• Random képek

               

TESI Deklaráció

A Magyar Diáksport Szövetség 2013. május 24-én útnak indította az „A testnevelés új stratégiájának és a fizikai állapot új mérési rendszerének kialakítása és az önkéntes részvétel ösztönzése a komplex iskolai testmozgásprogramok szervezésében” elnevezésű kiemelt projektjét.

A – TESI – Testnevelés az Egészségfejlesztésben Stratégiai Intézkedések elnevezésű projektelemünk legfontosabb céljai és feladatai az alábbiak:

  • Széleskörű szakmai egyeztetések mellett kidolgozzuk a minőségi testnevelés oktatás kritériumrendszerét. Ebben konkrétan meghatározzuk azon jellemzőket, amelyek a NAT-ban és a kerettantervben megfogalmazott célok és feladatok elérése érdekében szükségesek az iskolai testnevelési programok hatékonyságának növeléséhez.
  • Javaslatokat és ajánlásokat fogalmazunk meg a testnevelő tanárképzés, a tanítóképzés és a pedagógus-továbbképzési rendszer szakmai tartalmainak korszerűsítése érdekében.
  • Bemutatjuk az elmúlt 10-15 év magas színvonalú, hazai és nemzetközi tudományos kutatásait, valamint a gyakorlatban alkalmazott didaktikai megközelítéseket az iskolai testnevelés területén.
  • Feltárjuk az iskolák egészségfejlesztési programjaiban rejlő azon lehetőségeket, amelyek segítségével a diákok az iskolai testnevelésen és sporton kívül további egészségfejlesztő testmozgásban vehetnek részt. Ilyenek például a tanórai szünetekben megvalósuló mozgáslehetőségek, az iskolába történő fizikailag aktív (gyalog, kerékpár, roller, gördeszka, stb.) közlekedés, rendszeres közösségi mozgás- és sportprogramok az intézményekben.
  • Bevezetjük a Diáksport Önkéntességi Programot, amely a tanórán kívüli, de az intézményen belüli egészségfejlesztő testmozgást ösztönzi. Ez a program az aktív állampolgári és a szociális kompetenciák fejlesztésén túl a hátrányos helyzetű gyermekek és tanulók társadalmi befogadásának, integrációjának fontos eszköze.
    A céljaink elérése érdekében a Magyar Diáksport Szövetség az összes magyarországi iskolában kérdőíves felmérést bonyolít le, amely alapján feltárja az iskolai testnevelés erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és beavatkozási pontjait. Ezekre építve fogalmazza meg a stratégiában az operatív lépésekkel kapcsolatos javaslatait.

A Magyar Diáksport Szövetség által életre hívott “Mindenki testnevelése” módszertani programunk céljai és feladatai:

  • Állítsuk a testnevelés komplex hatásrendszerét – pszichomotoros, kognitív, érzelmi és szociális értelemben egyaránt az egészségfejlesztés középpontjába.
  • Igazítsuk a tradicionális, jól működő és hatékony magyar testnevelés szakmódszertani elemeit az új nemzeti alap- és a kerettantervi célrendszerekhez
  • Mutassunk rá a pedagógiailag és módszertanilag megkérdőjelezhető eljárásokra, és javasoljunk megfelelő, korszerű alternatívákat.
  • Segítsünk olyan, pozitív tanulási környezetben zajló testnevelésórákat megvalósítani, ahol minden diák differenciált fejlődési lehetőséget kap.
  • Szorgalmazzuk, hogy a tehetséggondozás során a testnevelő tanárok mentorként vegyenek részt a tehetségek kiválasztásában, erős és gyenge oldaluk támogatásában.
  • Rámutatunk arra, hogy a testnevelés magában hordozza az élethosszig tartó, mozgás gazdag életvitelhez szükséges pozitív attitűdök, megfelelő ismeretek és mozgásműveltség megszerzésének lehetőségét.

Új módszertani elemekkel erősítjük a „tanulóközpontú személyiségfejlesztést” (NAT 2012), különös tekintettel a diákok saját magukkal és környezetükkel szembeni felelősségteljes, aktív és befogadó magatartására.

A mindenki testnevelése programunk integrálja:

  • a szakszerűséget;
  • a teljesíthető elvárásokat – sikerorientáltságot;
  • a változatos tanulást;
  • a tanulási teljesítményt;
  • az életkornak megfelelő játékosságot;
  • a rendszeres, konstruktív együttműködést;
  • a mozgáson keresztüli önkifejezést;
  • a testi-lelki egészségélményt;

ezek által megteremtve a kihívásokkal teli, élmény gazdag, belső motiváción alapuló tanulási környezetet.
A programunk megvalósítása érdekében a projekt során létrehozott módszertani segédanyagok, könyvek, kiadványok, valamint ingyenes továbbképzések támogatják a közös gondolkodást, az iskolai tervezőmunkát és gyakorlatot.

