HÉT ÉRV A MULTISPORT MELLETT

(kép forrása: multisport.dojeunes-sport.fr)

 

Testi, szellemi és lelki fejlődését is segíti a fiatalnak, ha több sportágat kipróbál – Mit tehet a szülő a gyermekéért?

Minden szülő vágya, hogy mind testileg, mind lelkileg egészséges, fitt felnőtt váljon gyermekéből. Ennek a folyamatnak fontos eleme a testmozgás megszerettetése a fiatalokkal. Számos kihívást rejt azonban a megfelelő mozgásforma kiválasztása. Fontos, hogy a szülő a gyermek érdeklődését, adottságait és a környezeti tényezőket is figyelembe vegye: iskolai és szabadidősport infrastruktúrája, sporttáborok, egyesületi lehetőségek. Ezen túl kifejezetten ajánlott több sportágat is kipróbálni, ez ugyanis nemcsak a választást segíti, hanem általa gyermekünk ügyesebbnek, magabiztosabbnak érezheti magát a mozgásos feladatokban. A Magyar Diáksport Szövetség az EFOP-3.2.10-16 azonosítószámú, „Tehetséggondozás sport által” elnevezésű projektje keretében igyekszik olyan hasznos információkkal segíteni a szülőket és a gyermekeket is, amelyek révén a fiatalok egészséges és kiegyensúlyozott felnőttekké válhatnak.

Sokszor hallják a diákok, hogy nem az iskolának, hanem az életnek tanulnak. Így van ez a testmozgással is, hiszen fontos, hogy az ne kényszerből, hanem saját elhatározásból legyen életünk része. A szülő már gyermekkorban sokat tehet azért, hogy kialakítsa és megtartsa a gyermekében a testmozgás iránti természetes igényt, és megmutassa az abban rejlő örömöt. Szakmai tanulmányok bizonyítják, hogy a multisport, azaz több sportág kipróbálása nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a gyermekből aktív, sportban gazdag életet élő, így egészséges felnőtt váljon (J. Côté. D. J. Hancock, 2016, és T. Dangi, P.A. Witt, 2016). A gyermekek utánpótlás- és versenysportja szempontjából a multisportszemlélet elsősorban 12-13 éves korig kiemelten fontos, de a szabadidősport kapcsán is kijelenthető, hogy a legjobb, ha több sportággal, mozgásformával próbálkozunk. Ezért összeszedtük a legfontosabb érveket amellett, hogy miért érdemes minél több sporttevékenységet kipróbálni:

 

  1. Több sportág – több készség és képesség: A különféle sportágak eltérő készségeket fejlesztenek, képességeinket más és más módon veszik igénybe. Ebből fakadóan minél több sporttevékenységet próbálnak ki a gyerekek, annál sokoldalúbban fejlődnek, ráadásul számukra (és szüleik számára) is kiderül, hogy miben tudnak igazán ügyesek, sikeresek lenni, miben érzik inkább otthon magukat.
  2. Sokoldalúság, kreativitás fejlődése: A sokoldalúság minden sportágnál előny, hozzáad a sportolói teljesítményhez, de a sportjátékok változatossága más kompetenciákat, készségeket is fejleszt, ezáltal felkészít az élet más területein jelentkező kihívások kreatív megoldására is.
  3. Segít a korai kiégés megelőzésében, csökkenti a lemorzsolódás arányát: Ha egy fiatalt már kiskora óta csak egyfajta sport irányába orientálnak, nem tárják fel előtte a sportjátékok és a sportágak által kínált sokszínűséget, ha csak egy sportágban és számára nem megfelelő versenykörnyezetben (például idősebb, vagy korábban érő kortársaival) versenyeztetik, a sikertelenség és a kudarcok miatt könnyen fásulttá, motiválatlanná válhat. Ez akár a mozgás abbahagyásához is vezethet, amelyet mindenképpen meg kell előzni. A többfajta sport kipróbálása, a színes sportpaletta felvonultatása különösen az iskolai testnevelésben és a diáksportban nagy segítséget nyújthat ennek elkerülésében.
  4. Belső motiváció növelése: Ha a gyerekek több sportágat is kipróbálhatnak, és nem feltétlenül csak a győzelem jelenik meg értékként előttük, hanem maga a mozgás, az aktív közösségi együttlét öröme is, akkor nagyobb eséllyel alakul ki a belső motivációjuk, hogy hosszú távon fizikailag aktív életet éljenek.
  5. Önkontroll fejlődése, döntéshozatali készség javulása: Ha egy gyermek, fiatal több mozgásformát is kipróbálhat, azzal növelhető a döntési szabadsága, lehetősége lesz arra, hogy jobban megismerje önmagát, képességeinek határait. Továbbá fejlesztheti olyan készségeit, mint az önálló tanulás, a másokkal való együttműködés, a kritikus gondolkodás és az önreflexió, ami a felnőtté válásában különösen hasznos tanulási folyamat.
  6. Csökken a sérülés esélye: Minél többfajta mozgásformát próbálunk ki, annál többfajta izomcsoportot, ízületet mozgatunk meg, fejlesztünk vagy terhelünk. Ezért a változatos sporttevékenységekkel csökkenthető a krónikus sérülések kialakulásának esélye is.
  7. Fejlődik a fiatal magabiztossága, javulnak a kognitív képességek: Mivel a multisportszemlélet révén számtalan mozgásformát megismer a gyermek, tudása, tapasztalata és készségei is bővülnek, ami pozitív hatással van magabiztosságára is.

