Diagnózis: iskolakezdési stressz – Hogyan segítsük kisiskolás gyermekünket a kezdeti nehézségek leküzdésében?

Új arcok, új környezet és új szabályok. Elsősnek lenni nagy élmény, ugyanakkor számos kihívást is magában rejt. A kezdeti, izgalommal és várakozással teli időszakot követően gyakran fordul elő, hogy a kisiskolás fáradtságra, rosszullétre panaszkodik. A fizikai tünetek hátterében sokszor a gyerekeket érő stressz áll. A mozgás és a sport ebben a helyzetben is nagy segítség lehet. A grassroots sport szemléletének lényege, hogy a mozgás élmény legyen a gyermek számára. Ez különösen nagy jelentőséggel bír akkor, amikor a kisiskolás az önfeledt óvodai létből átkerül a szabályokkal, felelősséggel és sokszor versenyhelyzetekkel is teli iskolai környezetbe. Ilyenkor még inkább szüksége van a megfelelő mennyiségű és intenzitású mozgásra, mert az nagyban megkönnyítheti a beilleszkedését, és a segíthet a túlzott stressz kezelésében.

 

Új élmények, új kihívások

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint minden év szeptemberében mintegy 100 ezer kisiskolás kezdi meg az első osztályt. A tavasszal még óvodásként játszó gyerekek a tanterembe lépve egy új életszakaszba kerülnek. A szülő és az óvónő biztonságot adó közelsége helyett az iskolapad kínálta ülő életmód, és új, sokszor igen felelősségteljes feladatok várnak rájuk.

„Az óvodában a kisgyerekek szabadon mozoghatnak, sokkal több idő van a szabad játékra és az óvodai programok során is van lehetőségük felállni, mocorogni. Az új – iskolai élettel járó – szabályok, elvárások és a mozgásszegényebb életmód együttesen ahhoz vezet, hogy a kisgyerek fáradtabb, feszültebb lesz” – magyarázza Vida Ágnes gyermekpszichológus. Ebben a helyzetben különösen fontos, hogy a szülő mit és hogyan reagál gyermeke viselkedésére, állapotára. „A szülők szeretnének az iskola elvárásainak is megfelelni, ezért gyakran otthon is leültetik a gyereket, gyakoroltatják az iskolai feladatokat, a fáradtságot pedig inkább vitaminkészítményekkel igyekeznek kezelni, vagy pedig a passzív pihenést választják az aktív helyett. A mesenézés, videojátékozás azonban nem segít hatékonyan levezetni a gyermek energiáit, és pótolni a mozgáshiányt. A stresszt legjobban úgy mérsékelhetjük, ha az iskola után a szabad levegőn töltjük az időt, sétálunk, biciklizünk, labdázunk, játszóterezünk, és hétvégenként is törekszünk minél több időt mozgással a szabad levegőn tölteni” – hangsúlyozza a gyermekpszichológus.

A testmozgásnak és a sportnak tehát nem csak fizikai, de lélektani szempontból is pótolhatatlan hatása van. Az iskolai időszak elkezdésével, bár egyre nagyobb arányt tesz ki a diák napi rutinjában az ülő, statikus tevékenység, a napi mozgásszükséglete továbbra is legalább 60 perc lenne[1]. Így a sportolás a kiegyensúlyozott fejlődésnek is fontos eleme.

A sokoldalú sport

A mozgás kedvező élettani hatásai széles körben ismertek. A gyermek- és diáksport szervezői számára éppen ezért az egyik legnagyobb kihívás, hogy szerethető, rendszeres és könnyen hozzáférhető élményforrássá tegye a gyermekek számára a mozgást, elérve ezzel, hogy felnőtt-, sőt időskorban se hagyjanak fel vele.

