• Random képek

               

TESI Deklaráció

A Magyar Diáksport Szövetség 2013. május 24-én útnak indította az „A testnevelés új stratégiájának és a fizikai állapot új mérési rendszerének kialakítása és az önkéntes részvétel ösztönzése a komplex iskolai testmozgásprogramok szervezésében” elnevezésű kiemelt projektjét.

A – TESI – Testnevelés az Egészségfejlesztésben Stratégiai Intézkedések elnevezésű projektelemünk legfontosabb céljai és feladatai az alábbiak:

  • Széleskörű szakmai egyeztetések mellett kidolgozzuk a minőségi testnevelés oktatás kritériumrendszerét. Ebben konkrétan meghatározzuk azon jellemzőket, amelyek a NAT-ban és a kerettantervben megfogalmazott célok és feladatok elérése érdekében szükségesek az iskolai testnevelési programok hatékonyságának növeléséhez.
  • Javaslatokat és ajánlásokat fogalmazunk meg a testnevelő tanárképzés, a tanítóképzés és a pedagógus-továbbképzési rendszer szakmai tartalmainak korszerűsítése érdekében.
  • Bemutatjuk az elmúlt 10-15 év magas színvonalú, hazai és nemzetközi tudományos kutatásait, valamint a gyakorlatban alkalmazott didaktikai megközelítéseket az iskolai testnevelés területén.
  • Feltárjuk az iskolák egészségfejlesztési programjaiban rejlő azon lehetőségeket, amelyek segítségével a diákok az iskolai testnevelésen és sporton kívül további egészségfejlesztő testmozgásban vehetnek részt. Ilyenek például a tanórai szünetekben megvalósuló mozgáslehetőségek, az iskolába történő fizikailag aktív (gyalog, kerékpár, roller, gördeszka, stb.) közlekedés, rendszeres közösségi mozgás- és sportprogramok az intézményekben.
  • Bevezetjük a Diáksport Önkéntességi Programot, amely a tanórán kívüli, de az intézményen belüli egészségfejlesztő testmozgást ösztönzi. Ez a program az aktív állampolgári és a szociális kompetenciák fejlesztésén túl a hátrányos helyzetű gyermekek és tanulók társadalmi befogadásának, integrációjának fontos eszköze.
    A céljaink elérése érdekében a Magyar Diáksport Szövetség az összes magyarországi iskolában kérdőíves felmérést bonyolít le, amely alapján feltárja az iskolai testnevelés erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és beavatkozási pontjait. Ezekre építve fogalmazza meg a stratégiában az operatív lépésekkel kapcsolatos javaslatait.

A Magyar Diáksport Szövetség által életre hívott “Mindenki testnevelése” módszertani programunk céljai és feladatai:

  • Állítsuk a testnevelés komplex hatásrendszerét – pszichomotoros, kognitív, érzelmi és szociális értelemben egyaránt az egészségfejlesztés középpontjába.
  • Igazítsuk a tradicionális, jól működő és hatékony magyar testnevelés szakmódszertani elemeit az új nemzeti alap- és a kerettantervi célrendszerekhez
  • Mutassunk rá a pedagógiailag és módszertanilag megkérdőjelezhető eljárásokra, és javasoljunk megfelelő, korszerű alternatívákat.
  • Segítsünk olyan, pozitív tanulási környezetben zajló testnevelésórákat megvalósítani, ahol minden diák differenciált fejlődési lehetőséget kap.
  • Szorgalmazzuk, hogy a tehetséggondozás során a testnevelő tanárok mentorként vegyenek részt a tehetségek kiválasztásában, erős és gyenge oldaluk támogatásában.
  • Rámutatunk arra, hogy a testnevelés magában hordozza az élethosszig tartó, mozgás gazdag életvitelhez szükséges pozitív attitűdök, megfelelő ismeretek és mozgásműveltség megszerzésének lehetőségét.

Új módszertani elemekkel erősítjük a „tanulóközpontú személyiségfejlesztést” (NAT 2012), különös tekintettel a diákok saját magukkal és környezetükkel szembeni felelősségteljes, aktív és befogadó magatartására.

A mindenki testnevelése programunk integrálja:

  • a szakszerűséget;
  • a teljesíthető elvárásokat – sikerorientáltságot;
  • a változatos tanulást;
  • a tanulási teljesítményt;
  • az életkornak megfelelő játékosságot;
  • a rendszeres, konstruktív együttműködést;
  • a mozgáson keresztüli önkifejezést;
  • a testi-lelki egészségélményt;

ezek által megteremtve a kihívásokkal teli, élmény gazdag, belső motiváción alapuló tanulási környezetet.
A programunk megvalósítása érdekében a projekt során létrehozott módszertani segédanyagok, könyvek, kiadványok, valamint ingyenes továbbképzések támogatják a közös gondolkodást, az iskolai tervezőmunkát és gyakorlatot.

