• Random képek

               

A TESI projekt bemutatása

Magyarországon a 2012-ben hatályba lépett köznevelési törvény értelmében a 2012/2013-as tanévtől – felmenő rendszerben, az 1., 5. és 9. évfolyamoktól kezdődően – az Országgyűlés bevezette a mindennapos testnevelést. Ez azt jelenti, hogy 2015. szeptembertől a magyar iskolarendszer döntő részének minden évfolyamán, minden gyermek számára, minden nap, kötelezően meg kell szervezni a testnevelésórákat. 2013. szeptemberétől új Nemzeti Alaptanterv (NAT) szabályozza az iskolai testnevelés tartalmát is. Az új tantervi filozófia hangsúlyosabban kezeli az egészségcélokat, részletesebben és fókuszáltabban szabályozza, valamint határozza meg a kognitív ismeretanyagot, az emocionális és szociális fejlesztést lehetővé tevő feladatokat.

Komoly kihívást jelent tehát a magyar testnevelés számára, hogy a jelentősen megnövekedett óraszám (további heti 2-3 óra) által – ezzel párhuzamosan pedig komoly kihívásokat jelentő infrastrukturális környezetben – kimutathatóan pozitív hatást tudjon gyakorolni. A mennyiségi növekedés mellé tehát olyan program felépítése vált szükségessé, amely támogatja mind az új NAT implementációját, és ezáltal képes tartalmasan megtölteni a rendelkezésre álló óraszámot.

A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) ezt a lehetőséget felismerve hívta életre a TESI (Testnevelés az Egészségfejlesztésben Stratégiai Intézkedések) elnevezésű projektet, amely az Európai Szociális Alap és a magyar állam társfinanszírozásával valósul meg.

A projekt három fontos beavatkozást tartalmaz az iskolai testnevelést érintő területeken. 1. Az iskolai testnevelés 2020-ig szóló stratégiájának kidolgozása 2. Gyakorlati-módszertani támogatás a pedagógusok számára – nyomtatott és audiovizuális kiadványok formájában – a minőségi testnevelés megvalósítása érdekében 3. Az új, nemzeti egységes tanulói fittségi teszt (NETFIT) kifejlesztése.

  • A testnevelés stratégia 2020 egy olyan tervezési dokumentum, amely stratégiai célokat fogalmaz meg, és azok mentén határozza meg azokat az intézkedéseket és beavatkozási pontokat, amelyek többek között infrastrukturális, humánerőforrás, szakmai képesítési és tantervi szempontból járulnak hozzá a minőségi testnevelés képzéséhez és oktatáshoz szükséges feltételek kialakításához.
  • A gyakorlati-módszertani támogatás keretén belül az MDSZ 7 könyvet és 6 oktatófilmet készít, amely gyakorlati segítséget nyújt az új tanterv alkalmazásában. Az oktatóanyagok elkészítésekor olyan területekre koncentráltunk, amelyek a tradicionális magyar pedagógusképzési és -továbbképzési rendszerben eddig kevéssé voltak hangsúlyosak, megváltozott tartalommal vagy kontextusban érhetők tetten, vagy egészen újszerűek. Ilyennek tekinthetők például a tanulóközpontú oktatási stratégiák, a taktikaorientált játékoktatási modell, a stresszkontrol és relaxáció, a táncoktatás, a jóga, az egészségnevelési segédanyagok, vagy éppen az általános ügyességfejlesztés.
  • Végül, de nem utolsó sorban szükséges volt egy egészségközpontú fizikai fittségi tesztrendszer kialakítása, amely
  • egyrészt hosszú távon megoldja a magyar testnevelési szakma azon igényét, miszerint egységes szempontok alapján, egységes módszerrel történjen a tanulók egészségközpontú fizikai fittségének értékelése;
  • másrészt alkalmas a mindennapos testnevelés hatékonyságának fittségi szempontú mérésére, nyomon követésére.

