• Random képek

               

A TESI projekt bemutatása

Magyarországon a 2012-ben hatályba lépett köznevelési törvény értelmében a 2012/2013-as tanévtől – felmenő rendszerben, az 1., 5. és 9. évfolyamoktól kezdődően – az Országgyűlés bevezette a mindennapos testnevelést. Ez azt jelenti, hogy 2015. szeptembertől a magyar iskolarendszer döntő részének minden évfolyamán, minden gyermek számára, minden nap, kötelezően meg kell szervezni a testnevelésórákat. 2013. szeptemberétől új Nemzeti Alaptanterv (NAT) szabályozza az iskolai testnevelés tartalmát is. Az új tantervi filozófia hangsúlyosabban kezeli az egészségcélokat, részletesebben és fókuszáltabban szabályozza, valamint határozza meg a kognitív ismeretanyagot, az emocionális és szociális fejlesztést lehetővé tevő feladatokat.

Komoly kihívást jelent tehát a magyar testnevelés számára, hogy a jelentősen megnövekedett óraszám (további heti 2-3 óra) által – ezzel párhuzamosan pedig komoly kihívásokat jelentő infrastrukturális környezetben – kimutathatóan pozitív hatást tudjon gyakorolni. A mennyiségi növekedés mellé tehát olyan program felépítése vált szükségessé, amely támogatja mind az új NAT implementációját, és ezáltal képes tartalmasan megtölteni a rendelkezésre álló óraszámot.

A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) ezt a lehetőséget felismerve hívta életre a TESI (Testnevelés az Egészségfejlesztésben Stratégiai Intézkedések) elnevezésű projektet, amely az Európai Szociális Alap és a magyar állam társfinanszírozásával valósul meg.

A projekt három fontos beavatkozást tartalmaz az iskolai testnevelést érintő területeken. 1. Az iskolai testnevelés 2020-ig szóló stratégiájának kidolgozása 2. Gyakorlati-módszertani támogatás a pedagógusok számára – nyomtatott és audiovizuális kiadványok formájában – a minőségi testnevelés megvalósítása érdekében 3. Az új, nemzeti egységes tanulói fittségi teszt (NETFIT) kifejlesztése.

  • A testnevelés stratégia 2020 egy olyan tervezési dokumentum, amely stratégiai célokat fogalmaz meg, és azok mentén határozza meg azokat az intézkedéseket és beavatkozási pontokat, amelyek többek között infrastrukturális, humánerőforrás, szakmai képesítési és tantervi szempontból járulnak hozzá a minőségi testnevelés képzéséhez és oktatáshoz szükséges feltételek kialakításához.
  • A gyakorlati-módszertani támogatás keretén belül az MDSZ 7 könyvet és 6 oktatófilmet készít, amely gyakorlati segítséget nyújt az új tanterv alkalmazásában. Az oktatóanyagok elkészítésekor olyan területekre koncentráltunk, amelyek a tradicionális magyar pedagógusképzési és -továbbképzési rendszerben eddig kevéssé voltak hangsúlyosak, megváltozott tartalommal vagy kontextusban érhetők tetten, vagy egészen újszerűek. Ilyennek tekinthetők például a tanulóközpontú oktatási stratégiák, a taktikaorientált játékoktatási modell, a stresszkontrol és relaxáció, a táncoktatás, a jóga, az egészségnevelési segédanyagok, vagy éppen az általános ügyességfejlesztés.
  • Végül, de nem utolsó sorban szükséges volt egy egészségközpontú fizikai fittségi tesztrendszer kialakítása, amely
  • egyrészt hosszú távon megoldja a magyar testnevelési szakma azon igényét, miszerint egységes szempontok alapján, egységes módszerrel történjen a tanulók egészségközpontú fizikai fittségének értékelése;
  • másrészt alkalmas a mindennapos testnevelés hatékonyságának fittségi szempontú mérésére, nyomon követésére.

