• Random képek

               

A TESI projekt bemutatása

Magyarországon a 2012-ben hatályba lépett köznevelési törvény értelmében a 2012/2013-as tanévtől – felmenő rendszerben, az 1., 5. és 9. évfolyamoktól kezdődően – az Országgyűlés bevezette a mindennapos testnevelést. Ez azt jelenti, hogy 2015. szeptembertől a magyar iskolarendszer döntő részének minden évfolyamán, minden gyermek számára, minden nap, kötelezően meg kell szervezni a testnevelésórákat. 2013. szeptemberétől új Nemzeti Alaptanterv (NAT) szabályozza az iskolai testnevelés tartalmát is. Az új tantervi filozófia hangsúlyosabban kezeli az egészségcélokat, részletesebben és fókuszáltabban szabályozza, valamint határozza meg a kognitív ismeretanyagot, az emocionális és szociális fejlesztést lehetővé tevő feladatokat.

Komoly kihívást jelent tehát a magyar testnevelés számára, hogy a jelentősen megnövekedett óraszám (további heti 2-3 óra) által – ezzel párhuzamosan pedig komoly kihívásokat jelentő infrastrukturális környezetben – kimutathatóan pozitív hatást tudjon gyakorolni. A mennyiségi növekedés mellé tehát olyan program felépítése vált szükségessé, amely támogatja mind az új NAT implementációját, és ezáltal képes tartalmasan megtölteni a rendelkezésre álló óraszámot.

A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) ezt a lehetőséget felismerve hívta életre a TESI (Testnevelés az Egészségfejlesztésben Stratégiai Intézkedések) elnevezésű projektet, amely az Európai Szociális Alap és a magyar állam társfinanszírozásával valósul meg.

A projekt három fontos beavatkozást tartalmaz az iskolai testnevelést érintő területeken. 1. Az iskolai testnevelés 2020-ig szóló stratégiájának kidolgozása 2. Gyakorlati-módszertani támogatás a pedagógusok számára – nyomtatott és audiovizuális kiadványok formájában – a minőségi testnevelés megvalósítása érdekében 3. Az új, nemzeti egységes tanulói fittségi teszt (NETFIT) kifejlesztése.

  • A testnevelés stratégia 2020 egy olyan tervezési dokumentum, amely stratégiai célokat fogalmaz meg, és azok mentén határozza meg azokat az intézkedéseket és beavatkozási pontokat, amelyek többek között infrastrukturális, humánerőforrás, szakmai képesítési és tantervi szempontból járulnak hozzá a minőségi testnevelés képzéséhez és oktatáshoz szükséges feltételek kialakításához.
  • A gyakorlati-módszertani támogatás keretén belül az MDSZ 7 könyvet és 6 oktatófilmet készít, amely gyakorlati segítséget nyújt az új tanterv alkalmazásában. Az oktatóanyagok elkészítésekor olyan területekre koncentráltunk, amelyek a tradicionális magyar pedagógusképzési és -továbbképzési rendszerben eddig kevéssé voltak hangsúlyosak, megváltozott tartalommal vagy kontextusban érhetők tetten, vagy egészen újszerűek. Ilyennek tekinthetők például a tanulóközpontú oktatási stratégiák, a taktikaorientált játékoktatási modell, a stresszkontrol és relaxáció, a táncoktatás, a jóga, az egészségnevelési segédanyagok, vagy éppen az általános ügyességfejlesztés.
  • Végül, de nem utolsó sorban szükséges volt egy egészségközpontú fizikai fittségi tesztrendszer kialakítása, amely
  • egyrészt hosszú távon megoldja a magyar testnevelési szakma azon igényét, miszerint egységes szempontok alapján, egységes módszerrel történjen a tanulók egészségközpontú fizikai fittségének értékelése;
  • másrészt alkalmas a mindennapos testnevelés hatékonyságának fittségi szempontú mérésére, nyomon követésére.

