• Random képek

               

TESI kérdezz felelek

TESI – Testnevelés stratégia

Miért szükséges testnevelés stratégia?
Magyarország Kormánya kiemelt területként kezeli az iskolai testnevelést. A testnevelés stratégia létrejöttét több jelentős tényező együttléte sürgeti, de leginkább a felnőtt lakosság testi és lelki egészségi állapotának kedvezőtlen képe és a fiatalok mozgásszegény életvezetési szokásainak kialakulása. A közelmúltban elfogadott oktatásirányítási döntések, így különösen a mindennapos testnevelés bevezetése, az új NAT és kerettantervek elfogadása számos rövid és középtávú kihívást támaszt a tanítók, testnevelők elé.
Ezek egyrészt szervezési jellegű, másrészt pedig szakmódszertani kihívások, amelyek hamarosan Magyarország egyik legnagyobb pedagógus munkaközösségét fogják érinteni. A Kormány ezért bízta meg a Magyar Diáksport Szövetséget azzal, hogy tárja fel és mutassa be az iskolai testnevelés jelenlegi helyzetét, és fogalmazza meg középtávú javaslatait.
Mi a testnevelés stratégia célja?
A stratégia elkészítésével az MDSZ arra vállalkozik, hogy a következő hétéves periódus kapcsán meghatározza, hogy milyen jogalkotási feladatok elvégzésére, módszertani és emberi erőforrás fejlesztésekre, vagy beruházások megvalósítására van szükség az iskolai testnevelés területén.
Célunk, hogy a fejlődés irányait az ország gazdasági teljesítőképességével összhangban, a realitás talaján fogalmazzuk meg. Ehhez elengedhetetlen, hogy az iskolai testnevelés útvonaltervét az Európai Unió 2020-ig szóló stratégiájának, és a teljes köznevelési rendszer stratégiájának, és a ténylegesen elérhető források keretei között fogalmazzuk meg.
Kinek szól?
A stratégia a legnagyobb hatást a pedagógusokra és a tanulókra fogja gyakorolni. Szeretnénk, ha az abban megfogalmazott és időben is ütemezett lépések, programok megvalósítása már rövidtávon elvezetne a minőségi testneveléshez Magyarországon.
A stratégia célcsoportját jelentik ezért a kormányzat, és elsősorban a szakpolitikák alakítói is: az érintett minisztériumok, államtitkárságok, az iskolákat fenntartó szervezetek. Célunk, hogy minden az iskolai testnevelés kapcsán döntéseket hozó szereplő ismerje azokat a feladatokat, amelyek előttünk állnak, azonosuljon a törekvésekkel, és támogassa az esetleges akadályok felszámolását.
Hogyan csináljuk?
A stratégiai fejlesztés annyira fajsúlyos kérdés, hogy nem engedhető meg az, hogy az érintettek megkérdezése nélkül jelöljük ki a fejlesztési irányokat. Ennek érdekében, első lépésként, 2013 nyarától helyzetelemző kérdőíves felmérést végzünk az iskolák intézményvezetői, majd ezt követően a pedagógusok és ezzel párhuzamosan pedig a tanulók körében.

  • az iskolai testnevelés oktatás hatás- és célrendszerével (egészségfejlesztés)
  • a jelentkező oktatásszervezési kihívásokkal (mindennapos testnevelés, tehetséggondozás)
  • a jelentkező szakmódszertani kihívásokkal (új NAT, kerettantervek, inklúzió)
  • az infrastruktúra és eszközellátottsággal, humán-erőforrás ellátottsággal
  • a motivációs kérdésekkel és életpálya-elképzeléseikkel kapcsolatban.
  • Célunk, hogy e területek elemzése a lehető legnagyobb minta (kérdőív) feldolgozása mellett történjen meg, hiszen annál inkább kimutathatóvá válnak a mai testnevelés erősségei, gyengeségei, lehetőségei és veszélyei. Meggyőződésünk, hogy az iskolai testnevelés fejlesztését szolgáló beavatkozások így valódi igényekre reagálnak majd.

