• Random képek

               

A TESI projekt bemutatása

Magyarországon a 2012-ben hatályba lépett köznevelési törvény értelmében a 2012/2013-as tanévtől – felmenő rendszerben, az 1., 5. és 9. évfolyamoktól kezdődően – az Országgyűlés bevezette a mindennapos testnevelést. Ez azt jelenti, hogy 2015. szeptembertől a magyar iskolarendszer döntő részének minden évfolyamán, minden gyermek számára, minden nap, kötelezően meg kell szervezni a testnevelésórákat. 2013. szeptemberétől új Nemzeti Alaptanterv (NAT) szabályozza az iskolai testnevelés tartalmát is. Az új tantervi filozófia hangsúlyosabban kezeli az egészségcélokat, részletesebben és fókuszáltabban szabályozza, valamint határozza meg a kognitív ismeretanyagot, az emocionális és szociális fejlesztést lehetővé tevő feladatokat.

Komoly kihívást jelent tehát a magyar testnevelés számára, hogy a jelentősen megnövekedett óraszám (további heti 2-3 óra) által – ezzel párhuzamosan pedig komoly kihívásokat jelentő infrastrukturális környezetben – kimutathatóan pozitív hatást tudjon gyakorolni. A mennyiségi növekedés mellé tehát olyan program felépítése vált szükségessé, amely támogatja mind az új NAT implementációját, és ezáltal képes tartalmasan megtölteni a rendelkezésre álló óraszámot.

A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) ezt a lehetőséget felismerve hívta életre a TESI (Testnevelés az Egészségfejlesztésben Stratégiai Intézkedések) elnevezésű projektet, amely az Európai Szociális Alap és a magyar állam társfinanszírozásával valósul meg.

A projekt három fontos beavatkozást tartalmaz az iskolai testnevelést érintő területeken. 1. Az iskolai testnevelés 2020-ig szóló stratégiájának kidolgozása 2. Gyakorlati-módszertani támogatás a pedagógusok számára – nyomtatott és audiovizuális kiadványok formájában – a minőségi testnevelés megvalósítása érdekében 3. Az új, nemzeti egységes tanulói fittségi teszt (NETFIT) kifejlesztése.

  • A testnevelés stratégia 2020 egy olyan tervezési dokumentum, amely stratégiai célokat fogalmaz meg, és azok mentén határozza meg azokat az intézkedéseket és beavatkozási pontokat, amelyek többek között infrastrukturális, humánerőforrás, szakmai képesítési és tantervi szempontból járulnak hozzá a minőségi testnevelés képzéséhez és oktatáshoz szükséges feltételek kialakításához.
  • A gyakorlati-módszertani támogatás keretén belül az MDSZ 7 könyvet és 6 oktatófilmet készít, amely gyakorlati segítséget nyújt az új tanterv alkalmazásában. Az oktatóanyagok elkészítésekor olyan területekre koncentráltunk, amelyek a tradicionális magyar pedagógusképzési és -továbbképzési rendszerben eddig kevéssé voltak hangsúlyosak, megváltozott tartalommal vagy kontextusban érhetők tetten, vagy egészen újszerűek. Ilyennek tekinthetők például a tanulóközpontú oktatási stratégiák, a taktikaorientált játékoktatási modell, a stresszkontrol és relaxáció, a táncoktatás, a jóga, az egészségnevelési segédanyagok, vagy éppen az általános ügyességfejlesztés.
  • Végül, de nem utolsó sorban szükséges volt egy egészségközpontú fizikai fittségi tesztrendszer kialakítása, amely
  • egyrészt hosszú távon megoldja a magyar testnevelési szakma azon igényét, miszerint egységes szempontok alapján, egységes módszerrel történjen a tanulók egészségközpontú fizikai fittségének értékelése;
  • másrészt alkalmas a mindennapos testnevelés hatékonyságának fittségi szempontú mérésére, nyomon követésére.

