• Random képek

               

A TESI projekt bemutatása

Magyarországon a 2012-ben hatályba lépett köznevelési törvény értelmében a 2012/2013-as tanévtől – felmenő rendszerben, az 1., 5. és 9. évfolyamoktól kezdődően – az Országgyűlés bevezette a mindennapos testnevelést. Ez azt jelenti, hogy 2015. szeptembertől a magyar iskolarendszer döntő részének minden évfolyamán, minden gyermek számára, minden nap, kötelezően meg kell szervezni a testnevelésórákat. 2013. szeptemberétől új Nemzeti Alaptanterv (NAT) szabályozza az iskolai testnevelés tartalmát is. Az új tantervi filozófia hangsúlyosabban kezeli az egészségcélokat, részletesebben és fókuszáltabban szabályozza, valamint határozza meg a kognitív ismeretanyagot, az emocionális és szociális fejlesztést lehetővé tevő feladatokat.

Komoly kihívást jelent tehát a magyar testnevelés számára, hogy a jelentősen megnövekedett óraszám (további heti 2-3 óra) által – ezzel párhuzamosan pedig komoly kihívásokat jelentő infrastrukturális környezetben – kimutathatóan pozitív hatást tudjon gyakorolni. A mennyiségi növekedés mellé tehát olyan program felépítése vált szükségessé, amely támogatja mind az új NAT implementációját, és ezáltal képes tartalmasan megtölteni a rendelkezésre álló óraszámot.

A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) ezt a lehetőséget felismerve hívta életre a TESI (Testnevelés az Egészségfejlesztésben Stratégiai Intézkedések) elnevezésű projektet, amely az Európai Szociális Alap és a magyar állam társfinanszírozásával valósul meg.

A projekt három fontos beavatkozást tartalmaz az iskolai testnevelést érintő területeken. 1. Az iskolai testnevelés 2020-ig szóló stratégiájának kidolgozása 2. Gyakorlati-módszertani támogatás a pedagógusok számára – nyomtatott és audiovizuális kiadványok formájában – a minőségi testnevelés megvalósítása érdekében 3. Az új, nemzeti egységes tanulói fittségi teszt (NETFIT) kifejlesztése.

  • A testnevelés stratégia 2020 egy olyan tervezési dokumentum, amely stratégiai célokat fogalmaz meg, és azok mentén határozza meg azokat az intézkedéseket és beavatkozási pontokat, amelyek többek között infrastrukturális, humánerőforrás, szakmai képesítési és tantervi szempontból járulnak hozzá a minőségi testnevelés képzéséhez és oktatáshoz szükséges feltételek kialakításához.
  • A gyakorlati-módszertani támogatás keretén belül az MDSZ 7 könyvet és 6 oktatófilmet készít, amely gyakorlati segítséget nyújt az új tanterv alkalmazásában. Az oktatóanyagok elkészítésekor olyan területekre koncentráltunk, amelyek a tradicionális magyar pedagógusképzési és -továbbképzési rendszerben eddig kevéssé voltak hangsúlyosak, megváltozott tartalommal vagy kontextusban érhetők tetten, vagy egészen újszerűek. Ilyennek tekinthetők például a tanulóközpontú oktatási stratégiák, a taktikaorientált játékoktatási modell, a stresszkontrol és relaxáció, a táncoktatás, a jóga, az egészségnevelési segédanyagok, vagy éppen az általános ügyességfejlesztés.
  • Végül, de nem utolsó sorban szükséges volt egy egészségközpontú fizikai fittségi tesztrendszer kialakítása, amely
  • egyrészt hosszú távon megoldja a magyar testnevelési szakma azon igényét, miszerint egységes szempontok alapján, egységes módszerrel történjen a tanulók egészségközpontú fizikai fittségének értékelése;
  • másrészt alkalmas a mindennapos testnevelés hatékonyságának fittségi szempontú mérésére, nyomon követésére.

