• Random képek

               

TESI Deklaráció

A Magyar Diáksport Szövetség 2013. május 24-én útnak indította az „A testnevelés új stratégiájának és a fizikai állapot új mérési rendszerének kialakítása és az önkéntes részvétel ösztönzése a komplex iskolai testmozgásprogramok szervezésében” elnevezésű kiemelt projektjét.

A – TESI – Testnevelés az Egészségfejlesztésben Stratégiai Intézkedések elnevezésű projektelemünk legfontosabb céljai és feladatai az alábbiak:

  • Széleskörű szakmai egyeztetések mellett kidolgozzuk a minőségi testnevelés oktatás kritériumrendszerét. Ebben konkrétan meghatározzuk azon jellemzőket, amelyek a NAT-ban és a kerettantervben megfogalmazott célok és feladatok elérése érdekében szükségesek az iskolai testnevelési programok hatékonyságának növeléséhez.
  • Javaslatokat és ajánlásokat fogalmazunk meg a testnevelő tanárképzés, a tanítóképzés és a pedagógus-továbbképzési rendszer szakmai tartalmainak korszerűsítése érdekében.
  • Bemutatjuk az elmúlt 10-15 év magas színvonalú, hazai és nemzetközi tudományos kutatásait, valamint a gyakorlatban alkalmazott didaktikai megközelítéseket az iskolai testnevelés területén.
  • Feltárjuk az iskolák egészségfejlesztési programjaiban rejlő azon lehetőségeket, amelyek segítségével a diákok az iskolai testnevelésen és sporton kívül további egészségfejlesztő testmozgásban vehetnek részt. Ilyenek például a tanórai szünetekben megvalósuló mozgáslehetőségek, az iskolába történő fizikailag aktív (gyalog, kerékpár, roller, gördeszka, stb.) közlekedés, rendszeres közösségi mozgás- és sportprogramok az intézményekben.
  • Bevezetjük a Diáksport Önkéntességi Programot, amely a tanórán kívüli, de az intézményen belüli egészségfejlesztő testmozgást ösztönzi. Ez a program az aktív állampolgári és a szociális kompetenciák fejlesztésén túl a hátrányos helyzetű gyermekek és tanulók társadalmi befogadásának, integrációjának fontos eszköze.
    A céljaink elérése érdekében a Magyar Diáksport Szövetség az összes magyarországi iskolában kérdőíves felmérést bonyolít le, amely alapján feltárja az iskolai testnevelés erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és beavatkozási pontjait. Ezekre építve fogalmazza meg a stratégiában az operatív lépésekkel kapcsolatos javaslatait.

A Magyar Diáksport Szövetség által életre hívott “Mindenki testnevelése” módszertani programunk céljai és feladatai:

  • Állítsuk a testnevelés komplex hatásrendszerét – pszichomotoros, kognitív, érzelmi és szociális értelemben egyaránt az egészségfejlesztés középpontjába.
  • Igazítsuk a tradicionális, jól működő és hatékony magyar testnevelés szakmódszertani elemeit az új nemzeti alap- és a kerettantervi célrendszerekhez
  • Mutassunk rá a pedagógiailag és módszertanilag megkérdőjelezhető eljárásokra, és javasoljunk megfelelő, korszerű alternatívákat.
  • Segítsünk olyan, pozitív tanulási környezetben zajló testnevelésórákat megvalósítani, ahol minden diák differenciált fejlődési lehetőséget kap.
  • Szorgalmazzuk, hogy a tehetséggondozás során a testnevelő tanárok mentorként vegyenek részt a tehetségek kiválasztásában, erős és gyenge oldaluk támogatásában.
  • Rámutatunk arra, hogy a testnevelés magában hordozza az élethosszig tartó, mozgás gazdag életvitelhez szükséges pozitív attitűdök, megfelelő ismeretek és mozgásműveltség megszerzésének lehetőségét.

Új módszertani elemekkel erősítjük a „tanulóközpontú személyiségfejlesztést” (NAT 2012), különös tekintettel a diákok saját magukkal és környezetükkel szembeni felelősségteljes, aktív és befogadó magatartására.

A mindenki testnevelése programunk integrálja:

  • a szakszerűséget;
  • a teljesíthető elvárásokat – sikerorientáltságot;
  • a változatos tanulást;
  • a tanulási teljesítményt;
  • az életkornak megfelelő játékosságot;
  • a rendszeres, konstruktív együttműködést;
  • a mozgáson keresztüli önkifejezést;
  • a testi-lelki egészségélményt;

ezek által megteremtve a kihívásokkal teli, élmény gazdag, belső motiváción alapuló tanulási környezetet.
A programunk megvalósítása érdekében a projekt során létrehozott módszertani segédanyagok, könyvek, kiadványok, valamint ingyenes továbbképzések támogatják a közös gondolkodást, az iskolai tervezőmunkát és gyakorlatot.

