• Random képek

               

A TESI projekt bemutatása

Magyarországon a 2012-ben hatályba lépett köznevelési törvény értelmében a 2012/2013-as tanévtől – felmenő rendszerben, az 1., 5. és 9. évfolyamoktól kezdődően – az Országgyűlés bevezette a mindennapos testnevelést. Ez azt jelenti, hogy 2015. szeptembertől a magyar iskolarendszer döntő részének minden évfolyamán, minden gyermek számára, minden nap, kötelezően meg kell szervezni a testnevelésórákat. 2013. szeptemberétől új Nemzeti Alaptanterv (NAT) szabályozza az iskolai testnevelés tartalmát is. Az új tantervi filozófia hangsúlyosabban kezeli az egészségcélokat, részletesebben és fókuszáltabban szabályozza, valamint határozza meg a kognitív ismeretanyagot, az emocionális és szociális fejlesztést lehetővé tevő feladatokat.

Komoly kihívást jelent tehát a magyar testnevelés számára, hogy a jelentősen megnövekedett óraszám (további heti 2-3 óra) által – ezzel párhuzamosan pedig komoly kihívásokat jelentő infrastrukturális környezetben – kimutathatóan pozitív hatást tudjon gyakorolni. A mennyiségi növekedés mellé tehát olyan program felépítése vált szükségessé, amely támogatja mind az új NAT implementációját, és ezáltal képes tartalmasan megtölteni a rendelkezésre álló óraszámot.

A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) ezt a lehetőséget felismerve hívta életre a TESI (Testnevelés az Egészségfejlesztésben Stratégiai Intézkedések) elnevezésű projektet, amely az Európai Szociális Alap és a magyar állam társfinanszírozásával valósul meg.

A projekt három fontos beavatkozást tartalmaz az iskolai testnevelést érintő területeken. 1. Az iskolai testnevelés 2020-ig szóló stratégiájának kidolgozása 2. Gyakorlati-módszertani támogatás a pedagógusok számára – nyomtatott és audiovizuális kiadványok formájában – a minőségi testnevelés megvalósítása érdekében 3. Az új, nemzeti egységes tanulói fittségi teszt (NETFIT) kifejlesztése.

  • A testnevelés stratégia 2020 egy olyan tervezési dokumentum, amely stratégiai célokat fogalmaz meg, és azok mentén határozza meg azokat az intézkedéseket és beavatkozási pontokat, amelyek többek között infrastrukturális, humánerőforrás, szakmai képesítési és tantervi szempontból járulnak hozzá a minőségi testnevelés képzéséhez és oktatáshoz szükséges feltételek kialakításához.
  • A gyakorlati-módszertani támogatás keretén belül az MDSZ 7 könyvet és 6 oktatófilmet készít, amely gyakorlati segítséget nyújt az új tanterv alkalmazásában. Az oktatóanyagok elkészítésekor olyan területekre koncentráltunk, amelyek a tradicionális magyar pedagógusképzési és -továbbképzési rendszerben eddig kevéssé voltak hangsúlyosak, megváltozott tartalommal vagy kontextusban érhetők tetten, vagy egészen újszerűek. Ilyennek tekinthetők például a tanulóközpontú oktatási stratégiák, a taktikaorientált játékoktatási modell, a stresszkontrol és relaxáció, a táncoktatás, a jóga, az egészségnevelési segédanyagok, vagy éppen az általános ügyességfejlesztés.
  • Végül, de nem utolsó sorban szükséges volt egy egészségközpontú fizikai fittségi tesztrendszer kialakítása, amely
  • egyrészt hosszú távon megoldja a magyar testnevelési szakma azon igényét, miszerint egységes szempontok alapján, egységes módszerrel történjen a tanulók egészségközpontú fizikai fittségének értékelése;
  • másrészt alkalmas a mindennapos testnevelés hatékonyságának fittségi szempontú mérésére, nyomon követésére.

Az új tesztbattéria a NETFIT® (Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt) elnevezést kapta, amelyet a nemzetközi hírnevű Cooper Intézettel közösen, egy kutatás-fejlesztési projekt keretében fejlesztettünk ki. A NETFIT négy fittségi profil köré épített egészségsztenderdek segítségével értékeli a tanulók fittségi állapotát (testösszetétel és tápláltsági profil, aerob fittségi profil, vázizomzat fittségi profil, hajlékonysági profil), továbbá egy innovatív szoftver támogatásával segíti az adatok kezelését, így a személyes pedagógiai visszajelentő rendszer működését. A fittségi értékelés hatékony gyakorlati megvalósítása érdekében az MDSZ egyrészt 6800 pedagógusnak kínál ingyenes továbbképzési lehetőséget, másrészt ingyenes mérési eszközcsomagot bocsátott minden magyarországi iskola rendelkezésére.

A projekt hosszú távú eredményeképpen azt várjuk, hogy

  • az iskolai testnevelés hatásrendszerét társadalmi szinten is sikerül mélyebben megismertetni,
  • redukálni tudjuk a korábbi évtizedekben a testneveléshez kapcsolt negatív asszociációkat, ezáltal pedig
  • javulni fog a testnevelés képzés és oktatás minősége és megbecsültsége, amely pozitívan hat vissza a felnövekvő generációk egészségtudatosabb életvezetésére.

 

TESI kérdezz felelek

TESI Deklaráció

  • Új képzések

    Új képzések
  • A TESIről

    A TESIről
  • Social

  • USZT

    USZT
  • Egyéb hírek

    Újabb sikeres nemzetközi pályázatok és elismerések

    |

    A közelmúltban a Magyar Diáksport Szövetség három projekttel kapcsolatban is pozitív visszajelzést kapott az Európai Bizottságtól: egy lezárt projektünk „Sikersztori” minősítést kapott, két pályázatunkat pedig támogatásra érdemesnek minősítették. „Sikersztori”-nak minősítette az Európai Bizottság a SHAPE (“Shaping the principles and development areas for health-oriented physical education”), Erasmus+ keretében megvalósult projektünket. Ennek keretében öt partnerszervezettel együtt vizsgáltuk […]

    Gratulálunk a korábbi diákolimpikonoknak!

