HÉT ÉRV A MULTISPORT MELLETT

(kép forrása: multisport.dojeunes-sport.fr)

 

Testi, szellemi és lelki fejlődését is segíti a fiatalnak, ha több sportágat kipróbál – Mit tehet a szülő a gyermekéért?

Minden szülő vágya, hogy mind testileg, mind lelkileg egészséges, fitt felnőtt váljon gyermekéből. Ennek a folyamatnak fontos eleme a testmozgás megszerettetése a fiatalokkal. Számos kihívást rejt azonban a megfelelő mozgásforma kiválasztása. Fontos, hogy a szülő a gyermek érdeklődését, adottságait és a környezeti tényezőket is figyelembe vegye: iskolai és szabadidősport infrastruktúrája, sporttáborok, egyesületi lehetőségek. Ezen túl kifejezetten ajánlott több sportágat is kipróbálni, ez ugyanis nemcsak a választást segíti, hanem általa gyermekünk ügyesebbnek, magabiztosabbnak érezheti magát a mozgásos feladatokban. A Magyar Diáksport Szövetség az EFOP-3.2.10-16 azonosítószámú, „Tehetséggondozás sport által” elnevezésű projektje keretében igyekszik olyan hasznos információkkal segíteni a szülőket és a gyermekeket is, amelyek révén a fiatalok egészséges és kiegyensúlyozott felnőttekké válhatnak.

Sokszor hallják a diákok, hogy nem az iskolának, hanem az életnek tanulnak. Így van ez a testmozgással is, hiszen fontos, hogy az ne kényszerből, hanem saját elhatározásból legyen életünk része. A szülő már gyermekkorban sokat tehet azért, hogy kialakítsa és megtartsa a gyermekében a testmozgás iránti természetes igényt, és megmutassa az abban rejlő örömöt. Szakmai tanulmányok bizonyítják, hogy a multisport, azaz több sportág kipróbálása nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a gyermekből aktív, sportban gazdag életet élő, így egészséges felnőtt váljon (J. Côté. D. J. Hancock, 2016, és T. Dangi, P.A. Witt, 2016). A gyermekek utánpótlás- és versenysportja szempontjából a multisportszemlélet elsősorban 12-13 éves korig kiemelten fontos, de a szabadidősport kapcsán is kijelenthető, hogy a legjobb, ha több sportággal, mozgásformával próbálkozunk. Ezért összeszedtük a legfontosabb érveket amellett, hogy miért érdemes minél több sporttevékenységet kipróbálni:

 

  1. Több sportág – több készség és képesség: A különféle sportágak eltérő készségeket fejlesztenek, képességeinket más és más módon veszik igénybe. Ebből fakadóan minél több sporttevékenységet próbálnak ki a gyerekek, annál sokoldalúbban fejlődnek, ráadásul számukra (és szüleik számára) is kiderül, hogy miben tudnak igazán ügyesek, sikeresek lenni, miben érzik inkább otthon magukat.
  2. Sokoldalúság, kreativitás fejlődése: A sokoldalúság minden sportágnál előny, hozzáad a sportolói teljesítményhez, de a sportjátékok változatossága más kompetenciákat, készségeket is fejleszt, ezáltal felkészít az élet más területein jelentkező kihívások kreatív megoldására is.
  3. Segít a korai kiégés megelőzésében, csökkenti a lemorzsolódás arányát: Ha egy fiatalt már kiskora óta csak egyfajta sport irányába orientálnak, nem tárják fel előtte a sportjátékok és a sportágak által kínált sokszínűséget, ha csak egy sportágban és számára nem megfelelő versenykörnyezetben (például idősebb, vagy korábban érő kortársaival) versenyeztetik, a sikertelenség és a kudarcok miatt könnyen fásulttá, motiválatlanná válhat. Ez akár a mozgás abbahagyásához is vezethet, amelyet mindenképpen meg kell előzni. A többfajta sport kipróbálása, a színes sportpaletta felvonultatása különösen az iskolai testnevelésben és a diáksportban nagy segítséget nyújthat ennek elkerülésében.
  4. Belső motiváció növelése: Ha a gyerekek több sportágat is kipróbálhatnak, és nem feltétlenül csak a győzelem jelenik meg értékként előttük, hanem maga a mozgás, az aktív közösségi együttlét öröme is, akkor nagyobb eséllyel alakul ki a belső motivációjuk, hogy hosszú távon fizikailag aktív életet éljenek.
  5. Önkontroll fejlődése, döntéshozatali készség javulása: Ha egy gyermek, fiatal több mozgásformát is kipróbálhat, azzal növelhető a döntési szabadsága, lehetősége lesz arra, hogy jobban megismerje önmagát, képességeinek határait. Továbbá fejlesztheti olyan készségeit, mint az önálló tanulás, a másokkal való együttműködés, a kritikus gondolkodás és az önreflexió, ami a felnőtté válásában különösen hasznos tanulási folyamat.
  6. Csökken a sérülés esélye: Minél többfajta mozgásformát próbálunk ki, annál többfajta izomcsoportot, ízületet mozgatunk meg, fejlesztünk vagy terhelünk. Ezért a változatos sporttevékenységekkel csökkenthető a krónikus sérülések kialakulásának esélye is.
  7. Fejlődik a fiatal magabiztossága, javulnak a kognitív képességek: Mivel a multisportszemlélet révén számtalan mozgásformát megismer a gyermek, tudása, tapasztalata és készségei is bővülnek, ami pozitív hatással van magabiztosságára is.