Külföldi és hazai sikeres élsportolók példája bizonyítja, hogy a többfajta mozgásforma kipróbálása, az így szerzett tudás és tapasztalat a versenysportévek alatt is igen hasznos. Balogh Gábor, a Magyar Diáksport Szövetség elnöke, olimpiai ezüstérmes, kilencszeres világbajnok öttusázó is számos sportágat kipróbált, mielőtt elkötelezte magát az öttusa mellett: „Kicsi koromtól kezdve nagyon élénk és kíváncsi gyerek voltam, hatalmas mozgásigénnyel. Ezért mindig több sportot is űztem egyszerre, kipróbáltam az úszást, cselgáncsot, de birkóztam, karatéztam, asztaliteniszeztem is. Végül 10-11 évesen találtam rá az öttusára, amelynél valószínűleg azért kötöttem ki, mert többféle sportágat fog össze, így átlagon felül változatos.”

Dombi Rudolf olimpiai bajnok kajakos példája még sajátosabb, az evezős sportot ugyanis egészen kicsi korban még nem lehet elkezdeni. „Gyerekkoromban sokáig úsztam, de nyaranta rendszeresen teniszeztem is. Természetesen kipróbáltam a focit, mint a legtöbb fiú. Közben 10 évesen találkoztam a kajakkal, és ekkor eldőlt minden, onnantól nem lehetett a hajóból kiimádkozni engem. De a többi sportág iránti érdeklődés a mai napig megvan bennem.”

Biros Péter háromszoros olimpiai bajnok vízilabdázó sportágában egyedülálló sikereket ért el. Karrierje azonban érdekesen indult. „7 és 14 éves korom között versenyszerűen úsztam, így elég jó vizes alapokat kaptam.” – meséli Péter. „Utána három éven át párhuzamosan űztem a kézilabdát és a vízilabdát, majd először a kézilabda mellett döntöttem: egy évig a veszprémi ificsapatban játszottam. Csak ezután tértem vissza véglegesen a medencébe, és 18 évesen kezdtem az OB1-ben vízilabdázni.” Most már tudjuk, jó döntést hozott, hiszen meghatározó tagja lett a magyar vízilabda „aranygenerációjának”. Péter karrieríve kiválóan példázza, hogy még a sikeres versenysportról sem feltétlenül marad le az, aki későn dönti el, melyik sportnál marad.

A többszörös olimpiai bajnok sportolónak két fia van. A nagyobbik, Vince úszó, a kisebbik, Samu a papa nyomdokait követve a vízilabdában talált örömöt. „Mindenképpen szerettem volna, ha a gyerekek megtanulnak rendesen úszni, ezt én természetesnek tartom. Utána pedig azt mondtam nekik, hogy azt választanak, amit szeretnének, de kérem, hogy azt tegyék szívvel-lélekkel és rendszeresen. Egyelőre úgy tűnik, mindketten élvezik, amit csinálnak, és ha másik sportágra váltanak, azt is támogatni fogom.” – osztotta meg a vízilabdázólegenda a gyermekeivel kapcsolatos tapasztalatát.