TESI – Testnevelés módszertan

Miért szükséges új módszertani elemekkel bővíteni a testnevelést?
Mind a pedagógia, mind a testnevelés- és sporttudomány robbanásszerűen fejlődött az elmúlt 10-15 évben. A testnevelés oktatás módszertanának hagyományos elemeit ‒ úgy gondoljuk ‒ ezért is korrigálni kell, de a Kormány által elfogadott új nemzeti alaptantervben (NAT) és a kerettantervekben foglalt célok elérése miatt is szükséges a fejlesztés. A NAT szerinti új műveltségterületi tartalmak, a tanulóközpontú személyiségfejlesztés, az egészségtudatos életvezetés elodázhatatlanná tették az elmúlt évtizedekben bevett és használt gyakorlatok újragondolását. Fel kell tehát tárnunk a mára már megkérdőjelezhetőnek mondható eljárásokat és be kell mutatnunk a testnevelőknek az alternatív, korszerű módszereket.
Mindemellett a mindennapos testnevelés megvalósítása kapcsán jelentkező kihívásokra is megoldásokat kell kínálnunk, például a helyhiány okozta tartalmakra és az inkluzív testnevelésre is.
Mit jelent az, hogy a testnevelést az egészségfejlesztés középpontjába helyezzük?
Az új NAT szerint az iskolai testnevelés és sport megkülönböztetett részét képezi a teljes körű iskolai egészségfejlesztésnek. A testnevelés óra egyedülálló lehetőséget teremt arra, hogy a pedagógus a testmozgással kapcsolatban értelmi és érzelmi tekintetben is pozitív értékeket, és egészséges életvezetéshez szükséges tudást közvetítsen a gyermekek számára.
Úgy gondoljuk, hogy az ezt támogató módszereknek ezért lehetőség szerint minden testnevelés órán meg kell jelenniük. E kihívások megoldásához pedig módszertani támogatást kell nyújtanunk, hiszen az új NAT alapelvei, cél- és összefüggésrendszere a korábbi évtizedekhez képest jelentős változást jelent.
Milyen szerepet kap a tehetséggondozás az új módszertanban?
Fontos szerepet kap, hiszen az új NAT szerint a testnevelésnek a tehetséggondozást is szolgálnia kell. Az MDSZ az a szervezet, amely immár több mint két évtizede szervezi Magyarország egyetlen teljes köznevelési rendszerre kiterjedő sport tehetséggondozó és versenyrendszerét, a Diákolimpiát®. Számunkra is kulcskérdés tehát a sportban tehetséges tanulók megtalálása és gondozása. Azt gondoljuk, hogy az egészségfejlesztési keretek közé helyezett testnevelés órák, és az azok hatékonyságát mérő Nemzeti Fittségi Teszt révén viszont most először világos és objektív képet kapunk azon tanulókról is, akik társaikhoz, korosztályukhoz képest egyedülálló fittségi, élettani paraméterekkel rendelkeznek. Módszertani programunkban továbbra is szorgalmazzuk ezért e tanulók saját képességszinthez mért fejlesztését, új lendületet adva az iskolai sportköri keretek között zajló munkának is. Célunk, hogy a testnevelő valódi kulcsszereplővé váljon a tehetségek kiválasztásában, pályaorientációjában. Ez lehet a kulcs ahhoz, hogy e tanulók az ország bármely pontjáról eljuthassanak a sportiskolákba, esetleg a sportági vagy központi utánpótlás-nevelési programokba.
Milyen reményeink lehetnek, hogy a tanulók felnőtt korukban is rendszeresen fognak mozogni?
Ezt senki nem tudja garantálni, de hogy lépnünk kell, az bizonyos. A felnőttekhez hasonlóan sajnos a gyermekek is egyre kevesebbet mozognak világszerte, így Magyarországon is. Az MDSZ nagyon fontosnak tartja, hogy a tanulmányaik befejezéséig minden lehetséges segítséget megadjon a tanulóknak a testnevelés órán ahhoz, hogy képesek legyenek az élethosszig tartó, egészséges életvitelre. Ebbe beleértjük az élettani, táplálkozási ismeretek átadását, a hozzá tartozó mozgásműveltséget, és természetesen a testmozgáshoz való pozitív hozzáállást is.
Mit tesz konkrétan az MDSZ?
Az iskolai testnevelés szakmódszertani megújítása a testnevelés stratégia megvalósításának egyik első lépését, ha úgy tetszik: az első gyakorlatban is megvalósuló programját jelenti.Az MDSZ ‒ projektjében ‒ a fentiek megvalósítása érdekében megszervezi 7200 pedagógus ingyenes akkreditált továbbképzését, a 2014/2015. tanév kezdetéig pedig elkészít egy testnevelés módszertani tankönyvet, projektportálján keresztül internetes tartalmakat szolgáltat a pedagógusok részére, és számos segédanyagot (könyv és DVD) is kidolgoz, amelyeket ingyenesen bocsát minden iskola rendelkezésére, az alábbi területeken:

