• Random képek

               

A TESI projekt bemutatása

Magyarországon a 2012-ben hatályba lépett köznevelési törvény értelmében a 2012/2013-as tanévtől – felmenő rendszerben, az 1., 5. és 9. évfolyamoktól kezdődően – az Országgyűlés bevezette a mindennapos testnevelést. Ez azt jelenti, hogy 2015. szeptembertől a magyar iskolarendszer döntő részének minden évfolyamán, minden gyermek számára, minden nap, kötelezően meg kell szervezni a testnevelésórákat. 2013. szeptemberétől új Nemzeti Alaptanterv (NAT) szabályozza az iskolai testnevelés tartalmát is. Az új tantervi filozófia hangsúlyosabban kezeli az egészségcélokat, részletesebben és fókuszáltabban szabályozza, valamint határozza meg a kognitív ismeretanyagot, az emocionális és szociális fejlesztést lehetővé tevő feladatokat.

Komoly kihívást jelent tehát a magyar testnevelés számára, hogy a jelentősen megnövekedett óraszám (további heti 2-3 óra) által – ezzel párhuzamosan pedig komoly kihívásokat jelentő infrastrukturális környezetben – kimutathatóan pozitív hatást tudjon gyakorolni. A mennyiségi növekedés mellé tehát olyan program felépítése vált szükségessé, amely támogatja mind az új NAT implementációját, és ezáltal képes tartalmasan megtölteni a rendelkezésre álló óraszámot.

A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) ezt a lehetőséget felismerve hívta életre a TESI (Testnevelés az Egészségfejlesztésben Stratégiai Intézkedések) elnevezésű projektet, amely az Európai Szociális Alap és a magyar állam társfinanszírozásával valósul meg.

A projekt három fontos beavatkozást tartalmaz az iskolai testnevelést érintő területeken. 1. Az iskolai testnevelés 2020-ig szóló stratégiájának kidolgozása 2. Gyakorlati-módszertani támogatás a pedagógusok számára – nyomtatott és audiovizuális kiadványok formájában – a minőségi testnevelés megvalósítása érdekében 3. Az új, nemzeti egységes tanulói fittségi teszt (NETFIT) kifejlesztése.

  • A testnevelés stratégia 2020 egy olyan tervezési dokumentum, amely stratégiai célokat fogalmaz meg, és azok mentén határozza meg azokat az intézkedéseket és beavatkozási pontokat, amelyek többek között infrastrukturális, humánerőforrás, szakmai képesítési és tantervi szempontból járulnak hozzá a minőségi testnevelés képzéséhez és oktatáshoz szükséges feltételek kialakításához.
  • A gyakorlati-módszertani támogatás keretén belül az MDSZ 7 könyvet és 6 oktatófilmet készít, amely gyakorlati segítséget nyújt az új tanterv alkalmazásában. Az oktatóanyagok elkészítésekor olyan területekre koncentráltunk, amelyek a tradicionális magyar pedagógusképzési és -továbbképzési rendszerben eddig kevéssé voltak hangsúlyosak, megváltozott tartalommal vagy kontextusban érhetők tetten, vagy egészen újszerűek. Ilyennek tekinthetők például a tanulóközpontú oktatási stratégiák, a taktikaorientált játékoktatási modell, a stresszkontrol és relaxáció, a táncoktatás, a jóga, az egészségnevelési segédanyagok, vagy éppen az általános ügyességfejlesztés.
  • Végül, de nem utolsó sorban szükséges volt egy egészségközpontú fizikai fittségi tesztrendszer kialakítása, amely
  • egyrészt hosszú távon megoldja a magyar testnevelési szakma azon igényét, miszerint egységes szempontok alapján, egységes módszerrel történjen a tanulók egészségközpontú fizikai fittségének értékelése;
  • másrészt alkalmas a mindennapos testnevelés hatékonyságának fittségi szempontú mérésére, nyomon követésére.

Az új tesztbattéria a NETFIT® (Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt) elnevezést kapta, amelyet a nemzetközi hírnevű Cooper Intézettel közösen, egy kutatás-fejlesztési projekt keretében fejlesztettünk ki. A NETFIT négy fittségi profil köré épített egészségsztenderdek segítségével értékeli a tanulók fittségi állapotát (testösszetétel és tápláltsági profil, aerob fittségi profil, vázizomzat fittségi profil, hajlékonysági profil), továbbá egy innovatív szoftver támogatásával segíti az adatok kezelését, így a személyes pedagógiai visszajelentő rendszer működését. A fittségi értékelés hatékony gyakorlati megvalósítása érdekében az MDSZ egyrészt 6800 pedagógusnak kínál ingyenes továbbképzési lehetőséget, másrészt ingyenes mérési eszközcsomagot bocsátott minden magyarországi iskola rendelkezésére.

A projekt hosszú távú eredményeképpen azt várjuk, hogy

  • az iskolai testnevelés hatásrendszerét társadalmi szinten is sikerül mélyebben megismertetni,
  • redukálni tudjuk a korábbi évtizedekben a testneveléshez kapcsolt negatív asszociációkat, ezáltal pedig
  • javulni fog a testnevelés képzés és oktatás minősége és megbecsültsége, amely pozitívan hat vissza a felnövekvő generációk egészségtudatosabb életvezetésére.

