• Random képek

               

A TESI projekt bemutatása

Magyarországon a 2012-ben hatályba lépett köznevelési törvény értelmében a 2012/2013-as tanévtől – felmenő rendszerben, az 1., 5. és 9. évfolyamoktól kezdődően – az Országgyűlés bevezette a mindennapos testnevelést. Ez azt jelenti, hogy 2015. szeptembertől a magyar iskolarendszer döntő részének minden évfolyamán, minden gyermek számára, minden nap, kötelezően meg kell szervezni a testnevelésórákat. 2013. szeptemberétől új Nemzeti Alaptanterv (NAT) szabályozza az iskolai testnevelés tartalmát is. Az új tantervi filozófia hangsúlyosabban kezeli az egészségcélokat, részletesebben és fókuszáltabban szabályozza, valamint határozza meg a kognitív ismeretanyagot, az emocionális és szociális fejlesztést lehetővé tevő feladatokat.

Komoly kihívást jelent tehát a magyar testnevelés számára, hogy a jelentősen megnövekedett óraszám (további heti 2-3 óra) által – ezzel párhuzamosan pedig komoly kihívásokat jelentő infrastrukturális környezetben – kimutathatóan pozitív hatást tudjon gyakorolni. A mennyiségi növekedés mellé tehát olyan program felépítése vált szükségessé, amely támogatja mind az új NAT implementációját, és ezáltal képes tartalmasan megtölteni a rendelkezésre álló óraszámot.

A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) ezt a lehetőséget felismerve hívta életre a TESI (Testnevelés az Egészségfejlesztésben Stratégiai Intézkedések) elnevezésű projektet, amely az Európai Szociális Alap és a magyar állam társfinanszírozásával valósul meg.

A projekt három fontos beavatkozást tartalmaz az iskolai testnevelést érintő területeken. 1. Az iskolai testnevelés 2020-ig szóló stratégiájának kidolgozása 2. Gyakorlati-módszertani támogatás a pedagógusok számára – nyomtatott és audiovizuális kiadványok formájában – a minőségi testnevelés megvalósítása érdekében 3. Az új, nemzeti egységes tanulói fittségi teszt (NETFIT) kifejlesztése.

  • A testnevelés stratégia 2020 egy olyan tervezési dokumentum, amely stratégiai célokat fogalmaz meg, és azok mentén határozza meg azokat az intézkedéseket és beavatkozási pontokat, amelyek többek között infrastrukturális, humánerőforrás, szakmai képesítési és tantervi szempontból járulnak hozzá a minőségi testnevelés képzéséhez és oktatáshoz szükséges feltételek kialakításához.
  • A gyakorlati-módszertani támogatás keretén belül az MDSZ 7 könyvet és 6 oktatófilmet készít, amely gyakorlati segítséget nyújt az új tanterv alkalmazásában. Az oktatóanyagok elkészítésekor olyan területekre koncentráltunk, amelyek a tradicionális magyar pedagógusképzési és -továbbképzési rendszerben eddig kevéssé voltak hangsúlyosak, megváltozott tartalommal vagy kontextusban érhetők tetten, vagy egészen újszerűek. Ilyennek tekinthetők például a tanulóközpontú oktatási stratégiák, a taktikaorientált játékoktatási modell, a stresszkontrol és relaxáció, a táncoktatás, a jóga, az egészségnevelési segédanyagok, vagy éppen az általános ügyességfejlesztés.
  • Végül, de nem utolsó sorban szükséges volt egy egészségközpontú fizikai fittségi tesztrendszer kialakítása, amely
  • egyrészt hosszú távon megoldja a magyar testnevelési szakma azon igényét, miszerint egységes szempontok alapján, egységes módszerrel történjen a tanulók egészségközpontú fizikai fittségének értékelése;
  • másrészt alkalmas a mindennapos testnevelés hatékonyságának fittségi szempontú mérésére, nyomon követésére.

