Diagnózis: iskolakezdési stressz – Hogyan segítsük kisiskolás gyermekünket a kezdeti nehézségek leküzdésében?

Új arcok, új környezet és új szabályok. Elsősnek lenni nagy élmény, ugyanakkor számos kihívást is magában rejt. A kezdeti, izgalommal és várakozással teli időszakot követően gyakran fordul elő, hogy a kisiskolás fáradtságra, rosszullétre panaszkodik. A fizikai tünetek hátterében sokszor a gyerekeket érő stressz áll. A mozgás és a sport ebben a helyzetben is nagy segítség lehet. A grassroots sport szemléletének lényege, hogy a mozgás élmény legyen a gyermek számára. Ez különösen nagy jelentőséggel bír akkor, amikor a kisiskolás az önfeledt óvodai létből átkerül a szabályokkal, felelősséggel és sokszor versenyhelyzetekkel is teli iskolai környezetbe. Ilyenkor még inkább szüksége van a megfelelő mennyiségű és intenzitású mozgásra, mert az nagyban megkönnyítheti a beilleszkedését, és a segíthet a túlzott stressz kezelésében.

 

Új élmények, új kihívások

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint minden év szeptemberében mintegy 100 ezer kisiskolás kezdi meg az első osztályt. A tavasszal még óvodásként játszó gyerekek a tanterembe lépve egy új életszakaszba kerülnek. A szülő és az óvónő biztonságot adó közelsége helyett az iskolapad kínálta ülő életmód, és új, sokszor igen felelősségteljes feladatok várnak rájuk.

„Az óvodában a kisgyerekek szabadon mozoghatnak, sokkal több idő van a szabad játékra és az óvodai programok során is van lehetőségük felállni, mocorogni. Az új – iskolai élettel járó – szabályok, elvárások és a mozgásszegényebb életmód együttesen ahhoz vezet, hogy a kisgyerek fáradtabb, feszültebb lesz” – magyarázza Vida Ágnes gyermekpszichológus. Ebben a helyzetben különösen fontos, hogy a szülő mit és hogyan reagál gyermeke viselkedésére, állapotára. „A szülők szeretnének az iskola elvárásainak is megfelelni, ezért gyakran otthon is leültetik a gyereket, gyakoroltatják az iskolai feladatokat, a fáradtságot pedig inkább vitaminkészítményekkel igyekeznek kezelni, vagy pedig a passzív pihenést választják az aktív helyett. A mesenézés, videojátékozás azonban nem segít hatékonyan levezetni a gyermek energiáit, és pótolni a mozgáshiányt. A stresszt legjobban úgy mérsékelhetjük, ha az iskola után a szabad levegőn töltjük az időt, sétálunk, biciklizünk, labdázunk, játszóterezünk, és hétvégenként is törekszünk minél több időt mozgással a szabad levegőn tölteni” – hangsúlyozza a gyermekpszichológus.

A testmozgásnak és a sportnak tehát nem csak fizikai, de lélektani szempontból is pótolhatatlan hatása van. Az iskolai időszak elkezdésével, bár egyre nagyobb arányt tesz ki a diák napi rutinjában az ülő, statikus tevékenység, a napi mozgásszükséglete továbbra is legalább 60 perc lenne[1]. Így a sportolás a kiegyensúlyozott fejlődésnek is fontos eleme.

A sokoldalú sport

A mozgás kedvező élettani hatásai széles körben ismertek. A gyermek- és diáksport szervezői számára éppen ezért az egyik legnagyobb kihívás, hogy szerethető, rendszeres és könnyen hozzáférhető élményforrássá tegye a gyermekek számára a mozgást, elérve ezzel, hogy felnőtt-, sőt időskorban se hagyjanak fel vele.

A hazánkban még kevésbé ismert grassroots sport lényege, hogy a testmozgásra ne csupán úgy tekintsenek a fiatalok, mint szigorú technikai és taktikai szabályok által meghatározott, sikerorientált és csak a másik, a többiek legyőzését díjazó tevékenységre, hanem sokkal inkább egy olyan aktivitás lehessen az életükben, amely pozitív belső élményeket nyújt, kikapcsolódást biztosít, segíti a hosszú távú egyéni fejlődésüket, emellett egészségmegőrző és -fejlesztő hatású és a társadalmi befogadást is elősegíti.