Mit tehet a szülő?

Mindent összegezve a szülő egyik legnagyobb feladata, hogy segítséget nyújtson olyan mozgásformák, sportágak kiválasztásában, amelyek igazi örömöt, élményt jelentenek gyermeke számára, megalapozva ezzel az ő fizikailag aktív, egészséges felnőtt életét.

Fontos, hogy a szülő támogassa gyermekét minél többféle sporttevékenység kipróbálásában. Ez persze több logisztikát, szervezést, időt, energiát igényel, de hosszú távon a gyermek egészsége és személyiségfejlődése szempontjából megéri a fáradságot.

Érdeklődjön a testnevelést tanító pedagógusnál gyermekéről, hogy mi az a mozgásforma, amit a gyermek szívesen csinál, amiben örömét leli. Kérjen információt, hogy milyen sportfoglalkozások vannak az iskolában, az iskola milyen egyesületekkel van kapcsolatban. Remélhetőleg ma már az intézményekben is egyre több iskolai grassroots szellemiségű – azaz játék- és élményközpontú – sportköri foglalkozás és esemény valósul meg a tömegsport szellemében. Itt ugyanis nem a győzelem, hanem minél több gyerek részvétele a fontos.

Amikor sportágat választ gyermekének, lehetőség szerint tájékozódjon több egyesületnél is, hogy ott milyen programok, pedagógiai elvek szerint dolgoznak, milyen felkészültségű szakemberek vezetik a foglalkozásokat, illetve van-e lehetőség egyesületen belül több sportot is űzni, akár párhuzamosan is.

Fontos, hogy a sporttevékenységek kiválasztása során a szülő hagyja érvényesülni gyermeke véleményét, vegye figyelembe adottságait, habitusát, és mindent összehangolva, közösen találják meg azokat a mozgásformákat, amelynek révén a gyermek egészségesebb és kiegyensúlyozottabb lehet.

  • Egyéb hírek

    DO60 – #mozogjotthon #moveathome – Napi online mozgáskampányt indított a Magyar Diáksport Szövetség

    |

    Élsportolókat, közéleti személyiségeket, influenszereket, testnevelőket, edzőket és egyetemi hallgatókat fog össze a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) április elején induló kampánya, amely a koronavírus által okozott extrém helyzetre igyekszik hatékonyan reagálni. A program részeként az MDSZ saját közösségi médiacsatornáin napi rendszerességű edzéseket, otthoni környezetben végzett sportolással kapcsolatos ötleteket és inspiráló videókat, posztokat tesz közzé, amellyel motiválni […]

    KÖZLEMÉNY a 2019/2020. tanévi NETFIT® mérési időszak félbeszakítása és pedagógus-továbbképzéseink felfüggesztése tárgyában

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) tájékoztatja a testnevelést oktató pedagógusokat, hogy a digitális oktatásra történt átállás miatt kezdeményezte az Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárságánál a NETFIT® mérések 2019/2020. tanévben való lebonyolításának törlését. Az államtitkársággal egyetértésben – a járványügyi helyzetre és a 2020. március 16. napjától bevezetett tantermen kívüli digitális munkarendre tekintettel – a jelenlegi […]

    KÖZLEMÉNY – A 2019/2020. tanévi Diákolimpia® versenysorozat felfüggesztéséről

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) elnökségének 4/2020 (III.11.) számú határozatában foglalt felhatalmazás alapján az MDSZ vezetése a Diákolimpia® 2019/2020. tanévi versenyrendszerével kapcsolatban az alábbi döntést hozta: Összhangban a Kormány 2020. március 11-én bejelentett intézkedéseivel, a koronavírus terjedésének megfékezése érdekében a 2019/2020. tanévi Diákolimpia® versenyrendszere a mai naptól 2020. április 15-ig felfüggesztésre kerül. A felfüggesztés időtartama […]

