igazodó adaptálására, azaz hozzáigazítására, -illesztésére.

Előadásunkban az inkluzív testnevelés-oktatással összefüggő fogalmi keretrendszer tisztázását követően az inkluzív testnevelés gyakorlati megvalósulásának lehetőségeit vázoljuk fel. A NETFIT® sajátos nevelési igényű tanulókra történő adaptációján keresztül bemutatjuk az inkluzivitás megvalósulási lehetőségét a fittségmérésben.