A hazánkban még kevésbé ismert grassroots sport lényege, hogy a testmozgásra ne csupán úgy tekintsenek a fiatalok, mint szigorú technikai és taktikai szabályok által meghatározott, sikerorientált és csak a másik, a többiek legyőzését díjazó tevékenységre, hanem sokkal inkább egy olyan aktivitás lehessen az életükben, amely pozitív belső élményeket nyújt, kikapcsolódást biztosít, segíti a hosszú távú egyéni fejlődésüket, emellett egészségmegőrző és -fejlesztő hatású és a társadalmi befogadást is elősegíti.

Különösen fontos ez a legkisebbek esetében, amikor az iskolakezdéssel számos esetben teljesítmény- és versenyorientált tanulási környezetbe csöppennek. Az új közösség mellett új típusú elvárásoknak, feladatoknak, pedagógiai kultúrának, óra- és foglalkozásvezetési és -szervezési megoldásoknak kell megfelelniük, ez pedig a fent leírtak alapján komoly stresszt jelenthet számukra. Ennek levezetésére hatásos módszer a sportolás, a mozgás.

A grassroots sport előnyei

Az új szemlélet egyik hazai támogatója és népszerűsítője a Magyar Diáksport Szövetség. A gyermek- és diáksport szakértőjeként az MDSZ hisz abban, hogy a grassroots sport nemcsak abban nyújt merőben újat, hogy új alapokra helyezi a sporttal kapcsolatos élményeket, de hosszú távon mind a szabadidősport, mind pedig a versenysport terén hozzájárulhat a lemorzsolódás vagy éppen a motivációvesztés leküzdéséhez.

„A legtöbb sportágban ma is azt tapasztaljuk, hogy a gyerekek a szülői vagy az edzői elvárásoknak próbálnak megfelelni. Így a testmozgásban és a mozgásos játékokban megtapasztalható öröm- és élményszerzés helyett inkább a külső motiváció befolyásolja őket, ami idővel – akár megfelelési kényszerben is testet öltő – szorongást, stresszt válthat ki. A grassroots sport alkalmas arra, hogy hosszú távon fenntartsa nemcsak az érdeklődést, a belső motivációt, hanem a sport iránti szeretet és az élethosszig tartó, rendszeres testmozgás iránti igényt is” – fogalmazott Balogh Gábor, az MDSZ elnöke.

A grassroots filozófia egyik alapja a multisport szemléletmód, amelynek célja, hogy minél több mozgásformát, sportágat próbáljanak ki a gyerekek. Ez ugyanis javítja a problémamegoldó képességet, segíti az alapvető mozgáskészségek fejlődését, a kondicionális képességek vagy akár a technikai és taktikai gondolkodás fejlesztését, de jó hatással van a társas kapcsolatok kialakítására és a lelki egészség állapotára is, például a depresszió és a kiégés megelőzésén keresztül.

Az MDSZ az EFOP 3.2.10-16 azonosítószámú, Tehetséggondozás sport által elnevezésű kiemelt projektje keretében több kezdeményezéssel és programmal igyekszik segíteni a grassroots sport szemlélet meghonosítását. Az MDSZ idén tavasszal indította útjára iskolai grassroots sport- és mozgásfesztivál-sorozatát. Ennek keretében 2020 tavaszáig Magyarország kevésbé fejlett régióiban is olyan rendezvényeket szervez általános iskolás gyermekek számára, amelyek egy időben egyszerre több állomáson, változatos sport- és játéktevékenységeken keresztül kínálnak tanulási és tapasztalatszerzési lehetőséget a részt vevő gyerekeknek az eredménykényszer terhe nélkül.

