• Random képek

               

A TESI projekt bemutatása

Magyarországon a 2012-ben hatályba lépett köznevelési törvény értelmében a 2012/2013-as tanévtől – felmenő rendszerben, az 1., 5. és 9. évfolyamoktól kezdődően – az Országgyűlés bevezette a mindennapos testnevelést. Ez azt jelenti, hogy 2015. szeptembertől a magyar iskolarendszer döntő részének minden évfolyamán, minden gyermek számára, minden nap, kötelezően meg kell szervezni a testnevelésórákat. 2013. szeptemberétől új Nemzeti Alaptanterv (NAT) szabályozza az iskolai testnevelés tartalmát is. Az új tantervi filozófia hangsúlyosabban kezeli az egészségcélokat, részletesebben és fókuszáltabban szabályozza, valamint határozza meg a kognitív ismeretanyagot, az emocionális és szociális fejlesztést lehetővé tevő feladatokat.

Komoly kihívást jelent tehát a magyar testnevelés számára, hogy a jelentősen megnövekedett óraszám (további heti 2-3 óra) által – ezzel párhuzamosan pedig komoly kihívásokat jelentő infrastrukturális környezetben – kimutathatóan pozitív hatást tudjon gyakorolni. A mennyiségi növekedés mellé tehát olyan program felépítése vált szükségessé, amely támogatja mind az új NAT implementációját, és ezáltal képes tartalmasan megtölteni a rendelkezésre álló óraszámot.

A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) ezt a lehetőséget felismerve hívta életre a TESI (Testnevelés az Egészségfejlesztésben Stratégiai Intézkedések) elnevezésű projektet, amely az Európai Szociális Alap és a magyar állam társfinanszírozásával valósul meg.

A projekt három fontos beavatkozást tartalmaz az iskolai testnevelést érintő területeken. 1. Az iskolai testnevelés 2020-ig szóló stratégiájának kidolgozása 2. Gyakorlati-módszertani támogatás a pedagógusok számára – nyomtatott és audiovizuális kiadványok formájában – a minőségi testnevelés megvalósítása érdekében 3. Az új, nemzeti egységes tanulói fittségi teszt (NETFIT) kifejlesztése.

  • A testnevelés stratégia 2020 egy olyan tervezési dokumentum, amely stratégiai célokat fogalmaz meg, és azok mentén határozza meg azokat az intézkedéseket és beavatkozási pontokat, amelyek többek között infrastrukturális, humánerőforrás, szakmai képesítési és tantervi szempontból járulnak hozzá a minőségi testnevelés képzéséhez és oktatáshoz szükséges feltételek kialakításához.
  • A gyakorlati-módszertani támogatás keretén belül az MDSZ 7 könyvet és 6 oktatófilmet készít, amely gyakorlati segítséget nyújt az új tanterv alkalmazásában. Az oktatóanyagok elkészítésekor olyan területekre koncentráltunk, amelyek a tradicionális magyar pedagógusképzési és -továbbképzési rendszerben eddig kevéssé voltak hangsúlyosak, megváltozott tartalommal vagy kontextusban érhetők tetten, vagy egészen újszerűek. Ilyennek tekinthetők például a tanulóközpontú oktatási stratégiák, a taktikaorientált játékoktatási modell, a stresszkontrol és relaxáció, a táncoktatás, a jóga, az egészségnevelési segédanyagok, vagy éppen az általános ügyességfejlesztés.
  • Végül, de nem utolsó sorban szükséges volt egy egészségközpontú fizikai fittségi tesztrendszer kialakítása, amely
  • egyrészt hosszú távon megoldja a magyar testnevelési szakma azon igényét, miszerint egységes szempontok alapján, egységes módszerrel történjen a tanulók egészségközpontú fizikai fittségének értékelése;
  • másrészt alkalmas a mindennapos testnevelés hatékonyságának fittségi szempontú mérésére, nyomon követésére.

Az új tesztbattéria a NETFIT® (Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt) elnevezést kapta, amelyet a nemzetközi hírnevű Cooper Intézettel közösen, egy kutatás-fejlesztési projekt keretében fejlesztettünk ki. A NETFIT négy fittségi profil köré épített egészségsztenderdek segítségével értékeli a tanulók fittségi állapotát (testösszetétel és tápláltsági profil, aerob fittségi profil, vázizomzat fittségi profil, hajlékonysági profil), továbbá egy innovatív szoftver támogatásával segíti az adatok kezelését, így a személyes pedagógiai visszajelentő rendszer működését. A fittségi értékelés hatékony gyakorlati megvalósítása érdekében az MDSZ egyrészt 6800 pedagógusnak kínál ingyenes továbbképzési lehetőséget, másrészt ingyenes mérési eszközcsomagot bocsátott minden magyarországi iskola rendelkezésére.

A projekt hosszú távú eredményeképpen azt várjuk, hogy

  • az iskolai testnevelés hatásrendszerét társadalmi szinten is sikerül mélyebben megismertetni,
  • redukálni tudjuk a korábbi évtizedekben a testneveléshez kapcsolt negatív asszociációkat, ezáltal pedig
  • javulni fog a testnevelés képzés és oktatás minősége és megbecsültsége, amely pozitívan hat vissza a felnövekvő generációk egészségtudatosabb életvezetésére.

