• Random képek

               

TESI Deklaráció

A Magyar Diáksport Szövetség 2013. május 24-én útnak indította az „A testnevelés új stratégiájának és a fizikai állapot új mérési rendszerének kialakítása és az önkéntes részvétel ösztönzése a komplex iskolai testmozgásprogramok szervezésében” elnevezésű kiemelt projektjét.

A – TESI – Testnevelés az Egészségfejlesztésben Stratégiai Intézkedések elnevezésű projektelemünk legfontosabb céljai és feladatai az alábbiak:

  • Széleskörű szakmai egyeztetések mellett kidolgozzuk a minőségi testnevelés oktatás kritériumrendszerét. Ebben konkrétan meghatározzuk azon jellemzőket, amelyek a NAT-ban és a kerettantervben megfogalmazott célok és feladatok elérése érdekében szükségesek az iskolai testnevelési programok hatékonyságának növeléséhez.
  • Javaslatokat és ajánlásokat fogalmazunk meg a testnevelő tanárképzés, a tanítóképzés és a pedagógus-továbbképzési rendszer szakmai tartalmainak korszerűsítése érdekében.
  • Bemutatjuk az elmúlt 10-15 év magas színvonalú, hazai és nemzetközi tudományos kutatásait, valamint a gyakorlatban alkalmazott didaktikai megközelítéseket az iskolai testnevelés területén.
  • Feltárjuk az iskolák egészségfejlesztési programjaiban rejlő azon lehetőségeket, amelyek segítségével a diákok az iskolai testnevelésen és sporton kívül további egészségfejlesztő testmozgásban vehetnek részt. Ilyenek például a tanórai szünetekben megvalósuló mozgáslehetőségek, az iskolába történő fizikailag aktív (gyalog, kerékpár, roller, gördeszka, stb.) közlekedés, rendszeres közösségi mozgás- és sportprogramok az intézményekben.
  • Bevezetjük a Diáksport Önkéntességi Programot, amely a tanórán kívüli, de az intézményen belüli egészségfejlesztő testmozgást ösztönzi. Ez a program az aktív állampolgári és a szociális kompetenciák fejlesztésén túl a hátrányos helyzetű gyermekek és tanulók társadalmi befogadásának, integrációjának fontos eszköze.
    A céljaink elérése érdekében a Magyar Diáksport Szövetség az összes magyarországi iskolában kérdőíves felmérést bonyolít le, amely alapján feltárja az iskolai testnevelés erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és beavatkozási pontjait. Ezekre építve fogalmazza meg a stratégiában az operatív lépésekkel kapcsolatos javaslatait.

A Magyar Diáksport Szövetség által életre hívott “Mindenki testnevelése” módszertani programunk céljai és feladatai:

  • Állítsuk a testnevelés komplex hatásrendszerét – pszichomotoros, kognitív, érzelmi és szociális értelemben egyaránt az egészségfejlesztés középpontjába.
  • Igazítsuk a tradicionális, jól működő és hatékony magyar testnevelés szakmódszertani elemeit az új nemzeti alap- és a kerettantervi célrendszerekhez
  • Mutassunk rá a pedagógiailag és módszertanilag megkérdőjelezhető eljárásokra, és javasoljunk megfelelő, korszerű alternatívákat.
  • Segítsünk olyan, pozitív tanulási környezetben zajló testnevelésórákat megvalósítani, ahol minden diák differenciált fejlődési lehetőséget kap.
  • Szorgalmazzuk, hogy a tehetséggondozás során a testnevelő tanárok mentorként vegyenek részt a tehetségek kiválasztásában, erős és gyenge oldaluk támogatásában.
  • Rámutatunk arra, hogy a testnevelés magában hordozza az élethosszig tartó, mozgás gazdag életvitelhez szükséges pozitív attitűdök, megfelelő ismeretek és mozgásműveltség megszerzésének lehetőségét.

Új módszertani elemekkel erősítjük a „tanulóközpontú személyiségfejlesztést” (NAT 2012), különös tekintettel a diákok saját magukkal és környezetükkel szembeni felelősségteljes, aktív és befogadó magatartására.

A mindenki testnevelése programunk integrálja:

  • a szakszerűséget;
  • a teljesíthető elvárásokat – sikerorientáltságot;
  • a változatos tanulást;
  • a tanulási teljesítményt;
  • az életkornak megfelelő játékosságot;
  • a rendszeres, konstruktív együttműködést;
  • a mozgáson keresztüli önkifejezést;
  • a testi-lelki egészségélményt;

ezek által megteremtve a kihívásokkal teli, élmény gazdag, belső motiváción alapuló tanulási környezetet.
A programunk megvalósítása érdekében a projekt során létrehozott módszertani segédanyagok, könyvek, kiadványok, valamint ingyenes továbbképzések támogatják a közös gondolkodást, az iskolai tervezőmunkát és gyakorlatot.

