• Random képek

               

TESI kérdezz felelek

TESI – Testnevelés stratégia

Miért szükséges testnevelés stratégia?
Magyarország Kormánya kiemelt területként kezeli az iskolai testnevelést. A testnevelés stratégia létrejöttét több jelentős tényező együttléte sürgeti, de leginkább a felnőtt lakosság testi és lelki egészségi állapotának kedvezőtlen képe és a fiatalok mozgásszegény életvezetési szokásainak kialakulása. A közelmúltban elfogadott oktatásirányítási döntések, így különösen a mindennapos testnevelés bevezetése, az új NAT és kerettantervek elfogadása számos rövid és középtávú kihívást támaszt a tanítók, testnevelők elé.
Ezek egyrészt szervezési jellegű, másrészt pedig szakmódszertani kihívások, amelyek hamarosan Magyarország egyik legnagyobb pedagógus munkaközösségét fogják érinteni. A Kormány ezért bízta meg a Magyar Diáksport Szövetséget azzal, hogy tárja fel és mutassa be az iskolai testnevelés jelenlegi helyzetét, és fogalmazza meg középtávú javaslatait.
Mi a testnevelés stratégia célja?
A stratégia elkészítésével az MDSZ arra vállalkozik, hogy a következő hétéves periódus kapcsán meghatározza, hogy milyen jogalkotási feladatok elvégzésére, módszertani és emberi erőforrás fejlesztésekre, vagy beruházások megvalósítására van szükség az iskolai testnevelés területén.
Célunk, hogy a fejlődés irányait az ország gazdasági teljesítőképességével összhangban, a realitás talaján fogalmazzuk meg. Ehhez elengedhetetlen, hogy az iskolai testnevelés útvonaltervét az Európai Unió 2020-ig szóló stratégiájának, és a teljes köznevelési rendszer stratégiájának, és a ténylegesen elérhető források keretei között fogalmazzuk meg.
Kinek szól?
A stratégia a legnagyobb hatást a pedagógusokra és a tanulókra fogja gyakorolni. Szeretnénk, ha az abban megfogalmazott és időben is ütemezett lépések, programok megvalósítása már rövidtávon elvezetne a minőségi testneveléshez Magyarországon.
A stratégia célcsoportját jelentik ezért a kormányzat, és elsősorban a szakpolitikák alakítói is: az érintett minisztériumok, államtitkárságok, az iskolákat fenntartó szervezetek. Célunk, hogy minden az iskolai testnevelés kapcsán döntéseket hozó szereplő ismerje azokat a feladatokat, amelyek előttünk állnak, azonosuljon a törekvésekkel, és támogassa az esetleges akadályok felszámolását.
Hogyan csináljuk?
A stratégiai fejlesztés annyira fajsúlyos kérdés, hogy nem engedhető meg az, hogy az érintettek megkérdezése nélkül jelöljük ki a fejlesztési irányokat. Ennek érdekében, első lépésként, 2013 nyarától helyzetelemző kérdőíves felmérést végzünk az iskolák intézményvezetői, majd ezt követően a pedagógusok és ezzel párhuzamosan pedig a tanulók körében.

  • az iskolai testnevelés oktatás hatás- és célrendszerével (egészségfejlesztés)
  • a jelentkező oktatásszervezési kihívásokkal (mindennapos testnevelés, tehetséggondozás)
  • a jelentkező szakmódszertani kihívásokkal (új NAT, kerettantervek, inklúzió)
  • az infrastruktúra és eszközellátottsággal, humán-erőforrás ellátottsággal
  • a motivációs kérdésekkel és életpálya-elképzeléseikkel kapcsolatban.
  • Célunk, hogy e területek elemzése a lehető legnagyobb minta (kérdőív) feldolgozása mellett történjen meg, hiszen annál inkább kimutathatóvá válnak a mai testnevelés erősségei, gyengeségei, lehetőségei és veszélyei. Meggyőződésünk, hogy az iskolai testnevelés fejlesztését szolgáló beavatkozások így valódi igényekre reagálnak majd.