Az új tesztbattéria a NETFIT® (Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt) elnevezést kapta, amelyet a nemzetközi hírnevű Cooper Intézettel közösen, egy kutatás-fejlesztési projekt keretében fejlesztettünk ki. A NETFIT négy fittségi profil köré épített egészségsztenderdek segítségével értékeli a tanulók fittségi állapotát (testösszetétel és tápláltsági profil, aerob fittségi profil, vázizomzat fittségi profil, hajlékonysági profil), továbbá egy innovatív szoftver támogatásával segíti az adatok kezelését, így a személyes pedagógiai visszajelentő rendszer működését. A fittségi értékelés hatékony gyakorlati megvalósítása érdekében az MDSZ egyrészt 6800 pedagógusnak kínál ingyenes továbbképzési lehetőséget, másrészt ingyenes mérési eszközcsomagot bocsátott minden magyarországi iskola rendelkezésére.

A projekt hosszú távú eredményeképpen azt várjuk, hogy

  • az iskolai testnevelés hatásrendszerét társadalmi szinten is sikerül mélyebben megismertetni,
  • redukálni tudjuk a korábbi évtizedekben a testneveléshez kapcsolt negatív asszociációkat, ezáltal pedig
  • javulni fog a testnevelés képzés és oktatás minősége és megbecsültsége, amely pozitívan hat vissza a felnövekvő generációk egészségtudatosabb életvezetésére.

 

TESI kérdezz felelek

TESI Deklaráció

  • Új képzések

    Új képzések
  • A TESIről

    A TESIről
  • Social

  • USZT

    USZT
  • Egyéb hírek

    Gymnasiade 2018 – csapatgyűlés

    |

    Megtartotta verseny előtti operatív csapatmegbeszélését a nyolcnapos Gymnasiadéra utazó magyar delegáció szerdán, a Magyar Sport Házában. A Magyar Diáksport Szövetség támogatásával kiutazó 44 hazai sportoló idén tíz sportágban fogja megméretni magát Marokkóban, a nemzetközi iskolai sport legnívósabb és legnagyobb multisport versenyén. Csapatgyűlést tartott szerdán a Magyar Diáksport Szövetség a Gymnasiadéra utazó delegáció tagjai és hozzátartozói […]

    Atlétika Mezei Futás Diákolimpia® Országos Döntő, Gödöllő

    |

    Április 17-én ismét Gödöllőn gyűltek össze az ország legjobb iskolás hosszútávfutói. A Pest megyei település immár 21. alkalommal adott otthont a 2017/2018. tanév Atlétika Mezei Futás Diákolimpia® Országos Döntőjének. A versenyben a II., III. IV., V., és VI. korcsoport legjobbjai futották le az előírt távolságokat. A nap végén egyéni és csapatgyőzteseket hirdettek, akik a legfényesebb […]

    Rekordszámú induló a Vívás Diákolimpia® országos döntőjén

    |

    Három napon keresztül, reggeltől estig zajlottak a III. Sulivívó Találkozó és Diákolimpia® versenyei a BOK Csarnokban. Az esemény ismét mérföldkőhöz ért: több mint 3000-en léptek pástra a hétvégén. A legfontosabb adatok a következők: 3000 induló, 108 győztes, 70 pást. Boldog és mosolygós gyerekek, ifjú tehetségek, győztesek – vesztesek ezúttal aligha akadtak. A BOK Csarnokban péntektől […]

    Kézilabda „B” kategóriás Diákolimpia® Országos Döntő, Balatonfüred

    |

    Április 12-15. között került megrendezésre a 2017/2018. tanév Kézilabda „B” kategóriás Diákolimpia® Országos Döntője. A több napos rendezvényen az V-VI. korcsoportba tartozó 16-16 legjobb megyei és fővárosi lány- és fiúcsapat mérte össze tudását. A versengés végén a legjobbak elnyerték a „Magyarország diákolimpiai bajnoka” címet.  A csapatsport számos kedvező hatása kicsiktől a nagyokon át, amatőröktől kezdve […]