Az új tesztbattéria a NETFIT® (Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt) elnevezést kapta, amelyet a nemzetközi hírnevű Cooper Intézettel közösen, egy kutatás-fejlesztési projekt keretében fejlesztettünk ki. A NETFIT négy fittségi profil köré épített egészségsztenderdek segítségével értékeli a tanulók fittségi állapotát (testösszetétel és tápláltsági profil, aerob fittségi profil, vázizomzat fittségi profil, hajlékonysági profil), továbbá egy innovatív szoftver támogatásával segíti az adatok kezelését, így a személyes pedagógiai visszajelentő rendszer működését. A fittségi értékelés hatékony gyakorlati megvalósítása érdekében az MDSZ egyrészt 6800 pedagógusnak kínál ingyenes továbbképzési lehetőséget, másrészt ingyenes mérési eszközcsomagot bocsátott minden magyarországi iskola rendelkezésére.

A projekt hosszú távú eredményeképpen azt várjuk, hogy

  • az iskolai testnevelés hatásrendszerét társadalmi szinten is sikerül mélyebben megismertetni,
  • redukálni tudjuk a korábbi évtizedekben a testneveléshez kapcsolt negatív asszociációkat, ezáltal pedig
  • javulni fog a testnevelés képzés és oktatás minősége és megbecsültsége, amely pozitívan hat vissza a felnövekvő generációk egészségtudatosabb életvezetésére.

 

TESI kérdezz felelek

TESI Deklaráció

  • Új képzések

    Új képzések
  • A TESIről

    A TESIről
  • Social

  • USZT

    USZT
  • Egyéb hírek

    Asztalitenisz Diákolimpia® Országos Döntő – beharangozó

    |

      A 2019/2020. tanévi Asztalitenisz Diákolimpia® Országos Döntője 2020. február 20-23. között kerül megrendezésre Karcagon.  Az eseményen a I-VI. korcsoport versenyzői csapatban és egyénileg mérik össze tudásukat, hogy a küzdelem végén a legjobbak megszerezzék a „Magyarország diákolimpiai bajnoka” címet. A rendezvény házigazdái, a Magyar Diáksport Szövetség és a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Diák és Szabadidősport Egyesület Megnyitó: […]

    Borsodi és budapesti kis grundbirkózók vitték el a bajnoki címeket

    |

    A legjobb kisiskolás grundbirkózók mérkőztek meg Pécsett a hétvégén a 2019/2020. tanévi Grundbirkózás Diákolimpia® Országos Döntőjén. A kétnapos eseményen a legkisebb: I-II. korosztályok keltek birokra, lányok és fiúk egyaránt, a diákolimpiai bajnoki címekért. A tornát az MDSZ megbízásából a Baranya Megyei Diáksport Tanács szervezte. Az országos versenyre közel 1200 iskolás nevezett, a legtöbb nevező csapat […]

    Győri futsalosok örülhettek az aranyéremnek

    |

    A IV. korcsoportos Futsal Diákolimpia® országos döntőjének küzdelmeit rendeztük meg a hétvégén Gyulán. A dobogós helyezéseket győri, felcsúti és debreceni iskolák szerezték meg. A tornát az MDSZ megbízásából a Békés Megyei Diáksport Egyesület szervezte. Az országos versenyre közel 750 csapat nevezett, a legaktívabbak a Pest (79 csapat), Borsod (73 csapat) és Szabolcs-Szatmár Bereg (59) megyei […]

    Futsal Diákolimpia® IV. kcs. Országos Döntő – beharangozó

    |

    A 2019/2020. tanév Futsal Diákolimpia® Országos Döntője február 14-16. között kerül megrendezésre Gyulán. Az eseményen az IV. korcsoport versenyzői csapatban mérik össze tudásukat, hogy a küzdelem végén a legjobbak megszerezzék a „Magyarország diákolimpiai bajnoka” címet. A rendezvény házigazdái, a Magyar Diáksport Szövetség és Békés Megyei Diáksport Egyesület A megnyitó időpontja: 2020. február 14. péntek, 19 […]