A TESI – Fizikai állapot és fittség mérés országosan egységes módszertan létrehozásának célja egy olyan új mérési-értékelési tesztrendszer kifejlesztése, amely megfelel a törvényi elvárásoknak és idősorosan képes követni a gyermekek fizikai állapotát, egészségközpontú, fittségi sztenderdekhez viszonyítottan. A tesztrendszer sztenderdjei a következő mért paraméterek alapján kerülnek meghatározásra:

  • kardiovaszkuláris fittség (aerob kapacitás)
  • vázizom funkcionális fittsége (izomerő, erő állóképesség, hajlékonyság)
  • testösszetétel (testzsír százalék, testtömeg index)

A tesztrendszer alkalmas a pozitív megerősítésre (attitűdformálásra) és a személyre szabott visszacsatolásra. Segítségével a testnevelésben dolgozó pedagógusok könnyen és egyszerűen tájékoztatni tudják a gyermekeket és szüleiket a tanulók aktivitási és fittségi szintjéről-állapotáról. A projekt keretében kidolgozott mérési-értékelési rendszer online felületen is lehetővé teszi az állandó kommunikációs kapcsolatot a pedagógusok és az érintett közvetlen és közvetett partnerek között. Az eredmények digitalizált kezelése korszerű és folyamatos visszajelentést ad a gyermekek számára, ezzel is segítve az egyéni és önálló mozgásprogramok tervezését, és a testnevelés oktatási hatékonyságának növekedését.
Programunk megvalósítása érdekében a Magyar Diáksport Szövetség egy országosan reprezentatív, iskolai és laboratóriumi keretek között lebonyolított kutatást valósít meg 10-18 éves tanulók körében, amely alapján az életkornak és nemnek megfelelő egészségközpontú, fittségi sztenderdek kerülnek meghatározásra. A programcsomag fejlesztését az amerikai Cooper Intézettel közösen valósítjuk meg, amely segítségével az új egységes tesztrendszer nemzetközi értelemben is összehasonlíthatóvá és hitelesítetté válik.

TEIS – A diáksport önkéntességi mozgalom
A műveltségterületi oktatás és az iskolai nevelés-oktatásba hagyományosan beágyazott diáksport programok optimális lehetőséget biztosítanak egy alulról építkező önkéntes iskolai sport- és szabadidő szervezést szolgáló rendszer létrehozására, ezáltal kontrollált és játékos közegben támogatva a szociális kompetenciák erősítését, az egészségmagatartás formálását, az állampolgári aktivitást és a szociális integrációt, inklúziót.
A diáksport önkéntességi szolgáltatási rendszer, az arra épülő képzési és mentorációs-tutorális szupervízió segítségével elősegíti, hogy a sport általi önkéntesség megjelenhessen a köznevelési intézmények keretei között, és az önkéntes csoportok szervezésekor kiemelten előtérbe kerülhessenek a hátrányos helyzetű, a különböző szociokulturális háttérrel rendelkező, a különböző nemű és etnikai hovatartozású diákok. A kialakuló diáksport önkéntességi szolgáltatások élmény szinten képesek személyes/baráti hidat képezni a szegregálódott csoportok között. Segítségükkel komplex, irányított személyiségfejlesztés történik (direkt módon nem formális és informális tudásbázist biztosítanak a tanulók számára – versenyképességre, önmegvalósításra és a szociális beilleszkedésre érzékeny ismeretek, készségek és attitűdök átadásával), ami kialakítja a diák önkéntesek megküzdési és vezetői stratégiáit.

  • Új képzések

    Új képzések
  • A TESIről

    A TESIről
  • Social

  • USZT

    USZT
  • Egyéb hírek

    Újabb sikeres nemzetközi pályázatok és elismerések

    |

    A közelmúltban a Magyar Diáksport Szövetség három projekttel kapcsolatban is pozitív visszajelzést kapott az Európai Bizottságtól: egy lezárt projektünk „Sikersztori” minősítést kapott, két pályázatunkat pedig támogatásra érdemesnek minősítették. „Sikersztori”-nak minősítette az Európai Bizottság a SHAPE (“Shaping the principles and development areas for health-oriented physical education”), Erasmus+ keretében megvalósult projektünket. Ennek keretében öt partnerszervezettel együtt vizsgáltuk […]

    Gratulálunk a korábbi diákolimpikonoknak!

