• Random képek

               

A TESI projekt bemutatása

Magyarországon a 2012-ben hatályba lépett köznevelési törvény értelmében a 2012/2013-as tanévtől – felmenő rendszerben, az 1., 5. és 9. évfolyamoktól kezdődően – az Országgyűlés bevezette a mindennapos testnevelést. Ez azt jelenti, hogy 2015. szeptembertől a magyar iskolarendszer döntő részének minden évfolyamán, minden gyermek számára, minden nap, kötelezően meg kell szervezni a testnevelésórákat. 2013. szeptemberétől új Nemzeti Alaptanterv (NAT) szabályozza az iskolai testnevelés tartalmát is. Az új tantervi filozófia hangsúlyosabban kezeli az egészségcélokat, részletesebben és fókuszáltabban szabályozza, valamint határozza meg a kognitív ismeretanyagot, az emocionális és szociális fejlesztést lehetővé tevő feladatokat.

Komoly kihívást jelent tehát a magyar testnevelés számára, hogy a jelentősen megnövekedett óraszám (további heti 2-3 óra) által – ezzel párhuzamosan pedig komoly kihívásokat jelentő infrastrukturális környezetben – kimutathatóan pozitív hatást tudjon gyakorolni. A mennyiségi növekedés mellé tehát olyan program felépítése vált szükségessé, amely támogatja mind az új NAT implementációját, és ezáltal képes tartalmasan megtölteni a rendelkezésre álló óraszámot.

A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) ezt a lehetőséget felismerve hívta életre a TESI (Testnevelés az Egészségfejlesztésben Stratégiai Intézkedések) elnevezésű projektet, amely az Európai Szociális Alap és a magyar állam társfinanszírozásával valósul meg.

A projekt három fontos beavatkozást tartalmaz az iskolai testnevelést érintő területeken. 1. Az iskolai testnevelés 2020-ig szóló stratégiájának kidolgozása 2. Gyakorlati-módszertani támogatás a pedagógusok számára – nyomtatott és audiovizuális kiadványok formájában – a minőségi testnevelés megvalósítása érdekében 3. Az új, nemzeti egységes tanulói fittségi teszt (NETFIT) kifejlesztése.

  • A testnevelés stratégia 2020 egy olyan tervezési dokumentum, amely stratégiai célokat fogalmaz meg, és azok mentén határozza meg azokat az intézkedéseket és beavatkozási pontokat, amelyek többek között infrastrukturális, humánerőforrás, szakmai képesítési és tantervi szempontból járulnak hozzá a minőségi testnevelés képzéséhez és oktatáshoz szükséges feltételek kialakításához.
  • A gyakorlati-módszertani támogatás keretén belül az MDSZ 7 könyvet és 6 oktatófilmet készít, amely gyakorlati segítséget nyújt az új tanterv alkalmazásában. Az oktatóanyagok elkészítésekor olyan területekre koncentráltunk, amelyek a tradicionális magyar pedagógusképzési és -továbbképzési rendszerben eddig kevéssé voltak hangsúlyosak, megváltozott tartalommal vagy kontextusban érhetők tetten, vagy egészen újszerűek. Ilyennek tekinthetők például a tanulóközpontú oktatási stratégiák, a taktikaorientált játékoktatási modell, a stresszkontrol és relaxáció, a táncoktatás, a jóga, az egészségnevelési segédanyagok, vagy éppen az általános ügyességfejlesztés.
  • Végül, de nem utolsó sorban szükséges volt egy egészségközpontú fizikai fittségi tesztrendszer kialakítása, amely
  • egyrészt hosszú távon megoldja a magyar testnevelési szakma azon igényét, miszerint egységes szempontok alapján, egységes módszerrel történjen a tanulók egészségközpontú fizikai fittségének értékelése;
  • másrészt alkalmas a mindennapos testnevelés hatékonyságának fittségi szempontú mérésére, nyomon követésére.