TESI – Testnevelés módszertan

Miért szükséges új módszertani elemekkel bővíteni a testnevelést?
Mind a pedagógia, mind a testnevelés- és sporttudomány robbanásszerűen fejlődött az elmúlt 10-15 évben. A testnevelés oktatás módszertanának hagyományos elemeit ‒ úgy gondoljuk ‒ ezért is korrigálni kell, de a Kormány által elfogadott új nemzeti alaptantervben (NAT) és a kerettantervekben foglalt célok elérése miatt is szükséges a fejlesztés. A NAT szerinti új műveltségterületi tartalmak, a tanulóközpontú személyiségfejlesztés, az egészségtudatos életvezetés elodázhatatlanná tették az elmúlt évtizedekben bevett és használt gyakorlatok újragondolását. Fel kell tehát tárnunk a mára már megkérdőjelezhetőnek mondható eljárásokat és be kell mutatnunk a testnevelőknek az alternatív, korszerű módszereket.
Mindemellett a mindennapos testnevelés megvalósítása kapcsán jelentkező kihívásokra is megoldásokat kell kínálnunk, például a helyhiány okozta tartalmakra és az inkluzív testnevelésre is.
Mit jelent az, hogy a testnevelést az egészségfejlesztés középpontjába helyezzük?
Az új NAT szerint az iskolai testnevelés és sport megkülönböztetett részét képezi a teljes körű iskolai egészségfejlesztésnek. A testnevelés óra egyedülálló lehetőséget teremt arra, hogy a pedagógus a testmozgással kapcsolatban értelmi és érzelmi tekintetben is pozitív értékeket, és egészséges életvezetéshez szükséges tudást közvetítsen a gyermekek számára.
Úgy gondoljuk, hogy az ezt támogató módszereknek ezért lehetőség szerint minden testnevelés órán meg kell jelenniük. E kihívások megoldásához pedig módszertani támogatást kell nyújtanunk, hiszen az új NAT alapelvei, cél- és összefüggésrendszere a korábbi évtizedekhez képest jelentős változást jelent.
Milyen szerepet kap a tehetséggondozás az új módszertanban?
Fontos szerepet kap, hiszen az új NAT szerint a testnevelésnek a tehetséggondozást is szolgálnia kell. Az MDSZ az a szervezet, amely immár több mint két évtizede szervezi Magyarország egyetlen teljes köznevelési rendszerre kiterjedő sport tehetséggondozó és versenyrendszerét, a Diákolimpiát®. Számunkra is kulcskérdés tehát a sportban tehetséges tanulók megtalálása és gondozása. Azt gondoljuk, hogy az egészségfejlesztési keretek közé helyezett testnevelés órák, és az azok hatékonyságát mérő Nemzeti Fittségi Teszt révén viszont most először világos és objektív képet kapunk azon tanulókról is, akik társaikhoz, korosztályukhoz képest egyedülálló fittségi, élettani paraméterekkel rendelkeznek. Módszertani programunkban továbbra is szorgalmazzuk ezért e tanulók saját képességszinthez mért fejlesztését, új lendületet adva az iskolai sportköri keretek között zajló munkának is. Célunk, hogy a testnevelő valódi kulcsszereplővé váljon a tehetségek kiválasztásában, pályaorientációjában. Ez lehet a kulcs ahhoz, hogy e tanulók az ország bármely pontjáról eljuthassanak a sportiskolákba, esetleg a sportági vagy központi utánpótlás-nevelési programokba.
Milyen reményeink lehetnek, hogy a tanulók felnőtt korukban is rendszeresen fognak mozogni?
Ezt senki nem tudja garantálni, de hogy lépnünk kell, az bizonyos. A felnőttekhez hasonlóan sajnos a gyermekek is egyre kevesebbet mozognak világszerte, így Magyarországon is. Az MDSZ nagyon fontosnak tartja, hogy a tanulmányaik befejezéséig minden lehetséges segítséget megadjon a tanulóknak a testnevelés órán ahhoz, hogy képesek legyenek az élethosszig tartó, egészséges életvitelre. Ebbe beleértjük az élettani, táplálkozási ismeretek átadását, a hozzá tartozó mozgásműveltséget, és természetesen a testmozgáshoz való pozitív hozzáállást is.
Mit tesz konkrétan az MDSZ?
Az iskolai testnevelés szakmódszertani megújítása a testnevelés stratégia megvalósításának egyik első lépését, ha úgy tetszik: az első gyakorlatban is megvalósuló programját jelenti.Az MDSZ ‒ projektjében ‒ a fentiek megvalósítása érdekében megszervezi 7200 pedagógus ingyenes akkreditált továbbképzését, a 2014/2015. tanév kezdetéig pedig elkészít egy testnevelés módszertani tankönyvet, projektportálján keresztül internetes tartalmakat szolgáltat a pedagógusok részére, és számos segédanyagot (könyv és DVD) is kidolgoz, amelyeket ingyenesen bocsát minden iskola rendelkezésére, az alábbi területeken:

