• Random képek

               

TESI Deklaráció

A Magyar Diáksport Szövetség 2013. május 24-én útnak indította az „A testnevelés új stratégiájának és a fizikai állapot új mérési rendszerének kialakítása és az önkéntes részvétel ösztönzése a komplex iskolai testmozgásprogramok szervezésében” elnevezésű kiemelt projektjét.

A – TESI – Testnevelés az Egészségfejlesztésben Stratégiai Intézkedések elnevezésű projektelemünk legfontosabb céljai és feladatai az alábbiak:

  • Széleskörű szakmai egyeztetések mellett kidolgozzuk a minőségi testnevelés oktatás kritériumrendszerét. Ebben konkrétan meghatározzuk azon jellemzőket, amelyek a NAT-ban és a kerettantervben megfogalmazott célok és feladatok elérése érdekében szükségesek az iskolai testnevelési programok hatékonyságának növeléséhez.
  • Javaslatokat és ajánlásokat fogalmazunk meg a testnevelő tanárképzés, a tanítóképzés és a pedagógus-továbbképzési rendszer szakmai tartalmainak korszerűsítése érdekében.
  • Bemutatjuk az elmúlt 10-15 év magas színvonalú, hazai és nemzetközi tudományos kutatásait, valamint a gyakorlatban alkalmazott didaktikai megközelítéseket az iskolai testnevelés területén.
  • Feltárjuk az iskolák egészségfejlesztési programjaiban rejlő azon lehetőségeket, amelyek segítségével a diákok az iskolai testnevelésen és sporton kívül további egészségfejlesztő testmozgásban vehetnek részt. Ilyenek például a tanórai szünetekben megvalósuló mozgáslehetőségek, az iskolába történő fizikailag aktív (gyalog, kerékpár, roller, gördeszka, stb.) közlekedés, rendszeres közösségi mozgás- és sportprogramok az intézményekben.
  • Bevezetjük a Diáksport Önkéntességi Programot, amely a tanórán kívüli, de az intézményen belüli egészségfejlesztő testmozgást ösztönzi. Ez a program az aktív állampolgári és a szociális kompetenciák fejlesztésén túl a hátrányos helyzetű gyermekek és tanulók társadalmi befogadásának, integrációjának fontos eszköze.
    A céljaink elérése érdekében a Magyar Diáksport Szövetség az összes magyarországi iskolában kérdőíves felmérést bonyolít le, amely alapján feltárja az iskolai testnevelés erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és beavatkozási pontjait. Ezekre építve fogalmazza meg a stratégiában az operatív lépésekkel kapcsolatos javaslatait.

A Magyar Diáksport Szövetség által életre hívott “Mindenki testnevelése” módszertani programunk céljai és feladatai:

  • Állítsuk a testnevelés komplex hatásrendszerét – pszichomotoros, kognitív, érzelmi és szociális értelemben egyaránt az egészségfejlesztés középpontjába.
  • Igazítsuk a tradicionális, jól működő és hatékony magyar testnevelés szakmódszertani elemeit az új nemzeti alap- és a kerettantervi célrendszerekhez
  • Mutassunk rá a pedagógiailag és módszertanilag megkérdőjelezhető eljárásokra, és javasoljunk megfelelő, korszerű alternatívákat.
  • Segítsünk olyan, pozitív tanulási környezetben zajló testnevelésórákat megvalósítani, ahol minden diák differenciált fejlődési lehetőséget kap.
  • Szorgalmazzuk, hogy a tehetséggondozás során a testnevelő tanárok mentorként vegyenek részt a tehetségek kiválasztásában, erős és gyenge oldaluk támogatásában.
  • Rámutatunk arra, hogy a testnevelés magában hordozza az élethosszig tartó, mozgás gazdag életvitelhez szükséges pozitív attitűdök, megfelelő ismeretek és mozgásműveltség megszerzésének lehetőségét.

Új módszertani elemekkel erősítjük a „tanulóközpontú személyiségfejlesztést” (NAT 2012), különös tekintettel a diákok saját magukkal és környezetükkel szembeni felelősségteljes, aktív és befogadó magatartására.

A mindenki testnevelése programunk integrálja:

  • a szakszerűséget;
  • a teljesíthető elvárásokat – sikerorientáltságot;
  • a változatos tanulást;
  • a tanulási teljesítményt;
  • az életkornak megfelelő játékosságot;
  • a rendszeres, konstruktív együttműködést;
  • a mozgáson keresztüli önkifejezést;
  • a testi-lelki egészségélményt;

ezek által megteremtve a kihívásokkal teli, élmény gazdag, belső motiváción alapuló tanulási környezetet.
A programunk megvalósítása érdekében a projekt során létrehozott módszertani segédanyagok, könyvek, kiadványok, valamint ingyenes továbbképzések támogatják a közös gondolkodást, az iskolai tervezőmunkát és gyakorlatot.