A TESI – Fizikai állapot és fittség mérés országosan egységes módszertan létrehozásának célja egy olyan új mérési-értékelési tesztrendszer kifejlesztése, amely megfelel a törvényi elvárásoknak és idősorosan képes követni a gyermekek fizikai állapotát, egészségközpontú, fittségi sztenderdekhez viszonyítottan. A tesztrendszer sztenderdjei a következő mért paraméterek alapján kerülnek meghatározásra:

  • kardiovaszkuláris fittség (aerob kapacitás)
  • vázizom funkcionális fittsége (izomerő, erő állóképesség, hajlékonyság)
  • testösszetétel (testzsír százalék, testtömeg index)

A tesztrendszer alkalmas a pozitív megerősítésre (attitűdformálásra) és a személyre szabott visszacsatolásra. Segítségével a testnevelésben dolgozó pedagógusok könnyen és egyszerűen tájékoztatni tudják a gyermekeket és szüleiket a tanulók aktivitási és fittségi szintjéről-állapotáról. A projekt keretében kidolgozott mérési-értékelési rendszer online felületen is lehetővé teszi az állandó kommunikációs kapcsolatot a pedagógusok és az érintett közvetlen és közvetett partnerek között. Az eredmények digitalizált kezelése korszerű és folyamatos visszajelentést ad a gyermekek számára, ezzel is segítve az egyéni és önálló mozgásprogramok tervezését, és a testnevelés oktatási hatékonyságának növekedését.
Programunk megvalósítása érdekében a Magyar Diáksport Szövetség egy országosan reprezentatív, iskolai és laboratóriumi keretek között lebonyolított kutatást valósít meg 10-18 éves tanulók körében, amely alapján az életkornak és nemnek megfelelő egészségközpontú, fittségi sztenderdek kerülnek meghatározásra. A programcsomag fejlesztését az amerikai Cooper Intézettel közösen valósítjuk meg, amely segítségével az új egységes tesztrendszer nemzetközi értelemben is összehasonlíthatóvá és hitelesítetté válik.

TEIS – A diáksport önkéntességi mozgalom
A műveltségterületi oktatás és az iskolai nevelés-oktatásba hagyományosan beágyazott diáksport programok optimális lehetőséget biztosítanak egy alulról építkező önkéntes iskolai sport- és szabadidő szervezést szolgáló rendszer létrehozására, ezáltal kontrollált és játékos közegben támogatva a szociális kompetenciák erősítését, az egészségmagatartás formálását, az állampolgári aktivitást és a szociális integrációt, inklúziót.
A diáksport önkéntességi szolgáltatási rendszer, az arra épülő képzési és mentorációs-tutorális szupervízió segítségével elősegíti, hogy a sport általi önkéntesség megjelenhessen a köznevelési intézmények keretei között, és az önkéntes csoportok szervezésekor kiemelten előtérbe kerülhessenek a hátrányos helyzetű, a különböző szociokulturális háttérrel rendelkező, a különböző nemű és etnikai hovatartozású diákok. A kialakuló diáksport önkéntességi szolgáltatások élmény szinten képesek személyes/baráti hidat képezni a szegregálódott csoportok között. Segítségükkel komplex, irányított személyiségfejlesztés történik (direkt módon nem formális és informális tudásbázist biztosítanak a tanulók számára – versenyképességre, önmegvalósításra és a szociális beilleszkedésre érzékeny ismeretek, készségek és attitűdök átadásával), ami kialakítja a diák önkéntesek megküzdési és vezetői stratégiáit.

  • Új képzések

    Új képzések
  • A TESIről

    A TESIről
  • Social

  • USZT

    USZT
  • Egyéb hírek

    Arany- és bronzérem strandröpiseink mérlege a középiskolai vb-n

    |

    Befejeződött Szicíliában a középiskolai strandröplabda világbajnokság, amelyen ugyan először vett részt a magyar küldöttség a Magyar Röplabda Szövetség szervezésében, ám annál inkább kitettek magukért: versenyzőink a hat kategóriában egy-egy arany- és bronzérmet szereztek, ezzel pedig a harmadik helyen végeztek az éremtáblázaton. Amilyen jól kezdődött a vb első, szombati napja a mieink számára, olyan jól is […]

    Közösségi sportünnep egy legendás olimpikon emlékére

    |

    Emlékfutás és sárkányhajófutam Kolonics György tiszteletére 11 éve, tragikus hirtelenséggel ment el világklasszis kenusunk, a kétszeres olimpiai bajnok Kolonics György. Emléke mégsem halványul: barátai és tisztelői évről évre megrendezik a Kolonics György Emlékfutást, amire október 23-án kerül sor a Népszigeten. A rendezvény mára családi sportnappá nőtte ki magát, ahol ezúttal a futás mellett sárkányhajózni is […]