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség szívből gratulál a korábbi diákolimpikonoknak az EYOF-on és a FINA VB-n való kitűnő szereplésükért, közülük is kiemelten a következőeknek: Atlétika: Horváth Karolina – többszörös Diákolimpia® bajnok, mezei futás és pályabajnokság Takács Boglárka – Diákolimpia® bajnok, 100 m-es síkfutás Apáti Bence – többszörös Diákolimpia® bajnok, mezei futás és pályabajnokság Molnár Janka – […]

    Sikeresen megvalósított projekt

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség 2016. augusztusában sikerrel pályázott az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által a Nemzeti Tehetség Program keretein belül meghirdetett “nagy hagyományú és szakmailag elismert versenyek támogatására” című pályázati felhívásra. Az NTP-TV-M-16-0001 azonosító számú, a Diákolimpia® tehetséggondozó és versenyrendszerének támogatása 2016/17 című program biztosított fedezetet a Diákolimpia® alapszintű (körzeti) versenyeinek […]

    Több a túlsúlyos gyerek a nyári szünet végére

    |

    Javában tart a nyári vakáció, a gyerekek számára a tanulás okozta fáradtság és stressz kipihenésének időszaka. Fontos azonban, hogy a túlzott lazulás ne váljon a fiatalok kárára, hiszen a mozgásra és bizonyos táplálkozási szokásokra ilyenkor is oda kell figyelni, ez pedig a szülők feladata és felelőssége. Tavaly került nyilvánosságra amerikai kutatók felmérése, miszerint a nyári […]

    XII. Nemzetközi Gyermek Atlétikai Verseny, Lowicz

    |

    Az elmúlt héten került megrendezésre a XII. Nemzetközi Gyermek Atlétikai Verseny Lowicz-ban. A 2004/2005/2006-os korosztályból összeállított, hagyományosan 36 fős (18 fiúból és 18 leányból álló) magyar csapat ismét remekül szerepelt, így immáron zsinórban hatodik alkalommal került ki győztesen az országok pontversenyéből. Hagyományainknak megfelelően idén is Bencsik Pál állította össze a válogatott keretet és vezette a […]

    2020×20 méter ingafutás az MHE nyári táborában

    |

    A Magyar Hemofília Egyesület 1992 óta szervez nyári táborokat vérzékeny gyerekeknek a Balaton mellett. Az elmúlt évek során több százan vettek már részt táboraikban. A tábor fő célja a gyerekek megtanítása az önkezelésre, amelynek elméleti és gyakorlati részét is elsajátítják a gyerekek. Mindennapos program a gyógytorna, az úszás és sok egyéb sport. A Hemofília (vérzékenység) […]

    A TE IS Program első tanéve a Lakatos Menyhért Általános Iskola és Gimnáziumban

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség TE IS Programja 2014 óta országszerte több mint 140 általános- és középiskolában került bevezetésre. Budapesten a Programot elsőként a VIII. kerületi Lakatos Menyhért Általános Iskola és Gimnázium valósította meg. Az elmúlt egy év tapasztalatairól beszélgettünk Kiss Imre Ottó mentorpedagógussal és Zavarkó Mihály igazgatóhelyettessel. A beszélgetéshez csatlakozott Kállai Bálint is, az iskola […]

    Aszfaltbetyárok lepték el Debrecen belvárosát

    |

    Rendhagyó eseménynek lehettek tanúi a Debrecen belvárosában sétálók. A Fórum Bevásárlóközpont Csapó utcai bejáratánál egy futballpálya, kosárpálya és egy cápás úszómedence is megelevenedett a mai napon. A sport témájú, különleges 3D aszfaltrajzokat a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) álmodta meg a jövő héten Debrecenben zajló Diákolimpia® Fesztivál alkalmából, elkészítésében pedig városvezetők, a helyi sportélet vezetői, sportolók […]

    Fókuszban Békés megye!

    |

    Összevont Labdajátékok Diákolimpia® Országos Döntő, III. korcsoport Kézilabda – Kosárlabda – Labdarúgás – Röplabda Helyszínek: Békéscsaba, Gyula, Mezőberény Időpont: 2017. június 09–11. (péntek–vasárnap) Rendező: Békés Megyei Diáksport Egyesület Résztvevők:  Kézilabda – Fiúk Szeghalom, Tildy Zoltán Általános és Alapfokú Művészeti Iskola Balmazújvárosi Református Általános Iskola és Óvoda Veszprémi Kossuth Lajos Általános Iskola Budapest, Török Flóris Általános […]

    Ha nyár, akkor strandkézilabda!

    |

    Strandkézilabda Diákolimpia® Országos Döntő Helyszín: Zánka, Erzsébet tábor Időpont: 2017. június 08–11. (csütörtök–vasárnap) Rendező: Veszprém Megyei Diáksport Egyesület Résztvevők: IV. korcsoport: 12 fiúcsapat, 10 lánycsapat V-VI. korcsoport: 20 fiúcsapat, 16 lánycsapat Programfüzetek: IV.kcs. és V-VI.kcs. Nyár, strand, Balaton, kézilabda! Ha ezekre asszociálunk, akkor egyértelműen a strandkézilabda juthat az eszünkbe.Érdemes lesz ellátogatni június második hétvégéjén Zánkára, ahol […]

  • Uj Széchenyi Terv

    usztMagyarország megújulEU projekt