• Random képek

               

TESI Deklaráció

A Magyar Diáksport Szövetség 2013. május 24-én útnak indította az „A testnevelés új stratégiájának és a fizikai állapot új mérési rendszerének kialakítása és az önkéntes részvétel ösztönzése a komplex iskolai testmozgásprogramok szervezésében” elnevezésű kiemelt projektjét.

A – TESI – Testnevelés az Egészségfejlesztésben Stratégiai Intézkedések elnevezésű projektelemünk legfontosabb céljai és feladatai az alábbiak:

  • Széleskörű szakmai egyeztetések mellett kidolgozzuk a minőségi testnevelés oktatás kritériumrendszerét. Ebben konkrétan meghatározzuk azon jellemzőket, amelyek a NAT-ban és a kerettantervben megfogalmazott célok és feladatok elérése érdekében szükségesek az iskolai testnevelési programok hatékonyságának növeléséhez.
  • Javaslatokat és ajánlásokat fogalmazunk meg a testnevelő tanárképzés, a tanítóképzés és a pedagógus-továbbképzési rendszer szakmai tartalmainak korszerűsítése érdekében.
  • Bemutatjuk az elmúlt 10-15 év magas színvonalú, hazai és nemzetközi tudományos kutatásait, valamint a gyakorlatban alkalmazott didaktikai megközelítéseket az iskolai testnevelés területén.
  • Feltárjuk az iskolák egészségfejlesztési programjaiban rejlő azon lehetőségeket, amelyek segítségével a diákok az iskolai testnevelésen és sporton kívül további egészségfejlesztő testmozgásban vehetnek részt. Ilyenek például a tanórai szünetekben megvalósuló mozgáslehetőségek, az iskolába történő fizikailag aktív (gyalog, kerékpár, roller, gördeszka, stb.) közlekedés, rendszeres közösségi mozgás- és sportprogramok az intézményekben.
  • Bevezetjük a Diáksport Önkéntességi Programot, amely a tanórán kívüli, de az intézményen belüli egészségfejlesztő testmozgást ösztönzi. Ez a program az aktív állampolgári és a szociális kompetenciák fejlesztésén túl a hátrányos helyzetű gyermekek és tanulók társadalmi befogadásának, integrációjának fontos eszköze.
    A céljaink elérése érdekében a Magyar Diáksport Szövetség az összes magyarországi iskolában kérdőíves felmérést bonyolít le, amely alapján feltárja az iskolai testnevelés erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és beavatkozási pontjait. Ezekre építve fogalmazza meg a stratégiában az operatív lépésekkel kapcsolatos javaslatait.

A Magyar Diáksport Szövetség által életre hívott “Mindenki testnevelése” módszertani programunk céljai és feladatai:

  • Állítsuk a testnevelés komplex hatásrendszerét – pszichomotoros, kognitív, érzelmi és szociális értelemben egyaránt az egészségfejlesztés középpontjába.
  • Igazítsuk a tradicionális, jól működő és hatékony magyar testnevelés szakmódszertani elemeit az új nemzeti alap- és a kerettantervi célrendszerekhez
  • Mutassunk rá a pedagógiailag és módszertanilag megkérdőjelezhető eljárásokra, és javasoljunk megfelelő, korszerű alternatívákat.
  • Segítsünk olyan, pozitív tanulási környezetben zajló testnevelésórákat megvalósítani, ahol minden diák differenciált fejlődési lehetőséget kap.
  • Szorgalmazzuk, hogy a tehetséggondozás során a testnevelő tanárok mentorként vegyenek részt a tehetségek kiválasztásában, erős és gyenge oldaluk támogatásában.
  • Rámutatunk arra, hogy a testnevelés magában hordozza az élethosszig tartó, mozgás gazdag életvitelhez szükséges pozitív attitűdök, megfelelő ismeretek és mozgásműveltség megszerzésének lehetőségét.

Új módszertani elemekkel erősítjük a „tanulóközpontú személyiségfejlesztést” (NAT 2012), különös tekintettel a diákok saját magukkal és környezetükkel szembeni felelősségteljes, aktív és befogadó magatartására.

A mindenki testnevelése programunk integrálja:

  • a szakszerűséget;
  • a teljesíthető elvárásokat – sikerorientáltságot;
  • a változatos tanulást;
  • a tanulási teljesítményt;
  • az életkornak megfelelő játékosságot;
  • a rendszeres, konstruktív együttműködést;
  • a mozgáson keresztüli önkifejezést;
  • a testi-lelki egészségélményt;

ezek által megteremtve a kihívásokkal teli, élmény gazdag, belső motiváción alapuló tanulási környezetet.
A programunk megvalósítása érdekében a projekt során létrehozott módszertani segédanyagok, könyvek, kiadványok, valamint ingyenes továbbképzések támogatják a közös gondolkodást, az iskolai tervezőmunkát és gyakorlatot.