A TESI – Fizikai állapot és fittség mérés országosan egységes módszertan létrehozásának célja egy olyan új mérési-értékelési tesztrendszer kifejlesztése, amely megfelel a törvényi elvárásoknak és idősorosan képes követni a gyermekek fizikai állapotát, egészségközpontú, fittségi sztenderdekhez viszonyítottan. A tesztrendszer sztenderdjei a következő mért paraméterek alapján kerülnek meghatározásra:

  • kardiovaszkuláris fittség (aerob kapacitás)
  • vázizom funkcionális fittsége (izomerő, erő állóképesség, hajlékonyság)
  • testösszetétel (testzsír százalék, testtömeg index)

A tesztrendszer alkalmas a pozitív megerősítésre (attitűdformálásra) és a személyre szabott visszacsatolásra. Segítségével a testnevelésben dolgozó pedagógusok könnyen és egyszerűen tájékoztatni tudják a gyermekeket és szüleiket a tanulók aktivitási és fittségi szintjéről-állapotáról. A projekt keretében kidolgozott mérési-értékelési rendszer online felületen is lehetővé teszi az állandó kommunikációs kapcsolatot a pedagógusok és az érintett közvetlen és közvetett partnerek között. Az eredmények digitalizált kezelése korszerű és folyamatos visszajelentést ad a gyermekek számára, ezzel is segítve az egyéni és önálló mozgásprogramok tervezését, és a testnevelés oktatási hatékonyságának növekedését.
Programunk megvalósítása érdekében a Magyar Diáksport Szövetség egy országosan reprezentatív, iskolai és laboratóriumi keretek között lebonyolított kutatást valósít meg 10-18 éves tanulók körében, amely alapján az életkornak és nemnek megfelelő egészségközpontú, fittségi sztenderdek kerülnek meghatározásra. A programcsomag fejlesztését az amerikai Cooper Intézettel közösen valósítjuk meg, amely segítségével az új egységes tesztrendszer nemzetközi értelemben is összehasonlíthatóvá és hitelesítetté válik.

TEIS – A diáksport önkéntességi mozgalom
A műveltségterületi oktatás és az iskolai nevelés-oktatásba hagyományosan beágyazott diáksport programok optimális lehetőséget biztosítanak egy alulról építkező önkéntes iskolai sport- és szabadidő szervezést szolgáló rendszer létrehozására, ezáltal kontrollált és játékos közegben támogatva a szociális kompetenciák erősítését, az egészségmagatartás formálását, az állampolgári aktivitást és a szociális integrációt, inklúziót.
A diáksport önkéntességi szolgáltatási rendszer, az arra épülő képzési és mentorációs-tutorális szupervízió segítségével elősegíti, hogy a sport általi önkéntesség megjelenhessen a köznevelési intézmények keretei között, és az önkéntes csoportok szervezésekor kiemelten előtérbe kerülhessenek a hátrányos helyzetű, a különböző szociokulturális háttérrel rendelkező, a különböző nemű és etnikai hovatartozású diákok. A kialakuló diáksport önkéntességi szolgáltatások élmény szinten képesek személyes/baráti hidat képezni a szegregálódott csoportok között. Segítségükkel komplex, irányított személyiségfejlesztés történik (direkt módon nem formális és informális tudásbázist biztosítanak a tanulók számára – versenyképességre, önmegvalósításra és a szociális beilleszkedésre érzékeny ismeretek, készségek és attitűdök átadásával), ami kialakítja a diák önkéntesek megküzdési és vezetői stratégiáit.

  • Új képzések

    Új képzések
  • A TESIről

    A TESIről
  • Social

  • USZT

    USZT
  • Egyéb hírek

    TáncSport Diákolimpia® Országos Döntő

    |

    TáncSport Diákolimpia® Országos Döntő A 2016/2017. tanévben újra megrendezésre került a TáncSport Diákolimpia®, amelynek a szentesi Dr. Papp László Városi Sportcsarnok adott otthont 2017. március 19-én. Az aznapi elővesenyekkel együtt 50 iskola 609 tanulója mérette meg magát a meghirdetésre került kategóriákban. A verseny Sági István – a Magyar TáncSport Szakszövetség elnökének – köszöntőjével kezdődött. A […]

    Lezajlott a Diákolimpia® Játékos Sportverseny döntő Egerben

    |

    2017 március 25-én rendezték meg a 2016/2017. tanévi Diákolimpia® Játékos sportversenyének országos döntőjét, amelynek idén Eger adott otthont. A verseny során az I-II. korcsoportban a szombathelyi Zrínyi Ilona Általános Iskola csapata bizonyult a legjobbnak. A Diákolimpia® idén ünnepli a 30 éves jubileumát.  A Diákolimpia® Játékos sportverseny a legfiatalabb iskolás korosztálynak szól, és a sport játékos […]

