Koncepciónk céljait nem lehetne kellő pontossággal meghatározni az iskolák hétköznapi működésében szerepet játszó motívumok megismerése nélkül. Ahhoz, hogy a koncepcióból megszülető program a lehető legjobban illeszkedjék az iskolák világához, olyan felmérésre volt szükség, amelynek középpontjában az iskola szereplőinek értékei, preferenciái, normái, interakciói, összességében: az iskola kultúrája áll.
Kutatásunkban többféle módszert terveztünk alkalmazni az iskolák értékeinek vizsgálatára, így végül három kutatási eszközt láttunk célravezetőnek: értékalapú kérdőívek, igazgatói interjúk és megfigyelésen alapuló terepkutatás. Az eredményeket tekintve úgy látjuk, hogy a három eszköz módszertanilag lefedi az általunk vizsgálni szándékozott területeket.
A megkérdezett iskolák kiválasztásának forrása, a Köznevelés Információs Rendszerének adatbázisa volt, mely 2013. március 26-án, hozzávetőlegesen 3500 oktatási intézményt tartalmazott. Mintavételünk célja 100 iskola kiválasztása volt, amelyekben megfelelően oszlanak el régiónként, településtípusonként, valamint az iskola fenntartója szerint. Így biztosítottuk, hogy a mintánkba a populációs arányoknak pontosan megfelelő számú intézményt válasszunk ki régió, településtípus és fenntartó szerint és azt, hogy a mintában megfelelő eloszlással szerepeljenek az leghátrányosabb helyzetű kistérségekben található iskolák.
A kutatás részletes leírását és az eredményeit a TE IS Koncepció Értékek az iskolában című fejezete tartalmazza.
TE IS Koncepció munkaanyagának Értékek az iskolában című fejezete