• Random képek

               

A TESI projekt bemutatása

Magyarországon a 2012-ben hatályba lépett köznevelési törvény értelmében a 2012/2013-as tanévtől – felmenő rendszerben, az 1., 5. és 9. évfolyamoktól kezdődően – az Országgyűlés bevezette a mindennapos testnevelést. Ez azt jelenti, hogy 2015. szeptembertől a magyar iskolarendszer döntő részének minden évfolyamán, minden gyermek számára, minden nap, kötelezően meg kell szervezni a testnevelésórákat. 2013. szeptemberétől új Nemzeti Alaptanterv (NAT) szabályozza az iskolai testnevelés tartalmát is. Az új tantervi filozófia hangsúlyosabban kezeli az egészségcélokat, részletesebben és fókuszáltabban szabályozza, valamint határozza meg a kognitív ismeretanyagot, az emocionális és szociális fejlesztést lehetővé tevő feladatokat.

Komoly kihívást jelent tehát a magyar testnevelés számára, hogy a jelentősen megnövekedett óraszám (további heti 2-3 óra) által – ezzel párhuzamosan pedig komoly kihívásokat jelentő infrastrukturális környezetben – kimutathatóan pozitív hatást tudjon gyakorolni. A mennyiségi növekedés mellé tehát olyan program felépítése vált szükségessé, amely támogatja mind az új NAT implementációját, és ezáltal képes tartalmasan megtölteni a rendelkezésre álló óraszámot.

A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) ezt a lehetőséget felismerve hívta életre a TESI (Testnevelés az Egészségfejlesztésben Stratégiai Intézkedések) elnevezésű projektet, amely az Európai Szociális Alap és a magyar állam társfinanszírozásával valósul meg.

A projekt három fontos beavatkozást tartalmaz az iskolai testnevelést érintő területeken. 1. Az iskolai testnevelés 2020-ig szóló stratégiájának kidolgozása 2. Gyakorlati-módszertani támogatás a pedagógusok számára – nyomtatott és audiovizuális kiadványok formájában – a minőségi testnevelés megvalósítása érdekében 3. Az új, nemzeti egységes tanulói fittségi teszt (NETFIT) kifejlesztése.

  • A testnevelés stratégia 2020 egy olyan tervezési dokumentum, amely stratégiai célokat fogalmaz meg, és azok mentén határozza meg azokat az intézkedéseket és beavatkozási pontokat, amelyek többek között infrastrukturális, humánerőforrás, szakmai képesítési és tantervi szempontból járulnak hozzá a minőségi testnevelés képzéséhez és oktatáshoz szükséges feltételek kialakításához.
  • A gyakorlati-módszertani támogatás keretén belül az MDSZ 7 könyvet és 6 oktatófilmet készít, amely gyakorlati segítséget nyújt az új tanterv alkalmazásában. Az oktatóanyagok elkészítésekor olyan területekre koncentráltunk, amelyek a tradicionális magyar pedagógusképzési és -továbbképzési rendszerben eddig kevéssé voltak hangsúlyosak, megváltozott tartalommal vagy kontextusban érhetők tetten, vagy egészen újszerűek. Ilyennek tekinthetők például a tanulóközpontú oktatási stratégiák, a taktikaorientált játékoktatási modell, a stresszkontrol és relaxáció, a táncoktatás, a jóga, az egészségnevelési segédanyagok, vagy éppen az általános ügyességfejlesztés.
  • Végül, de nem utolsó sorban szükséges volt egy egészségközpontú fizikai fittségi tesztrendszer kialakítása, amely
  • egyrészt hosszú távon megoldja a magyar testnevelési szakma azon igényét, miszerint egységes szempontok alapján, egységes módszerrel történjen a tanulók egészségközpontú fizikai fittségének értékelése;
  • másrészt alkalmas a mindennapos testnevelés hatékonyságának fittségi szempontú mérésére, nyomon követésére.