    Triplázni fog a budapesti Újlak utcai suli?

    |

    JÁTÉKOS SPORTVERSENY DIÁKOLIMPIA® ORSZÁGOS DÖNTŐ – EGER Helyszín: Eger, Kemény Ferenc Sportcsarnok Időpont: 2017. március 24–26. (péntek-vasárnap) Szervező: Heves Megyei Diák- és Szabadidősport Egyesület Versenybe nevező csapatok száma: 287 A döntőbe jutott csapatok: Kiskunhalasi Kertvárosi Általános Iskola Gyulai Implom József Általános Iskola 5. Sz. Általános Iskola és Sportiskola Tagintézménye Újlak Utcai Általános, Német Nemzetiségi és […]

    „B” kategóriás Kosárlabda Diákolimpia® – Nyilvános sorsolás

    |

    A „B” kategóriás Kosárlabda Diákolimpia® országos döntője 2017. április 07–09. között Pécsen kerül megrendezésre. A verseny rendezője a Baranya Megyei Diáksport Tanács. Összesen több mint 170 csapat kezdte el ősszel a küzdelmeket, akik közül csak a legjobbak jutottak el a döntőig. A leányoknál 16, míg a fiúknál 20 résztvevővel kerül lebonyolításra a verseny, akik négyfős […]

    Úszás Diákolimpia® Országos Döntő – Debrecen

    |

    Az idei évben Debrecen városa ad otthont az I., II. korcsoportos és a „B” kategória III., IV. és VI. korcsoportos Úszás Diákolimpia® Országos Döntőjének. A diákolimpikon úszók 2017. március 18-19-én találkoznak a Debrecen Városi Sportuszodában, hogy nemes küzdelemben döntsék el a bajnoki címek és a további helyezések sorsát. Debrecen igazi sportváros. Kiváló sportlétesítményekkel rendelkezik, és […]

    „B” kategóriás Kézilabda Diákolimpia® – Nyilvános sorsolás

    |

    A „B” kategóriás Kézilabda Diákolimpia® országos döntője 2017. március 31. és április 02. között Nyíregyházán kerül megrendezésre. A verseny rendezője a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Diáksport és Szabadidő Egyesület.   Összesen több mint 130 csapat kezdte el ősszel a küzdelmeket, akik közül csak a legjobbak jutottak el a döntőig. A leányoknál és a fiúknál is 16 résztvevővel […]

    Fittebb vagy, mint egy iskolás? – rendhagyó NETFIT® mérést tartott az MDSZ

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) rendhagyó módon mutatta be a NETFIT® legutóbbi tanévi országos méréseinek eredményeit. Húsz iskolás mellett az Australian Open junior győztes teniszezője, Piros Zsombor is belekóstolt a tesztekbe, és a hazai média állócsillaga, Kasza Tibi is beszámolt a testnevelés órák emlékeiről. A Pestszentlőrinci Német Nemzetiségi Általános Iskola húsz diákja korántsem egy átlagos […]

    Monor és Őcsény nyerte a Szellemi Diákolimpia® döntőjét

    |

    Március 11-én, szombaton délelőtt Tatán, az Olimpiai Edzőtábor dr. Csanádi Árpádról elnevezett dísztermében került sor a dr. Mező Ferenc Szellemi Diákolimpia V-VI. korcsoportos (középiskolások) országos döntőjére. A zsűri elnöke Martinek János, kétszeres olimpiai bajnok öttusázó; a tagjai dr. Jakabházyné Mező Mária, a MOA tiszteletbeli főtitkára; dr. Szabó Lajos, a MOA Tanács tagja, a Magyar Olimpiai […]

    Mező Ferenc – Szellemi Diákolimpia® Országos Döntő

    |

    A tavalyi évhez hasonlóan idén is Tatán kerül megrendezésre a Mező Ferenc – Szellemi Diákolimpia® országos döntője, amelynek rendezője a Komárom-Esztergom Megyei Diáksport és Szabadidő Egyesület. Az V-VI. korcsoportosok 2017. március 11-én, míg a III-IV. korcsoportosok 2017. március 12-én mérik össze tudásukat egymással. Az internetes fordulók előtt csaknem 100 csapat nevezett, akik 5 fordulón keresztül […]

    Így lehet játék- és élményközpontú a mindennapos testnevelés

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) ismét országos szintű, ingyenes pedagógus-továbbképzéseket indított, amelyek segítségével a testnevelő tanárok és a tanítók színesebbé, a gyermekek számára is vonzóbbá és változatosabbá tehetik a mindennapos testnevelést. A mindennapos iskolai testnevelés bevezetésével a pedagógusoknak több időt kell hatékony, változatos és a gyerekek figyelmét lekötő mozgásformákkal kitölteni, így célszerű bővíteni a játékok, […]

  • Uj Széchenyi Terv

    usztMagyarország megújulEU projekt