Különösen fontos ez a legkisebbek esetében, amikor az iskolakezdéssel számos esetben teljesítmény- és versenyorientált tanulási környezetbe csöppennek. Az új közösség mellett új típusú elvárásoknak, feladatoknak, pedagógiai kultúrának, óra- és foglalkozásvezetési és -szervezési megoldásoknak kell megfelelniük, ez pedig a fent leírtak alapján komoly stresszt jelenthet számukra. Ennek levezetésére hatásos módszer a sportolás, a mozgás.

A grassroots sport előnyei

Az új szemlélet egyik hazai támogatója és népszerűsítője a Magyar Diáksport Szövetség. A gyermek- és diáksport szakértőjeként az MDSZ hisz abban, hogy a grassroots sport nemcsak abban nyújt merőben újat, hogy új alapokra helyezi a sporttal kapcsolatos élményeket, de hosszú távon mind a szabadidősport, mind pedig a versenysport terén hozzájárulhat a lemorzsolódás vagy éppen a motivációvesztés leküzdéséhez.

„A legtöbb sportágban ma is azt tapasztaljuk, hogy a gyerekek a szülői vagy az edzői elvárásoknak próbálnak megfelelni. Így a testmozgásban és a mozgásos játékokban megtapasztalható öröm- és élményszerzés helyett inkább a külső motiváció befolyásolja őket, ami idővel – akár megfelelési kényszerben is testet öltő – szorongást, stresszt válthat ki. A grassroots sport alkalmas arra, hogy hosszú távon fenntartsa nemcsak az érdeklődést, a belső motivációt, hanem a sport iránti szeretet és az élethosszig tartó, rendszeres testmozgás iránti igényt is” – fogalmazott Balogh Gábor, az MDSZ elnöke.

A grassroots filozófia egyik alapja a multisport szemléletmód, amelynek célja, hogy minél több mozgásformát, sportágat próbáljanak ki a gyerekek. Ez ugyanis javítja a problémamegoldó képességet, segíti az alapvető mozgáskészségek fejlődését, a kondicionális képességek vagy akár a technikai és taktikai gondolkodás fejlesztését, de jó hatással van a társas kapcsolatok kialakítására és a lelki egészség állapotára is, például a depresszió és a kiégés megelőzésén keresztül.

Az MDSZ az EFOP 3.2.10-16 azonosítószámú, Tehetséggondozás sport által elnevezésű kiemelt projektje keretében több kezdeményezéssel és programmal igyekszik segíteni a grassroots sport szemlélet meghonosítását. Az MDSZ idén tavasszal indította útjára iskolai grassroots sport- és mozgásfesztivál-sorozatát. Ennek keretében 2020 tavaszáig Magyarország kevésbé fejlett régióiban is olyan rendezvényeket szervez általános iskolás gyermekek számára, amelyek egy időben egyszerre több állomáson, változatos sport- és játéktevékenységeken keresztül kínálnak tanulási és tapasztalatszerzési lehetőséget a részt vevő gyerekeknek az eredménykényszer terhe nélkül.

A szövetség ezen felül 2016 óta folyamatosan szervez ingyenes pedagógus-továbbképzéseket, amelyek a játék- és egészségközpontúságra, az ajánlott napi mozgásmennyiség biztosítására, a versenyhelyzetek kontrollált, azaz szabályozott használatára helyezik a hangsúlyt az iskolai testnevelésben és a diáksportban, segítve ezzel az iskolai és iskolán kívüli élménycentrikus sportfoglalkozások elterjedését. „A továbbképzéseket két év alatt eddig mintegy ötezren végezték el grassroots labdarúgás és szivacskézilabda témákban, idén ősszel pedig már röplabda és judo sportágakban is indulnak grassroots sport megközelítésű tréningek. Mivel kisiskolásokról van szó, lényeges, hogy e továbbképzések mindegyike segíti az alsó tagozatos oktatást, így különösen a tanítóknak, tanítónőknek jelenthet komoly segítséget a szemléletbeli megújuláshoz, a módszertani repertoár bővítéséhez és végső soron ahhoz, hogy a jövőben magabiztosabban vezessék a testnevelésórákat és a sportfoglalkozásokat, vagy akár bekapcsolódjanak a diáksport mozgalomba, a fesztiválok megvalósításába” – tette hozzá Balogh Gábor.