Az új tesztbattéria a NETFIT® (Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt) elnevezést kapta, amelyet a nemzetközi hírnevű Cooper Intézettel közösen, egy kutatás-fejlesztési projekt keretében fejlesztettünk ki. A NETFIT négy fittségi profil köré épített egészségsztenderdek segítségével értékeli a tanulók fittségi állapotát (testösszetétel és tápláltsági profil, aerob fittségi profil, vázizomzat fittségi profil, hajlékonysági profil), továbbá egy innovatív szoftver támogatásával segíti az adatok kezelését, így a személyes pedagógiai visszajelentő rendszer működését. A fittségi értékelés hatékony gyakorlati megvalósítása érdekében az MDSZ egyrészt 6800 pedagógusnak kínál ingyenes továbbképzési lehetőséget, másrészt ingyenes mérési eszközcsomagot bocsátott minden magyarországi iskola rendelkezésére.

A projekt hosszú távú eredményeképpen azt várjuk, hogy

  • az iskolai testnevelés hatásrendszerét társadalmi szinten is sikerül mélyebben megismertetni,
  • redukálni tudjuk a korábbi évtizedekben a testneveléshez kapcsolt negatív asszociációkat, ezáltal pedig
  • javulni fog a testnevelés képzés és oktatás minősége és megbecsültsége, amely pozitívan hat vissza a felnövekvő generációk egészségtudatosabb életvezetésére.

 

TESI kérdezz felelek

TESI Deklaráció

  • Új képzések

    Új képzések
  • A TESIről

    A TESIről
  • Social

  • USZT

    USZT
  • Egyéb hírek

    Felfedezettjeink pályázat 2020 – Matehetsz

    |

    A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács (NTT), „Felfedezettjeink” néven, az idei évben is pályázatot hirdet kimagasló teljesítményt elérő tanulók jutalmazására. Az NTT részére pályázatokat kizárólag a hazai és határon túli tehetségpontok, tehetségsegítő tanácsok és a Matehetsz tagszervezetei nyújthatnak be. A Matehetsz tagszervezeteként a Magyar Diáksport Szövetség is pályázhat a sport területén eredményes tanulók bemutatásával. A Felfedezettjeink felhívással […]

    Hogyan teremtsünk mozgásra inspiráló iskolai környezetet? – Lezárult a Magyar Diáksport Szövetség kísérleti programja a gyerekek mozgásgazdag iskolai környezetének megteremtéséért

    |

    Két éves kutató, felmérő, tervező, majd tesztelési fázist követően lezárult a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) ún. „klaszter” programja, amelynek keretében a szakemberek 6 különböző régióban, különböző típusú, fenntartású és eltérő nagyságú településeken található iskolákban próbálták ki, hogyan lehet rendszeres testmozgásra inspiráló környezetet teremteni az oktatási intézményekben. A programban három fő cél mentén valósultak meg beavatkozások […]

    Testnevelés és sport témájú workshop sorozat indul országszerte a Magyar Diáksport Szövetség és az Oktatási Hivatal együttműködésében

    |

    A „SZAKMAI TÁMOGATÁS A TESTNEVELÉS ÉS A SPORT TERÜLETÉN A KÖZNEVELÉSBEN” című szakmai workshopokra a testnevelés oktatásának és a diáksport szervezésének szakmai támogatásában közreműködő szaktanácsadókat, továbbá a pedagógus előmeneteli rendszerben minősítőként, illetőleg az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés keretében tanfelügyelőként közreműködő köznevelési szakértőket várjuk. Az ország valamennyi régióját érintő programsorozat célja, hogy a résztvevők számára lehetőséget biztosítsunk […]

    A diáksport lenne az egyik legnagyobb nyertese az atlétikai világbajnokság hazai rendezésének