    Kick-Box Diákolimpia® Országos Döntő

    |

    Békéscsabán, a Városi Sportcsarnokban és a mellette található vívócsarnokban került megrendezésre a Kick-Box Diákolimpia® Országos Döntő, általános és középiskolás korosztály részére. Igen, a rendezők a vívócsarnokot is kibérelték, mert ott zajlott a zenés formagyakorlatok versenye. A Sportcsarnokban pedig hat küzdőtéren csapott össze a 300 versenyző, 476 nevezést leadva. Miután a magyar kick-box utánpótlás az első […]

    Elképesztő hangulatú versenyen Törökbálintra került a Játékos Sportverseny Diákolimpia® aranyérem

    |

    A legkisebb korosztály fantasztikus hangulatú versenye, a 2019/2020. tanévi Játékos Sportverseny Diákolimpia® Országos Döntője zajlott a hétvégén Székesfehérváron. Az alsó tagozatosok változatos feladatokból álló fináléján jó pár iskola évek óta az élvonalban van, szinte minden országos döntőbe bejutnak Törökbálint, Szombathely, Eger iskolái.  A tornát a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) megbízásából a Fejér Megyei Diáksport Egyesület […]

    Koronavírussal kapcsolatos óvintézkedések a Diákolimpia® versenyeken és a pedagógus-továbbképzéseken

    |

    A Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) az általa – illetve az MDSZ közreműködésével sportági szövetségek által – megrendezett Diákolimpia® megyei és országos döntők, elődöntők és körzeti döntők esetében, valamint az MDSZ által szervezett pedagógus-továbbképzések során, a koronavírus terjedésére tekintettel a versenyek eltörlését vagy elhalasztását jelenleg nem tartja indokoltnak járványügyi szempontból. Ugyanakkor a fennálló fertőzésveszély miatt az MDSZ […]

    Játékos Sportverseny Diákolimpia® Országos Döntő – beharangozó

    |

    A 2019/2020. tanév Játékos Sportverseny Diákolimpia® Országos Döntője 2020. március 7-én kerül megrendezésre a székesfehérvári KÖFÉM sportcsarnokban, mely az NB1-es Alba Fehérvár női kézilabda csapatának az otthona. Az eseményen az I-II. korcsoport versenyzői csapatban mérik össze tudásukat, hogy a küzdelem végén a legjobbak megszerezzék a „Magyarország diákolimpiai bajnoka” címet. A rendezvény házigazdái, a Magyar Diáksport […]

    Békéscsabai lányok és dunaújvárosi fiúk vitték haza a profi röplabda Diákolimpia® aranyérmeket

    |

    A legidősebb, középiskolás korosztály fiú- és lánycsapatai mérkőztek meg a 2019/2020. tanévi Röplabda Diákolimpia® Országos Döntőn Kaposváron. A profi élsport előszobájának is tekinthető versenyen a kiemelt röplabdás városok: Békéscsaba, Nyíregyháza, Kaposvár és Balatonfüred csapatai jutottak be a döntőkbe.  A tornát a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) megbízásából a Somogy Megyei Diáksport Szövetség szervezte a röplabda egyik […]

    Klampár Tibor is szurkolt az asztalitenisz a Diákolimpián

    |

    Ötszáz ifjú asztaliteniszező ütötte a labdát a hétvégén Karcagon a 2019/2020. tanévi Asztalitenisz Diákolimpia® Országos Döntőjén. A négynapos eseményen minden korosztály képviseltette magát, a mérkőzések csapatban és egyéniben is zajlottak a diákolimpiai bajnoki címekért. A pénteki versenynapon a nézők között ült és szurkolt unokájának Klampár Tibor, a sportág kétszeres világbajnoka. A tornát a Magyar Diáksport […]

    Elkezdődik az iskolai karate oktatás az MDSZ közreműködésével

    |

    A tegnapi napon ünnepélyes keretek között írta alá az iskolai karate oktatással kapcsolatos együttműködési megállapodását a Magyar Karate Szövetség (MKSZ), a Testnevelési Egyetem (TE), a Honvédelmi Sportszövetség (HS) és a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ). A négy fél közös célja, hogy a hazai alap- és középfokú oktatási intézményekben minél magasabb színvonalon jelenhessen meg a küzdősport oktatása, […]