Mit tehet a szülő, ha fáradékonyságra és rosszullétre panaszkodik elsős gyereke?

Lehetséges, hogy iskolakezdési stressz húzódik a háttérben. Ennek feloldására a mozgás lehet a megfelelő módszer, tehát a passzív kikapcsolódás helyett ösztönözzük gyermekünket a mozgásra. Fontos viszont, hogy a sportot megfelelően csempésszük vissza a gyerek életébe, és ne újabb stresszhelyzetet teremtsünk vele. Keressünk tehát olyan mozgásformát a kisiskolásnak, amely élményt nyújt számára, ahová örömmel jár, ahol az iskolával járó kötöttebb életmód mellett kiélheti mozgásigényét, barátokat szerezhet és sikerélménye lehet. Érdemes az iskolai sportfoglalkozások körül tájékozódni, és biztatni a gyermeket, hogy próbáljon ki minél több mozgásformát. Hagyjuk, hogy ő találja meg a saját sportját, amelyben örömét leli és sikereket él meg. Ne kényszerítsük a kisiskolást eredménykényszerbe, hanem hagyjuk, hogy saját örömére mozogjon, ezzel segítve őt, hogy a mozgáshoz élete végéig kötődjön. 

[1] Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) globális ajánlásában legalább napi 60 perc közepes és magas intenzitású fizikai aktivitást javasol az 5–17 éves korosztály számára.

  • Egyéb hírek

    B33 Kosárlabda DIÁKOLIMPIA®

    |

    A Magyar Kosárlabdázók Országos Szövetsége a Magyar Diáksport Szövetséggel kötött megállapodás alapján idén is megrendezi a B33 Kosárlabda DIÁKOLIMPIA® 2018/19 tanévi versenyeit A versenyre a nevezés: 2018. október 1. – 2018. október 21. között adható le az MDSZ honlapján www.mdsz.hu keresztül. A versenyek lebonyolítását az MKOSZ Megyei (Fővárosi) Szövetségei és a Sport Division Kft. végzi. A […]

    FOLYTATÓDNAK AZ INGYENES PEDAGÓGUS-TOVÁBBKÉPZÉSEK

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) a 2018/2019. tanévben is folytatja ingyenes pedagógus-továbbképzéseinek megvalósítását. A tréningek az EFOP-3.2.10-16-2016-0001 azonosítószámú ,,Tehetséggondozás sport által” c. kiemelt projekt és az érintett sportági szakszövetségekkel való együttműködések keretében Magyarország kevésbé fejlett régióiban, és egyes esetekben Közép-Magyarországon is zajlanak. A folytatódó szivacskézilabda továbbképzések mellett az MDSZ immár a judo, illetve röplabda sportágakhoz […]

    Futsal és Kézilabda – Közlemény

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség Országos Központja a Futsal Diákolimpia® V-VI. korcsoportos országos döntőjének időpontjának változásával,  és a Kézilabda Diákolimpia® “A” kategória V-VI. korcsoportos döntő időpontjának változásával kapcsolatban az alábbi tájékoztatást adja:   KÖZLEMÉNY   A Futsal Diákolimpia® V-VI. korcsoportos országos döntőjének időpontja módosult: 2019. február 15-17. (péntek-vasárnap) között kerül megrendezésre Zalaegerszegen. Az időpont módosítás a […]