  • játékok
  • általános ügyességfejlesztés
  • alternatív mozgásos játékok
  • egészségfejlesztés
  • kreatív és gyermektánc
  • relaxációs alapgyakorlatok
  • egyéb alternatív testnevelés órai tartalmak

Szövetségünk eltökélt abban is, hogy a felsőoktatás valamennyi érintett szereplőivel közösen támogassa a tanító és testnevelő alapképzés reformját. Célunk, hogy a jövő testnevelője már olyan módszerek birtokába jusson a főiskolán vagy az egyetemen, aminek segítségével minden tanuló számára fizikailag biztonságos és érzelmileg pozitív hangulatú testnevelés órákat tud vezetni.

TESI – Mérés-értékelés: NETFIT® (Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt)

Miért van szükség az egészségközpontú fittség országosan egységes felmérésére?
Egyrészt azért, mert a Kormány programjában ezt célul tűzte ki, másrészt azért is, mert az országosan egységes felmérés lehetővé teszi egy olyan fittségi adatbázis létrehozását, amely alapján teljes lefedettséggel nyomon lehet követni a felnövekvő generációk fittségi mutatóinak alakulását. Ezáltal lehetővé válik, hogy a egészségügyi szempontból veszélyeztetett tanulók részére ajánlásokat fogalmazzunk meg állapotuk javítása érdekében. Olyan rendszert kell létrehozunk, amely valódi pedagógiai eszköz, és alkalmas az iskolai testnevelés oktatás egészségfejlesztési hatásainak mérésére, de képes hozzájárulni a sportban tehetséges tanulók kiválasztásához is. Az új fittségi teszt használatát jogszabály fogja elrendelni.
Mit jelent a egészségközpontú fizikai fittség?
Az egészségközpontú fizikai fittség egy olyan döntően genetikailag meghatározott állapot, amelyben a különböző testrészek, szervrendszerek hatékony együttműködése lehetővé teszi, hogy a mindennapokban egészséges és aktív életet éljünk. Összességében az egészségközpontú fittség azon képességeket jelenti, amelyeknek közvetlen befolyásuk van az egyén egészségi állapotára.
Az egészségközpontú fittség mely fő komponenseit mérjük?
Az egészségközpontú fittség teszt-elemeivel a fittségi állapot három lényeges összetevőjét lehet mérni, amely összefüggésben áll az általános egészségi állapottal. Ez a három fő komponens:

  • a kardiovaszkuláris fittség (aerob kapacitás)
  • a vázizom funkcionális fittsége (izomerő, erő állóképesség, hajlékonyság) és
  • a testösszetétel (testzsír százalék, testtömeg index)
Milyen tesztekkel mérünk?
A fenti komponenseket a következő tesztekkel mérjük:

  • 20 méteres állóképességi ingafutás
  • hasprés, törzsemelés, fekvőtámasz, helyből távolugrás, módosított ülésben előrenyúlás, kézi szorítóerő mérés
  • testmagasság, testtömeg, derék és csípő körméret, testösszetétel mérés bioimpedancia-analízis mérővel, vagy bőrredő-méréssel.
Hogyan segíti a mérés az egészségében veszélyeztetett tanulók szűrését?
Az új fittségi teszt egy, az életkori és nemi sajátosságokhoz illeszkedő „átlagos” egészségi állapothoz viszonyított minimum szint elérését határozza meg. Az online adatfeldolgozás után, ha a tanuló valamely, vagy akár az összes területen nem érte el az egészséghez szükséges küszöbértéket, akkor ajánlást kap arra vonatkozólag, hogy mit és hogyan kell tennie, hogy a következő alkalommal egészségi (fittségi) állapotában pozitív változások legyenek mérhetők.
Milyen eszközökre lesz szükség az új tesztrendszerhez?
A megújult mérési módszerhez és tartalmakhoz természetesen szükséges, hogy a vizsgálatokat támogatóeszközök is a pedagógusok rendelkezésére álljanak.
A Magyar Diáksport Szövetség projektjében ezért összeállítja, és ingyenesen az iskolák rendelkezésére bocsátja azt az eszközcsomagot, amelynek tartalma az alábbiak szerint foglalható össze:

  • mérési útmutató,
  • hanganyag az ingafutás, hasprés és fekvőtámasz gyakorlatokhoz,
  • oktató DVD
  • tesztek lebonyolításhoz szükséges eszközök (mérleg, testmagasságmérő, „sit-and-reach” doboz, kézi szorítőerő-mérő, mérőcsík, 20 m-es szalag, bioimpedencia-analizátor)

A Magyar Diáksport Szövetség a Nemzeti Fittségi Teszt bevezetését támogatva a 2014. évben ingyenes, akkreditált pedagógus-továbbképzéseket szervez, ahol a pedagógusok elméletben és gyakorlatban megismerhetik az új módszert, a mérési eszközöket, és azt a web-alapú portált és adatbázist, amin keresztül a jövőben a mérési adatok rögzítését és feldolgozását fogják végezni.

TESI – Diáksport Önkéntességi Program: TE IS (Testmozgás az Iskolában)

Mi a Diáksport Önkéntességi Program?
A Diáksport Önkéntességi Program egy olyan testmozgásprogram, amelyben a tanulók részére összeállított sport- és szabadidős tevékenységek a diákok aktivitásán és szervezőkészségén keresztül valósulnak meg. Ez az új kezdeményezés a tanórai szünetektől a délutáni szabadidő eltöltéséig olyan foglalkozási módokat kínál, amelyeket a diáksport önkéntes programban részt vevő gyermekek szerveznek és vezetnek saját társaik számára.
Miért fontos, hogy kiépüljön a TE IS Hálózat?
Az egészségtudatos magatartás kialakítása és a fizikai aktivitás növelése mellett kiemelt cél, hogy a diáksport önkéntességi pontok megalakuljanak a teljes köznevelési intézményrendszerben. A kiemelt projekt keretein belül, ennek első lépéseként, háromszáz hátrányos helyzetű térségben található iskola vesz részt a programban.
Hol tart most a program?
Lezárult egy reprezentatív, országos kutatás, amelyből szakértő kollégáink segítségével kiváló képet kaptunk a hazai iskolai kultúrák összességéről. Ennek eredményeként, a program az oktatási intézményekre szabottan lett kialakítva, és a kutatásból megismert adottságok figyelembe vételével indult el októberben. A TE IS Program keretében 4 képzőnk segítségével 48 trénert és 288 mentorpedagógust képeztünk, továbbá 6 szupervízorunk is segíti az iskolákban a trénerek munkáját. Az előre tervezett 10 fős önkéntes TE IS diákcsapat a gyakorlatban számos helyen bővült, így jelenleg azon dolgozunk, hogyan tudjuk bővíteni a Program kereteit. A TE IS Hálózat beindult, a gyerekek együttműködnek mentoraikkal, a trénerek és a szupervízorok támogatják a folyamatokat, együtt gondolkodnak, információt továbbítanak és a tankerületi vezetők is becsatlakoztak a TE IS körbe.
Mit jelent a koncepció?
A Diáksport Önkéntességi Program célja, hogy egy olyan típusú mozgásműveltséget alakítson ki és mozdítson elő a diákokban, amely révén kontrollált formában játékos foglalkozások keretei között érhetik el szociális és állampolgári kompetenciáik fejlesztését. A testneveléssel és az egészségtudatos magatartással összefüggő tevékenységek során az egyéni érdekeken túl a közösségi igények is előtérbe kerülnek, így az aktív polgárság és a társadalmi befogadás céljai is nagyobb mértékben képesek érvényesülni.
Mit tehetek ha már nincs mód jelentkezni a Programra, de a mi iskolánkat mégis érdekli a téma?
A Magyar Diáksport Szövetség regionális szolgáltatási pontjainak dolgozóival való kapcsolatfelvétel jelentheti az első lépést, hogy az intézmények lehetőségek kapjanak a program megismerésére, a további kapcsolódási pontok lehetőségén pedig folyamatosan dolgozunk.
  • Új képzések