  • játékok
  • általános ügyességfejlesztés
  • alternatív mozgásos játékok
  • egészségfejlesztés
  • kreatív és gyermektánc
  • relaxációs alapgyakorlatok
  • egyéb alternatív testnevelés órai tartalmak

Szövetségünk eltökélt abban is, hogy a felsőoktatás valamennyi érintett szereplőivel közösen támogassa a tanító és testnevelő alapképzés reformját. Célunk, hogy a jövő testnevelője már olyan módszerek birtokába jusson a főiskolán vagy az egyetemen, aminek segítségével minden tanuló számára fizikailag biztonságos és érzelmileg pozitív hangulatú testnevelés órákat tud vezetni.

TESI – Mérés-értékelés: NETFIT® (Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt)

Miért van szükség az egészségközpontú fittség országosan egységes felmérésére?
Egyrészt azért, mert a Kormány programjában ezt célul tűzte ki, másrészt azért is, mert az országosan egységes felmérés lehetővé teszi egy olyan fittségi adatbázis létrehozását, amely alapján teljes lefedettséggel nyomon lehet követni a felnövekvő generációk fittségi mutatóinak alakulását. Ezáltal lehetővé válik, hogy a egészségügyi szempontból veszélyeztetett tanulók részére ajánlásokat fogalmazzunk meg állapotuk javítása érdekében. Olyan rendszert kell létrehozunk, amely valódi pedagógiai eszköz, és alkalmas az iskolai testnevelés oktatás egészségfejlesztési hatásainak mérésére, de képes hozzájárulni a sportban tehetséges tanulók kiválasztásához is. Az új fittségi teszt használatát jogszabály fogja elrendelni.
Mit jelent a egészségközpontú fizikai fittség?
Az egészségközpontú fizikai fittség egy olyan döntően genetikailag meghatározott állapot, amelyben a különböző testrészek, szervrendszerek hatékony együttműködése lehetővé teszi, hogy a mindennapokban egészséges és aktív életet éljünk. Összességében az egészségközpontú fittség azon képességeket jelenti, amelyeknek közvetlen befolyásuk van az egyén egészségi állapotára.
Az egészségközpontú fittség mely fő komponenseit mérjük?
Az egészségközpontú fittség teszt-elemeivel a fittségi állapot három lényeges összetevőjét lehet mérni, amely összefüggésben áll az általános egészségi állapottal. Ez a három fő komponens:

  • a kardiovaszkuláris fittség (aerob kapacitás)
  • a vázizom funkcionális fittsége (izomerő, erő állóképesség, hajlékonyság) és
  • a testösszetétel (testzsír százalék, testtömeg index)
Milyen tesztekkel mérünk?
A fenti komponenseket a következő tesztekkel mérjük:

  • 20 méteres állóképességi ingafutás
  • hasprés, törzsemelés, fekvőtámasz, helyből távolugrás, módosított ülésben előrenyúlás, kézi szorítóerő mérés
  • testmagasság, testtömeg, derék és csípő körméret, testösszetétel mérés bioimpedancia-analízis mérővel, vagy bőrredő-méréssel.
Hogyan segíti a mérés az egészségében veszélyeztetett tanulók szűrését?
Az új fittségi teszt egy, az életkori és nemi sajátosságokhoz illeszkedő „átlagos” egészségi állapothoz viszonyított minimum szint elérését határozza meg. Az online adatfeldolgozás után, ha a tanuló valamely, vagy akár az összes területen nem érte el az egészséghez szükséges küszöbértéket, akkor ajánlást kap arra vonatkozólag, hogy mit és hogyan kell tennie, hogy a következő alkalommal egészségi (fittségi) állapotában pozitív változások legyenek mérhetők.
Milyen eszközökre lesz szükség az új tesztrendszerhez?
A megújult mérési módszerhez és tartalmakhoz természetesen szükséges, hogy a vizsgálatokat támogatóeszközök is a pedagógusok rendelkezésére álljanak.
A Magyar Diáksport Szövetség projektjében ezért összeállítja, és ingyenesen az iskolák rendelkezésére bocsátja azt az eszközcsomagot, amelynek tartalma az alábbiak szerint foglalható össze:

  • mérési útmutató,
  • hanganyag az ingafutás, hasprés és fekvőtámasz gyakorlatokhoz,
  • oktató DVD
  • tesztek lebonyolításhoz szükséges eszközök (mérleg, testmagasságmérő, „sit-and-reach” doboz, kézi szorítőerő-mérő, mérőcsík, 20 m-es szalag, bioimpedencia-analizátor)

A Magyar Diáksport Szövetség a Nemzeti Fittségi Teszt bevezetését támogatva a 2014. évben ingyenes, akkreditált pedagógus-továbbképzéseket szervez, ahol a pedagógusok elméletben és gyakorlatban megismerhetik az új módszert, a mérési eszközöket, és azt a web-alapú portált és adatbázist, amin keresztül a jövőben a mérési adatok rögzítését és feldolgozását fogják végezni.

TESI – Diáksport Önkéntességi Program: TE IS (Testmozgás az Iskolában)