    Grundbirkózás Diákolimpia® Országos Döntő – beharangozó

    |

    A 2019/2020. tanévi Grundbirkózás Diákolimpia® Országos Döntője február 15-16-án kerül megrendezésre Pécsett. Az eseményen a I-II. korcsoport versenyzői csapatokban mérik össze tudásukat, hogy a küzdelem végén a legjobbak megszerezzék a „Magyarország diákolimpiai bajnoka” címet. A rendezvény házigazdái: a Magyar Diáksport Szövetség és a Baranya Megyei Diáksport Tanács. A megnyitó időpontja: 2020. február 15. szombat 11.00 […]

    ELÉRHETŐVÉ VÁLT A 2018/2019. TANÉVBEN MÉRT NETFIT® EREDMÉNYEK TUDOMÁNYOS ELEMZÉSE

    |

    Kedves Látogató! Elérhetővé vált a 2018/2019. tanévben mért NETFIT® eredmények tudományos elemzése. A Magyar Diáksport Szövetség munkatársai (dr. Kaj Mónika PhD, Király Anita PhDc, Hernádi Ádám, dr. Kälbli Katalin PhD és dr. habil. Csányi Tamás PhD) elkészítették a NETFIT® eredmények tudományos elemzését. Az elemzés a NETFIT® adatbázisból nyert eredmények alapján 55 oldalon sok-sok ábra segítségével […]

    Pályázat a „Magyarország jó tanulója, jó sportolója – 2019” cím elnyerésére

    |

    Az Emberi Erőforrások Minisztériuma nyílt pályázatot hirdet a „Magyarország jó tanulója − jó sportolója 2019” cím elnyerésére. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma a „Magyarország jó tanulója − jó sportolója 2019” címmel azon tanulókat és hallgatókat kívánja kitüntetni, akik a 2018/2019. tanévben kimagasló tanulmányi- és sporteredményt értek el. A Pályázati felhívás és a pályázat részleteit tartalmazó Pályázati […]

    Szombathelyi futsalosok vitték haza a Diákolimpia® bajnoki címet

    |

    Tizenkét csapattal rendeztük az idei Futsal V-VI. korcsoportos Diákolimpia® országos döntőjét 2020. február 7-9. között Pécsett. A dobogós helyezéseket a Szombathelyi Nagy Lajos, a Diósgyőri Gimnázium és Pécsi Tudományegyetem Gyakorló középiskolái szerezték meg.   A tornát az MDSZ megbízásából a Baranya Megyei Diáksport Tanács szervezte. A 747 nevező csapat közül az országos döntőbe a tavalyi […]

    Futsal Diákolimpia® V-VI. kcs. Országos Döntő beharangozó

    |

    A 2019/2020. tanév Futsal Diákolimpia® Országos Döntője február 7-9. között kerül megrendezésre Pécsett.  Az eseményen az V-VI. korcsoport versenyzői csapatban mérik össze tudásukat, hogy a küzdelem végén a legjobbak megszerezzék a „Magyarország diákolimpiai bajnoka” címet. A rendezvény házigazdái: a Magyar Diáksport Szövetség és a Baranya Megyei Diáksport Tanács Esemény időpontja: 2020. 02. 07. 19 óra […]

    Floorball csapatok hódították meg Egert a hétvégén

    |

    Közel hatszáz, floorball ütőkkel felszerelt diák árasztotta el Eger városát 2020. január 25-26. között a 2019/2020. tanévi Foorball Diákolimpia® Országos Döntőjén. A kétnapos eseményen a versenysorozat összes korosztálya, a kis elsőstől az érettségizőkig megmérkőzött a diákolimpiai bajnoki címekért.   A tornát a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) megbízásából a Heves Megyei Diák- és Szabadidősport Egyesület szervezte. […]

  • Uj Széchenyi Terv

    usztMagyarország megújulEU projekt