    Sulifloorball – Floorball az iskolában

    |

    Új, 30 órás, ingyenes pedagógus-továbbképzést indítunk Floorball sportágban „Sulifloorball – Floorball az iskolában” címen. A továbbképzés célja, hogy a résztvevők megismerjék a floorballozás felépítését, oktatási céljait, fejlesztési feladatait, elméleti és módszertani alapjait. Cél, hogy a képzésen résztvevők képessé váljanak iskolai körülmények között floorball specifikus tanórák, foglalkozások vezetésére. A továbbképzés további célja, hogy a résztvevők megismerjék […]

    Közlemény – Játékos sportverseny

    |

    KÖZLEMÉNY   A 2019/2020. tanévi Játékos Sportverseny Diákolimpia® megyei/budapesti versenyek lebonyolítási határidejének módosításáról A Játékos Sportverseny Diákolimpia® megyei/budapesti versenyek lebonyolítási határideje 2020. január 13-ára módosul, a lebonyolítási, valamint a továbbjuttatási határidő változatlanul 2020. január 13. marad.   Budapest, 2019. október 02.                             […]

    Több millió diák sportolt egyszerre – ismét rekordot döntöttünk az Európai Diáksport Napján

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) idén szeptember 27-én rendezte meg az Európai Diáksport Napját, amely hazánkban idén 1300 iskolát és 450 ezer gyereket mozgatott meg. Az Európai Sporthét eseménysorozat részeként zajló sportnap Európában összesen már harminckilenc országban zajlott, közel 3 millió iskolás részvételével. Az MDSZ ebben az évben szeptember 27-én rendezte meg az Európai Diáksport […]

    A gyermekek egészséges énképének fejlesztését célzó programhoz csatlakozott az MDSZ

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség számára kiemelten fontos a fiatalok testi-lelki egészségének fejlesztése, ezért idén ősszel együttműködésre léptünk egy világszerte működő, a gyerekek egészséges énképét fejlesztő kezdeményezéssel: a Dove Önbizalom Programmal. Az edukációs program célja, hogy fejlessze a diákok egészséges énképének és önbizalmának kialakulását, illetve segítsen nekik a média direkt és indirekt üzeneteinek megfelelő kezelésében és […]

    Idén ismét Európai Diáksport Napja – Magyar kezdeményezésből európai sikertörténet

    |

    33 országból közel 3 millió iskolást várunk az Európai Diáksport Napjára. Idén is szeptember utolsó péntekén, a hónap 27. napján kerül megrendezésre az Európai Diáksport Napja. A program a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) kezdeményezésére indult 13 éve, 2015 óta pedig Európa más országaiban, sőt tavaly óta még a kontinensen túl is megtartják. Az idei évben az […]

    Megjelent a 2019/2020. tanévi Diákolimpia® versenykiírása!

    |

    Örömmel tájékoztatjuk a testnevelőket és diákokat, hogy elkészült és a Magyar Diáksport Szövetség honlapján is elérhető a 2019/2020. tanévi Diákolimpia® versenykiírása. Az idei immáron a 33. tanév lesz, amikor ősszel kezdetét veszi a diákolimpiai versenysorozat. Az elmúlt tanév tapasztalatait feldolgozva, sportági szövetségek, illetve szakértők bevonásával alakult ki az új Versenykiírás. A változásokról az alábbi dokumentumban tájékozódhatnak […]

    Szabadtéren folytatódtak a DO60 fesztiválok

    |

    Májusban további 4 vidéki helyszínen (négy régióban) került megrendezésre az MDSZ sportrendezvénye, a DO60 Diáksportfesztivál. Május 8-án Martonvásár, május 21-én Miskolc, május 22-én Hajdúszoboszló, május 28-án pedig Mezőberény és körzetük alsó tagozatos diákjai mozoghattak együtt a közösségi és játékközpontú szemléletmód jegyében. A májusi rendezvényeken összesen 72 iskola, 144 pedagógus és 1432 tanuló vett részt. A […]

    Hivatalosan is az MDSZ a NETFIT® rendszer működtetője

    |

    A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 2019. július 26. napján hatályba lépő módosítása értelmében immár hivatalosan is a Magyar Diáksport Szövetség a Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt (NETFIT®) rendszer működtetője. Ennek keretében az egyes személyes adatok kezelése jogszabályi felhatalmazás alapján történik. Az eddig miniszteri rendelet szintjén szabályozott fittségmérés immár bekerült a köznevelési törvénybe. […]

  • Uj Széchenyi Terv

    usztMagyarország megújulEU projekt