A TESI – Fizikai állapot és fittség mérés országosan egységes módszertan létrehozásának célja egy olyan új mérési-értékelési tesztrendszer kifejlesztése, amely megfelel a törvényi elvárásoknak és idősorosan képes követni a gyermekek fizikai állapotát, egészségközpontú, fittségi sztenderdekhez viszonyítottan. A tesztrendszer sztenderdjei a következő mért paraméterek alapján kerülnek meghatározásra:

  • kardiovaszkuláris fittség (aerob kapacitás)
  • vázizom funkcionális fittsége (izomerő, erő állóképesség, hajlékonyság)
  • testösszetétel (testzsír százalék, testtömeg index)

A tesztrendszer alkalmas a pozitív megerősítésre (attitűdformálásra) és a személyre szabott visszacsatolásra. Segítségével a testnevelésben dolgozó pedagógusok könnyen és egyszerűen tájékoztatni tudják a gyermekeket és szüleiket a tanulók aktivitási és fittségi szintjéről-állapotáról. A projekt keretében kidolgozott mérési-értékelési rendszer online felületen is lehetővé teszi az állandó kommunikációs kapcsolatot a pedagógusok és az érintett közvetlen és közvetett partnerek között. Az eredmények digitalizált kezelése korszerű és folyamatos visszajelentést ad a gyermekek számára, ezzel is segítve az egyéni és önálló mozgásprogramok tervezését, és a testnevelés oktatási hatékonyságának növekedését.
Programunk megvalósítása érdekében a Magyar Diáksport Szövetség egy országosan reprezentatív, iskolai és laboratóriumi keretek között lebonyolított kutatást valósít meg 10-18 éves tanulók körében, amely alapján az életkornak és nemnek megfelelő egészségközpontú, fittségi sztenderdek kerülnek meghatározásra. A programcsomag fejlesztését az amerikai Cooper Intézettel közösen valósítjuk meg, amely segítségével az új egységes tesztrendszer nemzetközi értelemben is összehasonlíthatóvá és hitelesítetté válik.

TEIS – A diáksport önkéntességi mozgalom
A műveltségterületi oktatás és az iskolai nevelés-oktatásba hagyományosan beágyazott diáksport programok optimális lehetőséget biztosítanak egy alulról építkező önkéntes iskolai sport- és szabadidő szervezést szolgáló rendszer létrehozására, ezáltal kontrollált és játékos közegben támogatva a szociális kompetenciák erősítését, az egészségmagatartás formálását, az állampolgári aktivitást és a szociális integrációt, inklúziót.
A diáksport önkéntességi szolgáltatási rendszer, az arra épülő képzési és mentorációs-tutorális szupervízió segítségével elősegíti, hogy a sport általi önkéntesség megjelenhessen a köznevelési intézmények keretei között, és az önkéntes csoportok szervezésekor kiemelten előtérbe kerülhessenek a hátrányos helyzetű, a különböző szociokulturális háttérrel rendelkező, a különböző nemű és etnikai hovatartozású diákok. A kialakuló diáksport önkéntességi szolgáltatások élmény szinten képesek személyes/baráti hidat képezni a szegregálódott csoportok között. Segítségükkel komplex, irányított személyiségfejlesztés történik (direkt módon nem formális és informális tudásbázist biztosítanak a tanulók számára – versenyképességre, önmegvalósításra és a szociális beilleszkedésre érzékeny ismeretek, készségek és attitűdök átadásával), ami kialakítja a diák önkéntesek megküzdési és vezetői stratégiáit.

  • Új képzések

    Új képzések
  • A TESIről

    A TESIről
  • Social

  • USZT

    USZT
  • Egyéb hírek

    Program indul a fiatalok mozgásban gazdag életmódjáért

    |

    Foci-, kézi- és kosárlabdákat, ugrálóköteleket, futballkapukat és pulzusmérő órákat is tartalmaz az a sportszercsomag, amit a Magyar Diáksport Szövetség a kevésbé fejlett régiók 6 iskolájának juttat el decemberben és januárban. Az érintett oktatási intézmények mind részt vesznek az MDSZ Tehetséggondozás sport által EFOP 3.2.10-16-0001 jelű, európai uniós támogatással megvalósuló kiemelt projektjének „Klaszter alprojekt”-jében. Ennek célja, […]

    Lakossági fórum az MDSZ-nél

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség lakossági fórumot szervez a szervezet által működtett Európai Uniós projektekről:   EFOP-3.2.8-16-2016-00001, T.E.S.I. -2.0 Beavatkozások a minőségi (inkluzív)testnevelés oktatás és képzés megvalósítás érdekében EFOP-3.2.10-16-2016-00001, Tehetséggondozás sport által.   A lakossági fórum helyszíne: Magyar Diáksport Szövetség székháza, 1063 Budapest, Munkácsy Mihály utca 17. Időpont: 2017. december 14. csütörtök 14.00-16.00 óra.

