• Random képek

               

TESI Deklaráció

A Magyar Diáksport Szövetség 2013. május 24-én útnak indította az „A testnevelés új stratégiájának és a fizikai állapot új mérési rendszerének kialakítása és az önkéntes részvétel ösztönzése a komplex iskolai testmozgásprogramok szervezésében” elnevezésű kiemelt projektjét.

A – TESI – Testnevelés az Egészségfejlesztésben Stratégiai Intézkedések elnevezésű projektelemünk legfontosabb céljai és feladatai az alábbiak:

  • Széleskörű szakmai egyeztetések mellett kidolgozzuk a minőségi testnevelés oktatás kritériumrendszerét. Ebben konkrétan meghatározzuk azon jellemzőket, amelyek a NAT-ban és a kerettantervben megfogalmazott célok és feladatok elérése érdekében szükségesek az iskolai testnevelési programok hatékonyságának növeléséhez.
  • Javaslatokat és ajánlásokat fogalmazunk meg a testnevelő tanárképzés, a tanítóképzés és a pedagógus-továbbképzési rendszer szakmai tartalmainak korszerűsítése érdekében.
  • Bemutatjuk az elmúlt 10-15 év magas színvonalú, hazai és nemzetközi tudományos kutatásait, valamint a gyakorlatban alkalmazott didaktikai megközelítéseket az iskolai testnevelés területén.
  • Feltárjuk az iskolák egészségfejlesztési programjaiban rejlő azon lehetőségeket, amelyek segítségével a diákok az iskolai testnevelésen és sporton kívül további egészségfejlesztő testmozgásban vehetnek részt. Ilyenek például a tanórai szünetekben megvalósuló mozgáslehetőségek, az iskolába történő fizikailag aktív (gyalog, kerékpár, roller, gördeszka, stb.) közlekedés, rendszeres közösségi mozgás- és sportprogramok az intézményekben.
  • Bevezetjük a Diáksport Önkéntességi Programot, amely a tanórán kívüli, de az intézményen belüli egészségfejlesztő testmozgást ösztönzi. Ez a program az aktív állampolgári és a szociális kompetenciák fejlesztésén túl a hátrányos helyzetű gyermekek és tanulók társadalmi befogadásának, integrációjának fontos eszköze.
    A céljaink elérése érdekében a Magyar Diáksport Szövetség az összes magyarországi iskolában kérdőíves felmérést bonyolít le, amely alapján feltárja az iskolai testnevelés erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és beavatkozási pontjait. Ezekre építve fogalmazza meg a stratégiában az operatív lépésekkel kapcsolatos javaslatait.

A Magyar Diáksport Szövetség által életre hívott “Mindenki testnevelése” módszertani programunk céljai és feladatai:

  • Állítsuk a testnevelés komplex hatásrendszerét – pszichomotoros, kognitív, érzelmi és szociális értelemben egyaránt az egészségfejlesztés középpontjába.
  • Igazítsuk a tradicionális, jól működő és hatékony magyar testnevelés szakmódszertani elemeit az új nemzeti alap- és a kerettantervi célrendszerekhez
  • Mutassunk rá a pedagógiailag és módszertanilag megkérdőjelezhető eljárásokra, és javasoljunk megfelelő, korszerű alternatívákat.
  • Segítsünk olyan, pozitív tanulási környezetben zajló testnevelésórákat megvalósítani, ahol minden diák differenciált fejlődési lehetőséget kap.
  • Szorgalmazzuk, hogy a tehetséggondozás során a testnevelő tanárok mentorként vegyenek részt a tehetségek kiválasztásában, erős és gyenge oldaluk támogatásában.
  • Rámutatunk arra, hogy a testnevelés magában hordozza az élethosszig tartó, mozgás gazdag életvitelhez szükséges pozitív attitűdök, megfelelő ismeretek és mozgásműveltség megszerzésének lehetőségét.

Új módszertani elemekkel erősítjük a „tanulóközpontú személyiségfejlesztést” (NAT 2012), különös tekintettel a diákok saját magukkal és környezetükkel szembeni felelősségteljes, aktív és befogadó magatartására.

A mindenki testnevelése programunk integrálja:

  • a szakszerűséget;
  • a teljesíthető elvárásokat – sikerorientáltságot;
  • a változatos tanulást;
  • a tanulási teljesítményt;
  • az életkornak megfelelő játékosságot;
  • a rendszeres, konstruktív együttműködést;
  • a mozgáson keresztüli önkifejezést;
  • a testi-lelki egészségélményt;

ezek által megteremtve a kihívásokkal teli, élmény gazdag, belső motiváción alapuló tanulási környezetet.
A programunk megvalósítása érdekében a projekt során létrehozott módszertani segédanyagok, könyvek, kiadványok, valamint ingyenes továbbképzések támogatják a közös gondolkodást, az iskolai tervezőmunkát és gyakorlatot.