A TESI – Fizikai állapot és fittség mérés országosan egységes módszertan létrehozásának célja egy olyan új mérési-értékelési tesztrendszer kifejlesztése, amely megfelel a törvényi elvárásoknak és idősorosan képes követni a gyermekek fizikai állapotát, egészségközpontú, fittségi sztenderdekhez viszonyítottan. A tesztrendszer sztenderdjei a következő mért paraméterek alapján kerülnek meghatározásra:

  • kardiovaszkuláris fittség (aerob kapacitás)
  • vázizom funkcionális fittsége (izomerő, erő állóképesség, hajlékonyság)
  • testösszetétel (testzsír százalék, testtömeg index)

A tesztrendszer alkalmas a pozitív megerősítésre (attitűdformálásra) és a személyre szabott visszacsatolásra. Segítségével a testnevelésben dolgozó pedagógusok könnyen és egyszerűen tájékoztatni tudják a gyermekeket és szüleiket a tanulók aktivitási és fittségi szintjéről-állapotáról. A projekt keretében kidolgozott mérési-értékelési rendszer online felületen is lehetővé teszi az állandó kommunikációs kapcsolatot a pedagógusok és az érintett közvetlen és közvetett partnerek között. Az eredmények digitalizált kezelése korszerű és folyamatos visszajelentést ad a gyermekek számára, ezzel is segítve az egyéni és önálló mozgásprogramok tervezését, és a testnevelés oktatási hatékonyságának növekedését.
Programunk megvalósítása érdekében a Magyar Diáksport Szövetség egy országosan reprezentatív, iskolai és laboratóriumi keretek között lebonyolított kutatást valósít meg 10-18 éves tanulók körében, amely alapján az életkornak és nemnek megfelelő egészségközpontú, fittségi sztenderdek kerülnek meghatározásra. A programcsomag fejlesztését az amerikai Cooper Intézettel közösen valósítjuk meg, amely segítségével az új egységes tesztrendszer nemzetközi értelemben is összehasonlíthatóvá és hitelesítetté válik.

TEIS – A diáksport önkéntességi mozgalom
A műveltségterületi oktatás és az iskolai nevelés-oktatásba hagyományosan beágyazott diáksport programok optimális lehetőséget biztosítanak egy alulról építkező önkéntes iskolai sport- és szabadidő szervezést szolgáló rendszer létrehozására, ezáltal kontrollált és játékos közegben támogatva a szociális kompetenciák erősítését, az egészségmagatartás formálását, az állampolgári aktivitást és a szociális integrációt, inklúziót.
A diáksport önkéntességi szolgáltatási rendszer, az arra épülő képzési és mentorációs-tutorális szupervízió segítségével elősegíti, hogy a sport általi önkéntesség megjelenhessen a köznevelési intézmények keretei között, és az önkéntes csoportok szervezésekor kiemelten előtérbe kerülhessenek a hátrányos helyzetű, a különböző szociokulturális háttérrel rendelkező, a különböző nemű és etnikai hovatartozású diákok. A kialakuló diáksport önkéntességi szolgáltatások élmény szinten képesek személyes/baráti hidat képezni a szegregálódott csoportok között. Segítségükkel komplex, irányított személyiségfejlesztés történik (direkt módon nem formális és informális tudásbázist biztosítanak a tanulók számára – versenyképességre, önmegvalósításra és a szociális beilleszkedésre érzékeny ismeretek, készségek és attitűdök átadásával), ami kialakítja a diák önkéntesek megküzdési és vezetői stratégiáit.

  • Új képzések

    Új képzések
  • A TESIről

    A TESIről
  • Social

  • USZT

    USZT
  • Egyéb hírek

    XIII. Nemzetközi Gyermek Atlétika Játékok, Lowitz – 2018. június 20–22.

    |

    Az idén 13. alkalommal kerül megrendezésre a Nemzetközi Gyermek Atlétikai Játékok, Lowitzban. A Magyar Diáksport Szövetség diákválogatottja minden alkalommal részt vett a rangos eseményen. Az eddigi versenyeken a magyar csapat kiváló egyéni teljesítményekkel öregbítette a magyar atlétika és ezzel együtt a magyar diáksport hírnevét. Hagyományainknak megfelelően most is Bencsik Pál állította össze a válogatott keretet. […]

    AZ EURÓPAI UNIÓ TANÁCSA MAGYAR KEZDEMÉNYEZÉSRE A KULCSKOMPETENCIA CÉLOK KÖZÉ EMELTE AZ EGÉSZSÉGTUDATOS, JÖVŐORIENTÁLT ÉLETVEZETÉST

    |

    Az élethosszig tartó tanulás azaz a lifelong learning sokak számára ismerősen csengő kifejezés, de talán a legtöbbünk számára nehezen kézzelfogható fogalom. A koncepció lényege az, hogy egyéni, közösségi és gazdasági fejlődésünk, versenyképességünk és növekedésünk záloga, ha egy egész életen át fejlesztjük készségeinket, ismereteinket, attitűdünket. Az előzek miatt az egész életen át tartó tanulás régóta központi […]