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség szívből gratulál a korábbi diákolimpikonoknak az EYOF-on és a FINA VB-n való kitűnő szereplésükért, közülük is kiemelten a következőeknek: Atlétika: Horváth Karolina – többszörös Diákolimpia® bajnok, mezei futás és pályabajnokság Takács Boglárka – Diákolimpia® bajnok, 100 m-es síkfutás Apáti Bence – többszörös Diákolimpia® bajnok, mezei futás és pályabajnokság Molnár Janka – […]

    Sikeresen megvalósított projekt

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség 2016. augusztusában sikerrel pályázott az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által a Nemzeti Tehetség Program keretein belül meghirdetett “nagy hagyományú és szakmailag elismert versenyek támogatására” című pályázati felhívásra. Az NTP-TV-M-16-0001 azonosító számú, a Diákolimpia® tehetséggondozó és versenyrendszerének támogatása 2016/17 című program biztosított fedezetet a Diákolimpia® alapszintű (körzeti) versenyeinek […]

    Több a túlsúlyos gyerek a nyári szünet végére

    |

    Javában tart a nyári vakáció, a gyerekek számára a tanulás okozta fáradtság és stressz kipihenésének időszaka. Fontos azonban, hogy a túlzott lazulás ne váljon a fiatalok kárára, hiszen a mozgásra és bizonyos táplálkozási szokásokra ilyenkor is oda kell figyelni, ez pedig a szülők feladata és felelőssége. Tavaly került nyilvánosságra amerikai kutatók felmérése, miszerint a nyári […]

    XII. Nemzetközi Gyermek Atlétikai Verseny, Lowicz

    |

    Az elmúlt héten került megrendezésre a XII. Nemzetközi Gyermek Atlétikai Verseny Lowicz-ban. A 2004/2005/2006-os korosztályból összeállított, hagyományosan 36 fős (18 fiúból és 18 leányból álló) magyar csapat ismét remekül szerepelt, így immáron zsinórban hatodik alkalommal került ki győztesen az országok pontversenyéből. Hagyományainknak megfelelően idén is Bencsik Pál állította össze a válogatott keretet és vezette a […]

    2020×20 méter ingafutás az MHE nyári táborában

    |

    A Magyar Hemofília Egyesület 1992 óta szervez nyári táborokat vérzékeny gyerekeknek a Balaton mellett. Az elmúlt évek során több százan vettek már részt táboraikban. A tábor fő célja a gyerekek megtanítása az önkezelésre, amelynek elméleti és gyakorlati részét is elsajátítják a gyerekek. Mindennapos program a gyógytorna, az úszás és sok egyéb sport. A Hemofília (vérzékenység) […]

    A TE IS Program első tanéve a Lakatos Menyhért Általános Iskola és Gimnáziumban

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség TE IS Programja 2014 óta országszerte több mint 140 általános- és középiskolában került bevezetésre. Budapesten a Programot elsőként a VIII. kerületi Lakatos Menyhért Általános Iskola és Gimnázium valósította meg. Az elmúlt egy év tapasztalatairól beszélgettünk Kiss Imre Ottó mentorpedagógussal és Zavarkó Mihály igazgatóhelyettessel. A beszélgetéshez csatlakozott Kállai Bálint is, az iskola […]

    Aszfaltbetyárok lepték el Debrecen belvárosát

    |

    Rendhagyó eseménynek lehettek tanúi a Debrecen belvárosában sétálók. A Fórum Bevásárlóközpont Csapó utcai bejáratánál egy futballpálya, kosárpálya és egy cápás úszómedence is megelevenedett a mai napon. A sport témájú, különleges 3D aszfaltrajzokat a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) álmodta meg a jövő héten Debrecenben zajló Diákolimpia® Fesztivál alkalmából, elkészítésében pedig városvezetők, a helyi sportélet vezetői, sportolók […]

    Fókuszban Békés megye!

    |

    Összevont Labdajátékok Diákolimpia® Országos Döntő, III. korcsoport Kézilabda – Kosárlabda – Labdarúgás – Röplabda Helyszínek: Békéscsaba, Gyula, Mezőberény Időpont: 2017. június 09–11. (péntek–vasárnap) Rendező: Békés Megyei Diáksport Egyesület Résztvevők:  Kézilabda – Fiúk Szeghalom, Tildy Zoltán Általános és Alapfokú Művészeti Iskola Balmazújvárosi Református Általános Iskola és Óvoda Veszprémi Kossuth Lajos Általános Iskola Budapest, Török Flóris Általános […]

    Ha nyár, akkor strandkézilabda!

    |

    Strandkézilabda Diákolimpia® Országos Döntő Helyszín: Zánka, Erzsébet tábor Időpont: 2017. június 08–11. (csütörtök–vasárnap) Rendező: Veszprém Megyei Diáksport Egyesület Résztvevők: IV. korcsoport: 12 fiúcsapat, 10 lánycsapat V-VI. korcsoport: 20 fiúcsapat, 16 lánycsapat Programfüzetek: IV.kcs. és V-VI.kcs. Nyár, strand, Balaton, kézilabda! Ha ezekre asszociálunk, akkor egyértelműen a strandkézilabda juthat az eszünkbe.Érdemes lesz ellátogatni június második hétvégéjén Zánkára, ahol […]

  • Uj Széchenyi Terv

    usztMagyarország megújulEU projekt