Az új tesztbattéria a NETFIT® (Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt) elnevezést kapta, amelyet a nemzetközi hírnevű Cooper Intézettel közösen, egy kutatás-fejlesztési projekt keretében fejlesztettünk ki. A NETFIT négy fittségi profil köré épített egészségsztenderdek segítségével értékeli a tanulók fittségi állapotát (testösszetétel és tápláltsági profil, aerob fittségi profil, vázizomzat fittségi profil, hajlékonysági profil), továbbá egy innovatív szoftver támogatásával segíti az adatok kezelését, így a személyes pedagógiai visszajelentő rendszer működését. A fittségi értékelés hatékony gyakorlati megvalósítása érdekében az MDSZ egyrészt 6800 pedagógusnak kínál ingyenes továbbképzési lehetőséget, másrészt ingyenes mérési eszközcsomagot bocsátott minden magyarországi iskola rendelkezésére.

A projekt hosszú távú eredményeképpen azt várjuk, hogy

  • az iskolai testnevelés hatásrendszerét társadalmi szinten is sikerül mélyebben megismertetni,
  • redukálni tudjuk a korábbi évtizedekben a testneveléshez kapcsolt negatív asszociációkat, ezáltal pedig
  • javulni fog a testnevelés képzés és oktatás minősége és megbecsültsége, amely pozitívan hat vissza a felnövekvő generációk egészségtudatosabb életvezetésére.

 

TESI kérdezz felelek

TESI Deklaráció

  • Új képzések

    Új képzések
  • A TESIről

    A TESIről
  • Social

  • USZT

    USZT
  • Egyéb hírek

    Lezajlottak AZ MDSZ ÉS AZ OKTATÁSI HIVATAL közös TESTNEVELÉS ÉS SPORT TÉMÁJÚ szakmai szemináriumai

    |

    Az EFOP-3.2.8-16-2016-00001 jelű, „T.E.S.I.-2.0-Beavatkozások a minőségi (inkluzív) testnevelés oktatás és képzés megvalósítása érdekében” elnevezésű kiemelt projekt keretében megvalósuló „Szakmai támogatás a testnevelés és sport területén a köznevelésben” című szakmai szemináriumsorozat keretében 7 városban (Szombathely, Szolnok, Budapest, Veszprém, Miskolc, Szeged, Pécs) mutattuk be az MDSZ 2013–2019 közötti időszak jelentősebb szakmai fejlesztéseit, továbbképzési tartalmait. Célunk elsősorban a […]

    Három országos döntővel kezdődik 2020-ban a Diákolimpia®

    |

    Hétvégén három sportág országos döntőjén is megméretik magukat az ország legjobb diákcsapatai. Kosárlabdában az „A” kategóriás csapatok mérik össze tudásukat az V-VI. korcsoportban Debrecenben. Kézilabdában szintén az „A” kategóriás, V-VI. korcsoportosok találkoznak Győrben, Egerben pedig a kispályás floorballosoké lesz a terem. Itt minden korcsoport játszhat majd (I.,II.,III., IV.,V.,VI.) a hétvégén. A Diákolimpia® facebook oldalán mindhárom […]

    Újraválasztotta Balogh Gábort az MDSZ tisztújító küldöttgyűlése

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség küldöttgyűlése egyhangú szavazással újabb négyéves időtartamra Balogh Gábort választotta meg az MDSZ elnökének, valamint tisztségében megújította az MDSZ elnökségének mind a hét további tagját. A küldöttgyűlést elsőként dr. Szabó Tünde sportért felelős államtitkár köszöntötte. Beszédében nélkülözhetetlennek és példaértékűnek nevezte az MDSZ munkáját, amelynek segítségével meg tudják szólítani a diákokat. “Annak érdekében, […]

    A világ legidősebb élő olimpiai bajnoka gratulált a Diákolimpia® legeredményesebb pedagógusainak, iskoláinak

    |

    A 2018/2019. tanévi Diákolimpia® országos döntőin elért kimagasló eredményeikért vehettek át díjakat pedagógusok, iskolák és rendező szervezetek képviselői a Magyar Diáksport Szövetség által rendezett ünnepségen. A díjátadó díszvendége a 99 éves, ötszörös olimpiai bajnok tornász Keleti Ágnes volt. A Diákolimpia® versenysorozat az elmúlt tanévben is nagy számú iskolát és versenyzőt mozgatott meg: a versenyekre összesen […]