    Több mint félezren érdemelték ki a jó tanuló, jó sportoló díjat

    |

    Több mint félezer fiatal érdemelte ki a Magyarország Jó tanulója-Jó sportolója 2017-díjat, közülük a legjobbak kedden vették át oklevelüket az Agrárminisztériumban. Szabó Tünde sportért felelős államtitkár köszöntőjében úgy fogalmazott, hogy “ünnep a mai nap egész Magyarországnak, hiszen a tehetséggondozás az egyik legfontosabb nemzeti ügyünk”. Hozzátette: minden magyar számára büszkeséget és örömet jelentenek azok az eredmények, […]

    Legyen mindenki győztes! – Forradalmi változások zajlanak a gyermeksportban

    |

    Első olvasatra szinte érthetetlen a címben megfogalmazott elvárás, hiszen úgy tudtuk, hogy a sportban – főként az él- és versenysportban – csak a legjobb győzhet, és a legfőbb mérce a győzelem. Az élethosszig tartó mozgás esetében azonban az eredményesség kevésbé fontos. Sokkal nagyobb szerepet kap a részvétel, az élményközpontú sportolás, a közösségi szellem és a […]

    Kontroller

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) közhasznú civil szervezet, Magyarország egyik legnagyobb és legnépesebb gyermek- és ifjúsági civil szervezete. Az MDSZ az iskolarendszer meghatározó szereplője mind az iskolai sport és tehetséggondozás, mind pedig az egészségfejlesztést szolgáló iskolai mozgásprogramok tartalmi fejlesztése, szervezése terén. Az MDSZ piacvezető a testnevelést tanító pedagógusok akkreditált továbbképzésében, az elmúlt években több mint […]

    A csapatsportok hétvégéje zajlott Nyíregyházán és Kisvárdán

    |

    Június 7-10. között egyszerre négy nyíregyházi és két kisvárdai helyszínen zajlottak az Összevont Labdajátékok Diákolimpia® Országos Döntőjének küzdelmei. A IV. korcsoport lány és fiúcsapatai a kosár-, kézi-, röplabda és labdarúgó pályán mérkőztek meg, hogy a több napos versengés végén aranyérem kerülhessen Magyarország diákolimpiai bajnokai nyakába. A hétvégi rendezvény a Magyar Diáksport Szövetség és a Szabolcs-Szatmár-Bereg […]

    Gyorsasági Görkorcsolya Diákolimpia!

    |

    A Gyorsasági görkorcsolya Diákolimpia 2017/2018. tanévi országos döntőjét, Szegeden 2018. június 17-én rendezi meg a Magyar Országos Görkorcsolya és Gördeszka Sportági Szövetség és a Korcsolyázó Diáksport Egyesület szegedi csapata. A versenyre az utóbbi évek legmagasabb létszámú nevezése érkezett. Az egy napos program keretében rövid és hosszú távokon mérik össze tudásukat a versenyszerűen sportolók és a […]

    Karate Diákolimpia®

    |

    Lezajlottak a Karate Diákolimpia® országos döntői valamennyi szakágban. Az eredmények az alábbi linken elérhetőek: Eredmények

    Strandkézilabda Diákolimpia® Országos Döntő

    |

    Június 3-6. között a Balaton partján zajlottak a Strandkézilabda Diákolimpia® Országos Döntőjének küzdelmei. A 8 fős lány- és fiúcsapatok a IV. valamint az V-VI. korcsoportban mérték össze tudásukat és felkészültségüket, hogy a több napos versengés végén aranyérem kerülhessen Magyarország diákolimpia bajnokai nyakába. A hétvégi rendezvényt a Magyar Diáksport Szövetség és a Veszprém Megyei Diáksport Egyesület […]

    TáncSport Diákolimpia® Országos Döntő

    |

    A 2017/18-as tanév Táncsport Országos Diákolimpia döntője 2018. június 3-án lezajlott a Kaposvári Városi Sportcsarnokban, 250 táncos részvételével. 19 kategóriában hirdettek győztest. Az ünnepélyes megnyitón várostáblákkal vonultak fel a táncosok. Összesen 28 városból érkeztek Kaposvárra. A rendezvényt Dér Tamás, Kaposvár alpolgármestere nyitotta meg, majd a Diákolimpia himnuszára egy kis koreográfiával készültek a rendező egyesület táncosai, […]

  • Uj Széchenyi Terv

    usztMagyarország megújulEU projekt