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség elnöke, Balogh Gábor is kiáll a 2023-as atlétikai világbajnokság hazai megrendezése mellett. A Baji Balázs VB-bronzérmes gátfutó által indított közösségi kampányhoz már több mint húszezren csatlakoztak, köztük klasszis sportolók, közéleti személyiségek, a Nemzet Sportolói és több sportág hazai szövetsége egyaránt. „A hazai atlétika VB megrendezését egyrészt mint egykori élsportoló támogatom, hiszen […]

    Századik születésnapján köszöntötték a gránitdiplomás testnevelőtanárnőt Balatonfüreden

    |

      Századik születésnapján köszöntötték és a város elismerő diplomájával ajándékozták meg balatonfüredi otthonában dr. Kerekes Istvánné nyugdíjas testnevelőtanárnőt, aki 1943-ban végzett hallgatóként nemrégiben vehette át a Testnevelési Egyetem gránitdiplomáját. „Szavakban nehezen fejezhető ki az a szívemet melengető boldogság, ami könnyeket csal a szemembe, és mosolyt az arcomra. Hálát adok a sorsnak, hogy a századik születésnapomat […]

    Közlemény – Torna “A” kategória

    |

    KÖZLEMÉNY A 2019/2020. tanévi Torna Diákolimpia® „A” kategória versenykiírásának módosításáról   A Torna Diákolimpia® „A” kategória versenykiírásának 6. Versenyszámok, gyakorlatanyag pont II. és III-IV. korcsoportos leány csapatversenyre vonatkozó része alábbiak szerint módosul:   Hatályos szöveg: „II. korcsoportban: leányoknak: ugrás (előírt gyakorlat) – gerenda (előírt gyakorlat) – talaj (szabadon választott gyakorlatok kötelező elemekkel) III-IV. korcsoportban: leányoknak: […]

    Közlemény – Grundbirkózás

    |

    KÖZLEMÉNY   A 2019/2020. tanévi Grundbirkózás Diákolimpia® nevezési határidejének módosításáról   A Grundbirkózás Diákolimpia® nevezési határideje – valamennyi nemben és korcsoportban – 2019. november 8-ra módosul.   Budapest, 2019. október 28.   MDSZ Országos Központ

    Mindent eldöntő másodpercek a célért a Duatlon Diákolimpia® Országos Döntőjén

    |

    A 2019/2020. tanévi Duatlon Diákolimpia® Országos Döntője 2019. október 26-án került megrendezésre Marcaliban. A küzdelem a „Magyarország diákolimpiai bajnoka” címért zajlott az „A” és a „B” kategóriás egyéni versenyzők és csapatok versenyzői között. A verseny a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) és a Magyar Triatlon Szövetség szervezésében került megrendezésre. A megyei és budapesti „viadalok” hiányában a […]

    Duatlon Diákolimpia® Országos Döntő – Beharangozó

    |

    Az idei évben is Marcali városa ad otthon az október 26-án megrendezésre kerülő Duatlon Diákolimpia Országos Döntőnek. A versenyt a Magyar Diáksport Szövetség megbízásából a Balatoni Úszóiskola és Szabadidő Sport Egyesület, valamint, a Marcali Úszó- és Szabadidő Sport Egyesület közösen szervezi. Az előző évekhez képest idén kétszer nagyobb résztvevői létszámra számítunk. • A versenyiroda címe: […]

    Röplabda Diákolimpia® V-VI. korcsoport „B” kategória országos döntő

    |

    KÖZLEMÉNY   A 2019/2020. tanévi Röplabda Diákolimpia® V-VI. korcsoport „B” kategória országos döntő időpontjának és az országos döntő lebonyolításának módosításáról.   A Röplabda Diákolimpia® V-VI. korcsoport „B” kategória országos döntő ideje 2020. április 17-19-re (péntek-vasárnap) módosult. A Röplabda Diákolimpia® V-VI. korcsoport „B” kategória országos döntő csoportbeosztása – A sportági versenykiírás 7. Versenyek lebonyolítása pontban foglaltak […]

  • Uj Széchenyi Terv

    usztMagyarország megújulEU projekt