A szövetség ezen felül 2016 óta folyamatosan szervez ingyenes pedagógus-továbbképzéseket, amelyek a játék- és egészségközpontúságra, az ajánlott napi mozgásmennyiség biztosítására, a versenyhelyzetek kontrollált, azaz szabályozott használatára helyezik a hangsúlyt az iskolai testnevelésben és a diáksportban, segítve ezzel az iskolai és iskolán kívüli élménycentrikus sportfoglalkozások elterjedését. „A továbbképzéseket két év alatt eddig mintegy ötezren végezték el grassroots labdarúgás és szivacskézilabda témákban, idén ősszel pedig már röplabda és judo sportágakban is indulnak grassroots sport megközelítésű tréningek. Mivel kisiskolásokról van szó, lényeges, hogy e továbbképzések mindegyike segíti az alsó tagozatos oktatást, így különösen a tanítóknak, tanítónőknek jelenthet komoly segítséget a szemléletbeli megújuláshoz, a módszertani repertoár bővítéséhez és végső soron ahhoz, hogy a jövőben magabiztosabban vezessék a testnevelésórákat és a sportfoglalkozásokat, vagy akár bekapcsolódjanak a diáksport mozgalomba, a fesztiválok megvalósításába” – tette hozzá Balogh Gábor.

Mit tehet a szülő, ha fáradékonyságra és rosszullétre panaszkodik elsős gyereke?

Lehetséges, hogy iskolakezdési stressz húzódik a háttérben. Ennek feloldására a mozgás lehet a megfelelő módszer, tehát a passzív kikapcsolódás helyett ösztönözzük gyermekünket a mozgásra. Fontos viszont, hogy a sportot megfelelően csempésszük vissza a gyerek életébe, és ne újabb stresszhelyzetet teremtsünk vele. Keressünk tehát olyan mozgásformát a kisiskolásnak, amely élményt nyújt számára, ahová örömmel jár, ahol az iskolával járó kötöttebb életmód mellett kiélheti mozgásigényét, barátokat szerezhet és sikerélménye lehet. Érdemes az iskolai sportfoglalkozások körül tájékozódni, és biztatni a gyermeket, hogy próbáljon ki minél több mozgásformát. Hagyjuk, hogy ő találja meg a saját sportját, amelyben örömét leli és sikereket él meg. Ne kényszerítsük a kisiskolást eredménykényszerbe, hanem hagyjuk, hogy saját örömére mozogjon, ezzel segítve őt, hogy a mozgáshoz élete végéig kötődjön. 

[1] Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) globális ajánlásában legalább napi 60 perc közepes és magas intenzitású fizikai aktivitást javasol az 5–17 éves korosztály számára.

  • Egyéb hírek

    Kosár B33-as régiós döntők helyszínei időpontjai

    |

    Információk a régiós döntőkről Minden Régiós Döntőbe jutott csapatnak gratulálunk a megyei versenyeken való sikeres szerepléshez! Szeretnénk tájékoztatni a DECATHLON B33 Diákolimpia Régiós Döntőivel kapcsolatos legfontosabb információkkal. A Régiós Döntők helyszínei és időpontjai: I. Régió II. Régió III. Régió IV. Régió Időpont 2019.02.07 2019.02.06 2019.02.14 2019.02.13 Helyszín Szombathely Budapest Miskolc Budapest Brenner János Gimnázium Sportcsarnoka […]

    ÁTTÖRÉS A SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ GYERMEKEK FITTSÉGMÉRÉSÉBEN

    |

    Az egészségközpontú fittség vizsgálata kiemelt jelentőséggel bír a sajátos nevelési igényű gyermekeknél, akik átlagosan kevesebb fizikai aktivitást végeznek, mint tipikus fejlődésű társaik. Több éves kutatási és felmérési időszakot követően elkészült a NETFIT® egészségközpontú fittségmérési tesztrendszer sajátos nevelési igényű (SNI) gyerekekre adaptált változata. Az új, speciális teszteket is tartalmazó rendszert a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) koordinációjával […]

    Ippon Shobu Karate Közlemény

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség Országos Központja az Ippon Shobu Karate Diákolimpia® országos döntőn napjának változásával  az alábbi tájékoztatást adja: KÖZLEMÉNY   A 2018/2019. tanévi Ippon Shobu Karate Diákolimpia® országos döntő időpontjának módosításáról A Magyar Karate Szövetség tájékoztatása alapján az Ippon Shobu Karate Diákolimpia® országos döntő ideje 2019. április 27-re módosult.   Budapest, 2019. január 10.   […]