A TESI – Fizikai állapot és fittség mérés országosan egységes módszertan létrehozásának célja egy olyan új mérési-értékelési tesztrendszer kifejlesztése, amely megfelel a törvényi elvárásoknak és idősorosan képes követni a gyermekek fizikai állapotát, egészségközpontú, fittségi sztenderdekhez viszonyítottan. A tesztrendszer sztenderdjei a következő mért paraméterek alapján kerülnek meghatározásra:

  • kardiovaszkuláris fittség (aerob kapacitás)
  • vázizom funkcionális fittsége (izomerő, erő állóképesség, hajlékonyság)
  • testösszetétel (testzsír százalék, testtömeg index)

A tesztrendszer alkalmas a pozitív megerősítésre (attitűdformálásra) és a személyre szabott visszacsatolásra. Segítségével a testnevelésben dolgozó pedagógusok könnyen és egyszerűen tájékoztatni tudják a gyermekeket és szüleiket a tanulók aktivitási és fittségi szintjéről-állapotáról. A projekt keretében kidolgozott mérési-értékelési rendszer online felületen is lehetővé teszi az állandó kommunikációs kapcsolatot a pedagógusok és az érintett közvetlen és közvetett partnerek között. Az eredmények digitalizált kezelése korszerű és folyamatos visszajelentést ad a gyermekek számára, ezzel is segítve az egyéni és önálló mozgásprogramok tervezését, és a testnevelés oktatási hatékonyságának növekedését.
Programunk megvalósítása érdekében a Magyar Diáksport Szövetség egy országosan reprezentatív, iskolai és laboratóriumi keretek között lebonyolított kutatást valósít meg 10-18 éves tanulók körében, amely alapján az életkornak és nemnek megfelelő egészségközpontú, fittségi sztenderdek kerülnek meghatározásra. A programcsomag fejlesztését az amerikai Cooper Intézettel közösen valósítjuk meg, amely segítségével az új egységes tesztrendszer nemzetközi értelemben is összehasonlíthatóvá és hitelesítetté válik.

TEIS – A diáksport önkéntességi mozgalom
A műveltségterületi oktatás és az iskolai nevelés-oktatásba hagyományosan beágyazott diáksport programok optimális lehetőséget biztosítanak egy alulról építkező önkéntes iskolai sport- és szabadidő szervezést szolgáló rendszer létrehozására, ezáltal kontrollált és játékos közegben támogatva a szociális kompetenciák erősítését, az egészségmagatartás formálását, az állampolgári aktivitást és a szociális integrációt, inklúziót.
A diáksport önkéntességi szolgáltatási rendszer, az arra épülő képzési és mentorációs-tutorális szupervízió segítségével elősegíti, hogy a sport általi önkéntesség megjelenhessen a köznevelési intézmények keretei között, és az önkéntes csoportok szervezésekor kiemelten előtérbe kerülhessenek a hátrányos helyzetű, a különböző szociokulturális háttérrel rendelkező, a különböző nemű és etnikai hovatartozású diákok. A kialakuló diáksport önkéntességi szolgáltatások élmény szinten képesek személyes/baráti hidat képezni a szegregálódott csoportok között. Segítségükkel komplex, irányított személyiségfejlesztés történik (direkt módon nem formális és informális tudásbázist biztosítanak a tanulók számára – versenyképességre, önmegvalósításra és a szociális beilleszkedésre érzékeny ismeretek, készségek és attitűdök átadásával), ami kialakítja a diák önkéntesek megküzdési és vezetői stratégiáit.

  • Új képzések

    Új képzések
  • A TESIről

    A TESIről
  • Social

  • USZT

    USZT
  • Egyéb hírek

    Kisiskolák versenyeztek Debrecenben

    |

    Atlétikában, labdarúgásban és kézilabdában mérték össze tudásukat a 200 tanuló alatti általános iskolák fiataljai 2019. június 17. és 20. között rendezték meg a 2018/2019. tanévi Kis iskolák sportversenye – A sportoló nemzedékért Diákolimpia® Országos Döntőjét. Az eseményen az I- IV. korcsoport versenyzői mérték össze tudásukat, hogy a küzdelem végén a legjobbak megszerezzék a „Magyarország diákolimpiai […]

    Harminchat magyar érem született az ISF World Schools Combat Games Iskolai Küzdősport Világbajnokságon

    |

    Hét arany, nyolc ezüst és huszonegy bronzéremmel zárták a magyar versenyzők az ISF Combat Games versenyt. Birkózás, judo, karate és taekwondo sportágakban a két versenynapon az alábbi dobogós eredmények születtek: Birkózás szabadfogás: • – 54 kg: Borsos Viktória – aranyérem • – 62 kg: Elekes Enikő – aranyérem • – 42 kg: Fáth Bianka – […]

