• Random képek

               

A TESI projekt bemutatása

Magyarországon a 2012-ben hatályba lépett köznevelési törvény értelmében a 2012/2013-as tanévtől – felmenő rendszerben, az 1., 5. és 9. évfolyamoktól kezdődően – az Országgyűlés bevezette a mindennapos testnevelést. Ez azt jelenti, hogy 2015. szeptembertől a magyar iskolarendszer döntő részének minden évfolyamán, minden gyermek számára, minden nap, kötelezően meg kell szervezni a testnevelésórákat. 2013. szeptemberétől új Nemzeti Alaptanterv (NAT) szabályozza az iskolai testnevelés tartalmát is. Az új tantervi filozófia hangsúlyosabban kezeli az egészségcélokat, részletesebben és fókuszáltabban szabályozza, valamint határozza meg a kognitív ismeretanyagot, az emocionális és szociális fejlesztést lehetővé tevő feladatokat.

Komoly kihívást jelent tehát a magyar testnevelés számára, hogy a jelentősen megnövekedett óraszám (további heti 2-3 óra) által – ezzel párhuzamosan pedig komoly kihívásokat jelentő infrastrukturális környezetben – kimutathatóan pozitív hatást tudjon gyakorolni. A mennyiségi növekedés mellé tehát olyan program felépítése vált szükségessé, amely támogatja mind az új NAT implementációját, és ezáltal képes tartalmasan megtölteni a rendelkezésre álló óraszámot.

A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) ezt a lehetőséget felismerve hívta életre a TESI (Testnevelés az Egészségfejlesztésben Stratégiai Intézkedések) elnevezésű projektet, amely az Európai Szociális Alap és a magyar állam társfinanszírozásával valósul meg.

A projekt három fontos beavatkozást tartalmaz az iskolai testnevelést érintő területeken. 1. Az iskolai testnevelés 2020-ig szóló stratégiájának kidolgozása 2. Gyakorlati-módszertani támogatás a pedagógusok számára – nyomtatott és audiovizuális kiadványok formájában – a minőségi testnevelés megvalósítása érdekében 3. Az új, nemzeti egységes tanulói fittségi teszt (NETFIT) kifejlesztése.

  • A testnevelés stratégia 2020 egy olyan tervezési dokumentum, amely stratégiai célokat fogalmaz meg, és azok mentén határozza meg azokat az intézkedéseket és beavatkozási pontokat, amelyek többek között infrastrukturális, humánerőforrás, szakmai képesítési és tantervi szempontból járulnak hozzá a minőségi testnevelés képzéséhez és oktatáshoz szükséges feltételek kialakításához.
  • A gyakorlati-módszertani támogatás keretén belül az MDSZ 7 könyvet és 6 oktatófilmet készít, amely gyakorlati segítséget nyújt az új tanterv alkalmazásában. Az oktatóanyagok elkészítésekor olyan területekre koncentráltunk, amelyek a tradicionális magyar pedagógusképzési és -továbbképzési rendszerben eddig kevéssé voltak hangsúlyosak, megváltozott tartalommal vagy kontextusban érhetők tetten, vagy egészen újszerűek. Ilyennek tekinthetők például a tanulóközpontú oktatási stratégiák, a taktikaorientált játékoktatási modell, a stresszkontrol és relaxáció, a táncoktatás, a jóga, az egészségnevelési segédanyagok, vagy éppen az általános ügyességfejlesztés.
  • Végül, de nem utolsó sorban szükséges volt egy egészségközpontú fizikai fittségi tesztrendszer kialakítása, amely
  • egyrészt hosszú távon megoldja a magyar testnevelési szakma azon igényét, miszerint egységes szempontok alapján, egységes módszerrel történjen a tanulók egészségközpontú fizikai fittségének értékelése;
  • másrészt alkalmas a mindennapos testnevelés hatékonyságának fittségi szempontú mérésére, nyomon követésére.

Az új tesztbattéria a NETFIT® (Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt) elnevezést kapta, amelyet a nemzetközi hírnevű Cooper Intézettel közösen, egy kutatás-fejlesztési projekt keretében fejlesztettünk ki. A NETFIT négy fittségi profil köré épített egészségsztenderdek segítségével értékeli a tanulók fittségi állapotát (testösszetétel és tápláltsági profil, aerob fittségi profil, vázizomzat fittségi profil, hajlékonysági profil), továbbá egy innovatív szoftver támogatásával segíti az adatok kezelését, így a személyes pedagógiai visszajelentő rendszer működését. A fittségi értékelés hatékony gyakorlati megvalósítása érdekében az MDSZ egyrészt 6800 pedagógusnak kínál ingyenes továbbképzési lehetőséget, másrészt ingyenes mérési eszközcsomagot bocsátott minden magyarországi iskola rendelkezésére.

A projekt hosszú távú eredményeképpen azt várjuk, hogy

  • az iskolai testnevelés hatásrendszerét társadalmi szinten is sikerül mélyebben megismertetni,
  • redukálni tudjuk a korábbi évtizedekben a testneveléshez kapcsolt negatív asszociációkat, ezáltal pedig
  • javulni fog a testnevelés képzés és oktatás minősége és megbecsültsége, amely pozitívan hat vissza a felnövekvő generációk egészségtudatosabb életvezetésére.