Külföldi és hazai sikeres élsportolók példája bizonyítja, hogy a többfajta mozgásforma kipróbálása, az így szerzett tudás és tapasztalat a versenysportévek alatt is igen hasznos. Balogh Gábor, a Magyar Diáksport Szövetség elnöke, olimpiai ezüstérmes, kilencszeres világbajnok öttusázó is számos sportágat kipróbált, mielőtt elkötelezte magát az öttusa mellett: „Kicsi koromtól kezdve nagyon élénk és kíváncsi gyerek voltam, hatalmas mozgásigénnyel. Ezért mindig több sportot is űztem egyszerre, kipróbáltam az úszást, cselgáncsot, de birkóztam, karatéztam, asztaliteniszeztem is. Végül 10-11 évesen találtam rá az öttusára, amelynél valószínűleg azért kötöttem ki, mert többféle sportágat fog össze, így átlagon felül változatos.”

Dombi Rudolf olimpiai bajnok kajakos példája még sajátosabb, az evezős sportot ugyanis egészen kicsi korban még nem lehet elkezdeni. „Gyerekkoromban sokáig úsztam, de nyaranta rendszeresen teniszeztem is. Természetesen kipróbáltam a focit, mint a legtöbb fiú. Közben 10 évesen találkoztam a kajakkal, és ekkor eldőlt minden, onnantól nem lehetett a hajóból kiimádkozni engem. De a többi sportág iránti érdeklődés a mai napig megvan bennem.”

Biros Péter háromszoros olimpiai bajnok vízilabdázó sportágában egyedülálló sikereket ért el. Karrierje azonban érdekesen indult. „7 és 14 éves korom között versenyszerűen úsztam, így elég jó vizes alapokat kaptam.” – meséli Péter. „Utána három éven át párhuzamosan űztem a kézilabdát és a vízilabdát, majd először a kézilabda mellett döntöttem: egy évig a veszprémi ificsapatban játszottam. Csak ezután tértem vissza véglegesen a medencébe, és 18 évesen kezdtem az OB1-ben vízilabdázni.” Most már tudjuk, jó döntést hozott, hiszen meghatározó tagja lett a magyar vízilabda „aranygenerációjának”. Péter karrieríve kiválóan példázza, hogy még a sikeres versenysportról sem feltétlenül marad le az, aki későn dönti el, melyik sportnál marad.

A többszörös olimpiai bajnok sportolónak két fia van. A nagyobbik, Vince úszó, a kisebbik, Samu a papa nyomdokait követve a vízilabdában talált örömöt. „Mindenképpen szerettem volna, ha a gyerekek megtanulnak rendesen úszni, ezt én természetesnek tartom. Utána pedig azt mondtam nekik, hogy azt választanak, amit szeretnének, de kérem, hogy azt tegyék szívvel-lélekkel és rendszeresen. Egyelőre úgy tűnik, mindketten élvezik, amit csinálnak, és ha másik sportágra váltanak, azt is támogatni fogom.” – osztotta meg a vízilabdázólegenda a gyermekeivel kapcsolatos tapasztalatát.