    Decathlon B33 Diákolimpia®- Megvannak a Régiós Döntők helyszínei és időpontjai!

    |

    RÉGIÓ IDŐPONT HELYSZÍN I. 2020. február 05. Szombathely, Boldog Brenner János Gimnázium II. 2020. február 04. Budapest, Tüskecsarnok III. 2020. február 12. Miskolc, Egyetemi Csarnok IV. 2020. február 11. Budapest, Tüskecsarnok I. Régió: Győr-Moson-Sopron megye, Vas megye, Veszprém megye, Komárom-Esztergom megye, Zala megye II. Régió: Somogy megye, Baranya megye, Tolna megye, Fejér megye, Budapest III. Régió: Borsod-Abaúj-Zemplén […]

    Decathlon B33 Diákolimpia®- Régiós döntőbe jutott csapatok

    |

    Megvannak a régiós döntőbe jutott csapatok! Régiós döntőbe jutott csapatok 2019-2020 A régiós döntők helyszínei és időpontjai hamarosan meghirdetésre kerülnek. Figyeljék a hivatalos honlapokat és facebook oldalunkat további információkért. Sok sikert kívánunk a csapatok szerepléséhez! Forrás: Magyar Kosárlabdázók Országos Szövetsége

    Az új kézilabda akadémiai rendszert a Magyar Diáksport Szövetség is támogatja 

    |

    A Magyar Kézilabda Szövetség és a Magyar Diáksport Szövetség együttműködési megállapodása szerint az MDSZ fontos szerepet kapott az újonnan felállított kézilabda elitképzési rendszerben. Az MKSZ rendszere hat akkreditált akadémiát, további akadémiai alközpontokat tartalmaz, illetve az MDSZ-szel együttműködésben folytatja a „Kézilabda az iskolában” programot. Ezen program mentén az ország szinte minden iskolájába eljuthat a sportág, és […]

    Elkezdődött a mérési időszak az iskolákban

    |

    Elkezdődött a mérési időszak az iskolákban, így a tanév végére pontos képet kapnak majd a pedagógusok, a szülők és a döntéshozók a diákok fittségi állapotáról, és amennyiben szükséges, a tanulók személyre szabottan kaphatnak útmutatást fizikai és fittségi állapotuk javításának érdekében. A NETFIT® egészségközpontú értékelési rendszer, az egészség szempontjából meghatározó szempontok szerint mér (állóképesség, testösszetétel és tápláltság, vázizomzat […]

    kommunikációs (social media) menedzser

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) közhasznú civil szervezet, mely meghatározó szereplő az iskolai testnevelés és sport, valamint az egészségfejlesztő testmozgás területén. Az MDSZ 32 éve hirdeti meg a Diákolimpiát, a diáksport egyelten országos tanulmányi és tehetséggondozó versenyét, de az egészségfejlesztést szolgáló iskolai mozgásprogramok tartalmi fejlesztése, szervezése terén is kulcsszereplő: a szervezet az Európai Diáksport Napja […]

    FLOORBALL – KISPÁLYÁS – ORSZÁGOS DÖNTŐ SORSOLÁS

    |

    A múlt héten kialakult a 2019/2020-as tanév Floorball – Kispályás Diákolimpia® országos döntőjének mezőnye. A nyilvános sorsolásra 2019. december 19-én, Budapesten a Magyar Diáksport Szövetség Országos Központjában került sor. Az országos döntő sorsolását Tóth Imre Floorball Albizottság Elnöke bonyolította le! Floorball OD 1. számú melléklet – Résztvevő csapatok, csoportbeosztás Eger 2019.01.25_26

  • Uj Széchenyi Terv

    usztMagyarország megújulEU projekt