 

TESI kérdezz felelek

TESI Deklaráció

  • A TESIről

    A TESIről
  • Social

  • USZT

    USZT
  • Egyéb hírek

    Nemzetközi fórum a TE IS projekt számára

    |

    A sport általi nevelést népszerűsítő európia projektben kerül bemutatásra többek között a TE IS programunk, mint kiválasztott jógyakorlat. A throughsport.eu oldal célja, hogy tartalmával segítse azokat sport oktatókat, testnevelőtanárokat, edzőket és ifjúságsegítő szakembereket, akik a sportot és testnevelést eszközként is kívánják alkalmazni a fiatalok, a gyermekek és a fiatal felnőttek közösségi készségeinek és demokratikus állampolgári […]

    A WHO jógyakorlatként emelte ki az MDSZ karantén időszak alatti kampányát

    |

    Az Egészségügyi Világszervezet nemzetközi összesítésében Magyarországról kiemelte, és jógyakorlatként mutatta be az MDSZ közösségi médiában folytatott kampányát. A „Mozogj Otthon” kampány elsődleges célja az volt, hogy a WHO által az iskolás korosztálynak ajánlott napi 60 perc közepes-erős intenzitású testmozgást ebben a helyzetben is ösztönözzük. Ehhez az MDSZ élsportolókat, közéleti személyiségeket, influenszereket, testnevelőket, edzőket és egyetemi […]

    Nemzetközi felmérést indít az MDSZ

    |

    Hogyan változott a gyermekek fizikai aktivitása a járvány és a korlátozó intézkedések hatására? Többet mozog az a gyermek, akinek van kertje vagy kutyája? Számít a napirend a mozgás és a sport tekintetében akkor, amikor az iskola zárva tart? Többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ az a nemzetközi felmérés, ami május 15 és 31. […]

    Startol a Diákolimpia GameTime – A félbeszakadt Diákolimpia® szezonban online játékot indít az MDSZ

    |

    Otthon is elvégezhető kihívások formájában, Diákolimpia GameTime néven indított játékos felhívása keretében kívánja a tanévben félbeszakadt versenysorozatát népszerűsíteni a szervező Magyar Diáksport Szövetség. A nyolc sportágban ma rajtoló öthetes program összesen 72 kihívást tartalmaz, amelyet a sportágak kiválóságai mutatnak be a gyerekeknek, többek között Baji Balázs, Böczögő Dorina, Lékai Máté és Háfra Noémi. A projekt […]

    Kitüntetések a Magyar Sport Napja alkalmából

    |

    A Magyar Sport Napja alkalmából minden évben hivatalos ünnepségen tüntetik ki a magyar sportért aktívan tevékenykedő szakembereket, ilyen eseményre a járványhelyzet miatt ezúttal nem volt lehetőség, de a díjakat odaítélték. A kiemelkedő edzői tevékenység és a jelentős nevelő-oktató munka, valamint életmű elismerésére edzők, továbbá a kiemelkedő teljesítményt elérő sportolókat felkészítő sportszakemberek részére adományozható Bay Béla-díjban […]

    Mozgásélmény szenioroknak

    |

    Talán soha ennyire nem volt fontos a rendszeres testmozgás, mint most. A Magyar Diáksport Szövetséghez (MDSZ) hasonlóan a Magyar Szabadidősport Szövetség (MSZSZ) is elkötelezett a mozgás mellett, ezért most az időseknek is szeretné megkönnyíteni a bezártságot, s egyben napi rutint biztosítani a masport.hu oldalon adott időpontban elérhető ingyenes, kifejezetten a szenior korcsoport számára készített tornájával. […]

    Online pedagógus-továbbképzéseket indít a Magyar Diáksport Szövetség

    |

    A világjárvány okozta helyzetre reagálva a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) digitális felületen elvégezhető továbbképzéseket indít pedagógusok számára. A távoktatási formában megvalósuló kétféle ingyenes továbbképzésre, amelyeket egyedi ütemben két hét alatt lehet elvégezni, már elindult a jelentkezés. Az MDSZ 2020. március 17-én függesztette fel a pedagógus-továbbképzési programjait, mert a járvány miatt indokolttá váló korlátozások miatt átmenetileg […]

    Nyílt levél a Diákolimpia® versenyzőihez és felkészítőikhez

    |

    Kedves Diákolimpikonok! Tisztelt Testnevelők, Tisztelt Intézményvezetők! Kedves Szülők!   Alig egy hónap telt el a koronavírus járványhelyzet kritikussá válása óta, és ezen rövid idő alatt a járvány mindannyiunk életét felforgatta. Az idei Húsvét nem olyan volt, mint amit megszoktunk, és a hétköznapjaink is, a megannyi tennivaló ellenére, furcsa, fásult ürességben telnek. Sok minden hiányzik most […]

    KÖZLEMÉNY a 2019/2020. tanévi Diákolimpia® versenysorozat félbeszakadásáról

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) elnökségének 4/2020 (III.11.) számú határozatában foglalt felhatalmazás alapján az MDSZ vezetése a Diákolimpia® 2019/2020. tanévi versenysorozatát – tekintettel a kijárási korlátozás meghosszabbításáról szóló 95/2020. (IV. 9.) Korm. rendeletben foglaltakra is – 2020. március 11. napjával befejezettnek nyilvánítja. A döntés értelmében a 2019/2020. tanévi Diákolimpia® keretében meghirdetett, a Magyar Diáksport Szövetség […]

    DO60 – #mozogjotthon #moveathome – Napi online mozgáskampányt indított a Magyar Diáksport Szövetség

    |

    Élsportolókat, közéleti személyiségeket, influenszereket, testnevelőket, edzőket és egyetemi hallgatókat fog össze a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) április elején induló kampánya, amely a koronavírus által okozott extrém helyzetre igyekszik hatékonyan reagálni. A program részeként az MDSZ saját közösségi médiacsatornáin napi rendszerességű edzéseket, otthoni környezetben végzett sportolással kapcsolatos ötleteket és inspiráló videókat, posztokat tesz közzé, amellyel motiválni […]

  • Uj Széchenyi Terv

    usztMagyarország megújulEU projekt