    Tizennégy érem az ISF World Schools Combat Games Iskolai Küzdősport Világbajnokság első versenynapján

    |

    Négy arany, három ezüst és hét bronzéremmel zárták az első versenynapot a magyar versenyzők az ISF Combat Games versenyen. Karate, taekwondo és birkózás sportágakban a mai napon az alábbi dobogós eredmények születtek: Karate: – Kata: Kiss Zsófia – aranyérem – Kumite – 53 kg: Aleksandra Ilankovic – aranyérem (a képen) – Kumite – 55 kg: […]

    Nem napozni mentek a strandra a jövő kézilabdabajnokai

    |

    Bár Salgótarján festői Tó-strandján a kikapcsolódás sem utolsó élmény, a pünkösdi hosszú hétvége nem a lustálkodásról szólt a sportoló diákoknak: a 2018/2019. tanév Strandkézilabda Diákolimpia® Országos Döntője zajlott itt június 8-11. között. Az eseményen a IV. és az V-VI. korcsoportos csapatok mérték össze tudásukat, hogy a küzdelem végén a legjobbak megszerezzék a „Magyarország diákolimpiai bajnoka” […]

    Átadták a Jó tanuló, jó sportoló díjakat

    |

    Több mint 650 fiatal érdemelte ki a Magyarország jó tanulója, jó sportolója 2018 díjat, közülük mintegy ötvenen hétfőn a Testnevelési Egyetemen (TE) vették át oklevelüket. Szabó Tünde, az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) sportért felelős államtitkára a kitüntetetteknek, pedagógusaiknak és edzőiknek is gratulálva arról beszélt, hogy a jövő nemzedékének záloga a fiatalság, “ezért a tehetséggondozás az […]

    Megmutatták oroszlánkörmeiket a jövő bajnok labdakergetői

    |

    Közel 1 hónappal a szombathelyi középiskolás Fiú Labdarúgó Diákolimpia® Országos Döntője után, ismét Vas megye székhelye adott otthont a rangos megmérettetésnek: június 7. és 9. között itt zajlottak az I. és a II. korcsoportos Labdarúgó Diákolimpia® Országos Döntői.  A Király Sportlétesítményben és a Haladás Sportkomplexumban rendezett tornán korcsoportonként 20-20 fiú csapat mérte össze tudását, hogy […]

    400 ifjú küzdősportoló érkezik Budapestre az ISF World Schools Combat Games Iskolai Küzdősport Világbajnokságra

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség szervezésében június 16–21. között Budapesten kerül megrendezésre az ISF Combat Games Iskolai Küzdősport Világbajnokság, amelynek keretében 4 sportágban: birkózásban, judoban, karatéban, valamint taekwondóban versengenek majd a 13–18 éves sportolók. A húsz országból érkező, mintegy négyszáz fiatal versenyző között közel ötven magyar fiatalnak is szurkolhatunk. Az esemény nagykövetei Barka Emese Európa-bajnok birkózó […]

    FitKid Diákolimpia® Országos Döntő

    |

    Cegléd, 2019. június 01. Hosszú szünet után ismét megrendezésre került a FitKid Diákolimpia® Országos Döntő a Magyar Táncsport Szakszövetség  szervezésében a CVSE rendezésével.  Három kategóriában, 9 korcsoportban mérhette össze tudását a 162 versenyző. A selejtezőkön indult 303 fitkid versenyzőből, minden kategóriában és minden korcsoportban a selejtezőkön elért helyezések alapján 6-6 versenyző jutott a döntőbe. Kiváló […]

    Strandkézilabda Diákolimpia® Országos Döntő beharangozó

    |

    A 2018/2019. tanév Strandkézilabda Diákolimpia® Országos Döntője 2019. június 8-11-én kerül megrendezésre Salgótarjánban a Tó-strandon. Az eseményen a IV, V-VI. korcsoportos csapatok mérik össze tudásukat, hogy a küzdelem végén a legjobbak megszerezzék a „Magyarország diákolimpiai bajnoka” címet. A rendezvény házigazdái: a Magyar Diáksport Szövetség és a Nógrád Megyei Diáksport és Szabadidő Egyesület Esemény (megnyitó) időpontja: […]

    Labdarúgás Diákolimpia® I., II. kcs. Országos Döntő beharangozó

    |

    A 2018/2019. tanév Labdarúgás Diákolimpia® Országos Döntője 2019. június 7-9-én kerül megrendezésre Szombathelyen a Király Sportlétesítményben és a Haladás Sportkomplexumban. Az eseményen az I. és II. korcsoportos fiú csapatok mérik össze tudásukat, hogy a küzdelem végén a legjobbak megszerezzék a „Magyarország diákolimpiai bajnoka” címet. A rendezvény házigazdái: a Magyar Diáksport Szövetség és a Vas Megyei […]

  • Uj Széchenyi Terv

    usztMagyarország megújulEU projekt