Az új tesztbattéria a NETFIT® (Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt) elnevezést kapta, amelyet a nemzetközi hírnevű Cooper Intézettel közösen, egy kutatás-fejlesztési projekt keretében fejlesztettünk ki. A NETFIT négy fittségi profil köré épített egészségsztenderdek segítségével értékeli a tanulók fittségi állapotát (testösszetétel és tápláltsági profil, aerob fittségi profil, vázizomzat fittségi profil, hajlékonysági profil), továbbá egy innovatív szoftver támogatásával segíti az adatok kezelését, így a személyes pedagógiai visszajelentő rendszer működését. A fittségi értékelés hatékony gyakorlati megvalósítása érdekében az MDSZ egyrészt 6800 pedagógusnak kínál ingyenes továbbképzési lehetőséget, másrészt ingyenes mérési eszközcsomagot bocsátott minden magyarországi iskola rendelkezésére.

A projekt hosszú távú eredményeképpen azt várjuk, hogy

  • az iskolai testnevelés hatásrendszerét társadalmi szinten is sikerül mélyebben megismertetni,
  • redukálni tudjuk a korábbi évtizedekben a testneveléshez kapcsolt negatív asszociációkat, ezáltal pedig
  • javulni fog a testnevelés képzés és oktatás minősége és megbecsültsége, amely pozitívan hat vissza a felnövekvő generációk egészségtudatosabb életvezetésére.

 

TESI kérdezz felelek

TESI Deklaráció

  • Új képzések

    Új képzések
  • A TESIről

    A TESIről
  • Social

  • USZT

    USZT
  • Egyéb hírek

    Aszfaltbetyárok lepték el Debrecen belvárosát

    |

    Rendhagyó eseménynek lehettek tanúi a Debrecen belvárosában sétálók. A Fórum Bevásárlóközpont Csapó utcai bejáratánál egy futballpálya, kosárpálya és egy cápás úszómedence is megelevenedett a mai napon. A sport témájú, különleges 3D aszfaltrajzokat a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) álmodta meg a jövő héten Debrecenben zajló Diákolimpia® Fesztivál alkalmából, elkészítésében pedig városvezetők, a helyi sportélet vezetői, sportolók […]

    Fókuszban Békés megye!

    |

    Összevont Labdajátékok Diákolimpia® Országos Döntő, III. korcsoport Kézilabda – Kosárlabda – Labdarúgás – Röplabda Helyszínek: Békéscsaba, Gyula, Mezőberény Időpont: 2017. június 09–11. (péntek–vasárnap) Rendező: Békés Megyei Diáksport Egyesület Résztvevők:  Kézilabda – Fiúk Szeghalom, Tildy Zoltán Általános és Alapfokú Művészeti Iskola Balmazújvárosi Református Általános Iskola és Óvoda Veszprémi Kossuth Lajos Általános Iskola Budapest, Török Flóris Általános […]

    Ha nyár, akkor strandkézilabda!

    |

    Strandkézilabda Diákolimpia® Országos Döntő Helyszín: Zánka, Erzsébet tábor Időpont: 2017. június 08–11. (csütörtök–vasárnap) Rendező: Veszprém Megyei Diáksport Egyesület Résztvevők: IV. korcsoport: 12 fiúcsapat, 10 lánycsapat V-VI. korcsoport: 20 fiúcsapat, 16 lánycsapat Programfüzetek: IV.kcs. és V-VI.kcs. Nyár, strand, Balaton, kézilabda! Ha ezekre asszociálunk, akkor egyértelműen a strandkézilabda juthat az eszünkbe.Érdemes lesz ellátogatni június második hétvégéjén Zánkára, ahol […]

    USZONYOSÚSZÓ DIÁKOLIMPIA® ORSZÁGOS DÖNTŐ

    |

    A 2017-es évi uszonyosúszó diákolimpia országos döntője pünkösd vasárnapra, június 4-re esett. Az idei tanévi döntőt, a tavalyi versennyel ellentétben, nem zavarta meg a jégeső, és verőfényes napsütésben versenyezhettek a diákok a gyöngyösi Dr. Csépe György Uszodában. A legfiatalabbak közül diákolimpiai bajnok lett Sipos Viktória Kálvin Téri Ref.Ált.Iskola tanulója 50m uszonyos pillangóúszáson, Tiszperger Júlia (Szennai […]