Mi a Diáksport Önkéntességi Program?
A Diáksport Önkéntességi Program egy olyan testmozgásprogram, amelyben a tanulók részére összeállított sport- és szabadidős tevékenységek a diákok aktivitásán és szervezőkészségén keresztül valósulnak meg. Ez az új kezdeményezés a tanórai szünetektől a délutáni szabadidő eltöltéséig olyan foglalkozási módokat kínál, amelyeket a diáksport önkéntes programban részt vevő gyermekek szerveznek és vezetnek saját társaik számára.
Miért fontos, hogy kiépüljön a TE IS Hálózat?
Az egészségtudatos magatartás kialakítása és a fizikai aktivitás növelése mellett kiemelt cél, hogy a diáksport önkéntességi pontok megalakuljanak a teljes köznevelési intézményrendszerben. A kiemelt projekt keretein belül, ennek első lépéseként, háromszáz hátrányos helyzetű térségben található iskola vesz részt a programban.
Hol tart most a program?
Lezárult egy reprezentatív, országos kutatás, amelyből szakértő kollégáink segítségével kiváló képet kaptunk a hazai iskolai kultúrák összességéről. Ennek eredményeként, a program az oktatási intézményekre szabottan lett kialakítva, és a kutatásból megismert adottságok figyelembe vételével indult el októberben. A TE IS Program keretében 4 képzőnk segítségével 48 trénert és 288 mentorpedagógust képeztünk, továbbá 6 szupervízorunk is segíti az iskolákban a trénerek munkáját. Az előre tervezett 10 fős önkéntes TE IS diákcsapat a gyakorlatban számos helyen bővült, így jelenleg azon dolgozunk, hogyan tudjuk bővíteni a Program kereteit. A TE IS Hálózat beindult, a gyerekek együttműködnek mentoraikkal, a trénerek és a szupervízorok támogatják a folyamatokat, együtt gondolkodnak, információt továbbítanak és a tankerületi vezetők is becsatlakoztak a TE IS körbe.
Mit jelent a koncepció?
A Diáksport Önkéntességi Program célja, hogy egy olyan típusú mozgásműveltséget alakítson ki és mozdítson elő a diákokban, amely révén kontrollált formában játékos foglalkozások keretei között érhetik el szociális és állampolgári kompetenciáik fejlesztését. A testneveléssel és az egészségtudatos magatartással összefüggő tevékenységek során az egyéni érdekeken túl a közösségi igények is előtérbe kerülnek, így az aktív polgárság és a társadalmi befogadás céljai is nagyobb mértékben képesek érvényesülni.
Mit tehetek ha már nincs mód jelentkezni a Programra, de a mi iskolánkat mégis érdekli a téma?
A Magyar Diáksport Szövetség regionális szolgáltatási pontjainak dolgozóival való kapcsolatfelvétel jelentheti az első lépést, hogy az intézmények lehetőségek kapjanak a program megismerésére, a további kapcsolódási pontok lehetőségén pedig folyamatosan dolgozunk.
  • Új képzések

    Új képzések
  • A TESIről

    A TESIről
  • Social

  • USZT

    USZT
  • Egyéb hírek

    Újabb sikeres nemzetközi pályázatok és elismerések

    |

    A közelmúltban a Magyar Diáksport Szövetség három projekttel kapcsolatban is pozitív visszajelzést kapott az Európai Bizottságtól: egy lezárt projektünk „Sikersztori” minősítést kapott, két pályázatunkat pedig támogatásra érdemesnek minősítették. „Sikersztori”-nak minősítette az Európai Bizottság a SHAPE (“Shaping the principles and development areas for health-oriented physical education”), Erasmus+ keretében megvalósult projektünket. Ennek keretében öt partnerszervezettel együtt vizsgáltuk […]

    Gratulálunk a korábbi diákolimpikonoknak!

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség szívből gratulál a korábbi diákolimpikonoknak az EYOF-on és a FINA VB-n való kitűnő szereplésükért, közülük is kiemelten a következőeknek: Atlétika: Horváth Karolina – többszörös Diákolimpia® bajnok, mezei futás és pályabajnokság Takács Boglárka – Diákolimpia® bajnok, 100 m-es síkfutás Apáti Bence – többszörös Diákolimpia® bajnok, mezei futás és pályabajnokság Molnár Janka – […]

    Sikeresen megvalósított projekt

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség 2016. augusztusában sikerrel pályázott az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által a Nemzeti Tehetség Program keretein belül meghirdetett “nagy hagyományú és szakmailag elismert versenyek támogatására” című pályázati felhívásra. Az NTP-TV-M-16-0001 azonosító számú, a Diákolimpia® tehetséggondozó és versenyrendszerének támogatása 2016/17 című program biztosított fedezetet a Diákolimpia® alapszintű (körzeti) versenyeinek […]

    Több a túlsúlyos gyerek a nyári szünet végére

    |

    Javában tart a nyári vakáció, a gyerekek számára a tanulás okozta fáradtság és stressz kipihenésének időszaka. Fontos azonban, hogy a túlzott lazulás ne váljon a fiatalok kárára, hiszen a mozgásra és bizonyos táplálkozási szokásokra ilyenkor is oda kell figyelni, ez pedig a szülők feladata és felelőssége. Tavaly került nyilvánosságra amerikai kutatók felmérése, miszerint a nyári […]