Az új tesztbattéria a NETFIT® (Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt) elnevezést kapta, amelyet a nemzetközi hírnevű Cooper Intézettel közösen, egy kutatás-fejlesztési projekt keretében fejlesztettünk ki. A NETFIT négy fittségi profil köré épített egészségsztenderdek segítségével értékeli a tanulók fittségi állapotát (testösszetétel és tápláltsági profil, aerob fittségi profil, vázizomzat fittségi profil, hajlékonysági profil), továbbá egy innovatív szoftver támogatásával segíti az adatok kezelését, így a személyes pedagógiai visszajelentő rendszer működését. A fittségi értékelés hatékony gyakorlati megvalósítása érdekében az MDSZ egyrészt 6800 pedagógusnak kínál ingyenes továbbképzési lehetőséget, másrészt ingyenes mérési eszközcsomagot bocsátott minden magyarországi iskola rendelkezésére.

A projekt hosszú távú eredményeképpen azt várjuk, hogy

  • az iskolai testnevelés hatásrendszerét társadalmi szinten is sikerül mélyebben megismertetni,
  • redukálni tudjuk a korábbi évtizedekben a testneveléshez kapcsolt negatív asszociációkat, ezáltal pedig
  • javulni fog a testnevelés képzés és oktatás minősége és megbecsültsége, amely pozitívan hat vissza a felnövekvő generációk egészségtudatosabb életvezetésére.

 

TESI kérdezz felelek

TESI Deklaráció

  • A TESIről

    A TESIről
  • Social

  • USZT

    USZT
  • Egyéb hírek

    Díjaztuk a 2019. évi ESSD legaktívabb szervezőit

    |

    Az MDSZ kiemelt díjazási rendszert honosított meg az Európai Diáksport Napja alkalmából, minden évben külön jutalomban részesíti azokat az iskolákat, megyei és települési önkormányzatokat, továbbá azokat az intézményfenntartókat és megyei diáksport szervezeteket, akik a legtöbbet teszik a diáksportnap népszerűsítéséért és hagyományainak ápolásáért. Ennek értelmében idén a 2019. évi diáksport nap eredményes megszervezéséért az alábbi intézmények, […]

    Átadták a Magyar Sport Napja alkalmából odaítélt miniszteri elismeréseket és díjakat

    |

    Az ünnepségre eredetileg május 6-án került volna sor, de a koronavírus-járvány miatt elhalasztották az eseményt. Kásler Miklós emberi erőforrás miniszter ünnepi beszédében kiemelte, hogy a mostani díjazottak is bekerültek a magyar sport nagyjai közé, mert tovább viszik a gazdag hazai sporthagyományokat. “Bármennyire is furcsán hangzik, önök a mostani ifjúság példaképei, és nagy a szerepük abban, […]

    Idén testnevelés órai keretek között ünnepeljük az Európai Diáksport Napját

    |

    A vírusfertőzés elleni védekezésben kiemelt szerepet kap az immunrendszer-erősítő testmozgás A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) kezdeményezésére indított Európai Diáksport Napját (ESSD) idén szeptember 25-én ünnepeljük. A COVID-19 miatti járványügyi készültség időszakában az MDSZ azt javasolja, hogy az iskolák a testnevelés órák keretei között szervezzék meg a diáksportnapi programokat. A jelenlegi tanév rendjében először jelent meg […]

    Nemzetközi pályázati siker

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség sikeresen pályázott a 2020-as évre kiírt nemzetközi „Mobilitási és csereprogramok a sport területén” pályázati felhívásra.  Az Európai Unió által kiírt „Mobilitási és csereprogramok a sport területén” pályázat átfogó célja, hogy lehetőséget nyújtson a sporttal foglalkozó szervezetek munkatársainak tanulási célú mobilitás programokban való részvételre, és ezzel új, külföldön megszerzett képességekre, képesítésekre és […]

    Élő webinárium az iskolai testnevelésről és diáksportról a COVID-19 járványügyi készültség időszakában