    Új képzések
  • A TESIről

    A TESIről
  • Social

  • USZT

    USZT
  • Egyéb hírek

    Lezajlottak AZ MDSZ ÉS AZ OKTATÁSI HIVATAL közös TESTNEVELÉS ÉS SPORT TÉMÁJÚ szakmai szemináriumai

    |

    Az EFOP-3.2.8-16-2016-00001 jelű, „T.E.S.I.-2.0-Beavatkozások a minőségi (inkluzív) testnevelés oktatás és képzés megvalósítása érdekében” elnevezésű kiemelt projekt keretében megvalósuló „Szakmai támogatás a testnevelés és sport területén a köznevelésben” című szakmai szemináriumsorozat keretében 7 városban (Szombathely, Szolnok, Budapest, Veszprém, Miskolc, Szeged, Pécs) mutattuk be az MDSZ 2013–2019 közötti időszak jelentősebb szakmai fejlesztéseit, továbbképzési tartalmait. Célunk elsősorban a […]

    Három országos döntővel kezdődik 2020-ban a Diákolimpia®

    |

    Hétvégén három sportág országos döntőjén is megméretik magukat az ország legjobb diákcsapatai. Kosárlabdában az „A” kategóriás csapatok mérik össze tudásukat az V-VI. korcsoportban Debrecenben. Kézilabdában szintén az „A” kategóriás, V-VI. korcsoportosok találkoznak Győrben, Egerben pedig a kispályás floorballosoké lesz a terem. Itt minden korcsoport játszhat majd (I.,II.,III., IV.,V.,VI.) a hétvégén. A Diákolimpia® facebook oldalán mindhárom […]

    Újraválasztotta Balogh Gábort az MDSZ tisztújító küldöttgyűlése

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség küldöttgyűlése egyhangú szavazással újabb négyéves időtartamra Balogh Gábort választotta meg az MDSZ elnökének, valamint tisztségében megújította az MDSZ elnökségének mind a hét további tagját. A küldöttgyűlést elsőként dr. Szabó Tünde sportért felelős államtitkár köszöntötte. Beszédében nélkülözhetetlennek és példaértékűnek nevezte az MDSZ munkáját, amelynek segítségével meg tudják szólítani a diákokat. “Annak érdekében, […]

    A világ legidősebb élő olimpiai bajnoka gratulált a Diákolimpia® legeredményesebb pedagógusainak, iskoláinak

    |

    A 2018/2019. tanévi Diákolimpia® országos döntőin elért kimagasló eredményeikért vehettek át díjakat pedagógusok, iskolák és rendező szervezetek képviselői a Magyar Diáksport Szövetség által rendezett ünnepségen. A díjátadó díszvendége a 99 éves, ötszörös olimpiai bajnok tornász Keleti Ágnes volt. A Diákolimpia® versenysorozat az elmúlt tanévben is nagy számú iskolát és versenyzőt mozgatott meg: a versenyekre összesen […]