    Közösen a közös ügyért – 2017-ben országszerte több, mint 2200 önkéntes segítette a Magyar Diáksport Szövetség rendezvényeit

    |

    Diákolimpia® országos döntők, Európai Diáksport Napja, ISF Iskolai Úszó VB – csak néhány a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) idei kiemelt rendezvényei közül. A nagy lélekszámú események lebonyolításában és megszervezésében nagy segítséget jelentettek az önkéntesek. December 5-én nekik mond köszönetet az MDSZ. 1985-ben nyilvánította december 5-ét az Önkéntesség Nemzetközi Napjává az ENSZ. Az anyagi ellenszolgáltatás nélkül, […]

    Kontroller

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) közhasznú civil szervezet, Magyarország legnagyobb és legnépesebb gyermek- és ifjúsági civil szervezete. Az MDSZ az iskolarendszer meghatározó szereplője mind az iskolai sport és tehetséggondozás, mind pedig az egészségfejlesztést szolgáló iskolai mozgásprogramok tartalmi fejlesztése, szervezése terén. Az MDSZ piacvezető a testnevelést tanító pedagógusok akkreditált továbbképzésében, az elmúlt években több mint 8000 […]

    Könyvelő

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) közhasznú civil szervezet, Magyarország legnagyobb és legnépesebb gyermek- és ifjúsági civil szervezete. Az MDSZ az iskolarendszer meghatározó szereplője mind az iskolai sport és tehetséggondozás, mind pedig az egészségfejlesztést szolgáló iskolai mozgásprogramok tartalmi fejlesztése, szervezése terén. Az MDSZ piacvezető a testnevelést tanító pedagógusok akkreditált továbbképzésében, az elmúlt években több mint 8000 […]

    Röplabda® V-VI. korcsoport Közlemény

    |

    KÖZLEMÉNY A 2017/2018. tanévi Röplabda Diákolimpia® V-VI. korcsoport országos elődöntő versenyek lebonyolítási határidejének módosításáról   A Röplabda Diákolimpia® V-VI korcsport országos elődöntő versenyeit 2018. január 12-ig kell lebonyolítani. A továbbjuttatási és a jegyzőkönyv beküldési határidő 2018. január 13.   Budapest, 2017. december 4. MDSZ Országos Központ

    A TE IS program a #BeInclusive Sport Award legjobbjai között

    |

    Az Európai Bizottság által idén első alkalommal hagyományteremtő céllal alapította meg a #BeInclusive EU Sport Award díjat, mellyel olyan kezdeményezéseket részesítenek elismerésben, amelyek a sportban rejlő eszközökkel tesznek a befogadás szemléletének és gyakorlatának megerősödése érdekében. Idén összesen 279 programmal pályáztak Európa országaiból és közöttük az a megtiszteltetés érte a Magyar Diáksport Szövetséget, hogy a TE […]

    Válaszúton: minden harmadik tizenéves abbahagyja a rendszeres sportolást

    |

    fotó: Szalmás Péter Stressz, a remélt siker elmaradása, korosztályváltás, a tanulás és a sport összeegyeztethetőségének problémája, szülői nyomás, kiégés. Ezek a főbb problémák, ami miatt sok fiatal már a felnőtté válás előtt abbahagyja a rendszeres sportolást. A probléma megoldásához elengedhetetlen a szülők és a szakemberek együttműködése. Az öröm a legjobb motiváció Szakértők évtizedek óta vizsgálják, […]

    Grundbirkózás és Floorball Diákolimpia® Közlemény

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség Országos Központja a Grundbirkózás Diákolimpia® nevezési határidejével,  és a Floorball Diákolimpia® megyei/budapesti döntő rendezési határidejével  kapcsolatban az alábbi tájékoztatást adja:   KÖZLEMÉNY   A 2017/2018. tanévi Floorball Diákolimpia® megyei/budapesti versenyek lebonyolítási, valamint a Grundbirkózás Diákolimpia® nevezési határidejének módosításáról A Floorball Diákolimpia® megyei/budapesti versenyeket 2017. november 23. napjáig kell lebonyolítani. A továbbjuttatási […]

    Újra gyeplabda a diákolimpiai versenysorozatban!

    |

    A gyeplabdának óriási múltja van Magyarországon. Már az első világháború előtt játszották ezt a sportot, majd 1924-ben a nemzetközi szövetség (FIH, International Hockey Federation) 7 alapítója között is ott volt az akkor alakult magyar szövetség. Az 1936-os olimpián részt vett a magyar válogatott is, ahol a 6–9. helyen végzett. A világháború után viszont gyakorlatilag megszüntették […]

  • Uj Széchenyi Terv

    usztMagyarország megújulEU projekt