    Több millió résztvevőre számítanak a kontinensen az Európai Diáksport Napja rendezvényeken

    |

    Idén is szeptember utolsó péntekén, a hónap 28. napján kerül megrendezésre az Európai Diáksport Napja. A program a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) kezdeményezésére indult 12 éve, 2015 óta pedig Európa más országaiban is megtartják. Az idei évben az MDSZ-nek több kiemelt rendezvénye is lesz a tematikus napon, ahol ismert közéleti személyiségek és vloggerek mellett a […]

    Az Európai Bizottság sikertörténetté választotta a 2016. évi Európai Diáksport Napját

    |

    Az Európai Bizottság (EB) Oktatásügyi, Ifjúságpolitikai, Sportügyi és Kulturális Főigazgatósága által felkért szakértői testület sikertörténetnek minősítette az MDSZ egyik projektjét, a 2016-ban megvalósított „Az Európai Diáksport Nap kiterjesztése” című Erasmus+ projektet. Sikertörténetek azok a már lezárult projektek lehetnek, amelyek kitűnnek hatásuk, a szakpolitikai döntéshozatalhoz való hozzájárulásuk, újszerű eredményeik és/vagy ötletes megközelítésük által, és amelyek mintaként […]

    Diagnózis: iskolakezdési stressz – Hogyan segítsük kisiskolás gyermekünket a kezdeti nehézségek leküzdésében?

    |

    Új arcok, új környezet és új szabályok. Elsősnek lenni nagy élmény, ugyanakkor számos kihívást is magában rejt. A kezdeti, izgalommal és várakozással teli időszakot követően gyakran fordul elő, hogy a kisiskolás fáradtságra, rosszullétre panaszkodik. A fizikai tünetek hátterében sokszor a gyerekeket érő stressz áll. A mozgás és a sport ebben a helyzetben is nagy segítség […]

    Megjelent a 2018/2019. tanévi Diákolimpia® versenykiírása!

    |

    Örömmel tájékoztatjuk a testnevelőket és diákokat, hogy elkészült és a Magyar Diáksport Szövetség honlapján is elérhető a 2018/2019. tanévi Diákolimpia® versenykiírása. Az idei immáron a 32. tanév lesz, amikor ősszel kezdetét veszi a diákolimpiai versenysorozat. Az elmúlt tanév tapasztalatait feldolgozva, sportági szövetségek, illetve szakértők bevonásával alakult ki az új Versenykiírás. A változásokról az alábbi dokumentumban […]

    Sikeresen megvalósított projekt

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség sikerrel pályázott az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által a Nemzeti Tehetség Program keretein belül 2017. májusában meghirdetett “a hazai nagy hagyományú országos szervezésű tanulmányi és sport versenyek támogatására” című pályázati felhívásra. Az NTP-TMV-M-17-0001 azonosító számú, a Diákolimpia® tehetséggondozó és versenyrendszerének támogatása 2017/2018 című program biztosított fedezetet a […]

    ÚJABB ZENÉS KÖZÖSSÉGI AKTIVITÁS REKORD SZÜLETETT A HAJDÚDOROGI MÓRA FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLÁBAN

    |

    A Hajdúdorogi Móra Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola tanárai és diákjai szervezésében újabb közösségi zenélés rekord született. Ez alkalommal, 2018. június 4-én hétszázan zenéltek együtt kicsik és nagyok a hétköznapi tárgyakból saját maguk által készített hangszereiken. A rekord története a 2016-os TE IS táborig nyúlik vissza. Ott zajlott ugyanis a táborozókat aktivizáló első […]

    ISF Kosárlabda B33-as Világbajnokság

    |

    Elérkezett az idő, hogy az idei tanévben az utolsó ISF Világbajnokságon is megmérettethesse magát a magyar csapat. 2018. június 23-30. között a legjobb B33-as kosarasok léphetnek pályára Belgrádban. Június első hétvégéjén Kecskeméten kerültek megrendezésre a diákolimpiai döntők, ahonnan a győztesek képviselhetik hazánkat a rangos világeseményen. Itt a lányoknál a Kecskeméti Bolyai János Gimnázium teljesített a […]