• Random képek

               

A TESI projekt bemutatása

Magyarországon a 2012-ben hatályba lépett köznevelési törvény értelmében a 2012/2013-as tanévtől – felmenő rendszerben, az 1., 5. és 9. évfolyamoktól kezdődően – az Országgyűlés bevezette a mindennapos testnevelést. Ez azt jelenti, hogy 2015. szeptembertől a magyar iskolarendszer döntő részének minden évfolyamán, minden gyermek számára, minden nap, kötelezően meg kell szervezni a testnevelésórákat. 2013. szeptemberétől új Nemzeti Alaptanterv (NAT) szabályozza az iskolai testnevelés tartalmát is. Az új tantervi filozófia hangsúlyosabban kezeli az egészségcélokat, részletesebben és fókuszáltabban szabályozza, valamint határozza meg a kognitív ismeretanyagot, az emocionális és szociális fejlesztést lehetővé tevő feladatokat.

Komoly kihívást jelent tehát a magyar testnevelés számára, hogy a jelentősen megnövekedett óraszám (további heti 2-3 óra) által – ezzel párhuzamosan pedig komoly kihívásokat jelentő infrastrukturális környezetben – kimutathatóan pozitív hatást tudjon gyakorolni. A mennyiségi növekedés mellé tehát olyan program felépítése vált szükségessé, amely támogatja mind az új NAT implementációját, és ezáltal képes tartalmasan megtölteni a rendelkezésre álló óraszámot.

A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) ezt a lehetőséget felismerve hívta életre a TESI (Testnevelés az Egészségfejlesztésben Stratégiai Intézkedések) elnevezésű projektet, amely az Európai Szociális Alap és a magyar állam társfinanszírozásával valósul meg.

A projekt három fontos beavatkozást tartalmaz az iskolai testnevelést érintő területeken. 1. Az iskolai testnevelés 2020-ig szóló stratégiájának kidolgozása 2. Gyakorlati-módszertani támogatás a pedagógusok számára – nyomtatott és audiovizuális kiadványok formájában – a minőségi testnevelés megvalósítása érdekében 3. Az új, nemzeti egységes tanulói fittségi teszt (NETFIT) kifejlesztése.

  • A testnevelés stratégia 2020 egy olyan tervezési dokumentum, amely stratégiai célokat fogalmaz meg, és azok mentén határozza meg azokat az intézkedéseket és beavatkozási pontokat, amelyek többek között infrastrukturális, humánerőforrás, szakmai képesítési és tantervi szempontból járulnak hozzá a minőségi testnevelés képzéséhez és oktatáshoz szükséges feltételek kialakításához.
  • A gyakorlati-módszertani támogatás keretén belül az MDSZ 7 könyvet és 6 oktatófilmet készít, amely gyakorlati segítséget nyújt az új tanterv alkalmazásában. Az oktatóanyagok elkészítésekor olyan területekre koncentráltunk, amelyek a tradicionális magyar pedagógusképzési és -továbbképzési rendszerben eddig kevéssé voltak hangsúlyosak, megváltozott tartalommal vagy kontextusban érhetők tetten, vagy egészen újszerűek. Ilyennek tekinthetők például a tanulóközpontú oktatási stratégiák, a taktikaorientált játékoktatási modell, a stresszkontrol és relaxáció, a táncoktatás, a jóga, az egészségnevelési segédanyagok, vagy éppen az általános ügyességfejlesztés.
  • Végül, de nem utolsó sorban szükséges volt egy egészségközpontú fizikai fittségi tesztrendszer kialakítása, amely
  • egyrészt hosszú távon megoldja a magyar testnevelési szakma azon igényét, miszerint egységes szempontok alapján, egységes módszerrel történjen a tanulók egészségközpontú fizikai fittségének értékelése;
  • másrészt alkalmas a mindennapos testnevelés hatékonyságának fittségi szempontú mérésére, nyomon követésére.

Az új tesztbattéria a NETFIT® (Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt) elnevezést kapta, amelyet a nemzetközi hírnevű Cooper Intézettel közösen, egy kutatás-fejlesztési projekt keretében fejlesztettünk ki. A NETFIT négy fittségi profil köré épített egészségsztenderdek segítségével értékeli a tanulók fittségi állapotát (testösszetétel és tápláltsági profil, aerob fittségi profil, vázizomzat fittségi profil, hajlékonysági profil), továbbá egy innovatív szoftver támogatásával segíti az adatok kezelését, így a személyes pedagógiai visszajelentő rendszer működését. A fittségi értékelés hatékony gyakorlati megvalósítása érdekében az MDSZ egyrészt 6800 pedagógusnak kínál ingyenes továbbképzési lehetőséget, másrészt ingyenes mérési eszközcsomagot bocsátott minden magyarországi iskola rendelkezésére.

A projekt hosszú távú eredményeképpen azt várjuk, hogy

  • az iskolai testnevelés hatásrendszerét társadalmi szinten is sikerül mélyebben megismertetni,
  • redukálni tudjuk a korábbi évtizedekben a testneveléshez kapcsolt negatív asszociációkat, ezáltal pedig
  • javulni fog a testnevelés képzés és oktatás minősége és megbecsültsége, amely pozitívan hat vissza a felnövekvő generációk egészségtudatosabb életvezetésére.