Az új tesztbattéria a NETFIT® (Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt) elnevezést kapta, amelyet a nemzetközi hírnevű Cooper Intézettel közösen, egy kutatás-fejlesztési projekt keretében fejlesztettünk ki. A NETFIT négy fittségi profil köré épített egészségsztenderdek segítségével értékeli a tanulók fittségi állapotát (testösszetétel és tápláltsági profil, aerob fittségi profil, vázizomzat fittségi profil, hajlékonysági profil), továbbá egy innovatív szoftver támogatásával segíti az adatok kezelését, így a személyes pedagógiai visszajelentő rendszer működését. A fittségi értékelés hatékony gyakorlati megvalósítása érdekében az MDSZ egyrészt 6800 pedagógusnak kínál ingyenes továbbképzési lehetőséget, másrészt ingyenes mérési eszközcsomagot bocsátott minden magyarországi iskola rendelkezésére.

A projekt hosszú távú eredményeképpen azt várjuk, hogy

  • az iskolai testnevelés hatásrendszerét társadalmi szinten is sikerül mélyebben megismertetni,
  • redukálni tudjuk a korábbi évtizedekben a testneveléshez kapcsolt negatív asszociációkat, ezáltal pedig
  • javulni fog a testnevelés képzés és oktatás minősége és megbecsültsége, amely pozitívan hat vissza a felnövekvő generációk egészségtudatosabb életvezetésére.

 

TESI kérdezz felelek

TESI Deklaráció

  • Új képzések

    Új képzések
  • A TESIről

    A TESIről
  • Social

  • USZT

    USZT
  • Egyéb hírek

    Sikeresen megvalósított projekt

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség sikerrel pályázott az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által a Nemzeti Tehetség Program keretein belül 2017. májusában meghirdetett “a hazai nagy hagyományú országos szervezésű tanulmányi és sport versenyek támogatására” című pályázati felhívásra. Az NTP-TMV-M-17-0001 azonosító számú, a Diákolimpia® tehetséggondozó és versenyrendszerének támogatása 2017/2018 című program biztosított fedezetet a […]

    ÚJABB ZENÉS KÖZÖSSÉGI AKTIVITÁS REKORD SZÜLETETT A HAJDÚDOROGI MÓRA FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLÁBAN

    |

    A Hajdúdorogi Móra Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola tanárai és diákjai szervezésében újabb közösségi zenélés rekord született. Ez alkalommal, 2018. június 4-én hétszázan zenéltek együtt kicsik és nagyok a hétköznapi tárgyakból saját maguk által készített hangszereiken. A rekord története a 2016-os TE IS táborig nyúlik vissza. Ott zajlott ugyanis a táborozókat aktivizáló első […]

    ISF Kosárlabda B33-as Világbajnokság

    |

    Elérkezett az idő, hogy az idei tanévben az utolsó ISF Világbajnokságon is megmérettethesse magát a magyar csapat. 2018. június 23-30. között a legjobb B33-as kosarasok léphetnek pályára Belgrádban. Június első hétvégéjén Kecskeméten kerültek megrendezésre a diákolimpiai döntők, ahonnan a győztesek képviselhetik hazánkat a rangos világeseményen. Itt a lányoknál a Kecskeméti Bolyai János Gimnázium teljesített a […]

    XIII. Nemzetközi Gyermek Atlétika Játékok, Lowitz – 2018. június 20–22.

    |

    Az idén 13. alkalommal kerül megrendezésre a Nemzetközi Gyermek Atlétikai Játékok, Lowitzban. A Magyar Diáksport Szövetség diákválogatottja minden alkalommal részt vett a rangos eseményen. Az eddigi versenyeken a magyar csapat kiváló egyéni teljesítményekkel öregbítette a magyar atlétika és ezzel együtt a magyar diáksport hírnevét. Hagyományainknak megfelelően most is Bencsik Pál állította össze a válogatott keretet. […]