 

TESI kérdezz felelek

TESI Deklaráció

  • Új képzések

    Új képzések
  • A TESIről

    A TESIről
  • Social

  • USZT

    USZT
  • Egyéb hírek

    Taekwondo Diákolimpia®

    |

    KÖZLEMÉNY A 2018/2019. tanévi Taekwondo Diákolimpia® országos döntő nevezési határidejének módosításáról A Magyar Taekwondo Szövetség kérésére a Taekwondo Diákolimpia® nevezési határideje 2019. április 25. 20:00-ra módosult. Budapest, 2019. április 24. MDSZ Országos Központ

    Strandröplabda Diákolimpia

    |

    KÖZLEMÉNY   A 2018/2019. tanévi Strandröplabda Diákolimpia® országos döntő lebonyolítási rendjéről A Magyar Röplabda Szövetség Strandröplabda Szakág kérésére a Strandröplabda Diákolimpia® az alábbiak szerint kerül lebonyolításra: Korcsoport Kategória Nem Időpont III. korosztály Amatőr Fiú 2019. május 20 III. korosztály Amatőr Lány 2019. május 20 III. korosztály Nyílt Fiú 2019. május 24 III. korosztály Nyílt Lány […]

    Judo Diákolimpia

    |

    KÖZLEMÉNY A 2018/2019. tanévi Judo Diákolimpia® országos döntő nevezési határidejének és az országos döntő időpontjának módosításáról: A Magyar Judo Szövetség kérésére a Judo Diákolimpia® Junior korcsoport nevezési határideje 2019. május 09-re, az országos döntő időpontja 2019. május 19-re módosult.   Budapest, 2019. április 24.                                                                                             MDSZ Országos Központ

    Sikeresen zárultak a Magyar Diáksport Szövetség és a Magyar Labdarúgó Szövetség grassroots labdarúgás témájú pedagógus-továbbképzései

    |

      Lezárultak Az alsó tagozatos „grassroots” labdarúgás módszertani és gyakorlati alapjai – alkalmazása az iskolai testnevelésben és A „grassroots” labdarúgás módszertani és gyakorlati alapjai az 5–12. évfolyam iskolai testnevelésében című pedagógus-továbbképzések, amelyeket a Magyar Diáksport Szövetség a Magyar Labdarúgó Szövetséggel együttműködésben indított 2016 őszén. A 30 órás, ingyenes, akkreditált továbbképzések során a résztvevők megismerték a […]

    Labdarúgás Diákolimpia® közlemény

    |

    KÖZLEMÉNY   A 2018/2019. tanévi I., II. és III. korcsoportos Labdarúgás Diákolimpia® megyei/budapesti versenyek lebonyolítási határidejének módosításáról Az I., II. és III. korcsoportos Labdarúgó Diákolimpia® megyei/budapesti versenyek megrendezésének, valamint a lebonyolítási, a továbbjuttatási és a jegyzőkönyv beküldés határideje 2019. május 12-re módosul. Budapest, 2019. április 17. MDSZ Országos Központ

    Országos Vívó Diákolimpia 2019

    |

    A Magyar Vívó Szövetség (MVSZ) az idei évben 2019. március 29-31. között harmadik alkalommal rendezte meg az Országos Vívó Diákolimpia döntőit az MVSZ iskolai vívás programjával egybekötve, melynek helyszíne a BOK Sportcsarnok volt. Diákolimpia® B A rendezvény március 29-én, pénteken vette kezdetét. Az első napon a Diákolimpia B kategóriájának versenyeit bonyolítottuk, azaz a versenyengedéllyel nem […]

    Nyolc lábtoll-labda diákolimpiai bajnokságot nyertek a szolnoki iskolák

    |

    Mind a nyolc versenyszámot a szolnoki iskolák versenyzői nyerték 2019. április 11-én Kisteleken, az V-VI. korcsoportos tanulók 20. Lábtoll-labda diákolimpiáján. Rekord létszám, 35 iskola 148 tanulója sorakozott fel a Kisteleki Városi Sportcsarnokban, ahol Nagy Sándor, Kistelek polgármestere köszöntötte a résztvevőket, és megnyitójában jó játékot kívánt a már harmadik alkalommal Kistelekre visszatérő lábtoll-labdázóknak. Fehér János, a […]

    Idén Debrecenben került megrendezésre az Amatőr Röplabda Diákolimpia® Országos Döntője

    |

    Április 11-14. között Debrecenben rendeztük meg a 2018/2019. tanévi Röplabda „B” kategóriás Diákolimpia® Országos Döntőjét. A négynapos versenyen az V-VI. korcsoport versenyzői mérték össze tudásukat, hogy a küzdelem végén a legjobbak megszerezzék a „Magyarország diákolimpiai bajnoka” címet. A torna a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) és a Hajdú-Bihar Megyei Diáksport és Szabadidő Egyesület közös szervezésében jött […]

    Regionális menedzser

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) közhasznú civil szervezet, mely az iskolarendszer meghatározó szereplője az iskolai sport és tehetséggondozás területén, hiszen 32 éve hirdeti meg a Diákolimpiát, a diáksport egyelten országos tanulmányi versenyét. Az MDSZ egészségfejlesztést szolgáló iskolai mozgásprogramok tartalmi fejlesztése, szervezése terén is kulcsszereplő: a szervezet az Európai Diáksport Napja (European School Sport Day) hazai […]

    Hétvégén került megrendezésre a Torna „B” kategóriás Diákolimpia® Országos Döntője

    |

    Április 13-14-én a Gerevich Aladár Nemzeti Sportcsarnokban került megrendezésre a 2018/2019. tanév Torna „B” kategóriás Diákolimpia® Országos Döntője. A kétnapos rendezvényen az I., II., III-IV. és V-VI. korcsoport versenyzői mérték össze tudásukat, hogy a küzdelem végén a legjobbak megszerezzék a „Magyarország diákolimpiai bajnoka” címet. A verseny a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) és a Budapesti Diáksport […]

  • Uj Széchenyi Terv

    usztMagyarország megújulEU projekt