A TESI – Fizikai állapot és fittség mérés országosan egységes módszertan létrehozásának célja egy olyan új mérési-értékelési tesztrendszer kifejlesztése, amely megfelel a törvényi elvárásoknak és idősorosan képes követni a gyermekek fizikai állapotát, egészségközpontú, fittségi sztenderdekhez viszonyítottan. A tesztrendszer sztenderdjei a következő mért paraméterek alapján kerülnek meghatározásra:

  • kardiovaszkuláris fittség (aerob kapacitás)
  • vázizom funkcionális fittsége (izomerő, erő állóképesség, hajlékonyság)
  • testösszetétel (testzsír százalék, testtömeg index)

A tesztrendszer alkalmas a pozitív megerősítésre (attitűdformálásra) és a személyre szabott visszacsatolásra. Segítségével a testnevelésben dolgozó pedagógusok könnyen és egyszerűen tájékoztatni tudják a gyermekeket és szüleiket a tanulók aktivitási és fittségi szintjéről-állapotáról. A projekt keretében kidolgozott mérési-értékelési rendszer online felületen is lehetővé teszi az állandó kommunikációs kapcsolatot a pedagógusok és az érintett közvetlen és közvetett partnerek között. Az eredmények digitalizált kezelése korszerű és folyamatos visszajelentést ad a gyermekek számára, ezzel is segítve az egyéni és önálló mozgásprogramok tervezését, és a testnevelés oktatási hatékonyságának növekedését.
Programunk megvalósítása érdekében a Magyar Diáksport Szövetség egy országosan reprezentatív, iskolai és laboratóriumi keretek között lebonyolított kutatást valósít meg 10-18 éves tanulók körében, amely alapján az életkornak és nemnek megfelelő egészségközpontú, fittségi sztenderdek kerülnek meghatározásra. A programcsomag fejlesztését az amerikai Cooper Intézettel közösen valósítjuk meg, amely segítségével az új egységes tesztrendszer nemzetközi értelemben is összehasonlíthatóvá és hitelesítetté válik.

TEIS – A diáksport önkéntességi mozgalom
A műveltségterületi oktatás és az iskolai nevelés-oktatásba hagyományosan beágyazott diáksport programok optimális lehetőséget biztosítanak egy alulról építkező önkéntes iskolai sport- és szabadidő szervezést szolgáló rendszer létrehozására, ezáltal kontrollált és játékos közegben támogatva a szociális kompetenciák erősítését, az egészségmagatartás formálását, az állampolgári aktivitást és a szociális integrációt, inklúziót.
A diáksport önkéntességi szolgáltatási rendszer, az arra épülő képzési és mentorációs-tutorális szupervízió segítségével elősegíti, hogy a sport általi önkéntesség megjelenhessen a köznevelési intézmények keretei között, és az önkéntes csoportok szervezésekor kiemelten előtérbe kerülhessenek a hátrányos helyzetű, a különböző szociokulturális háttérrel rendelkező, a különböző nemű és etnikai hovatartozású diákok. A kialakuló diáksport önkéntességi szolgáltatások élmény szinten képesek személyes/baráti hidat képezni a szegregálódott csoportok között. Segítségükkel komplex, irányított személyiségfejlesztés történik (direkt módon nem formális és informális tudásbázist biztosítanak a tanulók számára – versenyképességre, önmegvalósításra és a szociális beilleszkedésre érzékeny ismeretek, készségek és attitűdök átadásával), ami kialakítja a diák önkéntesek megküzdési és vezetői stratégiáit.

  • Új képzések

    Új képzések
  • A TESIről

    A TESIről
  • Social

  • USZT

    USZT
  • Egyéb hírek

    Megjelent a 2019/2020. tanévi Diákolimpia® versenykiírása!

    |

    Örömmel tájékoztatjuk a testnevelőket és diákokat, hogy elkészült és a Magyar Diáksport Szövetség honlapján is elérhető a 2019/2020. tanévi Diákolimpia® versenykiírása. Az idei immáron a 33. tanév lesz, amikor ősszel kezdetét veszi a diákolimpiai versenysorozat. Az elmúlt tanév tapasztalatait feldolgozva, sportági szövetségek, illetve szakértők bevonásával alakult ki az új Versenykiírás. A változásokról az alábbi dokumentumban tájékozódhatnak […]

    Szabadtéren folytatódtak a DO60 fesztiválok

    |

    Májusban további 4 vidéki helyszínen (négy régióban) került megrendezésre az MDSZ sportrendezvénye, a DO60 Diáksportfesztivál. Május 8-án Martonvásár, május 21-én Miskolc, május 22-én Hajdúszoboszló, május 28-án pedig Mezőberény és körzetük alsó tagozatos diákjai mozoghattak együtt a közösségi és játékközpontú szemléletmód jegyében. A májusi rendezvényeken összesen 72 iskola, 144 pedagógus és 1432 tanuló vett részt. A […]