Az új tesztbattéria a NETFIT® (Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt) elnevezést kapta, amelyet a nemzetközi hírnevű Cooper Intézettel közösen, egy kutatás-fejlesztési projekt keretében fejlesztettünk ki. A NETFIT négy fittségi profil köré épített egészségsztenderdek segítségével értékeli a tanulók fittségi állapotát (testösszetétel és tápláltsági profil, aerob fittségi profil, vázizomzat fittségi profil, hajlékonysági profil), továbbá egy innovatív szoftver támogatásával segíti az adatok kezelését, így a személyes pedagógiai visszajelentő rendszer működését. A fittségi értékelés hatékony gyakorlati megvalósítása érdekében az MDSZ egyrészt 6800 pedagógusnak kínál ingyenes továbbképzési lehetőséget, másrészt ingyenes mérési eszközcsomagot bocsátott minden magyarországi iskola rendelkezésére.

A projekt hosszú távú eredményeképpen azt várjuk, hogy

  • az iskolai testnevelés hatásrendszerét társadalmi szinten is sikerül mélyebben megismertetni,
  • redukálni tudjuk a korábbi évtizedekben a testneveléshez kapcsolt negatív asszociációkat, ezáltal pedig
  • javulni fog a testnevelés képzés és oktatás minősége és megbecsültsége, amely pozitívan hat vissza a felnövekvő generációk egészségtudatosabb életvezetésére.

 

TESI kérdezz felelek

TESI Deklaráció

  • Új képzések

    Új képzések
  • A TESIről

    A TESIről
  • Social

  • USZT

    USZT
  • Egyéb hírek

    ELÉRHETŐVÉ VÁLT A 2016/2017. TANÉVBEN MÉRT NETFIT® EREDMÉNYEK TUDOMÁNYOS ELEMZÉSE

    |

    Kedves Látogató! Elérhetővé vált a 2016/2017. tanévben mért NETFIT® eredmények tudományos elemzése. A Magyar Diáksport Szövetség munkatársai dr. Csányi Tamás és dr. Kaj Mónika vezetésével elkészítették a NETFIT® eredmények tudományos elemzését. Az elemzés a NETFIT® adatbázisból nyert eredmények alapján 53 oldalon sok-sok ábra segítségével mutatja be a magyar tanulók egészségközpontú fittségének jellemzőit. A jelentés infografikája […]

    2018-ban is folytatódnak pedagógus-továbbképzéseink!

    |

    Az elmúlt év végéig több mint 5000 pedagógus vett részt a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) EFOP-3.2.10-16-2016-0001 kódszámú, „Tehetséggondozás sport által” elnevezésű kiemelt projektjének keretében megvalósuló pedagógus-továbbképzésein, ahol a tanultak segítségével a résztvevők színesebbé, változatosabbá, a gyerekek számára vonzóbbá tehetik a mindennapos testnevelést. Az MDSZ 2018-ban is folytatja a továbbképzéseket kézilabda (Közép-Magyarország Régió) és grassroots labdarúgás tárgyakban (országos […]

    Karcag várja ismét az asztaliteniszezőket az országos döntőre

    |

    Az Asztalitenisz Diákolimpia® országos döntő a 2017/2018-as tanévben átalakult. A MOATSZ-al folytatott sikeres tárgyalásokat követően mostantól egyéniben is részt vehetnek versenyeinken majd az igazolt versenyzők, ennek köszönhetően még színvonalasabb mérkőzéseket láthatnak majd a kilátogatók. Ebben a tanévben országosan 269 csapat és 3326 egyéni versenyző nevezett a versengésekre. Az országos döntőben I-II., III-IV., V-VI. korcsoportban, nemenként […]

    Szurkoljunk együtt a téli olimpián a korábbi Diákolimpia® bajnokoknak!