 

TESI kérdezz felelek

TESI Deklaráció

  • Új képzések

    Új képzések
  • A TESIről

    A TESIről
  • Social

  • USZT

    USZT
  • Egyéb hírek

    TáncSport Diákolimpia® Országos Döntő

    |

    TáncSport Diákolimpia® Országos Döntő A 2016/2017. tanévben újra megrendezésre került a TáncSport Diákolimpia®, amelynek a szentesi Dr. Papp László Városi Sportcsarnok adott otthont 2017. március 19-én. Az aznapi elővesenyekkel együtt 50 iskola 609 tanulója mérette meg magát a meghirdetésre került kategóriákban. A verseny Sági István – a Magyar TáncSport Szakszövetség elnökének – köszöntőjével kezdődött. A […]

    Lezajlott a Diákolimpia® Játékos Sportverseny döntő Egerben

    |

    2017 március 25-én rendezték meg a 2016/2017. tanévi Diákolimpia® Játékos sportversenyének országos döntőjét, amelynek idén Eger adott otthont. A verseny során az I-II. korcsoportban a szombathelyi Zrínyi Ilona Általános Iskola csapata bizonyult a legjobbnak. A Diákolimpia® idén ünnepli a 30 éves jubileumát.  A Diákolimpia® Játékos sportverseny a legfiatalabb iskolás korosztálynak szól, és a sport játékos […]

    Triplázni fog a budapesti Újlak utcai suli?

    |

    JÁTÉKOS SPORTVERSENY DIÁKOLIMPIA® ORSZÁGOS DÖNTŐ – EGER Helyszín: Eger, Kemény Ferenc Sportcsarnok Időpont: 2017. március 24–26. (péntek-vasárnap) Szervező: Heves Megyei Diák- és Szabadidősport Egyesület Versenybe nevező csapatok száma: 287 A döntőbe jutott csapatok: Kiskunhalasi Kertvárosi Általános Iskola Gyulai Implom József Általános Iskola 5. Sz. Általános Iskola és Sportiskola Tagintézménye Újlak Utcai Általános, Német Nemzetiségi és […]

    „B” kategóriás Kosárlabda Diákolimpia® – Nyilvános sorsolás

    |

    A „B” kategóriás Kosárlabda Diákolimpia® országos döntője 2017. április 07–09. között Pécsen kerül megrendezésre. A verseny rendezője a Baranya Megyei Diáksport Tanács. Összesen több mint 170 csapat kezdte el ősszel a küzdelmeket, akik közül csak a legjobbak jutottak el a döntőig. A leányoknál 16, míg a fiúknál 20 résztvevővel kerül lebonyolításra a verseny, akik négyfős […]

    Úszás Diákolimpia® Országos Döntő – Debrecen

    |

    Az idei évben Debrecen városa ad otthont az I., II. korcsoportos és a „B” kategória III., IV. és VI. korcsoportos Úszás Diákolimpia® Országos Döntőjének. A diákolimpikon úszók 2017. március 18-19-én találkoznak a Debrecen Városi Sportuszodában, hogy nemes küzdelemben döntsék el a bajnoki címek és a további helyezések sorsát. Debrecen igazi sportváros. Kiváló sportlétesítményekkel rendelkezik, és […]

    „B” kategóriás Kézilabda Diákolimpia® – Nyilvános sorsolás

    |

    A „B” kategóriás Kézilabda Diákolimpia® országos döntője 2017. március 31. és április 02. között Nyíregyházán kerül megrendezésre. A verseny rendezője a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Diáksport és Szabadidő Egyesület.   Összesen több mint 130 csapat kezdte el ősszel a küzdelmeket, akik közül csak a legjobbak jutottak el a döntőig. A leányoknál és a fiúknál is 16 résztvevővel […]

    Fittebb vagy, mint egy iskolás? – rendhagyó NETFIT® mérést tartott az MDSZ

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) rendhagyó módon mutatta be a NETFIT® legutóbbi tanévi országos méréseinek eredményeit. Húsz iskolás mellett az Australian Open junior győztes teniszezője, Piros Zsombor is belekóstolt a tesztekbe, és a hazai média állócsillaga, Kasza Tibi is beszámolt a testnevelés órák emlékeiről. A Pestszentlőrinci Német Nemzetiségi Általános Iskola húsz diákja korántsem egy átlagos […]

    Monor és Őcsény nyerte a Szellemi Diákolimpia® döntőjét

    |

    Március 11-én, szombaton délelőtt Tatán, az Olimpiai Edzőtábor dr. Csanádi Árpádról elnevezett dísztermében került sor a dr. Mező Ferenc Szellemi Diákolimpia V-VI. korcsoportos (középiskolások) országos döntőjére. A zsűri elnöke Martinek János, kétszeres olimpiai bajnok öttusázó; a tagjai dr. Jakabházyné Mező Mária, a MOA tiszteletbeli főtitkára; dr. Szabó Lajos, a MOA Tanács tagja, a Magyar Olimpiai […]

    Mező Ferenc – Szellemi Diákolimpia® Országos Döntő

    |

    A tavalyi évhez hasonlóan idén is Tatán kerül megrendezésre a Mező Ferenc – Szellemi Diákolimpia® országos döntője, amelynek rendezője a Komárom-Esztergom Megyei Diáksport és Szabadidő Egyesület. Az V-VI. korcsoportosok 2017. március 11-én, míg a III-IV. korcsoportosok 2017. március 12-én mérik össze tudásukat egymással. Az internetes fordulók előtt csaknem 100 csapat nevezett, akik 5 fordulón keresztül […]

    Így lehet játék- és élményközpontú a mindennapos testnevelés

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) ismét országos szintű, ingyenes pedagógus-továbbképzéseket indított, amelyek segítségével a testnevelő tanárok és a tanítók színesebbé, a gyermekek számára is vonzóbbá és változatosabbá tehetik a mindennapos testnevelést. A mindennapos iskolai testnevelés bevezetésével a pedagógusoknak több időt kell hatékony, változatos és a gyerekek figyelmét lekötő mozgásformákkal kitölteni, így célszerű bővíteni a játékok, […]

  • Uj Széchenyi Terv

    usztMagyarország megújulEU projekt