    Hivatalosan is az MDSZ a NETFIT® rendszer működtetője

    |

    A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 2019. július 26. napján hatályba lépő módosítása értelmében immár hivatalosan is a Magyar Diáksport Szövetség a Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt (NETFIT®) rendszer működtetője. Ennek keretében az egyes személyes adatok kezelése jogszabályi felhatalmazás alapján történik. Az eddig miniszteri rendelet szintjén szabályozott fittségmérés immár bekerült a köznevelési törvénybe. […]

    Sikeresen megvalósított projekt

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség sikerrel pályázott az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által a Nemzeti Tehetség Program keretein belül 2018. júniusában meghirdetett “a hazai nagy hagyományú országos szervezésű tanulmányi és sport versenyek támogatására” című pályázati felhívásra. Az NTP-TMV-M-18-0001 azonosító számú, a Diákolimpia® tehetséggondozó és versenyrendszerének támogatása 2018/2019 című program biztosított fedezetet a […]

    Regionális menedzser

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) közhasznú civil szervezet, mely az iskolarendszer meghatározó szereplője az iskolai sport és tehetséggondozás területén, hiszen 32 éve hirdeti meg a Diákolimpiát, a diáksport egyelten országos tanulmányi versenyét. Az MDSZ egészségfejlesztést szolgáló iskolai mozgásprogramok tartalmi fejlesztése, szervezése terén is kulcsszereplő: a szervezet az Európai Diáksport Napja (European School Sport Day) hazai […]

    Csapatsportok hétvégéje Gyöngyösön és Egerben

    |

    A IV. korcsoportban kosár-, kézi-, röplabda és labdarúgó csapatok küzdöttek meg a „Magyarország diákolimpiai bajnoka” címért Június 21. és 24. között Eger és Gyöngyös adott otthont a 2018/2019. tanévi IV. korcsoportos Összevont Labdajátékok Diákolimpia® Országos Döntőjének kézilabda, kosárlabda, labdarúgás és röplabda sportágakban. A rendezvény a Magyar Diáksport Szövetség megbízásából a Heves Megyei Diák- és Szabadidősport […]

    Kisiskolák versenyeztek Debrecenben

    |

    Atlétikában, labdarúgásban és kézilabdában mérték össze tudásukat a 200 tanuló alatti általános iskolák fiataljai 2019. június 17. és 20. között rendezték meg a 2018/2019. tanévi Kis iskolák sportversenye – A sportoló nemzedékért Diákolimpia® Országos Döntőjét. Az eseményen az I- IV. korcsoport versenyzői mérték össze tudásukat, hogy a küzdelem végén a legjobbak megszerezzék a „Magyarország diákolimpiai […]

    Harminchat magyar érem született az ISF World Schools Combat Games Iskolai Küzdősport Világbajnokságon

    |

    Hét arany, nyolc ezüst és huszonegy bronzéremmel zárták a magyar versenyzők az ISF Combat Games versenyt. Birkózás, judo, karate és taekwondo sportágakban a két versenynapon az alábbi dobogós eredmények születtek: Birkózás szabadfogás: • – 54 kg: Borsos Viktória – aranyérem • – 62 kg: Elekes Enikő – aranyérem • – 42 kg: Fáth Bianka – […]

    Tizennégy érem az ISF World Schools Combat Games Iskolai Küzdősport Világbajnokság első versenynapján

    |

    Négy arany, három ezüst és hét bronzéremmel zárták az első versenynapot a magyar versenyzők az ISF Combat Games versenyen. Karate, taekwondo és birkózás sportágakban a mai napon az alábbi dobogós eredmények születtek: Karate: – Kata: Kiss Zsófia – aranyérem – Kumite – 53 kg: Aleksandra Ilankovic – aranyérem (a képen) – Kumite – 55 kg: […]

    Nem napozni mentek a strandra a jövő kézilabdabajnokai

    |

    Bár Salgótarján festői Tó-strandján a kikapcsolódás sem utolsó élmény, a pünkösdi hosszú hétvége nem a lustálkodásról szólt a sportoló diákoknak: a 2018/2019. tanév Strandkézilabda Diákolimpia® Országos Döntője zajlott itt június 8-11. között. Az eseményen a IV. és az V-VI. korcsoportos csapatok mérték össze tudásukat, hogy a küzdelem végén a legjobbak megszerezzék a „Magyarország diákolimpiai bajnoka” […]

  • Uj Széchenyi Terv

    usztMagyarország megújulEU projekt