    |

    A napokban versenyeznek korábbi Diákolimpia® bajnokaink és dobogósaink, szurkoljunk együtt sikereikért! Név Születési év Sportág/versenyszám Tanév Helyezés Maróty Mariann 1998 Alpesi sí 2015/2016 1 2014/2015 1 Nagy Konrád 1992 Rövidpályás gyorskorcsolya – 500m 2007/2008 1 Burján Csaba 1994 Rövidpályás gyorskorcsolya – 500m 2009/2010 2 Rövidpályás gyorskorcsolya – váltó 2009/2010 1 Bácskai Sára Luca 1999 Rövidpályás […]

    V-VI. korcsoportos Futsal Diákolimpia® Országos Döntő

    |

    Február 9-11. között 20 futsal csapat mérkőzött meg a „Magyarország diákolimpiai bajnoka” címért Pécsett. Az V-VI. korcsoportos csapatok versenyét egyszerre két helyszínen rendezte meg a Baranya Megyei Diáksport Tanács a Magyar Diáksport Szövetség megbízásából a Gandhi Gimnázium, valamint a Széchenyi Gimnázium Sportcsarnokában. Ma már nemcsak a labdarúgás, de a futsal is egyre népszerűbb a fiatalok […]

    Magyar aranyérmeket hozott az ISF Schools Winter Games

    |

    Az 1968-as téli olimpiai játékok 50. évfordulója alkalmából az ISF (International School Sport Federation, Nemzetközi Iskolasport Szövetség) február 5-10. között – ugyanazon helyszínen – a franciaországi Grenoble-ban rendezte meg az első iskolai téli játékokat, hivatalos nevén az “ISF Schools Winter Games 2018” versenyt. A versenyen két magyar aranyérem is született. Az ötnapos eseményre 19 országból […]

    A IV. korcsoport után az V-VI. korcsoportos futsalosok lépnek pályára pécsett hétvégén

    |

    Február 9. és 11. között Pécsen találkoznak az V-VI. korcsoportos megyei bajnokok, akik a körzeti és megyei megmérettetések után kivívták a jogot, hogy képviseljék iskolájukat és megyéjüket az Országos Döntőn. A Magyar Diáksport Szövetség megbízásából a Baranya Megyei Diáksport Tanács szervezésében kerül megrendezésre az V-VI. korcsoportos Futsal Diákolimpia®. Baranya megye és Pécs nagy szeretettel készül […]

    A IV. korcsoportos futsal csapatok hétvégéje Békéscsabán

    |

    2018. február 2-4. között 20 futsal csapat mérkőzött meg a „Magyarország Diákolimpia® bajnoka” címért Békéscsabán. A IV. korcsoportos fiú csapatok versenyét egyszerre két helyszínen rendezték meg. A hétvégi esemény a Békés Megyei Diáksport Egyesület szervezésében a Magyar Diáksport Szövetség megbízásából került megrendezésre. Egyre népszerűbb a futsal a fiatalok körében. Ezt bizonyítja, hogy a tavalyihoz képest […]

    Megváltozott a Terem Gyeplabda Diákolimpia nevezési határideje

    |

    Tájékoztatjuk az érdeklődő iskolákat és csapatokat, hogy a Terem Gyeplabda Diákolimpia új nevezési határideje: 2018. február 15! A versenykiírás az alábbi linken érhető el: Gyeplabda OD Versenykiírás 2017/2018 További információk a Magyar Gyeplabda Szövetség hivatalos honlapján találhatóak: http://www.hockey.hu/

    Békéscsabán találkoznak a IV. korcsoport legjobb futsalosai

    |

    Az MDSZ megbízásából a Békés Megyei Diáksport Egyesület szervezi a IV. korcsoportos Futsal Diákolimpia® országos döntőjét 2018. február 2-4. között Békéscsabán. A megyében évente közel 20 000 gyermek versenyzik a diákolimpiai rendszerben. A BMDE 120 diákolimpiai versenyt szervez évente, 10-12 országos elődöntőt és minden évben minimum két országos döntőt. Az idei tanévben, IV. korcsoportban, Futsal sportágban 826 csapat […]

  • Uj Széchenyi Terv

    usztMagyarország megújulEU projekt