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség online webináriumot szervez testnevelő tanároknak, tanítóknak és diáksportban dolgozó szakembereknek, hogy segítséget nyújtson az új tanév iskolai testnevelést és diáksportot érintő kihívásainak megoldásában. Csatlakozz élő konzultációnkhoz, ha szívesen tájékozódnál arról, hogy testnevelésben és diáksportban dolgozó szakemberként mit tehetünk a járvány fékezése érdekében, például: Milyen elveket érdemes figyelembe venni az oktatás infrastruktúrájának […]

    A Magyar Diáksport Szövetség iránymutatásai és ajánlásai a rendezvények megvalósítására a COVID-19 pandémiával összefüggő járványügyi készültség időszakában

    |

    Jelen dokumentum célja, hogy a COVID-19 járványügyi készültség időszakában iránymutatásokat és ajánlásokat fogalmazzon meg a Diákolimpia® rendezvények vonatkozásában, folyamatosan figyelembe véve az aktuális kormányzati népegészségügyi rendelkezéseket és ajánlásokat, segítve ezzel a szervezőket és résztvevőket a biztonságos lebonyolításban. Jelen dokumentum hatálya kiterjed a 2020/2021. tanévben megrendezésre kerülő valamennyi Diákolimpia® rendezvényre (körzeti, megyei és országos szinten egyaránt […]

    A Magyar Diáksport Szövetség állásfoglalása és iránymutatásai az iskolai testnevelés és diáksport megvalósítására a COVID-19 pandémiával összefüggő járványügyi készültség időszakában

    |

    Előzmény Az új koronavírus (SARS-CoV-2) terjedését megelőző intézkedések részeként a nemzeti köznevelési rendszer 2020. március 16-tól a tanév végéig tantermen kívüli, digitális oktatási munkarendben látta el feladatát. Ebben az időszakban az iskolai testnevelés és a diáksport megvalósítása eddig soha nem látott kihívásokba és akadályokba ütközött, hiszen a műveltségi, tanulási területen zajló oktatást egyik napról a […]

    A rendszeres sportolás az egyik legjobb immunerősítő, mégis keveset mozogtak a gyerekek az új típusú koronavírus járvány tavaszi hulláma alatt

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség a járványügyi készültség időszakában segítséget nyújtó iránymutatásokat dolgozott ki az iskolai testnevelés és diáksport területén. Sajnos igen alacsony arányban végeztek az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlásának megfelelő, legalább napi 60 perc testmozgást az iskoláskorú gyermekek a tavasszal bevezetett kijárási korlátozások alatt.  A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) által vezetett európai felmérés szerint a […]

    Megjelent a 2020/2021. tanévi Diákolimpia® versenykiírása

    |

    Örömmel tájékoztatjuk a testnevelőket és diákokat, hogy elkészült a 2020/2021. tanévi Diákolimpia® versenykiírása. Az idei immáron a 34. tanév lesz, amikor ősszel kezdetét veszi a diákolimpiai versenysorozat. A közismert okok miatt az új tanévben fokozott figyelemmel kell lennünk egymásra és magunkra, ezért elkészítettük azok az általunk javasolt iránymutatásokat, amelyek a jelenleg is érvényben lévő COVID-19 járványügyi készültségben a 2020/2021. tanévi Diákolimpia® […]

    Az EMMI járványügyi eljárásrendje alapján megrendezhetők a diáksport napi események

    |

    A COVID-19 világjárvány miatt az Emberi Erőforrások Minisztériuma a napokban hivatalos iránymutatást juttatott el a köznevelési intézményeknek, amelyben megfogalmazta az intézmények számára a járványügyi készenlét idején alkalmazandó intézkedéseket. Mindezek alapján az Európai Diáksport Napja (European School Sport Day® – „ESSD”) idei megrendezésének nincs akadálya a magyarországi iskolákban, azonban a járványügyi készültség idején az eseményeket a […]

  • Uj Széchenyi Terv

    usztMagyarország megújulEU projekt