    A Magyarország jó tanulója – jó sportolója 2016 pályázat eredményhirdetése

    |

    A Magyarország jó tanulója – jó sportolója 2016 pályázat értékelése lezárult, Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere jóváhagyta a díjazottak listáját. A Magyarország jó tanulója – jó sportolója 2016 címet elismerő oklevelet a díjazottak egy része postai kézbesítéssel, míg a kategóriánként legmagasabb pontszámot elérő pályázók a 2017. június 16-án megrendezésre kerülő díjátadó ünnepségen vehetik át. […]

    A Benedek Elek Általános Iskola 3.b osztálya festheti ki a különleges, 3D aszfaltrajzot

    |

    Mintegy 100 pályamunkát küldött be 9 iskola 17 osztálya a Magyar Diáksport Szövetség debreceni alsósoknak meghirdetett rajzpályázatára. A gyerekek színes technikákat és kreatív megoldásokat használtak a sportolással kapcsolatos alkotások elkészítéséhez. A pályázaton az első díjat a Benedek Elek Általános Iskola 3b osztálya érdemelte ki, másodikak a Vénkert Általános Iskola 4c-s nebulói lettek, a harmadiknak járó […]

    Szenior Szakmai Menedzser (Klaszter projekt)

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) közhasznú civil szervezet, Magyarország egyik legnagyobb és legnépesebb gyermek- és ifjúsági civil szervezete. Az MDSZ az iskolarendszer meghatározó szereplője mind az iskolai sport és tehetséggondozás, mind pedig az egészségfejlesztést szolgáló iskolai mozgásprogramok tartalmi fejlesztése, szervezése terén. Az MDSZ piacvezető a testnevelést tanító pedagógusok akkreditált továbbképzésében, az elmúlt években több mint […]

    A FELHŐSZAKADÁS SEM ZAVARTA MEG A STRANDRÖPLABDA DIÁKOLIMPIÁT

    |

    Május 23-án, kedden reggel megkezdődtek az idei strandröplabda diákolimpia küzdelmei a Kispesti Uszoda napozókertjében. Az első nap a VI. korcsoport amatőr négyesek küzdelmeit rendezték meg, ami rekordlétszámot hozott: több mint 60 csapat lépett pályára, azaz háromszáz fölötti induló volt a viadalon, s ilyen sokan még soha nem versenyetek Magyarországon, egy versenyen. A magas létszám ellenére […]

    Június 24-én Debrecenben mindenkit vár a Diákolimpia® Fesztivál!

    |

    Június 24-én Debrecenben mindenkit vár a Diákolimpia® Fesztivál! A Magyar Diáksport Szövetség, a Diákolimpia® versenysorozat 30 éves jubileumát ünnepli. Ebből az alkalomból egy össszevont, 6 sportágat magába foglaló döntőt szervez Debrecenben: labdarúgás, kézilabda, kosárlabda, röplabda, úszás, atlétika sportágakban. A versenyekre június 22-24. között kerül sor a helyi sportlétesítményekben, június 24-én pedig egész nap zajlanak a […]

    A “Diákatlétika ünnepe” rendezvénysorozat – Székesfehérvár

    |

    A „Diákatlétika Ünnepe” Székesfehérváron – 2017. május 24–28. Helyszín: Székesfehérváron, Regionális Atlétikai Központ Az ötnapos versenysorozat programja: május 24.: II. korcsoport, többpróba egyéni és csapatverseny május 25.: IV. korcsoport, egyéni verseny május 26.: IV. korcsoport, többpróba egyéni és csapatverseny május 27–28.: V. és VI. korcsoport, egyéni verseny Szervező: Magyar Diáksport Szövetség Hamarosan mintegy 2500 sportoló […]

  • Uj Széchenyi Terv

    usztMagyarország megújulEU projekt