Mit tehet a szülő?

Mindent összegezve a szülő egyik legnagyobb feladata, hogy segítséget nyújtson olyan mozgásformák, sportágak kiválasztásában, amelyek igazi örömöt, élményt jelentenek gyermeke számára, megalapozva ezzel az ő fizikailag aktív, egészséges felnőtt életét.

Fontos, hogy a szülő támogassa gyermekét minél többféle sporttevékenység kipróbálásában. Ez persze több logisztikát, szervezést, időt, energiát igényel, de hosszú távon a gyermek egészsége és személyiségfejlődése szempontjából megéri a fáradságot.

Érdeklődjön a testnevelést tanító pedagógusnál gyermekéről, hogy mi az a mozgásforma, amit a gyermek szívesen csinál, amiben örömét leli. Kérjen információt, hogy milyen sportfoglalkozások vannak az iskolában, az iskola milyen egyesületekkel van kapcsolatban. Remélhetőleg ma már az intézményekben is egyre több iskolai grassroots szellemiségű – azaz játék- és élményközpontú – sportköri foglalkozás és esemény valósul meg a tömegsport szellemében. Itt ugyanis nem a győzelem, hanem minél több gyerek részvétele a fontos.

Amikor sportágat választ gyermekének, lehetőség szerint tájékozódjon több egyesületnél is, hogy ott milyen programok, pedagógiai elvek szerint dolgoznak, milyen felkészültségű szakemberek vezetik a foglalkozásokat, illetve van-e lehetőség egyesületen belül több sportot is űzni, akár párhuzamosan is.

Fontos, hogy a sporttevékenységek kiválasztása során a szülő hagyja érvényesülni gyermeke véleményét, vegye figyelembe adottságait, habitusát, és mindent összehangolva, közösen találják meg azokat a mozgásformákat, amelynek révén a gyermek egészségesebb és kiegyensúlyozottabb lehet.

  • Egyéb hírek

    Felfedezettjeink pályázat 2020 – Matehetsz

    |

    A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács (NTT), „Felfedezettjeink” néven, az idei évben is pályázatot hirdet kimagasló teljesítményt elérő tanulók jutalmazására. Az NTT részére pályázatokat kizárólag a hazai és határon túli tehetségpontok, tehetségsegítő tanácsok és a Matehetsz tagszervezetei nyújthatnak be. A Matehetsz tagszervezeteként a Magyar Diáksport Szövetség is pályázhat a sport területén eredményes tanulók bemutatásával. A Felfedezettjeink felhívással […]

    Hogyan teremtsünk mozgásra inspiráló iskolai környezetet? – Lezárult a Magyar Diáksport Szövetség kísérleti programja a gyerekek mozgásgazdag iskolai környezetének megteremtéséért

    |

    Két éves kutató, felmérő, tervező, majd tesztelési fázist követően lezárult a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) ún. „klaszter” programja, amelynek keretében a szakemberek 6 különböző régióban, különböző típusú, fenntartású és eltérő nagyságú településeken található iskolákban próbálták ki, hogyan lehet rendszeres testmozgásra inspiráló környezetet teremteni az oktatási intézményekben. A programban három fő cél mentén valósultak meg beavatkozások […]

    Testnevelés és sport témájú workshop sorozat indul országszerte a Magyar Diáksport Szövetség és az Oktatási Hivatal együttműködésében

    |

    A „SZAKMAI TÁMOGATÁS A TESTNEVELÉS ÉS A SPORT TERÜLETÉN A KÖZNEVELÉSBEN” című szakmai workshopokra a testnevelés oktatásának és a diáksport szervezésének szakmai támogatásában közreműködő szaktanácsadókat, továbbá a pedagógus előmeneteli rendszerben minősítőként, illetőleg az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés keretében tanfelügyelőként közreműködő köznevelési szakértőket várjuk. Az ország valamennyi régióját érintő programsorozat célja, hogy a résztvevők számára lehetőséget biztosítsunk […]