    Lábtoll-labda Diákolimpia® V-VI. korcsoport országos döntő – Beszámoló

    |

    30 iskola 130 versenyzője lépett pályára 2018. április 12-én a Csongrád megyei Kisteleken a Lábtoll-labda Diákolimpia® V-VI. korcsoportos országos döntőjén. A megnyitóra felsorakozott versenyzőket Vágó Tibor főrendező, a Pusztaszeri Ifjúsági és Szabadidősport Egyesület elnöke és Fehér János, a Magyar Lábtoll-labda Szövetség ügyvezető elnöke köszöntötte, majd Darabos Gábor, Kistelek alpolgármestere megnyitotta a versenyt. A hat pályán […]

    Jelentősen javult a magyar iskolások állóképessége, viszont egyre több gyermeket érint a túlsúly és az elhízás

    |

    Érezhető a megnövekedett testnevelésóra-szám a tanulók fittségi állapotában A Magyar Diáksport Szövetség immáron harmadik alkalommal készítette el a NETFIT® mérések eredményeit feldolgozó elemzését, mely ezúttal a 2016/2017. tanévben rögzített fittségi adatokat összegzi. Az eredmények ismeretében két fontos következtetés vonható le: egyrészt megállapítható, hogy a heti öt testnevelésórának köszönhetően összességében jelentősen kedvezőbb fittségi állapot mutatható ki. […]

    Pénzügyi Menedzser

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) közhasznú civil szervezet, Magyarország legnagyobb és legnépesebb gyermek- és ifjúsági civil szervezete. Az MDSZ az iskolarendszer meghatározó szereplője mind az iskolai sport és tehetséggondozás, mind pedig az egészségfejlesztést szolgáló iskolai mozgásprogramok tartalmi fejlesztése, szervezése terén. Az MDSZ piacvezető a testnevelést tanító pedagógusok akkreditált továbbképzésében, az elmúlt években több mint 8000 […]

    Lábtoll-labda Diákolimpia® V-VI. korcsoport országos döntő – Beharangozó

    |

    2018. Április 12-én 10 órai kezdettel a Csongrád megyei Kisteleken a Városi Sportcsarnok hat pályáján rendezi a Magyar Lábtoll-labda Szövetség a Lábtoll-labda Diákolimpia® V-VI. korcsoport országos döntőjét. Hét megyei verseny után az országos döntőn a fiú és a leány csapatversenyekben és az egyénikben is látványos játék és nagy harc várható a bajnoki címekért a budapesti, […]

    Röplabda „B” Kategória Diákolimpia® Országos Döntő, Debrecen

    |

    Április 5-8-a között került megrendezésre a 2017/2018. tanév Röplabda „B” Kategória Diákolimpia® Országos Döntője. A négynapos rendezvényen az V-VI. korcsoportba tartozó 20-20 legjobb megyei és fővárosi lány- és fiú csapat mérte össze tudását. A versengés végén a legjobbak elnyerték a „Magyarország diákolimpiai bajnoka” címet.  A sport minden korban igen fontos eleme életünknek. Ha egy gyermek […]

    Magyar győzelem az Iskolai Mezei Futó Világbajnokságon!

    |

    Hatalmas fölénnyel (13mp!) nyerte Palkovits István, a kecskeméti Bolyai János Gimnázium tanulója az ISF Mezei Futó Világbajnokság iskolai versenyét. Az 5500 m-es távon ideje: 0:16:15 Edzője Németh Gyula, testnevelője pedig Nyilas Beáta. A sikerhez ezúton is gratulálunk! A verseny hivatalos oldala: https://www.facebook.com/ISFWSC.cross      

  • Uj Széchenyi Terv

    usztMagyarország megújulEU projekt