    XII. Nemzetközi Gyermek Atlétikai Verseny, Lowicz

    |

    Az elmúlt héten került megrendezésre a XII. Nemzetközi Gyermek Atlétikai Verseny Lowicz-ban. A 2004/2005/2006-os korosztályból összeállított, hagyományosan 36 fős (18 fiúból és 18 leányból álló) magyar csapat ismét remekül szerepelt, így immáron zsinórban hatodik alkalommal került ki győztesen az országok pontversenyéből. Hagyományainknak megfelelően idén is Bencsik Pál állította össze a válogatott keretet és vezette a […]

    2020×20 méter ingafutás az MHE nyári táborában

    |

    A Magyar Hemofília Egyesület 1992 óta szervez nyári táborokat vérzékeny gyerekeknek a Balaton mellett. Az elmúlt évek során több százan vettek már részt táboraikban. A tábor fő célja a gyerekek megtanítása az önkezelésre, amelynek elméleti és gyakorlati részét is elsajátítják a gyerekek. Mindennapos program a gyógytorna, az úszás és sok egyéb sport. A Hemofília (vérzékenység) […]

    A TE IS Program első tanéve a Lakatos Menyhért Általános Iskola és Gimnáziumban

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség TE IS Programja 2014 óta országszerte több mint 140 általános- és középiskolában került bevezetésre. Budapesten a Programot elsőként a VIII. kerületi Lakatos Menyhért Általános Iskola és Gimnázium valósította meg. Az elmúlt egy év tapasztalatairól beszélgettünk Kiss Imre Ottó mentorpedagógussal és Zavarkó Mihály igazgatóhelyettessel. A beszélgetéshez csatlakozott Kállai Bálint is, az iskola […]

    Aszfaltbetyárok lepték el Debrecen belvárosát

    |

    Rendhagyó eseménynek lehettek tanúi a Debrecen belvárosában sétálók. A Fórum Bevásárlóközpont Csapó utcai bejáratánál egy futballpálya, kosárpálya és egy cápás úszómedence is megelevenedett a mai napon. A sport témájú, különleges 3D aszfaltrajzokat a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) álmodta meg a jövő héten Debrecenben zajló Diákolimpia® Fesztivál alkalmából, elkészítésében pedig városvezetők, a helyi sportélet vezetői, sportolók […]

    Fókuszban Békés megye!

    |

    Összevont Labdajátékok Diákolimpia® Országos Döntő, III. korcsoport Kézilabda – Kosárlabda – Labdarúgás – Röplabda Helyszínek: Békéscsaba, Gyula, Mezőberény Időpont: 2017. június 09–11. (péntek–vasárnap) Rendező: Békés Megyei Diáksport Egyesület Résztvevők:  Kézilabda – Fiúk Szeghalom, Tildy Zoltán Általános és Alapfokú Művészeti Iskola Balmazújvárosi Református Általános Iskola és Óvoda Veszprémi Kossuth Lajos Általános Iskola Budapest, Török Flóris Általános […]

    Ha nyár, akkor strandkézilabda!

    |

    Strandkézilabda Diákolimpia® Országos Döntő Helyszín: Zánka, Erzsébet tábor Időpont: 2017. június 08–11. (csütörtök–vasárnap) Rendező: Veszprém Megyei Diáksport Egyesület Résztvevők: IV. korcsoport: 12 fiúcsapat, 10 lánycsapat V-VI. korcsoport: 20 fiúcsapat, 16 lánycsapat Programfüzetek: IV.kcs. és V-VI.kcs. Nyár, strand, Balaton, kézilabda! Ha ezekre asszociálunk, akkor egyértelműen a strandkézilabda juthat az eszünkbe.Érdemes lesz ellátogatni június második hétvégéjén Zánkára, ahol […]

  • Uj Széchenyi Terv

    usztMagyarország megújulEU projekt