 

TESI kérdezz felelek

TESI Deklaráció

  • Új képzések

    Új képzések
  • A TESIről

    A TESIről
  • Social

  • USZT

    USZT
  • Egyéb hírek

    Program indul a fiatalok mozgásban gazdag életmódjáért

    |

    Foci-, kézi- és kosárlabdákat, ugrálóköteleket, futballkapukat és pulzusmérő órákat is tartalmaz az a sportszercsomag, amit a Magyar Diáksport Szövetség a kevésbé fejlett régiók 6 iskolájának juttat el decemberben és januárban. Az érintett oktatási intézmények mind részt vesznek az MDSZ Tehetséggondozás sport által EFOP 3.2.10-16-0001 jelű, európai uniós támogatással megvalósuló kiemelt projektjének „Klaszter alprojekt”-jében. Ennek célja, […]

    Lakossági fórum az MDSZ-nél

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség lakossági fórumot szervez a szervezet által működtett Európai Uniós projektekről:   EFOP-3.2.8-16-2016-00001, T.E.S.I. -2.0 Beavatkozások a minőségi (inkluzív)testnevelés oktatás és képzés megvalósítás érdekében EFOP-3.2.10-16-2016-00001, Tehetséggondozás sport által.   A lakossági fórum helyszíne: Magyar Diáksport Szövetség székháza, 1063 Budapest, Munkácsy Mihály utca 17. Időpont: 2017. december 14. csütörtök 14.00-16.00 óra.

    Közösen a közös ügyért – 2017-ben országszerte több, mint 2200 önkéntes segítette a Magyar Diáksport Szövetség rendezvényeit

    |

    Diákolimpia® országos döntők, Európai Diáksport Napja, ISF Iskolai Úszó VB – csak néhány a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) idei kiemelt rendezvényei közül. A nagy lélekszámú események lebonyolításában és megszervezésében nagy segítséget jelentettek az önkéntesek. December 5-én nekik mond köszönetet az MDSZ. 1985-ben nyilvánította december 5-ét az Önkéntesség Nemzetközi Napjává az ENSZ. Az anyagi ellenszolgáltatás nélkül, […]

    Kontroller

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) közhasznú civil szervezet, Magyarország legnagyobb és legnépesebb gyermek- és ifjúsági civil szervezete. Az MDSZ az iskolarendszer meghatározó szereplője mind az iskolai sport és tehetséggondozás, mind pedig az egészségfejlesztést szolgáló iskolai mozgásprogramok tartalmi fejlesztése, szervezése terén. Az MDSZ piacvezető a testnevelést tanító pedagógusok akkreditált továbbképzésében, az elmúlt években több mint 8000 […]

    Könyvelő

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) közhasznú civil szervezet, Magyarország legnagyobb és legnépesebb gyermek- és ifjúsági civil szervezete. Az MDSZ az iskolarendszer meghatározó szereplője mind az iskolai sport és tehetséggondozás, mind pedig az egészségfejlesztést szolgáló iskolai mozgásprogramok tartalmi fejlesztése, szervezése terén. Az MDSZ piacvezető a testnevelést tanító pedagógusok akkreditált továbbképzésében, az elmúlt években több mint 8000 […]

    Röplabda® V-VI. korcsoport Közlemény

    |

    KÖZLEMÉNY A 2017/2018. tanévi Röplabda Diákolimpia® V-VI. korcsoport országos elődöntő versenyek lebonyolítási határidejének módosításáról   A Röplabda Diákolimpia® V-VI korcsport országos elődöntő versenyeit 2018. január 12-ig kell lebonyolítani. A továbbjuttatási és a jegyzőkönyv beküldési határidő 2018. január 13.   Budapest, 2017. december 4. MDSZ Országos Központ

    A TE IS program a #BeInclusive Sport Award legjobbjai között

    |

    Az Európai Bizottság által idén első alkalommal hagyományteremtő céllal alapította meg a #BeInclusive EU Sport Award díjat, mellyel olyan kezdeményezéseket részesítenek elismerésben, amelyek a sportban rejlő eszközökkel tesznek a befogadás szemléletének és gyakorlatának megerősödése érdekében. Idén összesen 279 programmal pályáztak Európa országaiból és közöttük az a megtiszteltetés érte a Magyar Diáksport Szövetséget, hogy a TE […]

    Válaszúton: minden harmadik tizenéves abbahagyja a rendszeres sportolást

    |

    fotó: Szalmás Péter Stressz, a remélt siker elmaradása, korosztályváltás, a tanulás és a sport összeegyeztethetőségének problémája, szülői nyomás, kiégés. Ezek a főbb problémák, ami miatt sok fiatal már a felnőtté válás előtt abbahagyja a rendszeres sportolást. A probléma megoldásához elengedhetetlen a szülők és a szakemberek együttműködése. Az öröm a legjobb motiváció Szakértők évtizedek óta vizsgálják, […]

    Grundbirkózás és Floorball Diákolimpia® Közlemény

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség Országos Központja a Grundbirkózás Diákolimpia® nevezési határidejével,  és a Floorball Diákolimpia® megyei/budapesti döntő rendezési határidejével  kapcsolatban az alábbi tájékoztatást adja:   KÖZLEMÉNY   A 2017/2018. tanévi Floorball Diákolimpia® megyei/budapesti versenyek lebonyolítási, valamint a Grundbirkózás Diákolimpia® nevezési határidejének módosításáról A Floorball Diákolimpia® megyei/budapesti versenyeket 2017. november 23. napjáig kell lebonyolítani. A továbbjuttatási […]

    Újra gyeplabda a diákolimpiai versenysorozatban!

    |

    A gyeplabdának óriási múltja van Magyarországon. Már az első világháború előtt játszották ezt a sportot, majd 1924-ben a nemzetközi szövetség (FIH, International Hockey Federation) 7 alapítója között is ott volt az akkor alakult magyar szövetség. Az 1936-os olimpián részt vett a magyar válogatott is, ahol a 6–9. helyen végzett. A világháború után viszont gyakorlatilag megszüntették […]

  • Uj Széchenyi Terv

    usztMagyarország megújulEU projekt