    A diáksport lenne az egyik legnagyobb nyertese az atlétikai világbajnokság hazai rendezésének

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség elnöke, Balogh Gábor is kiáll a 2023-as atlétikai világbajnokság hazai megrendezése mellett. A Baji Balázs VB-bronzérmes gátfutó által indított közösségi kampányhoz már több mint húszezren csatlakoztak, köztük klasszis sportolók, közéleti személyiségek, a Nemzet Sportolói és több sportág hazai szövetsége egyaránt. „A hazai atlétika VB megrendezését egyrészt mint egykori élsportoló támogatom, hiszen […]

    Századik születésnapján köszöntötték a gránitdiplomás testnevelőtanárnőt Balatonfüreden

    |

      Századik születésnapján köszöntötték és a város elismerő diplomájával ajándékozták meg balatonfüredi otthonában dr. Kerekes Istvánné nyugdíjas testnevelőtanárnőt, aki 1943-ban végzett hallgatóként nemrégiben vehette át a Testnevelési Egyetem gránitdiplomáját. „Szavakban nehezen fejezhető ki az a szívemet melengető boldogság, ami könnyeket csal a szemembe, és mosolyt az arcomra. Hálát adok a sorsnak, hogy a századik születésnapomat […]

    Közlemény – Torna “A” kategória

    |

    KÖZLEMÉNY A 2019/2020. tanévi Torna Diákolimpia® „A” kategória versenykiírásának módosításáról   A Torna Diákolimpia® „A” kategória versenykiírásának 6. Versenyszámok, gyakorlatanyag pont II. és III-IV. korcsoportos leány csapatversenyre vonatkozó része alábbiak szerint módosul:   Hatályos szöveg: „II. korcsoportban: leányoknak: ugrás (előírt gyakorlat) – gerenda (előírt gyakorlat) – talaj (szabadon választott gyakorlatok kötelező elemekkel) III-IV. korcsoportban: leányoknak: […]

    Közlemény – Grundbirkózás

    |

    KÖZLEMÉNY   A 2019/2020. tanévi Grundbirkózás Diákolimpia® nevezési határidejének módosításáról   A Grundbirkózás Diákolimpia® nevezési határideje – valamennyi nemben és korcsoportban – 2019. november 8-ra módosul.   Budapest, 2019. október 28.   MDSZ Országos Központ

    Mindent eldöntő másodpercek a célért a Duatlon Diákolimpia® Országos Döntőjén

    |

    A 2019/2020. tanévi Duatlon Diákolimpia® Országos Döntője 2019. október 26-án került megrendezésre Marcaliban. A küzdelem a „Magyarország diákolimpiai bajnoka” címért zajlott az „A” és a „B” kategóriás egyéni versenyzők és csapatok versenyzői között. A verseny a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) és a Magyar Triatlon Szövetség szervezésében került megrendezésre. A megyei és budapesti „viadalok” hiányában a […]

    Duatlon Diákolimpia® Országos Döntő – Beharangozó

    |

    Az idei évben is Marcali városa ad otthon az október 26-án megrendezésre kerülő Duatlon Diákolimpia Országos Döntőnek. A versenyt a Magyar Diáksport Szövetség megbízásából a Balatoni Úszóiskola és Szabadidő Sport Egyesület, valamint, a Marcali Úszó- és Szabadidő Sport Egyesület közösen szervezi. Az előző évekhez képest idén kétszer nagyobb résztvevői létszámra számítunk. • A versenyiroda címe: […]

    Röplabda Diákolimpia® V-VI. korcsoport „B” kategória országos döntő

    |

    KÖZLEMÉNY   A 2019/2020. tanévi Röplabda Diákolimpia® V-VI. korcsoport „B” kategória országos döntő időpontjának és az országos döntő lebonyolításának módosításáról.   A Röplabda Diákolimpia® V-VI. korcsoport „B” kategória országos döntő ideje 2020. április 17-19-re (péntek-vasárnap) módosult. A Röplabda Diákolimpia® V-VI. korcsoport „B” kategória országos döntő csoportbeosztása – A sportági versenykiírás 7. Versenyek lebonyolítása pontban foglaltak […]