    AZ EURÓPAI UNIÓ TANÁCSA MAGYAR KEZDEMÉNYEZÉSRE A KULCSKOMPETENCIA CÉLOK KÖZÉ EMELTE AZ EGÉSZSÉGTUDATOS, JÖVŐORIENTÁLT ÉLETVEZETÉST

    |

    Az élethosszig tartó tanulás azaz a lifelong learning sokak számára ismerősen csengő kifejezés, de talán a legtöbbünk számára nehezen kézzelfogható fogalom. A koncepció lényege az, hogy egyéni, közösségi és gazdasági fejlődésünk, versenyképességünk és növekedésünk záloga, ha egy egész életen át fejlesztjük készségeinket, ismereteinket, attitűdünket. Az előzek miatt az egész életen át tartó tanulás régóta központi […]

    Több mint félezren érdemelték ki a jó tanuló, jó sportoló díjat

    |

    Több mint félezer fiatal érdemelte ki a Magyarország Jó tanulója-Jó sportolója 2017-díjat, közülük a legjobbak kedden vették át oklevelüket az Agrárminisztériumban. Szabó Tünde sportért felelős államtitkár köszöntőjében úgy fogalmazott, hogy “ünnep a mai nap egész Magyarországnak, hiszen a tehetséggondozás az egyik legfontosabb nemzeti ügyünk”. Hozzátette: minden magyar számára büszkeséget és örömet jelentenek azok az eredmények, […]

    Legyen mindenki győztes! – Forradalmi változások zajlanak a gyermeksportban

    |

    Első olvasatra szinte érthetetlen a címben megfogalmazott elvárás, hiszen úgy tudtuk, hogy a sportban – főként az él- és versenysportban – csak a legjobb győzhet, és a legfőbb mérce a győzelem. Az élethosszig tartó mozgás esetében azonban az eredményesség kevésbé fontos. Sokkal nagyobb szerepet kap a részvétel, az élményközpontú sportolás, a közösségi szellem és a […]

    Kontroller

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) közhasznú civil szervezet, Magyarország egyik legnagyobb és legnépesebb gyermek- és ifjúsági civil szervezete. Az MDSZ az iskolarendszer meghatározó szereplője mind az iskolai sport és tehetséggondozás, mind pedig az egészségfejlesztést szolgáló iskolai mozgásprogramok tartalmi fejlesztése, szervezése terén. Az MDSZ piacvezető a testnevelést tanító pedagógusok akkreditált továbbképzésében, az elmúlt években több mint […]

    A csapatsportok hétvégéje zajlott Nyíregyházán és Kisvárdán

    |

    Június 7-10. között egyszerre négy nyíregyházi és két kisvárdai helyszínen zajlottak az Összevont Labdajátékok Diákolimpia® Országos Döntőjének küzdelmei. A IV. korcsoport lány és fiúcsapatai a kosár-, kézi-, röplabda és labdarúgó pályán mérkőztek meg, hogy a több napos versengés végén aranyérem kerülhessen Magyarország diákolimpiai bajnokai nyakába. A hétvégi rendezvény a Magyar Diáksport Szövetség és a Szabolcs-Szatmár-Bereg […]

    Gyorsasági Görkorcsolya Diákolimpia!

    |

    A Gyorsasági görkorcsolya Diákolimpia 2017/2018. tanévi országos döntőjét, Szegeden 2018. június 17-én rendezi meg a Magyar Országos Görkorcsolya és Gördeszka Sportági Szövetség és a Korcsolyázó Diáksport Egyesület szegedi csapata. A versenyre az utóbbi évek legmagasabb létszámú nevezése érkezett. Az egy napos program keretében rövid és hosszú távokon mérik össze tudásukat a versenyszerűen sportolók és a […]

  • Uj Széchenyi Terv

    usztMagyarország megújulEU projekt