    Decathlon B33 Diákolimpia®- Megvannak a Régiós Döntők helyszínei és időpontjai!

    |

    RÉGIÓ IDŐPONT HELYSZÍN I. 2020. február 05. Szombathely, Boldog Brenner János Gimnázium II. 2020. február 04. Budapest, Tüskecsarnok III. 2020. február 12. Miskolc, Egyetemi Csarnok IV. 2020. február 11. Budapest, Tüskecsarnok I. Régió: Győr-Moson-Sopron megye, Vas megye, Veszprém megye, Komárom-Esztergom megye, Zala megye II. Régió: Somogy megye, Baranya megye, Tolna megye, Fejér megye, Budapest III. Régió: Borsod-Abaúj-Zemplén […]

    Decathlon B33 Diákolimpia®- Régiós döntőbe jutott csapatok

    |

    Megvannak a régiós döntőbe jutott csapatok! Régiós döntőbe jutott csapatok 2019-2020 A régiós döntők helyszínei és időpontjai hamarosan meghirdetésre kerülnek. Figyeljék a hivatalos honlapokat és facebook oldalunkat további információkért. Sok sikert kívánunk a csapatok szerepléséhez! Forrás: Magyar Kosárlabdázók Országos Szövetsége

    Az új kézilabda akadémiai rendszert a Magyar Diáksport Szövetség is támogatja 

    |

    A Magyar Kézilabda Szövetség és a Magyar Diáksport Szövetség együttműködési megállapodása szerint az MDSZ fontos szerepet kapott az újonnan felállított kézilabda elitképzési rendszerben. Az MKSZ rendszere hat akkreditált akadémiát, további akadémiai alközpontokat tartalmaz, illetve az MDSZ-szel együttműködésben folytatja a „Kézilabda az iskolában” programot. Ezen program mentén az ország szinte minden iskolájába eljuthat a sportág, és […]

    Elkezdődött a mérési időszak az iskolákban

    |

    Elkezdődött a mérési időszak az iskolákban, így a tanév végére pontos képet kapnak majd a pedagógusok, a szülők és a döntéshozók a diákok fittségi állapotáról, és amennyiben szükséges, a tanulók személyre szabottan kaphatnak útmutatást fizikai és fittségi állapotuk javításának érdekében. A NETFIT® egészségközpontú értékelési rendszer, az egészség szempontjából meghatározó szempontok szerint mér (állóképesség, testösszetétel és tápláltság, vázizomzat […]

    kommunikációs (social media) menedzser

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) közhasznú civil szervezet, mely meghatározó szereplő az iskolai testnevelés és sport, valamint az egészségfejlesztő testmozgás területén. Az MDSZ 32 éve hirdeti meg a Diákolimpiát, a diáksport egyelten országos tanulmányi és tehetséggondozó versenyét, de az egészségfejlesztést szolgáló iskolai mozgásprogramok tartalmi fejlesztése, szervezése terén is kulcsszereplő: a szervezet az Európai Diáksport Napja […]

    FLOORBALL – KISPÁLYÁS – ORSZÁGOS DÖNTŐ SORSOLÁS

    |

    A múlt héten kialakult a 2019/2020-as tanév Floorball – Kispályás Diákolimpia® országos döntőjének mezőnye. A nyilvános sorsolásra 2019. december 19-én, Budapesten a Magyar Diáksport Szövetség Országos Központjában került sor. Az országos döntő sorsolását Tóth Imre Floorball Albizottság Elnöke bonyolította le! Floorball OD 1. számú melléklet – Résztvevő csapatok, csoportbeosztás Eger 2019.01.25_26

  • Uj Széchenyi Terv

    usztMagyarország megújulEU projekt