    INKLUZÍV SPORTOKTATÓ SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉS INDUL

    |

    2019. februárjában új szakirányú továbbképzés indul a Testnevelési Egyetem és a Magyar Paralimpiai Bizottság Köztestületének együttműködésében. A prominens oktatókkal kialakított, gyakorlatorientált, 2 féléves Inkluzív Sportoktató Szakirányú továbbképzésünk célja szakemberek képzése a sajátos nevelési igényű és fogyatékossággal élők oktatásához, neveléséhez, sportolásuk támogatásához és a társadalmi érzékenyítéshez. A megszerzett elméleti és gyakorlati ismeretek birtokában a végzett szakemberek képesek […]

    Sakk Közlemény

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség Országos Központja a Sakk Diákolimpia® nevezési határidejének és az országos döntő időpontjának módosításáról  az alábbi tájékoztatást adja:   KÖZLEMÉNY   A 2018/2019. tanévi Sakk Diákolimpia® országos döntő nevezési határidejének és az országos döntő időpontjainak módosításáról   A Magyar Sakkszövetség kérésére az Sakk Diákolimpia® nevezési határideje 2019. március 04-re módosult. Az országos döntő […]

    Senior Project manager

    |

    Hungarian School Sport Federation (HSSF) invites applications for a full-time senior project manager position. We are looking for an experienced and motivated new colleague to join our Project Management team.   Position: Senior Project manager for international projects Unit: Department of Project Management and International Affairs Status: Full-time Starting date: January 2019 Application deadline: open […]

    Floorball – Kispályás Diákolimpia® országos döntő sorsolása

    |

    Floorball-Kispályás Diákolimpia® országos döntő sorsolása Pénteken véget ért az utolsó floorball elődöntő, ezáltal kialakult a 2018/2019. tanév  Floorball- Kispályás Diákolimpia® országos döntő mezőnye! Az idei évben mindenki nagy várakozással tekintett a floorball versenyek elé, mivel 7 különböző helyszínen zajlottak a  korcsoportok versenyi. A legjobb csapatok, akik az elődöntőkön 1-2. helyezéseket értek el, négyfős csoportokba kerültek besorolásra. […]

    2 HÓNAP ALATT 573 PÁR SPORTCIPŐ GYŰLT ÖSSZE AZ „EGY CIPŐBEN JÁRUNK” PROGRAM KERETÉBEN

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) az idei Európai Diáksport Napján indította el az „Egy cipőben járunk” névre keresztelt társadalmi felelősségvállalási programját. A kezdeményezés lényege egy sportcipő-gyűjtési aktivitás, amely a nehéz körülmények között élő gyermekek, tanulók mindennapos testmozgását, sportolását segíti. A mindössze 2 hónapon át tartó gyűjtés eredményeképpen 573 pár sportcipő gyűlt össze, melyeket összesen 21 […]

    Unihoki, Nagypályás Floorball közlemény

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség Országos Központja az Unihoki és Nagypályás Floorball Diákolimpia® nevezési határidejének változásával  az alábbi tájékoztatást adja:   KÖZLEMÉNY   A 2018/2019. tanévi Unihoki és Nagypályás Floorball Diákolimpia® országos döntő nevezési határidejének módosításáról. A Magyar Floorball Szakszövetség kérésére az Unihoki és Nagypályás Floorball Diákolimpia® nevezési határideje 2018. december 07-re módosult.   Budapest, 2018. december 03. […]

    Titkársági asszisztens

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) közhasznú civil szervezet, Magyarország legnagyobb és legnépesebb gyermek- és ifjúsági civil szervezete. Az MDSZ az iskolarendszer meghatározó szereplője mind az iskolai sport és tehetséggondozás, mind pedig az egészségfejlesztést szolgáló iskolai mozgásprogramok tartalmi fejlesztése, szervezése terén. Az MDSZ piacvezető a testnevelést tanító pedagógusok akkreditált továbbképzésében, az elmúlt években több mint 8000 […]